7.6. A hatékony magatartásmenedzsment módszerei – A reaktív fegyelmezési módszerek


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A testnevelés tanításának didaktikai alapjai – Középpontban a tanulás

7.6. A hatékony magatartásmenedzsment módszerei – A reaktív fegyelmezési módszerek


Kérdések a mindennapi gyakorlatból - a fegyelmezés

Mit tegyünk, ha fegyelmezetlenné válnak a tanítványaink? Melyek a helyes és helytelen fegyelmezési módszerek? Mit, mikor érdemes alkalmazni a gyakorlatban?


Bármennyire is felkészültek vagyunk a testnevelés oktatására, a helytelen magatartásformák már az első órától kezdődően természetes velejárói lesznek a tanóráknak. A proaktív, megelőzésre építő pedagógiai eszközök, a körültekintő, megfelelően felépített szabály- és szokásrendszer elemi feltétele a hatékony munkának, és nagymértékben csökkenti a fegyelmezetlenség előfordulási valószínűségét. A minőségi munkát végző, megalapozott tudással és tapasztalattal rendelkező testnevelők sokkal ritkábban kényszerülnek reaktív fegyelmezési technikák alkalmazására.

A tanórai fegyelmezés célja, hogy lehetővé tegyük a tanulásra szánt időkeret maximális kihasználását, a tanulási célok elérését oly módon, hogy az mások zavarása nélkül történhessen. Célja továbbá, hogy visszairányítsa a figyelmet és a koncentrációt a tanulásra, a feladatvégrehajtásra, és segítse a helytelen magatartás felismerését, a helyes viselkedéssé formálását.

fegyelmezés lehet pozitív és negatív irányultságú. A pozitív fegyelmezési módszerek nem csupán a pillanatnyi rendetlenséget kívánják elfojtani, hanem a tünetek kezelése mellett az okokat próbálják feltárni. Gyújtópontjukban olyan hosszú távú megoldások keresése áll, amelyek erőteljesen építenek a tanítványok önfegyelemi folyamatainak támogatására, erősítésére.

Hangsúlyozzuk, hogy a soron következő megoldási lehetőségek nem mindenhatók. Alkalmazásuk rendkívüli mértékben függ a pedagógus tudásától és személyiségétől, a diákok életkorától, általános magatartási szintjüktől, környezetüktől. Ha az egyik módszer nem működik, próbáljunk ki egy másikat, majd egy harmadikat és negyediket! A lényeg, hogy maradjunk végig asszertívek, higgadtak, és ne keseredjünk el, ha nem sikerül egyik pillanatról a másikra megoldani a fegyelmezési kérdéseket! Vonjuk be a problémánkba a többi pedagóguskollégát, az osztályfőnököt és a szülőket! Szükség esetén konzultáljunk az iskolapszichológussal!