Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | A TAKTIKAI GONDOLKODÁS FEJLESZTÉSÉNEK LEHETŐSÉGEI A JÁTÉKOKTATÁSBAN |
Létszám: 3-4 fő/csoport
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –
A tanulók a Mozdonyvezető nevű játékhoz hasonlóan „vonatokat” képeznek, ám itt nem szükséges egymásba kapaszkodniuk. A játék során a „szerelvénynek” folyamatos haladás közben a „mozdonyvezető” mozgását kell utánozni, miközben nem ütköznek másik vonattal. A mozdonyvezetők különböző, általuk tetszőlegesen választott útvonalakon vezetik a szerelvényüket, miközben a lábukkal és kezeikkel különböző ritmust adnak, amit a hozzájuk tartozó többi tanuló megpróbál utánozni.
Variáció(k)
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►Ügyeljünk rá, hogy a feladat során mindenki kerüljön mozdonyvezetői szerepbe!
►Mivel meglehetősen alacsony intenzitású a játék, viszont komoly figyelmet igényel, javasoljuk óra eleji ráhangolódásra, bemelegítéshez.
Létszám: 4-5 fő/csoport
Terület: teljes játéktér
Eszköz: különböző méretű és súlyú labdák
A zene és a mozgás kapcsolata egy nem kellően kihasznált módszertani és motivációs eszköze a testnevelésnek. Akár hangulatjavításként, akár a mozgások ritmusának, lüktetésének megéreztetésére, akár külső ritmuskeltésként alkalmazhatjuk a legkülönbözőbb zenei stílusokat. Ezzel mindenképpen színesebbé, élményszerűbbe varázsoljuk óráinkat. A „Szimfónia” nevű játék csak egy a zene és mozgás kapcsolatára épülő számos lehetséges felhasználási mód közül. 4-5 fős csoportokat alakítunk ki. Minden tanuló kap egy-egy labdát, lehetőleg minél különbözőbbeket, de olyanokat, amelyek pattannak (például fitball, kosárlabda, pingponglabda, …) A különböző labdák pattanáskor különböző hangokat adnak ki, amelyek összerendezésével egy komplett „szimfóniát” alakíthatunk ki.
Variáció(k)
STATIKUS ÉS DINAMIKUS CÉLFELÜLETEK ELTALÁLÁSA
Célzó játékok
Létszám: teljes csoport két csapatra osztva
Terület: kb. 12 × 6 m
Eszköz: 3-5 db röp- vagy kosárlabda, valamint csapatonként 6-8 kisebb labda (például maroklabda, kézilabda), 2-3 hosszabb pad középen
A játékteret hosszában elfelezzük a padokkal, amelyekre elhelyezzük a medicinlabdákat egymástól megközelítőleg egyenlő távolságra. A csoportot két részre osztjuk, akik a játéktér két szélénél felállnak egy soros vonalba, szemben a padsorral. A csapatok a vonal mögött céloznak a kicsi labdákkal, és igyekeznek eltalálni a padra helyezett medicinlabdákat úgy, hogy azok az ellenfél térfelére pottyanjanak. Amelyik oldalon kevesebb medicinlabda lesz a talajon, az a csapat a győztes. Szabadon guruló
labdákat a tanulók összeszedhetik, de csak visszalépve, a vonal mögül lehet célozni.
Variáció(k)
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►Hívjuk fel a tanulók figyelmét, hogy hatékonyan csak szemből (az oldalvonalra merőlegesen) lehet eltalálni a labdát, ennek érdekében passzoljanak annak a társuknak, aki jobb pozícióban van!
Létszám: teljes csoport
Terület: teljes játéktér
Eszköz: jól dobható labdák, babzsákok és más eszközök, illetve számos olyan eszköz, ami célként használható, például karikák, zsámoly, póló
A játék bizonyos előkészületet igényel. A teremben különböző helyekre, különböző módon különböző eszközöket helyezünk ki, (például karikát kötéllel felfüggesztünk a kosárlabda palánkra, bordásfalhoz különböző dőlésszögű KTK (Kiegészítő tornakészlet) -eszközöket akasztunk, zsámolyokat eltérő
magasságú helyre teszünk), majd meghatározzuk a dobás helyét, módját, és a helyszínek közötti haladási
irányokat. A játék során különböző eszközöket (labdákat, babzsákokat, bójákat, rongyokat…) úgy kell dobni vagy rúgni, hogy egy adott területre essenek és/vagy azon belül, illetve azon is maradjanak.
Variáció(k)
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►A különböző célfelületek nehézség szerint különböző pontszámokat érhetnek.
Létszám: 6-7 fős csapatok
Terület: a játéktér négy részre osztva
Eszköz: tanulónként 1 labda, kijelölt célfelületek
A játékteret négy részre osztjuk. Mindegyik negyedpályán különböző, előre megadott helyről és módon, egyes oszlopba felállva, egymás után dobnak/rúgnak/ütnek a tanulók. A pontos találat 2 pontot ér, ha azonban kimarad a dobás/rúgás/ütés, akkor a le- vagy kipattanó labdával még egyszer meg lehet kísérelni a pontszerzést. Ekkor azonban már sietni kell, ugyanis ez idő alatt a sorban következő tanuló is dobhat. Ha az első tanuló talál be hamarabb, akkor 1 pontot kap, és beáll abba a sorba, amiben kezdett. Ha a mögötte lévő korábban talál célt, a tanuló nem kap pontot és egy másik pályára kell átmennie. Az nyer, aki adott idő alatt a legtöbb pontot gyűjti.