Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | A TAKTIKAI GONDOLKODÁS FEJLESZTÉSÉNEK LEHETŐSÉGEI A JÁTÉKOKTATÁSBAN |
Az alábbi fejezetben olyan játékokat gyűjtöttünk össze, amelyekben a társ(ak) hangsúlyos szerepet kap(nak). A csapatsportjátékok egyik felbecsülhetetlen értéke a társas együttműködés alapelveinek megtanítása és elsajátítása a gyakorlatban. A játékok természetéből adódóan a testnevelésórákon az interakciók legváltozatosabb formái jelenhetnek meg. Tudatos játékválasztással a két ember „kézzelfogható” kapcsolatától eljuthatunk a csapatok céltudatos, sikerorientált együttműködéséig.
Ahogyan arra már korábban utaltunk, fontosnak tartjuk, hogy a versengő jellegű feladatokat előzzék meg az együttműködést igénylő feladatok, játékok. Azon belül is könyvünk előrébb sorolja a fizikai kontaktussal létrejövő együttműködést. Az érintkezés mintegy segédeszköze a kooperáció létrejöttének, annak érzékeltetésének. Ráadásul nagymértékben megnöveli a tanulók közötti kommunikációt és a konstruktív gondolkodás lehetőségeit. Az érintkezés nélküli feladatok fejlettebb kommunikációt és érzékelést (percepciót) igényelnek a tanulóktól, ezért javasoljuk az ilyen játékokat az érintkezésesek után alkalmazni.
Tanítványaink csak akkor lehetnek igazán hatékonyak a sportjátékokban, ha átélik, önmagukban tudatosítják az együttműködés képességének fontosságát, pótolhatatlanságát, és képessé is válnak kooperációra. Ennek érdekében javasoljuk minél több kooperációs játék alkalmazását a testnevelésórákon, edzéseken.
EGYÜTTMŰKÖDÉS KIALAKÍTÁSA
Együttműködő és versengő-együttműködő páros játékok
Létszám: teljes csoport
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –
A játék egy újabb fogójáték-variáció. A játék kezdetekor egy tanulót kijelölünk fogónak. Akit megfogott, azzal kézen fogva futnak tovább és próbálnak újabb menekülőket megérinteni, amíg négyen nem lesznek. Ekkor kettéválnak páros fogóknak és így folytatódik tovább a játék.
Variáció(k)
Létszám: 3 fős csoportok
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –
A 3 fős csoportokból két tanuló egymás mögött derékfogással áll fel. Az elől álló tanuló a „pajzs”, a hátul lévő tanuló a „lovag”. A csoport harmadik tagja a fogó, aki egyedül kergeti a lovagot és csak a lovagot, tehát a hátul álló embert foghatja meg. Ha sikerült a fogás, akkor a „lovag” lesz a következő fogó, a régi fogó lesz a „pajzs” és a „pajzs” lesz a „lovag”.
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►Hívjuk fel tanítványaink figyelmét, hogy végig behajlított térddel, alacsony súlyponti helyzetben legyenek, mert ebben a helyzetben tudnak gyorsan védekezni, illetve kitérni a fogó elől!
►Azt is jelezzük a diákok felé, hogy a „pajzs” karral nem, csak lábmunkával védekezhet, nem teheti karjait oldalsó középtartásba!
►Fontos tudatosítanunk, hogy nem az egyre gyorsabban körbekörbefutás a célravezető, hanem az irány- és ritmusváltások után a váratlan támadás.
Együttműködő és versengő-együttműködő csoportos játékok
Létszám: 6-9 fő/csapat
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –
A csapatok tagjai egymás mellett, egyenes vonalban, kézen fogva sorakoznak. A felsorakozott csapatok között legyen legalább 3-4 méter távolság. A sorok egyik vége a „füle”, a másik vége a „farka” elnevezést kapja. A pedagógus a sorok valamelyik végét szólítja. Ekkor a szólított tanuló – a kézfogás elengedése nélkül – a sor (másik) végéhez fut, ahol mindenkinek át kell bújnia a végén álló két tanuló kaput tartó kezei alatt. Cél, hogy a tanulók minél hamarabb visszaálljanak (üljenek, feküdjenek) az eredeti kiinduló helyre.
Létszám: teljes csoport
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –
A tanulók a teremben szabadon futkároznak. A pedagógus kiált egy számot, és egyben mutatja is. A tanulóknak a pedagógus által mondott számmal azonos létszámú csoportokat kell alkotniuk meghatározott pozícióban (például guggolásban, fekvésben, körben).
Variáció(k)
A csoportalkotáshoz használhatunk különböző témákat, például:
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►Minden esetben a teljes játéktéren történő, szabad mozgásból indítsuk a játékot, semmiképp sem körben futásból vagy hasonlóan kötött alakzatból! Ez a játék kiválóan alkalmas bemelegítéshez, illetve csapatalakításokhoz.
Létszám: 4-7 fő/csapat
Terület: 9 × 16 m
Eszköz: –
A tanulókat minimum 3 egyenlő létszámú csoportba osztjuk, és mindegyiknek adunk egy „színnevet”.
A csoportok elfoglalják a kijelölt sarkokat (házakat). A pedagógus két csoportot szólít a színek bemondásával, például „lila-zöld!”. A hívott csoportok helyet cserélnek. Az a csoport kap pontot, amelyiknek minden tanulója előbb foglalta el az új házat. Kötelező megfogni egymás kezét, így alkotva láncot. A két csapatnak ki kell kerülnie egymást!
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►A kiinduló helyzetet változtathatjuk, például törökülés, hason fekvés. Az új házba mindig a kiinduló helyzetet felvéve kell megérkezni
Létszám: 3-4 fő + 1 fogó csoportonként
Terület: 4 × 4 m-es terület csoportonként
Eszköz: –
A tanulók kézfogással kört alkotnak, a fogó a körön kívül helyezkedik el, majd kijelöl valakit a körből, akit üldözni fog. A kör tagjai – a kézfogás elengedése nélkül – együtt segítik a menekülőt jobbra-balra mozgással. A fogó nem nyúlhat és bújhat át a körön.
Variáció(k)
Létszám: 4-6 fő/csapat
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –
A tanulók csapatonként, egymás kezét fogva kört alakítanak (pókháló). Az egyik csapatot kijelöljük fogónak. Az üldöző csapat bármely tagja megérintheti bármely másik csapat bármelyik tanulóját a vállával, esetleg a fenekével, de semmiképp sem a lábával. Ha valakit megfognak, szerepcsere következik. A csapatok tagjai nem engedhetik el egymás kezét.
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►Minimum négy csapattal élvezetes igazán a játék.
Variáció(k)
Létszám: 4-6 fő/csoport
Terület: kb. 4-5 méter átmérőjű kör csoportonként
Eszköz: –
A tanulók vállfogással egymás mögött sorakoznak. Egy tanuló (a kánya) szemben áll a többiekkel. A sorban az első tanuló a kotlós, a többiek a kiscsibék. A kánya megpróbálja a sorban a legutolsó kiscsibét megérinteni, míg a kotlós védekező mozgását (kar a csípőn) a kiscsibék követik.
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►A kotlós csípőre vagy mellkasra tegye a kezét, így is segítve a védekező lábmozgás kialakulását!
Létszám: 4-5 tanuló/csoport
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –
A csapatok egyes oszlopban vállfogással állnak fel. Az oszlopok első tanulója a sárkány feje, az utolsó tanuló a farka. Cél, hogy a csapatok menekülés közben minél többször megérintsék bármely másik sárkány farkát. Szétszakadt sárkány érintése nem érvényes! (A számolás megkönnyítése érdekében játszható úgy is, hogy a sárkányok 4-6 szalagot tesznek az utolsó tanuló ruhájába, amelyeket meg kell szerezni. Egy fogás csak egy szalagot ér.)
Variáció(k)
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►Hívjuk fel tanítványaink figyelmét, hogy a játék elsődleges célja, hogy a sárkányok egyben maradva, együtt reagáljanak az ellenfél sárkányok mozgására!
Versengő játékok (párokban)
Az alábbi játékokat a legtöbb sportjátékedző az alaphelyzet, a védekező lábmunka gyakorlására alkalmazza. A testnevelésórákon főleg azért szeretjük elővenni ezeket, mert segítik a tanulók közötti optimális távolság (érintő távolság) megtanulását és annak mozgás közbeni betartását. Mindeközben rávezethetjük tanítványainkat a helyes alaphelyzet fontosságára és az utánlépés előnyére a szökdelések vagy keresztbe lépések helyett. E játékoknak szinte mindegyike nehezíthető labdavezetéssel, ami remek lehetőséget kínál a manipulatív ügyesség fejlesztéséhez. Az alábbi játékokat a tanulók néha versengésnek fogják fel, és minél előbb megpróbálják „lerázni” társaikat, azaz próbálnak érintő távolságon kívül futni. El kell magyarázni diákjainknak, hogy nem pusztán gyorsasági versenyről van szó, hanem az a cél, hogy váratlan irányváltoztatásokkal, fordulatokkal meglepjük a társat, a mozgást követő tanulót, és ezzel ütemelőnyt szerezzünk. A játékok közös jellemzője, hogy egy meglehetősen egyszerű helyzeten keresztül alakítják ki a tudatos jelenlétet a tanulóknál, tehát minden pillanatban szükséges a koncentráció
a játék folyamán. Ennek egyik legalapvetőbb kifejeződése a cselezés, ami csak abban az esetben lehet
sikeres, ha a támadó figyeli a társ reakcióját, és aszerint dönt a megindulás irányáról. Ez minden korosztálynál komoly koncentrációt igényel, amit érdemes gyakorolni. A feladat nem ér véget ott, hogy az egyik tanuló sikeresen teljesítette a játék célját. Vagy új játékot kell kezdeniük egy másik párral, vagy ellentétes karral folytatják a gyakorlást.
Létszám: teljes csoport párokba rendeződve
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –
A pár „A” tagja meghatározott területen sebesség- és irányváltoztatásokkal próbál elszakadni társától, „B”
tanuló célja úgy követni az „A” tanulót, hogy a távolság mindig körülbelül egy karnyi legyen.
Variáció(k)
Létszám: teljes csoport párokba rendeződve
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –
A pár „A” tagja meghatározott területen irányváltoztatásokkal és különböző mozgásokkal (oldalazó lépés, előre és hátra futás…) halad, társa vele szemben próbálja ugyanazon irányokat és mozgásformákat követni.
Variáció(k)
Létszám: teljes csoport
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –
A tanulók szabadon mozoghatnak a teremben, közben tetszőlegesen választott párral egymástól érintőtávolságra megállnak, és játszanak egy „kő-papír-olló” játékot. A győztesnek egy lépés áll rendelkezésére, hogy megérintse a párját, aki megpróbál kitérni az érintés elől. A játék első látásra talán furcsának tűnhet, de a „kő-papír- olló” lebonyolítása olyan sajátos kognitív jelenlétet igényel a tanulóktól, ami élvezetessé és tanulságossá teszi a játékot számukra.
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►A párok folyamatosan cserélődjenek
Létszám: 4-6 fő/csapat párokba rendeződve
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –
A párok tagjai jobb vállukkal egymásnak „dőlnek”, és megpróbálják a másikat elmozdítani egyensúlyi helyzetéből.
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►A tanulók használják mindkét vállukat a „párharcok” során!
Variáció(k)
Létszám: teljes csoport párokba rendeződve
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –
A párok tagjai egymással szemben, hajlított térddel, harántterpeszállásban állnak, jobb kezüket a hüvelykujjuknál összeakasztva kezet fognak. A cél a másik megérintése a kézfogás közben, kinyújtott mutatóujjal.
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►A gyakorlatot mindig végezzék el a tanulók a másik kézzel is, mielőtt párt váltanak!
Létszám: teljes csoport párokba rendeződve
Terület: 3 × 3 m-es terület
Eszköz: –
A párok tagjai egymás mögött állnak fel. A hátul álló tanuló megpróbál társával szembe kerülni. A karok (mindkét tanuló esetében) összefonva, azaz passzívak. A pár tagjai lábmunkával, sarkazással és gyors irányváltoztatásokkal próbálják elérni céljukat, és nem futómozgással.
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►Kezdetben elhelyezhetünk egy karikát a párok közé, amibe egyikőjük sem léphet. Így elkerülhetjük az összeütközést.
Létszám: teljes csoport párokba rendeződve
Terület: 3 × 3 m-es terület páronként
Eszköz: –
A pár „A” tagja jobb kezével megfogja a saját bal vállát. Ezzel jelzi „B”-nek, hogy melyik vállát kell megérintenie. Az „A” tanuló megpróbálja elfordulásokkal és/vagy lépésekkel megakadályozni az érintést
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►Szerepcsere után oldalcserével játszassuk a játékot!
►Labdavezetés esetén a labdát vezető kéz vállát kell megérinteni.
Létszám: teljes csoport párokba rendeződve
Terület: 3 × 3 m-es terület páronként
Eszköz: –
A párok tagjai egymással szemben állnak fel, hajlított térddel. Meghatározott idő alatt megpróbálják minél
többször megérinteni a társ térdét, míg a sajátjukat távol kell tartani a társtól.
Variáció(k)
Létszám: teljes csoport párokba rendeződve
Terület: 3 × 3 m-es terület páronként
Eszköz: –
Kijelölünk egy rövidebb vonalat vagy pontot, tárgyat. A támadó megpróbálja megérinteni a kijelölt vonalat vagy tárgyat úgy, hogy a védő csak lábmunkával védekezhet (a kéz csak egyensúlyozhat, nem érintkezhet a társsal). Ütközés, fizikai kontaktus kerülendő!
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►Kezdetben nagyobb célfelületet jelöljünk ki, majd csökkentsük a területet egészen karika nagyságig! Később akár bója is lehet a cél.
Versengő játékok (párokban)
A versengő-együttműködő játékok jól modellezik a későbbi sportjátékokat abból a szempontból, hogy a csapattársak közötti együttműködés és az ellenféllel szembeni versengő helyzet egy időben van jelen. Már a játékoktatás ezen szintjén érdemes hangsúlyozni, hogy az egyéni képességek, az általában vett ügyesség csak akkor kifizetődő igazán, ha a csapat eredményét növeli, tehát a csapatot győzelemhez segíti. A tapasztalat azt mutatja, hogy tanítványaink hajlamosak elfeledkezni erről a tényről, és előtérbe helyezik egyéni ambícióikat, érdekeiket. A csapatsportok, csapatjátékok különlegessége éppen az emberek közötti együttműködésben rejlik, amit az élsportban is évekig gyakorolnak, csiszolnak egy csapatnál.
Létszám: teljes csoport 2 csapatra osztva
Terület: teljes játéktér
Eszköz: minden tanulónak egy-egy jól pattanó labda; 2-3 babzsák vagy kendő
A csoportunkat két csapatra osztjuk. A csapatok egymással szemben, két soros vonalban helyezkednek el, akár állásban, akár ülésben vagy fekvésben. A tanulók egy-egy számot kapnak 1-től kezdve. (Például egy tízfős csapatnál 1-10-ig). A játék során a pedagógus elhelyezi a babzsákot (vagy kendőt) a pálya közepére, majd mond egy számot (abban a tartományban, amit kiosztott a gyerekeknek). A számhoz tartozó két tanuló célja, hogy labdavezetés közben megszerezze és visszavigye a csoportjához a
babzsákot anélkül, hogy a másik tanuló megérintené. A játék során nem az lesz a legsikeresebb, aki a leggyorsabban teljesíti a távot, hanem aki leggyorsabb ritmusváltásra képes, illetve, aki a leggyorsabban reagál az „ellenfele” mozgására. A cselezés ebben a játékban is javasolt!
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►Mivel egyszerre csak egy páros dolgozik, meglehetősen inaktív játékról van szó. Megpróbálhatunk egyszerre több babzsákot elhelyezni, így több párost egy időben megnevezni. Ebben az esetben már a babzsák színét és a számot kombináltan kell bemondanunk (például kék 5 és piros 4)!
Létszám: teljes csoport 2 csapatra osztva
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –
A csoportot két csapatra osztjuk. Az egyik csapat lesz a „fekete” a másik pedig a „fehér” csapat. A csapatok egymással szemben kétsoros vonalban állnak fel, egymástól körülbelül 2-3 méterre. A pedagógus jelzésére (elhangzik a fekete vagy fehér), a megnevezett csapat támadó lesz, míg a másik a menekülő. A menekülők célja, hogy anélkül érjenek az oldalvonalhoz (ami körülbelül 4-5 méterre van a kiinduló helyzettől), hogy az üldöző csapat egy tagja megérintené. Amint a tanulók „ráéreztek” a játék
ritmusára, érdemes a „támadás irányát” megváltoztatni, azaz az első szín után bemondani a másikat, amire hirtelen irányt kell változtatni a csapatoknak. Természetesen más jelzéseket is választhatunk, például egy sípszó / két sípszó.
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►Válasszunk különböző kiindulóhelyzeteket!
►A csapatok egymástól való távolságát is változtathatjuk a differenciáláshoz.
Létszám: 4-5 fő + 1 fő csoportonként
Terület: 10 × 10 m-es terület csoportonként
Eszköz: kendő, sapka, kesztyű…
Kijelöljük a fogót, és a menekülők egyikének odaadunk egy könnyű tárgyat (kendő, sapka, kesztyű), ami nehezen dobható. A fogónak mindig azt a tanulót kell kergetnie, akinél a tárgy van. A menekülő tanuló futás közben továbbadhatja a tárgyat, ezzel nehezítve az üldöző dolgát. A tárgyat adni kell, dobni tilos, és nem javasolt 5 másodpercnél tovább megtartani azt. Cselezés, hát mögötti átadás megengedett. Cél: minél jobban megnehezíteni a fogó feladatát.
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►Hívjuk fel tanítványaink figyelmét, hogy csak igazi összmunkával sikerül a játékot élvezetesen játszani! Ha álló helyzetben várják a kendőt, akkor a fogó könnyedén megérinti a kendős tanulót, mivel álló helyzetből nehéz úgy felgyorsulni, hogy a mozgásban lévő fogó elől könnyedén megmeneküljön.
►Ha a kendős tanulónak nem segítenek a társak például ellenés/ vagy keresztbefutásokkal, akkor két (a fogó és a kendőt tartó tanuló) főre csökken az aktív szereplők száma.
►Ez a játék is egyike azoknak, amelyek bár az I. szintű játékok között szerepelnek, képzettebb csoportok esetén is használhatók. A csapattársak egymásrautaltsága és közös, egymásra reagáló mozgása nagy hasonlóságot mutat a későbbi sportjátékok egyes elemeivel (elszakadások, befutások, üres területre helyezkedés)
Létszám: 7-10 fő/csapat
Terület: teljes játéktér
Eszköz: 2 zsámoly, 2 kendő (vagy mez)
A tanulókat két csapatba osztjuk, és a kétfelé osztott játéktér egy-egy térfelén állítjuk fel őket. Mindkét térfél alapvonalának közepén, attól a pálya felé 1 méterre elhelyezünk 1-1 zsámolyt, amire rátesszük a kendőket. A csapatok a saját térfelükön fogók, az ellenfél térfelén menekülők. A játék sípjelre indul. Célja, hogy az ellenfél térfelén lévő zsámolyon lévő mezt vagy kendőt a csapat valamelyik tagja megszerezze. A védők a zsámolyhoz nem érhetnek hozzá! Akit támadás közben megfognak, annak az érintés helyén le kell ülnie. Saját támadó csapattársa érintéssel kiszabadíthatja, és akkor tovább támadhat, vagy visszamehet védőnek. A csapatok maguk tervezik meg a támadást és a védekezést. Az a csapat győz,
amelyiknek bármely tanulója előbb szerzi meg az ellenfél zsámolyáról a kendőt. A csapatok minden kendőszerzés után újra felállnak a saját térfelükön.
Variáció(k)
Létszám: 7-8 fő/csoport
Terület: 8 × 8 m-es terület csoportonként
Eszköz: minden tanulónak egy karika
A karikákat szétszórtan helyezzük el a földön, körülbelül 3–5 méter távolságra egymástól. A kiválasztott tanuló (támadó) kivételével mindenki beáll egy-egy karikába. A támadó az üresen maradt karikától a legtávolabb helyezkedik el. Indítójelre megpróbálja elfoglalni az üres karikát, amelybe szabadon bármely más tanuló (védők) is átszaladhat. Ekkor a felszabaduló karikát próbálja a támadó elfoglalni, amelyet a védők szintén megpróbálnak megakadályozni, belépnek a karikába. Cél: minél tovább megakadályozni, hogy a támadó tanuló belépjen egy karikába.
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►Emeljük ki tanítványainknak, hogy a sikeres védekezés érdekében a támadó mellett egymásra is figyelniük kell, mert csak együtt mozogva, egymás mozgására reagálva tudják megakadályozni a támadót a karikafoglalásban.
Létszám: 3 fő
Terület: 6 × 6 m-es terület
Eszköz: –
Kijelölünk egy körülbelül 6 × 6 méteres négyzetet, amelynek 3 sarkában egy-egy tanuló helyezkedik el. Az „A” tanuló, akivel átlósan szemben senki sem tartózkodik, átfut a szabad sarokba. Ekkor a másik két tanuló egyike elfoglalja az üresen maradt helyet, míg a harmadik tanuló átlósan átfut a szabadon maradt sarokba. Cél: folyamatosan (ütközés nélkül), meghatározott idő alatt minél több átfutást végezni. A játékot először „kötött” módon, számokkal meghatározott sorrendben hajtják végre a tanulók.
Variáció(k)
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►Először határozzuk meg a tanulók futási sorrendjét, ami alapján meg kell keresni az éppen szükséges helyet! Csak fokozatosan vezessük be a szabad sorrendet!
Létszám: 3-4 fő + 1 fő csoportonként
Terület: 8 × 8 m-es terület csoportonként
Eszköz: 1 db babzsák vagy kisebb labda minden csoportnak
Minden 4-es csoportban kijelölünk 3 fogót és 1 menekülőt. A fogóknál van egy babzsák (vagy kisebb labda). Csak az foghatja meg a menekülőt, akinél a babzsák van, ennek érdekében a fogók passzolják egymásnak a labdát, amíg olyan közel nem kerülnek a menekülőhöz, hogy meg tudják érinteni vele. A babzsákkal eleinte előre meghatározott számú (1-2) lépést tehetnek a tanulók, később azonban csak sarkazhatnak.
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►Hívjuk fel tanítványaink figyelmét, hogy a sikeres „fogáshoz” nagyon fontos a labda nélküli emberek menekülő társ felé való helyezkedése és az ehhez kapcsolódó gyors és pontos átadás! Más szavakkal: passzokkal próbálják beszorítani a menekülőt!