7.6.7. A magatartási szerződés módszere


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A testnevelés tanításának didaktikai alapjai – Középpontban a tanulás

7.6.7. A magatartási szerződés módszere


A magatartási szerződések olyan írott megállapodások, amelyek eredményeképpen a tanulók valamilyen jutalmat vagy kiváltságot kaphatnak, ha egy meghatározott ideig képesek betartani, amit vállaltak. A szerződés vonatkozhat az egyénekre, kisebb csoportokra, ritkán az egész osztályra.

A szerződésen szerepel a pedagógus és a diák neve, a szerződés időtartamának kezdete, vége, továbbá mindkét fél teendője. A szövegnek tartalmaznia kell a következőket.

  • Miért jön létre a szerződés? Mi a probléma, amit meg kell oldani?
  • Mit fog másként tenni a diák?
  • Minek fog megfelelni?
  • Miben segít neki a pedagógus?
  • Milyen jutalmat fog a teljesülés esetén adni/kapni a két fél?

A szerződéskötés minden esetben aláírással és kézfogással záródjon! Ez teszi igazán becsületbeli üggyé a megállapodás betartását, és fokozza a felelősségérzetet. A szerződés jutalma lehetőség szerint valamilyen mozgással kapcsolatos dolog legyen. Például a tanuló szabadon választhat a következő hét minden órájára egy-egy játékot vagy ő választhatja meg, milyen zenére történjen a gyakorlás vagy ő választhat meg bizonyos eszközöket először. Ha a jutalmat a diák választhatja (esetleg több, megadott lehetőség közül), akkor még elfogadhatóbb helyzetet teremtünk számára. A szerződés eredménye lehet továbbá pontok gyűjtése, amely a hét végén beváltható, hasonlóan a korábban már szóba került jutalompontokkal kapcsolatos javaslatunkhoz.

A szerződések időtartamának meghatározásakor figyeljünk arra, hogy mindenképpen teljesíthető távlatokat (1-2 órától 1-2 hétig) tűzzünk ki a tanulók számára! Ebben a kérdésben az egyéni elbírálás nagyon fontos. A szerződésekben rögzítettek csak két-három kiemelt területet érintsenek, amelyek a legproblémásabbak. Ha enyhültek a fő területen mutatkozó problémák, áttérhetünk a kisebb problémák kezelésére, amelyhez azonban már nem feltétlenül szükséges sem jutalom, sem szerződéskötés. Ne feledjük, hogy szerződéskötéskor a tanuló erősségeire koncentráljunk, ne a gyengeségeire!

 


Illusztráció

62. ábra: Példa egy magatartási szerződésre

62. ábra: Példa egy magatartási szerződésre