Az energiabefektetés tudatosságát fejlesztő játékok


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A TAKTIKAI GONDOLKODÁS FEJLESZTÉSÉNEK LEHETŐSÉGEI A JÁTÉKOKTATÁSBAN

Az energiabefektetés tudatosságát fejlesztő játékok


Az energiabefektetés tudatosságát fejlesztő játékok

Az energiabefektetés tudatosságát fejlesztő játékok

TERMÉSZETES MOZGÁSOK SZABÁLYOZOTT RITMUSBAN TÖRTÉNŐ VÉGREHAJTÁSA


26. Utánzó játék

Létszám: 3-4 fő/csoport
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –


A tanulók a Mozdonyvezető nevű játékhoz hasonlóan „vonatokat” képeznek, ám itt nem szükséges egymásba kapaszkodniuk. A játék során a „szerelvénynek” folyamatos haladás közben a „mozdonyvezető” mozgását kell utánozni, miközben nem ütköznek másik vonattal. A mozdonyvezetők különböző, általuk tetszőlegesen választott útvonalakon vezetik a szerelvényüket, miközben a lábukkal és kezeikkel különböző ritmust adnak, amit a hozzájuk tartozó többi tanuló megpróbál utánozni.

Variáció(k)

  • Labdavezetés utánzás. A feladatot labdavezetés közben is végre lehet hajtani, ahol a labdavezetés magassága, erőssége további ritmuskeltési lehetőségeket rejt magában.
  • Lufivonat. Kisebb létszámú „vonatok” esetén nehezíthetjük a játékot azzal, hogy lufiterelgetés közben kell teljesíteni az adott akadálypályát.

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK

Ügyeljünk rá, hogy a feladat során mindenki kerüljön mozdonyvezetői szerepbe!
Mivel meglehetősen alacsony intenzitású a játék, viszont komoly figyelmet igényel, javasoljuk óra eleji ráhangolódásra, bemelegítéshez.
 


27. Szimfónia

Létszám: 4-5 fő/csoport
Terület: teljes játéktér
Eszköz: különböző méretű és súlyú labdák


A zene és a mozgás kapcsolata egy nem kellően kihasznált módszertani és motivációs eszköze a testnevelésnek. Akár hangulatjavításként, akár a mozgások ritmusának, lüktetésének megéreztetésére, akár külső ritmuskeltésként alkalmazhatjuk a legkülönbözőbb zenei stílusokat. Ezzel mindenképpen színesebbé, élményszerűbbe varázsoljuk óráinkat. A „Szimfónia” nevű játék csak egy a zene és mozgás kapcsolatára épülő számos lehetséges felhasználási mód közül. 4-5 fős csoportokat alakítunk ki. Minden tanuló kap egy-egy labdát, lehetőleg minél különbözőbbeket, de olyanokat, amelyek pattannak (például fitball, kosárlabda, pingponglabda, …) A különböző labdák pattanáskor különböző hangokat adnak ki, amelyek összerendezésével egy komplett „szimfóniát” alakíthatunk ki.


Variáció(k)

  • Alkalomadtán használhatunk más eszközöket is (például floorballütő, hulahoppkarika).

STATIKUS ÉS DINAMIKUS CÉLFELÜLETEK ELTALÁLÁSA

Célzó játékok


Klasszikus bombázó

Létszám: teljes csoport két csapatra osztva
Terület: kb. 12 × 6 m
Eszköz: 3-5 db röp- vagy kosárlabda, valamint csapatonként 6-8 kisebb labda (például maroklabda, kézilabda), 2-3 hosszabb pad középen


A játékteret hosszában elfelezzük a padokkal, amelyekre elhelyezzük a medicinlabdákat egymástól megközelítőleg egyenlő távolságra. A csoportot két részre osztjuk, akik a játéktér két szélénél felállnak egy soros vonalba, szemben a padsorral. A csapatok a vonal mögött céloznak a kicsi labdákkal, és igyekeznek eltalálni a padra helyezett medicinlabdákat úgy, hogy azok az ellenfél térfelére pottyanjanak. Amelyik oldalon kevesebb medicinlabda lesz a talajon, az a csapat a győztes. Szabadon guruló
labdákat a tanulók összeszedhetik, de csak visszalépve, a vonal mögül lehet célozni.

Variáció(k)

  • Fitball bombázó. A játékteret az ábra szerint alakítjuk ki. (Nem feltétlenül szükséges paddal elválasztani a szomszédos pályákat.) A játék során a két csapat egy fitballt céloz nem túl nehéz, egyszerű gumilabdákkal, azzal a céllal, hogy az az ellenfél vonala mögé guruljon. Ebben az esetben is csak a vonal mögül lehet célozni a tanulóknak. (A vonalak egymástól körülbelül 8-10 méterre legyenek. Természetesen bójákkal, esetleg szalaggal is kijelölhetjük azt.) A fitball mozgását kizárólag a nekidobott labdákkal szabad befolyásolni. Az alapjáték során mindkét csapat kapjon legalább 5-5 labdát annak érdekében, hogy minél több kísérlet történhessen a tanulók részéről a labda eltalálására.

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Hívjuk fel a tanulók figyelmét, hogy hatékonyan csak szemből (az oldalvonalra merőlegesen) lehet eltalálni a labdát, ennek érdekében passzoljanak annak a társuknak, aki jobb pozícióban van!

 

  • 2 labdás fitball bombázó. A Fitball bombázó játéknak ebben a verziójában mindkét csapat csak két-két labdát kap, így egy-egy dobás nagyobb „jelentőséget” kap, hiszen ha egy csapat mindkét labdáját sikertelenül eldobta, védekezési lehetőség nélkül marad. A játék ezen verziójában fontos, hogy a csapattagok kommunikáljanak egymással, passzoljanak a jobb helyzetben lévőnek, alakítsanak ki stratégiát arra vonatkozóan, hogyan gazdálkodnak a rendelkezésre álló labdákkal. Ez már II. szintű játék.
  • Labdaszedős bombázó. A „Fitball bombázó”-hoz hasonló szabályokkal játsszuk ezt a játékot. Azonban amíg ott bárki beléphet a vonalon belüli labdáért, itt kijelölünk csapatonként két embert, akik végig a játéktéren mozognak, és onnan juttatják a vonalon kívül álló társaiknak a labdákat a lehető leggyorsabban.
  • Kooperatív bombázó. A játék során a csapatok nem egymás ellen küzdenek, hanem együtt, egymást segítve a lehető legrövidebb időn belül, vagy legkevesebb dobással kell eljuttatni a labdá(ka)t a kijelölt területre.

11. ábra: Klasszikus bombázó

11. ábra: Klasszikus bombázó

12. ábra: Fitball bombázó

12. ábra: Fitball bombázó

13. ábra: Dobó István

13. ábra: Dobó István

31. Célzó kalandpark

Létszám: teljes csoport
Terület: teljes játéktér
Eszköz: jól dobható labdák, babzsákok és más eszközök, illetve számos olyan eszköz, ami célként használható, például karikák, zsámoly, póló


A játék bizonyos előkészületet igényel. A teremben különböző helyekre, különböző módon különböző eszközöket helyezünk ki, (például karikát kötéllel felfüggesztünk a kosárlabda palánkra, bordásfalhoz különböző dőlésszögű KTK (Kiegészítő tornakészlet) -eszközöket akasztunk, zsámolyokat eltérő
magasságú helyre teszünk), majd meghatározzuk a dobás helyét, módját, és a helyszínek közötti haladási
irányokat. A játék során különböző eszközöket (labdákat, babzsákokat, bójákat, rongyokat…) úgy kell dobni vagy rúgni, hogy egy adott területre essenek és/vagy azon belül, illetve azon is maradjanak.


Variáció(k)

  • 3-4 fős csoportokat alakítunk, akik közösen hajtanak végre bizonyos feladatokat (például lepedő négy sarkát fogva dobnak célba egy babzsákot), és a pontszámaikat is összeadják.

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
A különböző célfelületek nehézség szerint különböző pontszámokat érhetnek.


32. Királyozás másképpen

Létszám: 6-7 fős csapatok
Terület: a játéktér négy részre osztva
Eszköz: tanulónként 1 labda, kijelölt célfelületek


A játékteret négy részre osztjuk. Mindegyik negyedpályán különböző, előre megadott helyről és módon, egyes oszlopba felállva, egymás után dobnak/rúgnak/ütnek a tanulók. A pontos találat 2 pontot ér, ha azonban kimarad a dobás/rúgás/ütés, akkor a le- vagy kipattanó labdával még egyszer meg lehet kísérelni a pontszerzést. Ekkor azonban már sietni kell, ugyanis ez idő alatt a sorban következő tanuló is dobhat. Ha az első tanuló talál be hamarabb, akkor 1 pontot kap, és beáll abba a sorba, amiben kezdett. Ha a mögötte lévő korábban talál célt, a tanuló nem kap pontot és egy másik pályára kell átmennie. Az nyer, aki adott idő alatt a legtöbb pontot gyűjti.


Kép