Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | A testnevelés tanításának didaktikai alapjai – Középpontban a tanulás |
A szóbeli figyelmeztetés módszere a helytelen magatartásforma befejezésére felszólító pedagógusi kommunikációt jelent. Különösen a baleset- vagy sérülésveszélyes helyzetekben kötelező az ilyen típusú azonnali beavatkozás. A szóbeli figyelmeztetés alapelvei a következők [134 és 318 nyomán].
A kevésbé hatékony és hatékony szóbeli figyelmeztetés példái a 22. táblázatban olvashatók.
Kati! A bordásfal ütögetése a tornabottal nem helyes. Megsérülhetsz és eltörhet mindkét eszköz. Kérlek, azonnal hagyd abba! |
Péter! Ha úgy gondolod, hogy a kosárlabda rúgása megengedett, akkor tévedsz. Azonnal vedd fel a kezedbe a labdát! |
Kati! Fejezd be, amit csinálsz! |
Péter! Mi a fenét csinálsz már megint? |
Érdekes kutatást végzett a témában Thomas, Becker és Armstrong (1968, [320]). A kutatók azt kérték a pedagógustól, hogy hagyja abba az osztály dicsérését. A feladatok indokolatlan abbahagyása 8,7%-ról közel 26%-ra emelkedett. Amikor azt kérték, hogy a szóbeli kritikákat (negatív szóbeli figyelmeztetés) emeljék meg a 20 perc alatti 5-ről 16-ra, a feladatelhagyás gyakoriságában további növekedés volt mérhető. Néhány napon a feladatelhagyás több, mint 50%-nyi tanulóra terjedt ki. Következésképpen, ha a diákok azért kapnak figyelmet a pedagógustól (esetünkben negatív kritikát), mert valamit nem csinálnak, és közben nem kapnak dicséretet azért, mert valamit csinálnak, akkor megerősítjük a negatív magatartásformát. Habár a pedagógus úgy érezheti, hogy megfelelően próbálja tanulásra bírni a diákokat, a gyerekek mégsem mutatnak érdemi változást, sőt a dicséretek hiányában még kevesebb lesz a feladattal töltött idő. A tanulság, hogy a szándék és a kiváltott viselkedés ellentétessé válhat.