7.6.4. A pozitív gyakorlás módszere


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A testnevelés tanításának didaktikai alapjai – Középpontban a tanulás

7.6.4. A pozitív gyakorlás módszere


pozitív gyakorlás módszerét szinte minden pedagógus bevált receptként alkalmazza. Olyan fegyelmezési technika, amely során a pedagógus a helyes, kívánatos magatartásformát újra végrehajtatja a helytelen megnyilvánulást, magatartást követően [109]. A módszer segítségével azonnal tudatosítható, hogy mi volt elfogadhatatlan, ráadásul azon nyomban lehetőséget kapnak a tanulók a javításra, helyesbítésre. Tegyük fel, hogy a gyakorlóhelyek közötti váltásokat sétálva és rendezett módon kell megtenniük a csoportoknak. A különböző helyszíneken lévő eszközök azonban csábítók, ezért sokan elkezdenek rohanni. Ha azt szeretnénk, hogy a jövőben figyeljenek a nyugodt, sétával történő gyakorlóhely-váltásra, akkor egyszerűen állítsuk meg őket, rendeljük vissza az eredeti helyükre a csoportokat, tudatosítsuk mit kértünk és mi történt, végül újra próbálják meg a váltást a kérésnek megfelelően! Ne lepődjünk meg, ha legközelebb is használnunk kell ezt a technikát, nyugodtan és higgadtan ismételtessünk! A módszer jól működik osztály és csoportszinten, de egyének esetében is alkalmazhatjuk. Felhívjuk azonban a figyelmet, hogy 1-2 tanuló miatt az egész osztállyal újra gyakoroltatni nem helyes. Ne „büntessünk” 22-24 tanulót 2-4 társuk miatt! Emeljük ki a tévesztőket, és rajtuk alkalmazzuk a módszert! Ezzel a módszerrel a gyerekek gyorsan megtanulják, hogy figyeljenek az instrukciókra, különben csinálhatják az egészet elölről, ami nagyon unalmassá és nemkívánatossá tud válni a számukra.