2.1 Az I. szint játékai


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A TAKTIKAI GONDOLKODÁS FEJLESZTÉSÉNEK LEHETŐSÉGEI A JÁTÉKOKTATÁSBAN

2.1 Az I. szint játékai


Az I. szint játékai – ahogyan azt a bevezetőben írtuk – a természetes (fundamentális) mozgáskészségekre
épülnek. Ezen a szinten – részben emiatt – helyenként összemosódik a játék és játékos feladat fogalma, ám megítélésünk szerint ez nem befolyásolja az elméleti bevezetőben kitűzött cél elérését, azaz a
taktikai gondolkodás előkészítését.


Bár nem köthetjük kizárólagosan életkorhoz a játékok optimális felhasználását, elsősorban a kisiskolás korosztály számára megfelelőek ezek a játékok. Természetesen a fogó- vagy bombázó játékok egy-egy verziója hatékonyan alkalmazható felső tagozaton vagy akár középiskolában is. Emellett nem szabad elfelejteni, hogy az I. szint bizonyos játékai, egy bonyolultabb játék alkalmazása előtt kiválóan alkalmazhatók bemelegítés gyanánt. Például a térbeli tudatosság játékaiban (egyszerű fogójátékok) az
idősebb korosztályoknál hatékonyabb és komplexebb megoldásokat eredményezhet mind a menekülők, mind az üldöző részéről, amivel előkészítjük a pontszerző játékok során hatékony üres területre helyezkedést. Így egy I. szintű játék – bár alapvetően nem a példában említett életkornak megfelelő – szerves része lehet az 5–12. évfolyamok játékoktatásának.

Fontos megemlíteni, hogy a játékok már ezen a szinten is összetettebbek annál, hogy az egyes fejlesztési célok, játékösszetevők izoláltan jelentkezzenek. Ezért semmiképp sem állíthatjuk, hogy az adott fejlesztési cél kizárólag a felsorolt játékokkal fejleszthető, mint ahogy azt sem, hogy a felsorolt játékok csak a mellérendelt tulajdonságokat fejlesztik. A táblázatok és a bennük szereplő játékok elsődleges célja, hogy rendszerbe szedjék a taktikai gondolkodás szempontjából releváns képességeket olyan játékokkal, amelyekben dominánsan megtalálható azok célzott fejlesztésének lehetősége.


Kép

Az I. szint játékai


Játéktér határainak érzékelése


Ütközés nélküli útvonalak kialakítása


Saját test érzékelése – kinesztetikus érzékelés 


Természetes mozgásformák szabályozott ritmusban történő végrehajtása


Statikus és dinamikus célfelületek eltalálása


Együttműködés kialakítása


Támadó és/vagy védő szerepkörök megjelenítése


Manipulatív mozgások gyakorlása 


Futó- és fogójátékok


Statikus akadályok használata futó- és fogójátékokban


Dinamikus akadályok használata futó- és fogójátékokban


Akadálypályák
Szoborjátékok


Ritmusjátékok (ritmusfejlesztő játékos feladatok)


Célzó játékok 


Együttműködő (kooperatív) és versengő-együttműködő játékok


Versengő (kompetitív) és versengő-együttműködő játékok


Egyszerű játékok, játékos feladatok (párokban és csoportokban)


Mozgásútvonalak kialakítása, a teljes játéktér bemozgása, kihasználása


Irányváltoztatás, ritmusváltás, elindulás, megállás, elszakadás, cselezés végrehajtása ütközés nélküli végrehajtása


Izmok feszültségének és a végtagok pozíciójának érzékelése
Egyensúlyhelyzetek dinamikus kialakítása (alaphelyzet)
Tudatos egyensúly-változtatás előkészítése


Belső ritmus érzékelése és mozgáson keresztüli megjelenítése


Dobások, ütések és rúgások (különböző eszköztovábbítások) dinamikai összetevőinek (sebesség, távolság, irány) érzékeltetése


Párok és csoportok közötti célirányos együttműködés
Optimális támadó/védő távolság kialakítása
Támadó/védő szerep és technikai elemek gyakorlása (1:1 elleni játék előkészítése)


Általános labdás és eszközös ügyességfejlesztés (gurítások, birtoklás, labdakezelés, feldobás, elkapás…)
Technikai elemek (labdavezetés, átadások) gyakorlása játékos feladatban