JÓGAALAPÚ MOZGÁSPROGRAM AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSBEN


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: JÓGAALAPÚ MOZGÁSPROGRAM AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSBEN

JÓGAALAPÚ MOZGÁSPROGRAM AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSBEN


Szerzők:
Juhász Sarolta
Szikszay Andrea
Csányi Tamás

Főszerkesztő:
dr. Csányi Tamás PhD


Magyar Diáksport Szövetség – Testnevelés Módszertani Könyvek
Főszerkesztő: dr. Csányi Tamás PhD


Juhász Sarolta – Szikszay Andrea – Csányi Tamás:
Jógaalapú mozgásprogram az iskolai testnevelésben


Javasolt hivatkozás: Juhász Sarolta, Szikszay Andrea, Csányi Tamás (2014): Jógaalapú mozgásprogram az iskolai testnevelésben. Testnevelés Módszertani Könyvek (Csányi Tamás főszerk.)
Magyar Diáksport Szövetség, Budapest.

A kiadásért felel: Balogh Gábor elnök

Formai szerkesztő: Muskovits István
Szakmai lektorok: Németh Gergely, Vörös Veronika
Fotók: Egyed Péter (Lizzy Trade Kft.)
Arculat: Benedict & Helfer Kft.
Illusztrációk: Dynamo Kommunikáció Kft.
Tördelés és nyomdai munkák: Pátria Nyomda Zrt.

Szakmai igazgató: dr. Molnár László
Ügyvezető igazgató: Rádics Balázs

A fotókon szereplő tanulók:
Földvári Márton és Bognár Nándor (Budapest XIV. kerületi Hunyadi János Általános Iskola)
Fóti Lola (Molnár Ferenc Általános Iskola, Budapest)
Fóti Mia (Fővárosi Önkormányzat Óvodája) 
Kocsenda Lili (Ritsmann Pál Német Nemzetiségi Általános Iskola, Biatorbágy)


ISBN 978-615-80021-3-4

© Magyar Diáksport Szövetség
A kiadvány akár részben, akár egészben történő sokszorosítása, fénymásolása, mindennemű egyéb felhasználása, terjesztése, digitalizált közzététele jogszabályokba ütközik, és csak a Magyar Diáksport Szövetség írásos engedélyével lehetséges.
Ez a kiadvány a TÁMOP-3.1.13-12-2013-0001 kódjelű kiemelt projekt keretében valósult meg.

Printed in Hungary
2014

MAGYAR DIÁKSPORT SZÖVETSÉG
1146 Budapest, Istvánmezei út 1–3.
E-mail: mdszok@mdsz.hu
Telefon: +36 1 273 3570
www.diaksport.eu


Előszó

A jóga, a jógázás mint fizikailag és mentálisan is aktív tevékenység az elmúlt két évtizedben rendkívüli népszerűséget szerzett magának Magyarországon. Népszerűségét jellemzi, hogy a Google internetes keresője több mint egymillió magyar nyelvű találatot ad a „jóga” kifejezésre.

A gyermekjóga olyan speciális, az életkori sajátosságokhoz illeszkedő játékos feladatokat, tevékenységeket tartalmazó mozgásrendszer, amely nagy sikerrel alkalmazható az iskolai testnevelésórákon – akár osztálytermi körülmények között is – jelentős előképzettség nélkül. A jóga jellegű gyakorlatok rendszeres alkalmazása életkortól függetlenül támogatja a testi és lelki egészséget.

A nemzetközi tapasztalat azt mutatja, hogy a rendszeres, jógaalapú gyakorlatok alkalmazása az iskolában segíti az eredményesebb tanulást, és érzékelhető változást eredményez az alábbi területeken:

  • fejleszti a helyes testtartáshoz szükséges izmok erejét, erő-állóképességét, ezáltal elősegíti a hosszabb időn keresztül történő egy helyben ülést;
  • fejleszti az egyensúlyozó képességet, a kinesztetikus érzékelést és a hajlékonyságot;
  • kiegyensúlyozottabb, biztonságosabb érzelmi és szociális légkört teremt a tanuláshoz és a tanításhoz egyaránt;
  • segít a diákoknak az adott pillanatra fókuszálni, ami az eredményes tanulás egyik alapvető feltétele;

 

  • támogatja a diákok közötti kapcsolatok kialakulását, ezáltal az osztályközösség formálását;
  • segíti a biztonságos, nem versenyorientált tanulási környezet kialakítását, amelyben minden tanuló sikeres lehet;
  • lehetőséget teremt, hogy a diákok a szünetekben is aktívak lehessenek;
  • csökkenti a szorongást és a feszültséget;
  • javítja a figyelmi folyamatokat, növeli a koncentrációs képességet és javítja a memóriát.

Könyvünk és a hozzá tartozó DVD film azt a célt szolgálja, hogy egyrészt segítséget nyújtsunk a legújabb központi kerettantervben szereplő „gyermekjóga gyakorla­tok” feldolgozásához a testnevelésben, másrészt mintát adjunk a jóga jellegű mozgások testnevelésórákon kívüli alkalmazhatóságáról is. A könyvben bemutatott gyakorlatok egyszerűek, könnyen kivitelezhetőek, mégis nagyon hatékonyak. Még ha a pedagógus nem is jártas a jóga világában, akkor is bátran próbálkozhat a bemutatott gyakorlatok alkalmazá­sával.

Reméljük, hogy módszertani oktatócsomagunkkal hozzájárulunk a mindennapos testnevelés okozta infrastrukturális nehézségek kezeléséhez, és mind a pedagógusok, mind a diákok számára élménygazdag mozgáslehetőséget kínálunk.


Balogh Gábor
elnök

Előszó

dr. Csányi Tamás PhD
főszerkesztő

Előszó