4.5.4. A tanulók által tervezett tanulás


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A testnevelés tanításának didaktikai alapjai – Középpontban a tanulás

4.5.4. A tanulók által tervezett tanulás


Az indirekt oktatási stratégiák közül eljutottunk az iskolai színtéren legindirektebb variációhoz. Ebben a modellben a pedagógus kvázi mentor szerepet tölt be. A tanulók tervezik meg az előre megadott szempontok alapján a saját tevékenységüket. Minél pontosabbak és rendszerezettebbek az instrukciók, annál könnyebben kivitelezhetők. A feladatmeghatározás történhet a pedagógus részéről, közös pedagógus-diák döntések alapján vagy a diákok általi kezdeményezésre. A feladatok kommunikációjában a feladatkártyák nagyon hasznosak, összetett tervezési és megvalósítási feltételek esetén nélkülözhetetlenek. A feladatkártyák tartalmazzák a tervezendő feladatok tartalmát, szervezési kereteit (egyénileg, párban, csoportban), a végrehajtások kritériumait (ha fontosak), az értékelés szempontjait, a gyakorlás időkeretét és a javasolt/felhasználható eszközöket.

Egy adott tervezési feladat megvalósulhat egy órarészben, egy órán, de átnyúlhat több tanórára is. Ebben az esetben otthoni feladatok is szóba kerülhetnek a tervezés és/vagy megvalósítás kapcsán. Az otthoni feladatok dokumentálására kérhetünk írásos anyagot, illetve audiovizuális formátumot is (például videófelvételt telefonnal vagy egyéb eszközzel). Ebben a megvalósítási formában már projekt jellegű feladatról van szó.

A leggyakoribb alkalmazási példákként teszünk említést az önállóan felépített bemelegítő gyakorlatsorokról, tornagyakorlatláncokról, táncetűdökről, természetes mozgáskészségeken alapuló mozgássorokról, egyéni fittségi edzésprogram felépítéséről (középiskolások) vagy – főképpen kisiskolások esetében – a csoport által tervezett akadálypálya, esetleg tornagúla építésről. Kiváló, de sajnos ritkán alkalmazott módszer az önálló játékalkotás, játékmódosítás feladata, amely minden életkorban alkalmazható indirekt megoldás.


A tanulást segítő kérdések, feladatok

  1. Milyen viszonyban vannak az oktatási stratégiák és az oktatási módszerek?
  2. Miről szól a spektrumelmélet, ki dolgozta ki?
  3. Hasonlítsa össze a direkt és az indirekt oktatási stratégiák jellemzőit! Sorolja fel a legfontosabb elvi különbségeket!
  4. Miben különbözik a vezénylő és az interaktív tanítási stílus? Miért hatékonyabb az interaktív tanítási stílus? 
  5. Tervezze meg egy főrész oktatási folyamatát interaktív tanítási stílusban!
  6. Milyen jellemzői vannak az állomásos, más szóval gyakorló tanítási stílusnak? Tervezzen meg egy főrészt ezzel a megoldással!
  7. Milyen jellemzői vannak az önellenőrzéses tanításnak? Tervezzen egy feladatot is!
  8. Mikor alkalmazható hatékonyan a társtanításos módszer (tutorálás módszere)? Tervezzen egy feladatot is!
  9. Sorolja fel a kooperatív tanulás testnevelésben alkalmazható módszereit! Miben különböznek?
  10. Tervezzen egy órarészt a konvergens felfedezéses tanuláshoz!
  11. Tervezzen mozgásos feladatokat a divergens felfedezéses tanuláshoz!
  12. Mikor tudjuk eredményesen alkalmazni a tanulók által tervezett tanulást? Illusztrálja egy példával!