Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | A MOZGÁS FELFEDEZÉSE GYERMEKKORBAN |
Teszt2: |
Az erőkifejtés tudatossága az izomfeszülések érzékelésének, az erőkifejtés mértékének és szabályozásának képessége. Amikor egy nehéz tárgyat emelünk fel, vagy nagyon finoman szeretnénk valamit megfogni (például egy lufit), akkor tudatosan szabályozzuk az erőkifejtésünket.
Az erőkifejtéssel kapcsolatos funkcionális megértést segítő feladatokat is helyben, a saját térben kezdjük. A módszertani logika alapján – ahogyan a sebességek esetében is láttuk – ismét a két szélsőérték közötti kontraszt megtapasztalása, majd a feszítés és a lazítás közötti fokozatos tenzióváltás, végül a tenziók közötti ugrálás, vagyis gyors váltások sorozata segít az érzékelés fejlesztésében.
A következő gyakorlatok közül jónéhányat könnyedén alkalmazhatunk relaxációs és stresszoldó céllal is.
Mondjatok olyan dolgokat itt a teremben/udvaron, amelyek nagyon kemények! Milyen anyagokból vannak a kemény dolgok? … Nagyszerű!
Akkor most próbáljátok meg olyan keményre feszíteni az egész testeteket, mint a kő vagy a vas! Érezzétek, hogy az egész testetek feszül – a karotok, a hasatok, a hátatok, a lábatok, a nyakatok! Mindenetek feszüljön! Elég! Lazítsátok el a testeteket!
Módszertani javaslat
Variációk
Most mondjatok olyan dolgokat, amelyek puhák! Milyen anyagokból lehetnek a puha dolgok? … Kiváló!
Akkor most próbáljátok meg teljesen ellazítani a testeteket, mintha rongybabák lennétek! Mindenetek lazuljon el, és közben lassan vegyetek egy nagy levegőt, majd lassan fújjátok ki! Elég!
Variációk
Egy hasonló feladatot csinálunk, csak most feküdjetek hanyatt!
Amikor azt mondom, hogy „kő”, akkor mindenetek feszüljön meg, és tartsátok benn a levegőt! Amikor pedig azt, hogy „pihe”, akkor lazuljatok el, és lassan fújjátok ki a levegőt! … Kő! … Pihe! …
Variációk
A fenti két feladatot izolációs gyakorlatokként, illetve a testrészek elnevezésének megtanulására is alkalmazhatjuk – a testérzékelés fejlesztése mellett (4. fejezet). Külön testrészek, illetve izomcsoportok megnevezésével is történhet az izolált feszítés és lazítás. Ez a típusú gyakorlat erőteljes stresszoldó hatással jár (lásd részletesen Bagdy, 2015).
Ebben a feladatban ki fogom mondani egy-egy testrészemnek a nevét (és/vagy meg is érintem). Amelyik testrész nevét kimondom, azt próbáljátok meg nagyon megfeszíteni, majd ellazítani! Ha például azt mondom, hogy jobb comb, akkor próbáljátok meg csak a jobb combotokat megfeszíteni, majd ellazítani!
Variációk
Képzeljétek el, hogy hatalmas sziklát kell felemelnünk! Fogjuk meg, és együtt emeljük fel! Nagy erővel próbáljátok emelni, érezzétek, hogy mindenetek feszül! A végén pedig dobjátok el, amilyen messzire csak tudjátok!
Módszertani javaslat
Most pedig képzeljétek el, hogy puha pihéket kell nagyon finoman felemelnetek! Nagyon kis erővel emeljétek, nehogy összenyomódjanak! Érezzétek, hogy laza izmokkal emeltek! … Mit éreztetek most az izmaitokban? És összehasonlítva a sziklaemeléssel?
Találjatok ki olyan dolgokat, tárgyakat, amelyeket nagy erőkifejtéssel (erősen) kell tolni!
Ha kitaláltátok, akkor tapsra toljátok előrefelé! … TAPS …
Most pedig olyan tárgyakra gondoljatok, amelyeket húzni kell! Megvan? … TAPS
Módszertani javaslat
Variációk
A következő játékban azt képzeljétek el, hogy őszi falevelek vagytok, amelyek éppen lehullanak a fáról! Hogyan esik le ősszel a fáról a falevél? … Igen, lassan, ide-oda cikázva. Utánozzátok a hulló falevél mozgását!
Módszertani javaslat
Képzeljétek el, hogy nagy jégkockák vagytok, akiket kiveszek a hűtőből! Mit is csinál a jég, ha melegre kerül? … Szóval lassan kezdjen el olvadni mindenki! Ha pedig tapsolok egyet, akkor az azt jelenti, hogy hirtelen visszatettelek benneteket a fagyasztóba!
Figyeljetek rá, hogy nagyon lassan olvadjatok el, és hirtelen fagyjatok meg! Mostantól mindenki jégkocka! (Feszítsétek a testeteket!) … TAPS … Kezdjetek lassan olvadni! 1, … 2, … 3, … 8. Aki teljesen elolvadt, terüljön szét a padlón!
Módszertani javaslat
Variációk
Képzeljétek el, hogy hatalmas esőfelhők érkeztek az óvoda/iskola fölé! Elkezd szemerkélni az eső, ti pedig utánozzátok a picike esőcseppeket, amint azok puhán ugrálnak a betonon. (A gyerekek pici és puha szökdeléssel utánozzák az esőcseppeket.)
Figyeljetek, mert hirtelen hatalmas zivatar alakult ki, erősen csapódnak az esőcseppek a talajra! (A gyerekek nagy és keményebb szökdeléssel utánozzák az esőcseppeket.)
Tapsra mindig megélénkül az eső, újabb tapsra pedig elcsendesedik! … TAPS … TAPS …
Variációk
Képzeljétek el, hogy egy nagy mezőn vagyunk! Fussatok úgy, mintha lepkéket akarnátok elkapni! Nagyon lazán fussatok, és a lepkéket is finoman próbáljátok meg elkapni! …
De jaj! Felzavartunk egy nagy szúnyograjt, akik össze-vissza akarnak csipkedni bennünket! Nagy erővel hessegessétek futás közben a szúnyogokat! …
Mennyire feszültek az izmaitok, amikor lepkét akartatok elkapni?
És amikor szúnyogot hessegettetek?
Képzeljétek el, hogy futás közben lassan beköszönt a tél, és nagyon hideg lesz a levegő, fagypont alá süllyed a hőmérséklet! Mindannyian megfagytok.
(Célszerű itt indítani a játékot, és az első végrehajtáson keresztül megtanítani.)
Amikor megfagytatok, nagyon feszítsétek meg az izmaitokat! …
Tavaszodik. A jégszobrok folyamatos, lassú olvadással elkezdhetnek mozogni, majd újra futni. … Aki felmelegedett, nagyon lazán fusson tovább!
Most fussatok erőteljesen, szaggatottan, mintha robotok lennétek! Jelre próbáljatok megállni, és lassan ellazulni! Szeretném, ha minél jobban látszódna, ahogy ellazítjátok az izmaitokat.
Az erőkifejtéssel kapcsolatban is használhatunk képeket, feladatkártyákat, amelyek segítik az izomfeszítés és -lazítás tudatosságának kialakítását, érzékelésének fejlesztését.
A mozgások bármelyikét használhatjuk a feszítés és a lazítás funkcionális megértetésére. A kúszások, a mászások és a különböző eszközökkel (lufi, labda, ernyő, szalag stb.) végzett gyakorlatok további lehetőségeket adnak arra, hogy színesítsük a foglalkozást.
Amikor a gyermekek megértették, hogy mit jelentenek a fogalmak, és be tudják mutatni a két szélsőérték közötti különbségeket, szükségtelen a további fogalmi rögzítéssel időt tölteni. A tanultakat mielőbb be kell építeni a különböző mozgáskészségek tanulásába, gyakorlásába és az eszközhasználatba.
SZÉTSZÓRTAN A TÉRBEN
Mondjatok olyan dolgokat itt a teremben/udvaron, amelyek nagyon kemények! Milyen anyagokból vannak a kemény dolgok? … Nagyszerű!
Akkor most próbáljátok meg olyan keményre feszíteni az egész testeteket, mint a kő vagy a vas! Érezzétek, hogy az egész testetek feszül – a karotok, a hasatok, a hátatok, a lábatok, a nyakatok! Mindenetek feszüljön! Elég! Lazítsátok el a testeteket!
Módszertani javaslat
Variációk
SZÉTSZÓRTAN A TÉRBEN
Most mondjatok olyan dolgokat, amelyek puhák! Milyen anyagokból lehetnek a puha dolgok? … Kiváló!
Akkor most próbáljátok meg teljesen ellazítani a testeteket, mintha rongybabák lennétek! Mindenetek lazuljon el, és közben lassan vegyetek egy nagy levegőt, majd lassan fújjátok ki! Elég!
Variációk
SZÉTSZÓRTAN A TÉRBEN
Egy hasonló feladatot csinálunk, csak most feküdjetek hanyatt!
Amikor azt mondom, hogy „kő”, akkor mindenetek feszüljön meg, és tartsátok benn a levegőt! Amikor pedig azt, hogy „pihe”, akkor lazuljatok el, és lassan fújjátok ki a levegőt! … Kő! … Pihe! …
Variációk
SZÉTSZÓRTAN A TÉRBEN
Ebben a feladatban ki fogom mondani egy-egy testrészemnek a nevét (és/vagy meg is érintem). Amelyik testrész nevét kimondom, azt próbáljátok meg nagyon megfeszíteni, majd ellazítani! Ha például azt mondom, hogy jobb comb, akkor próbáljátok meg csak a jobb combotokat megfeszíteni, majd ellazítani!
Variációk
SZÉTSZÓRTAN A TÉRBEN
Képzeljétek el, hogy hatalmas sziklát kell felemelnünk! Fogjuk meg, és együtt emeljük fel! Nagy erővel próbáljátok emelni, érezzétek, hogy mindenetek feszül! A végén pedig dobjátok el, amilyen messzire csak tudjátok!
Módszertani javaslat
SZÉTSZÓRTAN A TÉRBEN
Most pedig képzeljétek el, hogy puha pihéket kell nagyon finoman felemelnetek! Nagyon kis erővel emeljétek, nehogy összenyomódjanak! Érezzétek, hogy laza izmokkal emeltek! … Mit éreztetek most az izmaitokban? És összehasonlítva a sziklaemeléssel?
SZÉTSZÓRTAN A TÉRBEN
Találjatok ki olyan dolgokat, tárgyakat, amelyeket nagy erőkifejtéssel (erősen) kell tolni!
Ha kitaláltátok, akkor tapsra toljátok előrefelé! … TAPS …
Most pedig olyan tárgyakra gondoljatok, amelyeket húzni kell! Megvan? … TAPS
Módszertani javaslat
Variációk
SZÉTSZÓRTAN A TÉRBEN
A következő játékban azt képzeljétek el, hogy őszi falevelek vagytok, amelyek éppen lehullanak a fáról! Hogyan esik le ősszel a fáról a falevél? … Igen, lassan, ide-oda cikázva. Utánozzátok a hulló falevél mozgását!
Módszertani javaslat
SZÉTSZÓRTAN A TÉRBEN
Képzeljétek el, hogy nagy jégkockák vagytok, akiket kiveszek a hűtőből! Mit is csinál a jég, ha melegre kerül? … Szóval lassan kezdjen el olvadni mindenki! Ha pedig tapsolok egyet, akkor az azt jelenti, hogy hirtelen visszatettelek benneteket a fagyasztóba!
Figyeljetek rá, hogy nagyon lassan olvadjatok el, és hirtelen fagyjatok meg! Mostantól mindenki jégkocka! (Feszítsétek a testeteket!) … TAPS … Kezdjetek lassan olvadni! 1, … 2, … 3, … 8. Aki teljesen elolvadt, terüljön szét a padlón!
Módszertani javaslat
Variációk
KÖTETLEN MOZGÁSSAL
Képzeljétek el, hogy hatalmas esőfelhők érkeztek az óvoda/iskola fölé! Elkezd szemerkélni az eső, ti pedig utánozzátok a picike esőcseppeket, amint azok puhán ugrálnak a betonon. (A gyerekek pici és puha szökdeléssel utánozzák az esőcseppeket.)
Figyeljetek, mert hirtelen hatalmas zivatar alakult ki, erősen csapódnak az esőcseppek a talajra! (A gyerekek nagy és keményebb szökdeléssel utánozzák az esőcseppeket.)
Tapsra mindig megélénkül az eső, újabb tapsra pedig elcsendesedik! … TAPS … TAPS …
Variációk
KÖTETLEN MOZGÁSSAL
Képzeljétek el, hogy egy nagy mezőn vagyunk! Fussatok úgy, mintha lepkéket akarnátok elkapni! Nagyon lazán fussatok, és a lepkéket is finoman próbáljátok meg elkapni! …
De jaj! Felzavartunk egy nagy szúnyograjt, akik össze-vissza akarnak csipkedni bennünket! Nagy erővel hessegessétek futás közben a szúnyogokat! …
Mennyire feszültek az izmaitok, amikor lepkét akartatok elkapni?
És amikor szúnyogot hessegettetek?
KÖTETLEN MOZGÁSSAL
Képzeljétek el, hogy futás közben lassan beköszönt a tél, és nagyon hideg lesz a levegő, fagypont alá süllyed a hőmérséklet! Mindannyian megfagytok.
(Célszerű itt indítani a játékot, és az első végrehajtáson keresztül megtanítani.)
Amikor megfagytatok, nagyon feszítsétek meg az izmaitokat! …
Tavaszodik. A jégszobrok folyamatos, lassú olvadással elkezdhetnek mozogni, majd újra futni. … Aki felmelegedett, nagyon lazán fusson tovább!
KÖTETLEN MOZGÁSSAL
Most fussatok erőteljesen, szaggatottan, mintha robotok lennétek! Jelre próbáljatok megállni, és lassan ellazulni! Szeretném, ha minél jobban látszódna, ahogy ellazítjátok az izmaitokat.