Az eszközzel kapcsolatos tudatosságot fejlesztő játékok


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A TAKTIKAI GONDOLKODÁS FEJLESZTÉSÉNEK LEHETŐSÉGEI A JÁTÉKOKTATÁSBAN

Az eszközzel kapcsolatos tudatosságot fejlesztő játékok


Kép

A manipulatív mozgások gyakorlása című alfejezet nem igényel különösebb magyarázatot. A játékokkal az a célunk, hogy játékkörnyezetbe helyezzük a technikai elemeket, különböző manipulatív mozgásokat. Fontos megjegyezni, hogy az itt felsorolt játékok helyenként inkább csak játékos feladatok, de emiatt nem sérül az adott fejlesztési cél.

MANIPULATÍV MOZGÁSOK GYAKORLÁSA PÁROKBAN


58. Találd el!

Létszám: teljes csoport párokban
Terület: falfelületnél egy kb. 2 × 4-5 m-es terület
Eszköz: páronként egy labda


A falra egymás mellé több négyzetet (kört) rajzolunk, és mindegyikbe írunk egy-egy számot. A pár egyik tagja hangosan mondja a számot, a labdás társ pedig megpróbálja minél pontosabban és gyorsabban eltalálni az adott számmal megjelölt területet. Meghatározott számú átadás után szerepcsere következik.

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Mivel a pontos átadás gyakorlása a cél és nem a célzás, ezért a célterületek mérete ne legyen túl kicsi! Kosárlabda esetében például körülbelül 1 méter átmérőjű kört javaslunk.


Variáció(k)

  • A játék játszható úgy is, hogy nem a karikák, hanem a dobó helyek kapnak pontszámot, attól függően, milyen messze vannak a célfelülettől.

59. Vetkőző-passzoló

Létszám: teljes csoport párokban
Terület: kétsoros vonal, egymástól kb. 3-4 méterre
Eszköz: páronként egy labda


A tanulók párokban folyamatos átadásokat végeznek, közben leveszik (és esetleg vissza is veszik) a cipőjüket és zoknijukat. A játék sokkal inkább egy vicces ügyességi feladat, viszont remekül érzékelteti, milyen az adott pillanatnyi feladatra koncentrálni, vagyis ad egy sajátos kognitív jelenlétet.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Kezdetben hívjuk fel a tanulók figyelmét, hogy tartsák a szemüket a labdán! A feladat nehézségét az is adja, hogy olyan mozdulatokat kell végezni egymással párhuzamosan, amelyek amúgy nem megszokottak együtt, csak külön-külön.


60. Páros küzdőjátékok labdával

Létszám: teljes csoport párokban
Terület: páronként 3 × 3 m-es terület
Eszköz: páronként egy labda


Ki az erősebb? A párok egymással szemben állnak fel, a labdát mindketten két kézzel tartják. A feladat során megpróbálják a másik kezéből „kiszakítani” a labdát, miközben húzó és toló mozdulatokat végeznek, végig szembe maradva a társsal
Told ki! Ebben a verzióban fejenként egy labdára van szükség. A feladat során csak a kézben (test előtt vagy fej felett/előtt) tartott labdák érintkezhetnek, amellyel a társat ki kell tolni a kijelölt területről.
Állj fel! A tanulók leülnek a talajra egymásnak háttal úgy, hogy a labdát beszorítják hátaik közé. Úgy kell felállniuk (majd leülniük), hogy a labda ne essen le közülük. Ugyanezt a feladatot próbálják megoldani úgy is, hogy a kiindulási helyzetben hason fekszenek a tanulók, és a homlokuk közé szorítják a labdát. Ha felállás és a leülés (vagy lefekvés) könnyedén megy, akkor felállás közben a társat próbálják meg kitolni az előre meghatározott területről.


61. Érd utol a labdát!

Létszám: teljes csoport párokban
Terület: 6-8 m × 2 m párosonként
Eszköz: páronként egy labda


A tanulók egymás mögött helyezkednek el, körülbelül 1–1,5 m távolságra. Az elől lévő tanuló terpeszállásban csak előre, a talajra nézhet, hátrafelé nem. A hátul álló tanuló a labdát átgurítja az előtte lévő tanuló két lába között, aki megszerzi a labdát, és a lehető leggyorsabban átszalad vele a túlsó oldalvonalhoz. A labda nélküli pedig megpróbálja megérinteni, megfogni társát.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Ügyeljünk arra, hogy a labdás tanuló mindaddig betartsa a 1,5 méteres távolságot az előtte álló tanulótól, amíg el nem gurította a labdát! Először tehát gurít, és csak utána indulhat a labdáért. (Sok tanuló hajlamos rá ugyanis, hogy labdával a kézben halkan megközelíti a terpeszben álló társát, és csak innen gurítja el a labdát.)


Variáció(k)

  • Ketten egy ellen. Két tanuló egymás mellett, terpeszben áll. A harmadik ember mögülük gurítja a labdát. A tanulók csak előre nézhetnek, a guruló labdára mozdulhatnak. A gurító tanulónak három választási lehetősége van: vagy a két tanuló között, vagy valamelyik terpesz alatt gurítja el a labdát. Ebben az esetben két támadó lesz a gurító védővel szemben, akik átadással is segíthetik egymást.
  • Érd utol labdavezetéssel! A fenti játék mindkét verziója labdavezetéssel is végezhető. Ebben az esetben elképzelhető, hogy célszerűbb a védőnek azt a feladatot adni, hogy próbáljon labdát szerezni az egyszerű „fogás” helyett.
  • II. szintű feladattá válnak a játékok, ha a gurított vagy dobott labda megszerzése után az 1:1 és 2:1 elleni játék kosárra vagy más célfelületre történik.

62. Pontos passzoló

Létszám: teljes csoport párokban
Terület: teljes játéktér
Eszköz: páronként egy labda (több fajta és méret),12-14 lapos körlap vagy karika

A játékot megelőzően tetszőleges módon elhelyezzük a lapokat vagy lapos karikákat a játéktéren, ügyelve arra, hogy egymástól nagyjából egyenlő távolságra legyenek. Ezek lesznek a pontok. A játék során a párosok végig egymásnak passzolhatnak, de csak akkor érvényes az átadás, ha az elkapó éppen egy ponton áll. Az átadást követően egy másik ponthoz kell futni, a társnak már oda kell passzolni.


Variáció(k)
Az alábbi variációkat párokban és 3-4 fős csoportokban is lehet játszani.

  • Bárhol lehet passzolni, de pontot csak az ér, ha a labda elkapás pillanatában az egyik ponton van a tanuló. A játékot könnyen a II. szintre emelhetjük, ha ehhez a variációhoz 1, esetleg két félaktív védőt (aktívan lábmunkázó védők, akik labdát nem szerezhetnek) adunk.
  • 3 passzos pontos passzoló. További megkötése lehet az iménti – immár – II. szintű játéknak, ha csak minden 3 passz után lehetséges a pontszerzés. A játékosoknak tehát úgy kell helyezkedniük, hogy a harmadik passz egy pontnál lévő tanulóhoz menjen.

MANIPULATÍV MOZGÁSOK GYAKORLÁSA – CSOPORTOKBAN

 


63. Fuss körbe, add körbe!

Létszám: 4-8 fő/csapat
Terület: létszám- és tudásfüggő
(4 fős csapatoknál 8 × 8 m-es terület)
Eszköz: csapatonként egy labda


A két csapat egyike a pályán szétszórt alakzatban helyezkedik el (védők), míg a másik csapat (támadók) egy meghatározott pont mögött sorakozik. Az első támadó tanuló játékba hozza a labdát (gurítja, elüti, dobja, rúgja, …), és elkezd körbefutni a kijelölt pályán. Ez alatt az idő alatt a védő tanulók megpróbálják minél hamarabb elkapni a labdát és körbe adogatni (passzolni). Abban a pillanatban, hogy az utolsó tanuló is birtokolja a labdát, a futó tanulónak is meg kell állni. Cél: az adogatás alatt minél több kört megtenni. Miután a támadó csapat minden tagja dobott (rúgott, ütött…) és futott, térfélcsere következik. Az a csapat győz, amelyik a futó tanulók egyéni eredményeinek összege alapján több kört teljesített.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Csak a teljes köröket számoljuk!
Amennyiben nagy terület áll rendelkezésünkre, bázisokat kialakítva oszthatjuk részeke a teljes kört. Ekkor azt számoljuk, hogy hány bázist tudtak a támadó tanulók elérni.
Hívjuk fel tanítványaink figyelmét, hogy a megfelelő erejű és pontosságú átadás mindig gyorsabb, mintha labdavezetéssel vagy futással juttatnánk el a labdát a társhoz! Alakuljon ki az igény az átadásra – és ezzel együtt a labdanélküli emberek helyezkedésére – a jobb és hatékonyabb átadások érdekében!


Variáció(k)

  • Mindenki fut! A kezdőpont vonalában kijelölünk egy egyenes szakaszt, amely nem zavarja a pályán a védő tanulók mozgását. Miután a támadó tanuló játékba hozta a labdát, a teljes csapatnak el kell futnia a kijelölt pontig és vissza, amíg a védők az előre kijelölt emberhez nem juttatják a labdát. A védőcsapat annyi pontot szerzett, ahányan nem értek vissza a támadók közül a kiindulóponthoz.
  • Tüzes hely. A támadó csapat ütőembere csak addig futhat, amíg a védők az elkapott labdát egy előre meghatározott helyre – a „tüzes helyre” – nem juttatják. Szükség esetén (pár lépésre a tüzes helytől) labdával a kézben lehet futni. Az ütőtanuló célja: hamarabb odaérni a tüzes helyre, mint a labda.

64. Labdagyűjtés

Létszám: 6-7 fős csapatok
Terület: kb. 9 × 9 m (egy átlagos tornaterem félpályája)
Eszköz: 1 zsámoly, 3 gumilabda


A pálya közepén egy dobozt (felfordított zsámolyt) helyezünk el. Egy tanuló a pályán kívül helyezkedik el, míg a többiek a játéktéren szétszórtan. A pályán kívül álló tanuló mellett három labdát helyezünk el, ezeket kell játékba hoznia úgy, hogy a lehető legmesszebbre és egymástól is távolra dobja őket a teremben. A harmadik labda eldobása után gyorsan futni kezd a pálya körül egészen addig, amíg mind a három labda bele nem kerül a dobozba, amit a labdagyűjtők egyike „állj”-t kiabálva jelez. A partvonal
mentén futó tanuló arra törekszik, hogy a labdagyűjtés alatt minél hosszabb távot tegyen meg. A futás után a tanuló helyet cserél egy pályán álló társával. Tudásszinttől függően határozzuk meg a labda dobozba juttatásának módját. Ez történhet úgy, hogy labdával a kézben a dobozhoz szalad a mezőnyjátékos, de történhet labdavezetéssel és átadásokkal (a választott sportág szabályai szerint)
is, ahol már komoly összjátékra is szükség lehet.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Lehetőség szerint különböző labdákat készítsünk elő, olyanokat, amelyeknek továbbítása más-más módon történhet (például rögbilabda, pingponglabda, lapos, régi labdák, maroklabda, …). Ha több csoport játszik egyszerre, nem szerencsés, ha a labdák átgurulnak egyik játékterületéről a másikra. Azaz a
labdákat az adott játékterület, a létszám és a korosztály függvényében válasszuk meg, hogy a különböző játékterületek labdái ne zavarják egymást!

A labdának a pálya területén belül kell pattannia, főleg ha több kis pályán egyszerre több csapat játszik.
Nagyobb létszám, de kis terület esetén két pályaszéli tanuló dobhat és futhat egy időben.


22. ábra: Labdagyűjtés

22. ábra: Labdagyűjtés

65. Sánta cica

Létszám: 2 + 1 fő
Terület: 5 × 5 m-es terület
Eszköz: 1 db hulahoppkarika + 1 db labda


Az adogató (sánta cica) helyét hulahoppkarikával jelöljük ki, ahonnan nem mozdulhat el. A karikából próbál passzolni szabadon mozgó társának úgy, hogy az egér ne tudja megszerezni a labdát. A sánta cica 5-ször próbálhat passzolni, utána csere következik.

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
A „sánta cicának” csak az egyik lábát kell a karikában tartania. Ha kisebb méretű karikát használunk és meghatározzuk, hogy mindig ugyanaz a láb legyen a karikában, akkor segíthetjük a sarkazás megtanulását.
Már a játék kezdetén érdemes meghatároznunk azt a zónát a sánta cica körül, amelybe a két másik tanuló nem léphet be. Idővel nehezíthetjük a játékot a zóna növelésével.
Hívjuk fel tanítványaink figyelmét kosár- és kézilabda használatakor a pattintott átadásokra is!


Variáció(k)

  • Két sánta cica. A másik cica mozgásterét két bója közé szorítjuk, azaz csak e két bója között mozoghat, amíg várja a labdát. Minél nagyobb a bóják közötti távolság, annál könnyebb elvégezni az átadásokat.

66. Labdaüldöző

Létszám: 6-8 fő/csapat
Terület: 6-8 fő köralakításához elegendő hely
Eszköz: 2 labda


Páros számú tanuló helyezkedik el egy körben. Az egymás mellett álló tanulók váltakozva „1-es”, illetve „2-es” sorszámot kapnak, így két csapatra osztjuk a körben felsorakozott tanulókat. Az egyik „1-es” tanulónak, és a kör ellentétes pontján álló „2-es” tanulónak adunk egy-egy labdát. „1-es” csak a tőle jobbra álló „1-esnek”, „2-es” csak „2-esnek” adhatja a labdát. Vajon melyik csapat labdája éri utol a másik csapat labdáját?


Variáció(k)

  • Irányváltás. Megadott jelre megfordul a passzirány, tehát az eredeti jobbra történő átadásokkal szemben most balra történnek a passzok.
  • Passzváltás. A megadott jel az átadások módját változtatja, például egy taps után pattintott átadással, két taps után fej fölötti átadással kell passzolni.

67. Szabadulás a labdától

Létszám: 5-7 fő/csapat
Terület: 6 × 4 m-es terület csapatonként
Eszköz: 4-6 db könnyű labda csapatonként


Ahány csapatot alakítunk, annyi részre osztjuk a játékteret. Minden csapatnak egy vagy két labdával kevesebb labdát adunk, mint a csapat tanulóinak száma. A csapatok csak a saját játékterületükön mozoghatnak. A cél időegység alatt különböző átadásokkal minél több labdát az ellenfelek területeire juttatni.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Könnyű, sérülést nem okozó labdákkal játsszuk a játékot, de lehetőség szerint minél több fajtával! Megadhatjuk, milyen dobásformákkal dobjanak tanulóink, akár labdatípusonként eltérően is.


Variáció(k)

  • Többcsapatos gurítós. Ez a játék többcsapatos változata. Egy csapat több helyről is kaphat labdát és több helyre is guríthat, tehát nem csak az előre meghatározott területre. Ebben az esetben a labdát kizárólag gurítani szabad.
  • Röp-szabadulós. A játékterületeket gumiszalaggal választjuk el, felette kell a labdát átjuttatni ülésből, térdelésből.
  • Többcsapatos célgurítós. A két csapat területe mögött célfelületeket (oldalára fordított padok palánkszerűen, sok-sok zsámoly) helyezünk el. Itt a labda minél gyorsabb átgurításán túl a gurítással történő pontszerezés is cél. (Ez lényegében a csörgőlabda változatának is tekinthető.)

23. ábra: Szabadulás a labdától!

23. ábra: Szabadulás a labdától!

68. Alagútlabda

Létszám: 6-8 fő/csapat
Terület: nagy, nyitott tér, legalább 10 × 20 m-es terület
Eszköz: 1 jól dobható labda

A tanulókat két csapatba osztjuk, egyik fele az „adogatócsapat”, másik fele a védőcsapat. Az adogatócsapat az alapvonal mögött, a védőcsapat a pályán szétszórt alakzatban helyezkedik el. Az első tanuló a célvonal mögül a pályán álló tanulók közé, dobja a labdát, majd futásnak indul a pálya oldalvonala mentén a kijelölt cél felé, hogy pontot szerezzen csapatának. A védők gyorsan felsorakoznak a labdát elkapó tanulótársuk mögé terpeszállásban. A labdát végig kell gurítani a lábak között az utolsó
tanulóhoz úgy, hogy minden védő bent áll a sorban. Ezután az utolsó tanuló igyekszik a labdával együtt (labdával a kézben) a célterületre (várba) jutni az adogató játékos beérkezése előtt. Az a csapat kap pontot, akinek az embere előbb ér a célvonal mögé. Miután az ütőcsapat minden tanulója dobott, a két csapat helyet cserél. Az a csapat győz, amelyik több pontot gyűjtött.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Ha a dobást végrehajtó tanuló feladata túl könnyű, akkor például szlalomfutással, szökdeléssel nehezíthetjük a haladást.
A dobás helyett használhatunk rúgást, gurítást, eszközzel történő ütést is (például floorball ütővel szivacslabdát).
Ügyeljünk rá, hogy mindenki sorra kerüljön, mint adogató!


24. ábra: Alagútlabda

24. ábra: Alagútlabda

69. Fogó labdapasszolással

Létszám: 7-10 fő/csoport
Terület: 10 × 10 m-es terület csoportonként
Eszköz: 3-5 különböző labda csoportonként, 2-4 zsámoly


A pálya több (2–4) sarkában több labdát helyezünk el egy dobozban (felfordított zsámolyban). Kijelöljük a fogó(ka)t. Akit elkaptak, megáll, karjait magastartásba emeli, és megvárja, amíg egy szabadon mozgó társa megérkezik labdával. A megbeszélt számú (körülbelül 3-5 db) és fajtájú (kézzel, lábbal, ütővel) átadás után a kiszabadított tanuló visszaviszi a labdát a kosárba, és játszhat tovább. Alapvetően tehát egy speciális kiszabadítós fogóról beszélünk, ami remekül alkalmas az átadások és a labdavezetés játékos gyakorlására.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
A tanulók számától függően döntsük el, hogy a labdás tanulót meg lehet-e fogni vagy sem! Ha sok a tanulónk (12–15 fő), akkor célszerű megengedni, hogy a fogó labdás tanulót is elkaphasson. A megfogott labdás tanuló labdával a kezében áll meg, és egy szabad társnak kell segítenie rajta.
Kezdőknél a labdával a kézben lehet futni, később kiváló játék lehet ez a labdavezetés gyakorlására is.


Variáció(k)

  • Labdaszerzős fogó. A szabadításra induló tanulónak labdavezetéssel kell haladnia, miközben a fogó(k) elütheti(k) a labdáját. Ilyen esetben a tanulónak el kell szaladnia az elütött labdáért, betenni a legközelebbi dobozba, majd egy másik dobozból vehet ki egy újabb labdát, hogy megkísérelje az újabb szabadítást!

70. Védd a labdád!

Létszám: 4-5 + 1 fő csoportonként
Terület: 8 × 8 m-es terület csoportonként
Eszköz: csoportonként – egy tanuló kivételével – mindenkinek egy labda


Egy tanulót kijelölünk fogónak, nála nincsen labda, míg a menekülők csak labdavezetéssel menekülhetnek. A fogónak el kell ütnie a menekülők labdáját, és egy meghatározott helyre kell összegyűjtenie azokat. A begyűjtött labdákmár nem kerülhetnek vissza a játékba, az elguruló labdáért
még mehet a „küzdelem”. Ha a kijelölt fogónak sikerült minden labdát megszereznie, akkor csere következik. A cél minél rövidebb idő alatt begyűjteni az összes labdát. A labdájukat elvesztett tanulók fogóvá válnak.


Variáció(k)

  • Labdavezetéssel kell a labdákat a kijelölt kosárba gyűjteni. Ebben az esetben javasolt több fogót kijelölni.
  • Minden tanulónál van labda. Két három fős csapatot alakítunk, akiknek célja folyamatos labdavezetés közben csak a labdához hozzáérve elütni, megszerezni a másik csapat labdáit, majd ezután visszajuttatni az alapvonalukon található zsámolyba. Aki elvesztette a labdáját, labdavezetés nélkül folytatja a labdaszerzést.

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Hívjuk fel tanítványaink figyelmét, hogy a fogók csak a labdához érhetnek, a labdát vezető társukhoz nem! Érdemes olyan helyre terelni a menekülőket, ahol nehezebben tudják megvédeni a labdájukat, például a játéktér sarkaiba.


Vetkőző-passzoló


Alagútlabda