Navigáció: < Előző Következő >
Alkategóriák listájaKategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | JÓGAALAPÚ MOZGÁSPROGRAM AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSBEN |
A test növekedése jól látható folyamat, ugyanakkor a gyermekek szervezetében lényeges, de láthatatlan változások is bekövetkeznek, amelyek közül az idegrendszer lassú fejlődése az egyik legfontosabb. Az idegrendszer fejlődése meghatározza a gyermekek mindenkori képességeit. Minden gyermek egyéni tempóban fejlődik, a folyamatot nem szabad gyorsítani, de visszafogni sem. A jógaalapú mozgásprogram rendszerében tanított gyakorlatok támogatják az idegrendszer érését, segítik a laterális dominancia (domináns agyfélteke) kialakulását, a két agyfélteke összehangolt működését és az érzékszervek közötti átfordítást is (például a hangzó beszéd leírása: a hang észlelése és egy írásjel kivitelezése különböző agyi területek automatikusan összehangolt működését igényli). A jógaalapú mozgás gyakorlatai az egész testet megdolgoztatják, támogatják az idegrendszer mély struktúráinak differenciálódását, így visszamenőleg is segítik az esetleges hiányosságok pótlását, újraépülését. A készségfejlesztő gyakorlatok (mint például az agyfélteke összehangolására szolgáló gyakorlatok) a központi idegrendszer számára a periféria történéseinek tudatosítását segítik és harmonizálják. [1, 4, 10]