Navigáció: < Előző Következő >
Alkategóriák listájaKategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | A TE IS Program módszertana - Diáksport önkéntességi módszertani és elméleti anyag |
A TE IS Módszertan elemeinek összeillesztését, az alábbi fejezetekben részletezett útvonalak és kulcsfogalmak kapcsolódásait több hónapos közös munka során alakítottuk ki. Az együttgondolkodáshoz olyan elméleti és gyakorlati szakembereket hívtunk segítségül, akik a legkülönfélébb szakterületekről érkeztek, úgymint a pszichológia, a szociális munka, a pedagógia, a szervezetfejlesztés, a kommunikáció és az integráció. Az együtt töltött néhány hónap során arra törekedtünk, hogy a TE IS Program céljainak ismeretében minden résztvevő be tudja illeszteni a saját szakmai területe által relevánsnak tartott tartalmakat.
Mivel mindnyájunkat az iskolai élet és az oktatás minőségének megújításáért érzett elkötelezettség vezérelt, könnyen megtaláltuk az egyes szakmai területek átjárhatóságát, kielégítve ezzel a TE IS Koncepcióban is megjelenített multidiszciplináris igényt.
A fejlesztő csapat dinamikája nem nélkülözte sem a vitákat, sem a zsákutcákat vagy az egymásnak feszülést, ugyanakkor bőven volt részünk olyan élményekben is, amelyeket a rátalálás öröme, a kompromisszum elégedettsége vagy az alkotás érzése adott. Úgy érezzük, hogy egy olyan keretrendszert sikerült kialakítanunk, amely megfelelő keretbe foglalja a mozgás, a befogadás és az önkéntesség hármas egységét, valamint számos olyan tartalmat rejt, amelyek az iskolai fejlesztések forrásai, lehetőségei lehetnek.
A fejlesztő munka során egyre fontosabbá vált számunkra, hogy eredményeinket, módszertani tartalmainkat olyan gyakorlati, hétköznapi elemekkel is gazdagítsuk, amelyek mentén módszertanunk még érthetőbb, még inkább befogadhatóbb. Az is fontos volt számunkra, hogy a TE IS Programot már a fejlesztési szakaszban összekapcsoljuk olyan elemekkel, amelyek hétköznapi életből merítettek. Fejlesztési munkánk derekán tehát megalkottuk a TE IS Pool koncepcióját, amelynek célja, hogy a TE IS Program mellé olyan embereket gyűjtsünk, akiknek élete, munkássága kapcsolatba hozható módszertanunk egyes dimenzióival, fejezeteivel. A Pool tagok toborzása során arra figyeltünk leginkább, hogy a lehető legváltozatosabb, legkülönfélébb hátterű embereket szólítsuk meg. Így került a TE IS Pool önkéntes csapatába zenész, énekes, hídépítő mérnök, egyetemi professzor, sportriporter, táncművész, pék, hegymászó, divattervező, médiaművész, író, slammer, bölcsődei gondozó, autószerelő, sportoló, jogász, természetfotós, biológus, médiaművész és újságíró-szerkesztő.
Az alábbi fejezetekhez, útvonalleírásokhoz kapcsolódva, arra kértük meg a Pool tagjait, hogy egy, a fejezetekre rímelő kérdésre válaszolva fogalmazzák meg életük, vagy munkájuk egy-egy gondolatát. Azt reméljük, hogy a leírások, azok színessége, változatos hangneme segít abban, hogy a módszertani tartalom közelebb kerüljön a befogadókhoz.
Módszertani útvonalainkat nem tekintjük „szentírásnak”, a kulcsfogalmak és az útvonalak értelmezései rugalmasak és nyitott végűek, mint ahogyan egy ekkora volumenű fejlesztési folyamat esetén ez elvárható. Módszertanunkat elsősorban a TE IS Program céljainak, illetve azok megvalósulásának biztonságos kereteként látjuk, de egyúttal olyan kiindulópontként is, amely hozzájárulhat az iskolai kultúra, az iskolai élet mindennapjainak fejlesztéséhez, jobbá tételéhez.
„Évek óta elképzelhetetlen az életem rendszeres sport nélkül. Úszom, biciklizem, edzőterembe járok, kosarazom, röplabdázom a gyerekeimmel, túrázom, kirándulok a barátainkkal. Nem vagyok mániákus, sem fanatikus teljesítmény-hajhász. Egyszerűen csak úgy kerek az életem, hogy mozgok. Ismerek elméleteket, olvasok okosságokat az interneten, de nem foglalkozom igazán velük. Pusztán csak élvezem, hogy izzadok, elfáradok, kikapcsolok, feltöltődöm. Élvezem, hogy játszom, és különösen, ha másokkal együtt tehetem. Néha nem is értem, hogy kiskoromban hogy lehettem szobakukac, mert az voltam, féltem a tornaórától, a testi megmérettetéstől. A sok mozgás nem jelenti azt, hogy ne volnék „béna”, elsősorban a szellem emberének tekintem magam. De sebaj, gyerekeimet vagy a rám bízott tanulókat is arra sarkallom, hogy legyenek testükkel elégedett, magabiztos emberek, mert ez jelenti a biztos alapot a világ szellemi birtokbavételéhez is. Szerintem, aki igazán okos, az egészséges is.”
Hajós András
előadóművész, énekes, dalszerző