Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | A TAKTIKAI GONDOLKODÁS FEJLESZTÉSÉNEK LEHETŐSÉGEI A JÁTÉKOKTATÁSBAN |
A manipulatív mozgások gyakorlása című alfejezet nem igényel különösebb magyarázatot. A játékokkal az a célunk, hogy játékkörnyezetbe helyezzük a technikai elemeket, különböző manipulatív mozgásokat. Fontos megjegyezni, hogy az itt felsorolt játékok helyenként inkább csak játékos feladatok, de emiatt nem sérül az adott fejlesztési cél.
MANIPULATÍV MOZGÁSOK GYAKORLÁSA PÁROKBAN
Létszám: teljes csoport párokban
Terület: falfelületnél egy kb. 2 × 4-5 m-es terület
Eszköz: páronként egy labda
A falra egymás mellé több négyzetet (kört) rajzolunk, és mindegyikbe írunk egy-egy számot. A pár egyik tagja hangosan mondja a számot, a labdás társ pedig megpróbálja minél pontosabban és gyorsabban eltalálni az adott számmal megjelölt területet. Meghatározott számú átadás után szerepcsere következik.
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►Mivel a pontos átadás gyakorlása a cél és nem a célzás, ezért a célterületek mérete ne legyen túl kicsi! Kosárlabda esetében például körülbelül 1 méter átmérőjű kört javaslunk.
Variáció(k)
Létszám: teljes csoport párokban
Terület: kétsoros vonal, egymástól kb. 3-4 méterre
Eszköz: páronként egy labda
A tanulók párokban folyamatos átadásokat végeznek, közben leveszik (és esetleg vissza is veszik) a cipőjüket és zoknijukat. A játék sokkal inkább egy vicces ügyességi feladat, viszont remekül érzékelteti, milyen az adott pillanatnyi feladatra koncentrálni, vagyis ad egy sajátos kognitív jelenlétet.
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►Kezdetben hívjuk fel a tanulók figyelmét, hogy tartsák a szemüket a labdán! A feladat nehézségét az is adja, hogy olyan mozdulatokat kell végezni egymással párhuzamosan, amelyek amúgy nem megszokottak együtt, csak külön-külön.
Létszám: teljes csoport párokban
Terület: páronként 3 × 3 m-es terület
Eszköz: páronként egy labda
Ki az erősebb? A párok egymással szemben állnak fel, a labdát mindketten két kézzel tartják. A feladat során megpróbálják a másik kezéből „kiszakítani” a labdát, miközben húzó és toló mozdulatokat végeznek, végig szembe maradva a társsal
Told ki! Ebben a verzióban fejenként egy labdára van szükség. A feladat során csak a kézben (test előtt vagy fej felett/előtt) tartott labdák érintkezhetnek, amellyel a társat ki kell tolni a kijelölt területről.
Állj fel! A tanulók leülnek a talajra egymásnak háttal úgy, hogy a labdát beszorítják hátaik közé. Úgy kell felállniuk (majd leülniük), hogy a labda ne essen le közülük. Ugyanezt a feladatot próbálják megoldani úgy is, hogy a kiindulási helyzetben hason fekszenek a tanulók, és a homlokuk közé szorítják a labdát. Ha felállás és a leülés (vagy lefekvés) könnyedén megy, akkor felállás közben a társat próbálják meg kitolni az előre meghatározott területről.
Létszám: teljes csoport párokban
Terület: 6-8 m × 2 m párosonként
Eszköz: páronként egy labda
A tanulók egymás mögött helyezkednek el, körülbelül 1–1,5 m távolságra. Az elől lévő tanuló terpeszállásban csak előre, a talajra nézhet, hátrafelé nem. A hátul álló tanuló a labdát átgurítja az előtte lévő tanuló két lába között, aki megszerzi a labdát, és a lehető leggyorsabban átszalad vele a túlsó oldalvonalhoz. A labda nélküli pedig megpróbálja megérinteni, megfogni társát.
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►Ügyeljünk arra, hogy a labdás tanuló mindaddig betartsa a 1,5 méteres távolságot az előtte álló tanulótól, amíg el nem gurította a labdát! Először tehát gurít, és csak utána indulhat a labdáért. (Sok tanuló hajlamos rá ugyanis, hogy labdával a kézben halkan megközelíti a terpeszben álló társát, és csak innen gurítja el a labdát.)
Variáció(k)
Létszám: teljes csoport párokban
Terület: teljes játéktér
Eszköz: páronként egy labda (több fajta és méret),12-14 lapos körlap vagy karika
A játékot megelőzően tetszőleges módon elhelyezzük a lapokat vagy lapos karikákat a játéktéren, ügyelve arra, hogy egymástól nagyjából egyenlő távolságra legyenek. Ezek lesznek a pontok. A játék során a párosok végig egymásnak passzolhatnak, de csak akkor érvényes az átadás, ha az elkapó éppen egy ponton áll. Az átadást követően egy másik ponthoz kell futni, a társnak már oda kell passzolni.
Variáció(k)
Az alábbi variációkat párokban és 3-4 fős csoportokban is lehet játszani.
MANIPULATÍV MOZGÁSOK GYAKORLÁSA – CSOPORTOKBAN
Létszám: 4-8 fő/csapat
Terület: létszám- és tudásfüggő
(4 fős csapatoknál 8 × 8 m-es terület)
Eszköz: csapatonként egy labda
A két csapat egyike a pályán szétszórt alakzatban helyezkedik el (védők), míg a másik csapat (támadók) egy meghatározott pont mögött sorakozik. Az első támadó tanuló játékba hozza a labdát (gurítja, elüti, dobja, rúgja, …), és elkezd körbefutni a kijelölt pályán. Ez alatt az idő alatt a védő tanulók megpróbálják minél hamarabb elkapni a labdát és körbe adogatni (passzolni). Abban a pillanatban, hogy az utolsó tanuló is birtokolja a labdát, a futó tanulónak is meg kell állni. Cél: az adogatás alatt minél több kört megtenni. Miután a támadó csapat minden tagja dobott (rúgott, ütött…) és futott, térfélcsere következik. Az a csapat győz, amelyik a futó tanulók egyéni eredményeinek összege alapján több kört teljesített.
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►Csak a teljes köröket számoljuk!
►Amennyiben nagy terület áll rendelkezésünkre, bázisokat kialakítva oszthatjuk részeke a teljes kört. Ekkor azt számoljuk, hogy hány bázist tudtak a támadó tanulók elérni.
►Hívjuk fel tanítványaink figyelmét, hogy a megfelelő erejű és pontosságú átadás mindig gyorsabb, mintha labdavezetéssel vagy futással juttatnánk el a labdát a társhoz! Alakuljon ki az igény az átadásra – és ezzel együtt a labdanélküli emberek helyezkedésére – a jobb és hatékonyabb átadások érdekében!
Variáció(k)
Létszám: 6-7 fős csapatok
Terület: kb. 9 × 9 m (egy átlagos tornaterem félpályája)
Eszköz: 1 zsámoly, 3 gumilabda
A pálya közepén egy dobozt (felfordított zsámolyt) helyezünk el. Egy tanuló a pályán kívül helyezkedik el, míg a többiek a játéktéren szétszórtan. A pályán kívül álló tanuló mellett három labdát helyezünk el, ezeket kell játékba hoznia úgy, hogy a lehető legmesszebbre és egymástól is távolra dobja őket a teremben. A harmadik labda eldobása után gyorsan futni kezd a pálya körül egészen addig, amíg mind a három labda bele nem kerül a dobozba, amit a labdagyűjtők egyike „állj”-t kiabálva jelez. A partvonal
mentén futó tanuló arra törekszik, hogy a labdagyűjtés alatt minél hosszabb távot tegyen meg. A futás után a tanuló helyet cserél egy pályán álló társával. Tudásszinttől függően határozzuk meg a labda dobozba juttatásának módját. Ez történhet úgy, hogy labdával a kézben a dobozhoz szalad a mezőnyjátékos, de történhet labdavezetéssel és átadásokkal (a választott sportág szabályai szerint)
is, ahol már komoly összjátékra is szükség lehet.
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►Lehetőség szerint különböző labdákat készítsünk elő, olyanokat, amelyeknek továbbítása más-más módon történhet (például rögbilabda, pingponglabda, lapos, régi labdák, maroklabda, …). Ha több csoport játszik egyszerre, nem szerencsés, ha a labdák átgurulnak egyik játékterületéről a másikra. Azaz a
labdákat az adott játékterület, a létszám és a korosztály függvényében válasszuk meg, hogy a különböző játékterületek labdái ne zavarják egymást!
►A labdának a pálya területén belül kell pattannia, főleg ha több kis pályán egyszerre több csapat játszik.
►Nagyobb létszám, de kis terület esetén két pályaszéli tanuló dobhat és futhat egy időben.
Létszám: 2 + 1 fő
Terület: 5 × 5 m-es terület
Eszköz: 1 db hulahoppkarika + 1 db labda
Az adogató (sánta cica) helyét hulahoppkarikával jelöljük ki, ahonnan nem mozdulhat el. A karikából próbál passzolni szabadon mozgó társának úgy, hogy az egér ne tudja megszerezni a labdát. A sánta cica 5-ször próbálhat passzolni, utána csere következik.
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►A „sánta cicának” csak az egyik lábát kell a karikában tartania. Ha kisebb méretű karikát használunk és meghatározzuk, hogy mindig ugyanaz a láb legyen a karikában, akkor segíthetjük a sarkazás megtanulását.
►Már a játék kezdetén érdemes meghatároznunk azt a zónát a sánta cica körül, amelybe a két másik tanuló nem léphet be. Idővel nehezíthetjük a játékot a zóna növelésével.
►Hívjuk fel tanítványaink figyelmét kosár- és kézilabda használatakor a pattintott átadásokra is!
Variáció(k)
Létszám: 6-8 fő/csapat
Terület: 6-8 fő köralakításához elegendő hely
Eszköz: 2 labda
Páros számú tanuló helyezkedik el egy körben. Az egymás mellett álló tanulók váltakozva „1-es”, illetve „2-es” sorszámot kapnak, így két csapatra osztjuk a körben felsorakozott tanulókat. Az egyik „1-es” tanulónak, és a kör ellentétes pontján álló „2-es” tanulónak adunk egy-egy labdát. „1-es” csak a tőle jobbra álló „1-esnek”, „2-es” csak „2-esnek” adhatja a labdát. Vajon melyik csapat labdája éri utol a másik csapat labdáját?
Variáció(k)
Létszám: 5-7 fő/csapat
Terület: 6 × 4 m-es terület csapatonként
Eszköz: 4-6 db könnyű labda csapatonként
Ahány csapatot alakítunk, annyi részre osztjuk a játékteret. Minden csapatnak egy vagy két labdával kevesebb labdát adunk, mint a csapat tanulóinak száma. A csapatok csak a saját játékterületükön mozoghatnak. A cél időegység alatt különböző átadásokkal minél több labdát az ellenfelek területeire juttatni.
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►Könnyű, sérülést nem okozó labdákkal játsszuk a játékot, de lehetőség szerint minél több fajtával! Megadhatjuk, milyen dobásformákkal dobjanak tanulóink, akár labdatípusonként eltérően is.
Variáció(k)
Létszám: 6-8 fő/csapat
Terület: nagy, nyitott tér, legalább 10 × 20 m-es terület
Eszköz: 1 jól dobható labda
A tanulókat két csapatba osztjuk, egyik fele az „adogatócsapat”, másik fele a védőcsapat. Az adogatócsapat az alapvonal mögött, a védőcsapat a pályán szétszórt alakzatban helyezkedik el. Az első tanuló a célvonal mögül a pályán álló tanulók közé, dobja a labdát, majd futásnak indul a pálya oldalvonala mentén a kijelölt cél felé, hogy pontot szerezzen csapatának. A védők gyorsan felsorakoznak a labdát elkapó tanulótársuk mögé terpeszállásban. A labdát végig kell gurítani a lábak között az utolsó
tanulóhoz úgy, hogy minden védő bent áll a sorban. Ezután az utolsó tanuló igyekszik a labdával együtt (labdával a kézben) a célterületre (várba) jutni az adogató játékos beérkezése előtt. Az a csapat kap pontot, akinek az embere előbb ér a célvonal mögé. Miután az ütőcsapat minden tanulója dobott, a két csapat helyet cserél. Az a csapat győz, amelyik több pontot gyűjtött.
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►Ha a dobást végrehajtó tanuló feladata túl könnyű, akkor például szlalomfutással, szökdeléssel nehezíthetjük a haladást.
►A dobás helyett használhatunk rúgást, gurítást, eszközzel történő ütést is (például floorball ütővel szivacslabdát).
►Ügyeljünk rá, hogy mindenki sorra kerüljön, mint adogató!
Létszám: 7-10 fő/csoport
Terület: 10 × 10 m-es terület csoportonként
Eszköz: 3-5 különböző labda csoportonként, 2-4 zsámoly
A pálya több (2–4) sarkában több labdát helyezünk el egy dobozban (felfordított zsámolyban). Kijelöljük a fogó(ka)t. Akit elkaptak, megáll, karjait magastartásba emeli, és megvárja, amíg egy szabadon mozgó társa megérkezik labdával. A megbeszélt számú (körülbelül 3-5 db) és fajtájú (kézzel, lábbal, ütővel) átadás után a kiszabadított tanuló visszaviszi a labdát a kosárba, és játszhat tovább. Alapvetően tehát egy speciális kiszabadítós fogóról beszélünk, ami remekül alkalmas az átadások és a labdavezetés játékos gyakorlására.
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►A tanulók számától függően döntsük el, hogy a labdás tanulót meg lehet-e fogni vagy sem! Ha sok a tanulónk (12–15 fő), akkor célszerű megengedni, hogy a fogó labdás tanulót is elkaphasson. A megfogott labdás tanuló labdával a kezében áll meg, és egy szabad társnak kell segítenie rajta.
►Kezdőknél a labdával a kézben lehet futni, később kiváló játék lehet ez a labdavezetés gyakorlására is.
Variáció(k)
Létszám: 4-5 + 1 fő csoportonként
Terület: 8 × 8 m-es terület csoportonként
Eszköz: csoportonként – egy tanuló kivételével – mindenkinek egy labda
Egy tanulót kijelölünk fogónak, nála nincsen labda, míg a menekülők csak labdavezetéssel menekülhetnek. A fogónak el kell ütnie a menekülők labdáját, és egy meghatározott helyre kell összegyűjtenie azokat. A begyűjtött labdákmár nem kerülhetnek vissza a játékba, az elguruló labdáért
még mehet a „küzdelem”. Ha a kijelölt fogónak sikerült minden labdát megszereznie, akkor csere következik. A cél minél rövidebb idő alatt begyűjteni az összes labdát. A labdájukat elvesztett tanulók fogóvá válnak.
Variáció(k)
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►Hívjuk fel tanítványaink figyelmét, hogy a fogók csak a labdához érhetnek, a labdát vezető társukhoz nem! Érdemes olyan helyre terelni a menekülőket, ahol nehezebben tudják megvédeni a labdájukat, például a játéktér sarkaiba.