5. A pedagógus tanórai tevékenységrendszere


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A testnevelés tanításának didaktikai alapjai – Középpontban a tanulás

5. A pedagógus tanórai tevékenységrendszere


A testnevelés tanításában – mint bármely tantárgy esetében – a tananyag feldolgozása a tanórákon történik. A tanórai tevékenységrendszer ebből fakadóan kulcsfontosságú, lényegében a tanulási teljesítményt meghatározó funkció. A tanórák alkalmával kerülünk közvetlen kontaktusba a tanítványokkal, itt történik meg valójában a tanulás. A tanítási folyamat tervezési fázisában elsősorban nem a saját órai tevékenységünket tervezzük, sokkal inkább azt, hogy milyen szervezeti keretek között, milyen folyamaton keresztül és főleg mit tanulnak a diákok. Alapvetően lényeges szempont, hogy soha nem az osztály tanul, hanem mindig az egyének tanulnak. A módszereinket tehát úgy kell megválasztanunk, hogy egy átlagosan 26-28 fős osztály minden tanulója számára adekvát tanulási feltételeket teremtsünk. Milyen módszerekkel tudunk azonban úgy tanítani, hogy az megfeleljen az egyes tanulók sajátos tudásszintjének, tanulási szükségleteinek? Hogyan biztosíthatjuk, hogy minden tanuló a hozzá leginkább illeszkedő feladatokat, gyakorlatokat és terhelést kapja? A válaszokat nem könnyű megtalálni. Az bizonyos, hogy a tanítási stílusok között elsőként bemutatott, a differenciálás minden elemétől mentes metodikával sehogy (4.4.1. alfejezet). Olyan módszereket kell tehát találnunk és alkalmaznunk, amelyekkel az oktatási céloktól, a saját egyéni kompetenciáinktól és az egyéb feltételektől (tananyag természete, az osztály összetétele, a tanulók fejlettségi szintje és egyéni diszpozícióik, az eszközök és infrastrukturális feltételek elérhetősége) függően hatékony és esélyegyenlő tanulási környezetet vagyunk képesek teremteni. Ehhez minőséget képviselő testnevelésórák felépítésére van szükség, amelyek jellemzőit a következőkben részletesen kifejtjük.

Annak érdekében, hogy egy tanóra tanítási tevékenységrendszerét egészében át tudjuk tekinteni és hatékony testnevelésórákat tudjunk felépíteni, az alábbi didaktikai feladatokkal kell tisztában lennünk.

  1. Ismernünk kell a szemléleti alapokat a tanórával kapcsolatos általános módszertani elvárásokkal kapcsolatban.
  2. Ismernünk kell a tanóra felépítésének alapvető szabályszerűségeit.
  3. Tudnunk kell, hogy milyen fejlettségi szinten (életkori szakaszban), milyen mozgásanyagot kell feldolgoznunk és melyek a mozgásfejlődésnek, mozgástanulásnak azok a jellegzetességei, amelyeket ismernünk kell a megfelelő tananyagfelépítéshez, az oktatás folyamatához.
  4. Tisztában kell lennünk egy-egy mozgásfeladat kiválasztásának szempontjaival, illesztésének lehetőségeivel a tanulócsoportunk, pontosabban a tanítványaink tudásszintjéhez.
  5. Ismernünk kell a mozgásfeladatok oktatásának lépéseit, módszertanát.
  6. Tudatosan kell alkalmaznunk a mozgásfeladat gyakorlásának, rögzítésének és a visszajelzés módszereit.

A fejezetben tehát ezen didaktikai feladatok megoldásához kívánunk segítséget nyújtani.