You are not authorized to access that location.

A társas kapcsolatok fejlesztését segítő játékok


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A TAKTIKAI GONDOLKODÁS FEJLESZTÉSÉNEK LEHETŐSÉGEI A JÁTÉKOKTATÁSBAN

A társas kapcsolatok fejlesztését segítő játékok


Az alábbi fejezetben olyan játékokat gyűjtöttünk össze, amelyekben a társ(ak) hangsúlyos szerepet kap(nak). A csapatsportjátékok egyik felbecsülhetetlen értéke a társas együttműködés alapelveinek megtanítása és elsajátítása a gyakorlatban. A játékok természetéből adódóan a testnevelésórákon az interakciók legváltozatosabb formái jelenhetnek meg. Tudatos játékválasztással a két ember „kézzelfogható” kapcsolatától eljuthatunk a csapatok céltudatos, sikerorientált együttműködéséig.
Ahogyan arra már korábban utaltunk, fontosnak tartjuk, hogy a versengő jellegű feladatokat előzzék meg az együttműködést igénylő feladatok, játékok. Azon belül is könyvünk előrébb sorolja a fizikai kontaktussal létrejövő együttműködést. Az érintkezés mintegy segédeszköze a kooperáció létrejöttének, annak érzékeltetésének. Ráadásul nagymértékben megnöveli a tanulók közötti kommunikációt és a konstruktív gondolkodás lehetőségeit. Az érintkezés nélküli feladatok fejlettebb kommunikációt és érzékelést (percepciót) igényelnek a tanulóktól, ezért javasoljuk az ilyen játékokat az érintkezésesek után alkalmazni.
Tanítványaink csak akkor lehetnek igazán hatékonyak a sportjátékokban, ha átélik, önmagukban tudatosítják az együttműködés képességének fontosságát, pótolhatatlanságát, és képessé is válnak kooperációra. Ennek érdekében javasoljuk minél több kooperációs játék alkalmazását a testnevelésórákon, edzéseken.

EGYÜTTMŰKÖDÉS KIALAKÍTÁSA

Együttműködő és versengő-együttműködő páros játékok

 


Kép

33. Ragadós kukorica

Létszám: teljes csoport
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –


A játék egy újabb fogójáték-variáció. A játék kezdetekor egy tanulót kijelölünk fogónak. Akit megfogott, azzal kézen fogva futnak tovább és próbálnak újabb menekülőket megérinteni, amíg négyen nem lesznek. Ekkor kettéválnak páros fogóknak és így folytatódik tovább a játék.


Variáció(k)

  • A párok kézfogás helyett karöltéssel haladnak.
  • A pár mindkét tagja jobb kézzel fog kezet, ellentétes irányba néznek.
  • A párok tagjai nem beszélhetik meg (verbálisan) a taktikát, más módot kell találniuk a kommunikációra.

34. Pajzsfogó

Létszám: 3 fős csoportok
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –

A 3 fős csoportokból két tanuló egymás mögött derékfogással áll fel. Az elől álló tanuló a „pajzs”, a hátul lévő tanuló a „lovag”. A csoport harmadik tagja a fogó, aki egyedül kergeti a lovagot és csak a lovagot, tehát a hátul álló embert foghatja meg. Ha sikerült a fogás, akkor a „lovag” lesz a következő fogó, a régi fogó lesz a „pajzs” és a „pajzs” lesz a „lovag”.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Hívjuk fel tanítványaink figyelmét, hogy végig behajlított térddel, alacsony súlyponti helyzetben legyenek, mert ebben a helyzetben tudnak gyorsan védekezni, illetve kitérni a fogó elől!
Azt is jelezzük a diákok felé, hogy a „pajzs” karral nem, csak lábmunkával védekezhet, nem teheti karjait oldalsó középtartásba!
Fontos tudatosítanunk, hogy nem az egyre gyorsabban körbekörbefutás a célravezető, hanem az irány- és ritmusváltások után a váratlan támadás.


Együttműködő és versengő-együttműködő csoportos játékok


Kép

35. Füle – farka

Létszám: 6-9 fő/csapat
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –


A csapatok tagjai egymás mellett, egyenes vonalban, kézen fogva sorakoznak. A felsorakozott csapatok között legyen legalább 3-4 méter távolság. A sorok egyik vége a „füle”, a másik vége a „farka” elnevezést kapja. A pedagógus a sorok valamelyik végét szólítja. Ekkor a szólított tanuló – a kézfogás elengedése nélkül – a sor (másik) végéhez fut, ahol mindenkinek át kell bújnia a végén álló két tanuló kaput tartó kezei alatt. Cél, hogy a tanulók minél hamarabb visszaálljanak (üljenek, feküdjenek) az eredeti kiinduló helyre.


15. ábra: Füle – farka

15. ábra: Füle – farka

36. Alkoss csoportot!

Létszám: teljes csoport
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –


A tanulók a teremben szabadon futkároznak. A pedagógus kiált egy számot, és egyben mutatja is. A tanulóknak a pedagógus által mondott számmal azonos létszámú csoportokat kell alkotniuk meghatározott pozícióban (például guggolásban, fekvésben, körben).


Variáció(k)
A csoportalkotáshoz használhatunk különböző témákat, például:

  • Kajak, kenu, evezés. Ebben az esetben a meghatározott pozíció az érintett evezős szakágak jellegzetes mozdulatait is jelenti: kajak esetén egymás mögött törökülésben ülve két kézzel kajakos evezést imitálnak tanítványaink, kenunál féltérdelésben kenuevezést, míg evezésnél terpeszülésben a jellegzetes két- vagy négypár evezős mozdulatokat hajtják végre. Mindegyik esetben annyian kell, hogy összeálljanak, amekkora az elhangzott szám. (Az elhangzó utasítás például: „Kenu 4-es!”)
  • Mexikó. Az iménti „Kajak, kenu, evezés” játékot gyakorlatilag bármilyen más témára átültethetjük. Például „mikrobusz” felszólításra 5 tanulónak kell úgy összeállnia, hogy két páros egymás mögött, mint utasok, az ötödik tanuló eléjük áll, mint sofőr, és úgy haladnak tovább a játékvezető jelzéséig. „Mexikó” felszólításra két tanuló egymásnak háttal támaszkodva leülnek törökülésbe. Jól látható, hogy gyakorlatilag bármilyen témából meríthetünk a játék során megjelenítendő alakzatokhoz, figurákhoz.

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Minden esetben a teljes játéktéren történő, szabad mozgásból indítsuk a játékot, semmiképp sem körben futásból vagy hasonlóan kötött alakzatból! Ez a játék kiválóan alkalmas bemelegítéshez, illetve csapatalakításokhoz.


37. Színcápa kézfogással

Létszám: 4-7 fő/csapat
Terület: 9 × 16 m
Eszköz: –


A tanulókat minimum 3 egyenlő létszámú csoportba osztjuk, és mindegyiknek adunk egy „színnevet”.
A csoportok elfoglalják a kijelölt sarkokat (házakat). A pedagógus két csoportot szólít a színek bemondásával, például „lila-zöld!”. A hívott csoportok helyet cserélnek. Az a csoport kap pontot, amelyiknek minden tanulója előbb foglalta el az új házat. Kötelező megfogni egymás kezét, így alkotva láncot. A két csapatnak ki kell kerülnie egymást!

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
A kiinduló helyzetet változtathatjuk, például törökülés, hason fekvés. Az új házba mindig a kiinduló helyzetet felvéve kell megérkezni


16. ábra: Színcápa kézfogással

16. ábra: Színcápa kézfogással

38. Szerencsekerék

Létszám: 3-4 fő + 1 fogó csoportonként
Terület: 4 × 4 m-es terület csoportonként
Eszköz: –

A tanulók kézfogással kört alkotnak, a fogó a körön kívül helyezkedik el, majd kijelöl valakit a körből, akit üldözni fog. A kör tagjai – a kézfogás elengedése nélkül – együtt segítik a menekülőt jobbra-balra mozgással. A fogó nem nyúlhat és bújhat át a körön.


Variáció(k)

  • Vakon bízz! Az egyik körben álló tanuló szemét bekötjük, és „vakon”, társaiban megbízva kell „menekülnie”.

39. Pókhálófogó

Létszám: 4-6 fő/csapat
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –


A tanulók csapatonként, egymás kezét fogva kört alakítanak (pókháló). Az egyik csapatot kijelöljük fogónak. Az üldöző csapat bármely tagja megérintheti bármely másik csapat bármelyik tanulóját a vállával, esetleg a fenekével, de semmiképp sem a lábával. Ha valakit megfognak, szerepcsere következik. A csapatok tagjai nem engedhetik el egymás kezét.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Minimum négy csapattal élvezetes igazán a játék.


Variáció(k)

  • Főpókok harca. Minden csoportban kijelölünk egy-egy tanulót, aki megérintheti a többieket, illetve akit meg kell fogni.
  • Kifordított pókháló. A csoport tagjai arckör helyett egymásnak háttal állnak, vagy váltakozva, egy tanuló arccal kifelé, egy pedig arccal befelé, és így alakítják ki a kört.

40. Kotlós – kánya

Létszám: 4-6 fő/csoport
Terület: kb. 4-5 méter átmérőjű kör csoportonként
Eszköz: –


A tanulók vállfogással egymás mögött sorakoznak. Egy tanuló (a kánya) szemben áll a többiekkel. A sorban az első tanuló a kotlós, a többiek a kiscsibék. A kánya megpróbálja a sorban a legutolsó kiscsibét megérinteni, míg a kotlós védekező mozgását (kar a csípőn) a kiscsibék követik.

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
A kotlós csípőre vagy mellkasra tegye a kezét, így is segítve a védekező lábmozgás kialakulását!


18. ábra: Kotlós – kánya

18. ábra: Kotlós – kánya

41. Sárkányfogó

Létszám: 4-5 tanuló/csoport
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –


A csapatok egyes oszlopban vállfogással állnak fel. Az oszlopok első tanulója a sárkány feje, az utolsó tanuló a farka. Cél, hogy a csapatok menekülés közben minél többször megérintsék bármely másik sárkány farkát. Szétszakadt sárkány érintése nem érvényes! (A számolás megkönnyítése érdekében játszható úgy is, hogy a sárkányok 4-6 szalagot tesznek az utolsó tanuló ruhájába, amelyeket meg kell szerezni. Egy fogás csak egy szalagot ér.)

Variáció(k)

  • Sárkányfogyasztó. Az oszlop végén álló tanuló átmegy abba a csapatba, amelyik megfogta.

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Hívjuk fel tanítványaink figyelmét, hogy a játék elsődleges célja, hogy a sárkányok egyben maradva, együtt reagáljanak az ellenfél sárkányok mozgására!


Versengő játékok (párokban)


Az alábbi játékokat a legtöbb sportjátékedző az alaphelyzet, a védekező lábmunka gyakorlására alkalmazza. A testnevelésórákon főleg azért szeretjük elővenni ezeket, mert segítik a tanulók közötti optimális távolság (érintő távolság) megtanulását és annak mozgás közbeni betartását. Mindeközben rávezethetjük tanítványainkat a helyes alaphelyzet fontosságára és az utánlépés előnyére a szökdelések vagy keresztbe lépések helyett. E játékoknak szinte mindegyike nehezíthető labdavezetéssel, ami remek lehetőséget kínál a manipulatív ügyesség fejlesztéséhez. Az alábbi játékokat a tanulók néha versengésnek fogják fel, és minél előbb megpróbálják „lerázni” társaikat, azaz próbálnak érintő távolságon kívül futni. El kell magyarázni diákjainknak, hogy nem pusztán gyorsasági versenyről van szó, hanem az a cél, hogy váratlan irányváltoztatásokkal, fordulatokkal meglepjük a társat, a mozgást követő tanulót, és ezzel ütemelőnyt szerezzünk. A játékok közös jellemzője, hogy egy meglehetősen egyszerű helyzeten keresztül alakítják ki a tudatos jelenlétet a tanulóknál, tehát minden pillanatban szükséges a koncentráció
a játék folyamán. Ennek egyik legalapvetőbb kifejeződése a cselezés, ami csak abban az esetben lehet
sikeres, ha a támadó figyeli a társ reakcióját, és aszerint dönt a megindulás irányáról. Ez minden korosztálynál komoly koncentrációt igényel, amit érdemes gyakorolni. A feladat nem ér véget ott, hogy az egyik tanuló sikeresen teljesítette a játék célját. Vagy új játékot kell kezdeniük egy másik párral, vagy ellentétes karral folytatják a gyakorlást.


42. Árnyékjáték

Létszám: teljes csoport párokba rendeződve
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –


A pár „A” tagja meghatározott területen sebesség- és irányváltoztatásokkal próbál elszakadni társától, „B”
tanuló célja úgy követni az „A” tanulót, hogy a távolság mindig körülbelül egy karnyi legyen.


Variáció(k)

  • A játékot játszhatjuk csoportokban is, így egy-egy csoportban több helyen is kell ügyelni az érintő távolság betartására.

43. Tükörjáték

Létszám: teljes csoport párokba rendeződve
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –


A pár „A” tagja meghatározott területen irányváltoztatásokkal és különböző mozgásokkal (oldalazó lépés, előre és hátra futás…) halad, társa vele szemben próbálja ugyanazon irányokat és mozgásformákat követni.


Variáció(k)

  • Hármas tükör. Az „A” tanuló mozgását két tanuló próbálja meg követni ütközés nélkül.

44. Kő-papír-olló fogó

Létszám: teljes csoport
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –


A tanulók szabadon mozoghatnak a teremben, közben tetszőlegesen választott párral egymástól érintőtávolságra megállnak, és játszanak egy „kő-papír-olló” játékot. A győztesnek egy lépés áll rendelkezésére, hogy megérintse a párját, aki megpróbál kitérni az érintés elől. A játék első látásra talán furcsának tűnhet, de a „kő-papír- olló” lebonyolítása olyan sajátos kognitív jelenlétet igényel a tanulóktól, ami élvezetessé és tanulságossá teszi a játékot számukra.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
A párok folyamatosan cserélődjenek


45. Told el!

Létszám: 4-6 fő/csapat párokba rendeződve
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –


A párok tagjai jobb vállukkal egymásnak „dőlnek”, és megpróbálják a másikat elmozdítani egyensúlyi helyzetéből.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
A tanulók használják mindkét vállukat a „párharcok” során!


Variáció(k)

  • Egy vonal ellentétes oldalán állnak fel a tanulók. Az nyer, aki úgy tudja eltolni társát, hogy mindkét lábával át tud lépni a vonalon.
  • Haladással egy meghatározott célfelülethez kell eltolni a társat.
  • Labdavezetéssel, ha a pár egyik tagja elvesztette a labdát, 1:1 játékkal folytatódik a küzdelem.

46. Kardozás

Létszám: teljes csoport párokba rendeződve
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –


A párok tagjai egymással szemben, hajlított térddel, harántterpeszállásban állnak, jobb kezüket a hüvelykujjuknál összeakasztva kezet fognak. A cél a másik megérintése a kézfogás közben, kinyújtott mutatóujjal.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
A gyakorlatot mindig végezzék el a tanulók a másik kézzel is, mielőtt párt váltanak!


19. ábra: Kardozás

19. ábra: Kardozás

47. Szembeforduló

Létszám: teljes csoport párokba rendeződve
Terület: 3 × 3 m-es terület
Eszköz: –


A párok tagjai egymás mögött állnak fel. A hátul álló tanuló megpróbál társával szembe kerülni. A karok (mindkét tanuló esetében) összefonva, azaz passzívak. A pár tagjai lábmunkával, sarkazással és gyors irányváltoztatásokkal próbálják elérni céljukat, és nem futómozgással.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Kezdetben elhelyezhetünk egy karikát a párok közé, amibe egyikőjük sem léphet. Így elkerülhetjük az összeütközést.


48. Vállfogó

Létszám: teljes csoport párokba rendeződve
Terület: 3 × 3 m-es terület páronként
Eszköz:


A pár „A” tagja jobb kezével megfogja a saját bal vállát. Ezzel jelzi „B”-nek, hogy melyik vállát kell megérintenie. Az „A” tanuló megpróbálja elfordulásokkal és/vagy lépésekkel megakadályozni az érintést

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Szerepcsere után oldalcserével játszassuk a játékot!
Labdavezetés esetén a labdát vezető kéz vállát kell megérinteni.


49. Térdcsata

Létszám: teljes csoport párokba rendeződve
Terület: 3 × 3 m-es terület páronként
Eszköz: –


A párok tagjai egymással szemben állnak fel, hajlított térddel. Meghatározott idő alatt megpróbálják minél
többször megérinteni a társ térdét, míg a sajátjukat távol kell tartani a társtól.


Variáció(k)

  • Bokacsata. A mélyebb lábmunka érdekében a célfelület a boka.
  • Piros pacsi. Fekvőtámaszban az egyik kezet felemelve a pár másik tagjának talajon lévő kézfejét kell megérinteni.

50. Védd ki!

Létszám: teljes csoport párokba rendeződve
Terület: 3 × 3 m-es terület páronként
Eszköz: –


Kijelölünk egy rövidebb vonalat vagy pontot, tárgyat. A támadó megpróbálja megérinteni a kijelölt vonalat vagy tárgyat úgy, hogy a védő csak lábmunkával védekezhet (a kéz csak egyensúlyozhat, nem érintkezhet a társsal). Ütközés, fizikai kontaktus kerülendő!


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Kezdetben nagyobb célfelületet jelöljünk ki, majd csökkentsük a területet egészen karika nagyságig! Később akár bója is lehet a cél.

Versengő játékok (párokban)


A versengő-együttműködő játékok jól modellezik a későbbi sportjátékokat abból a szempontból, hogy a csapattársak közötti együttműködés és az ellenféllel szembeni versengő helyzet egy időben van jelen. Már a játékoktatás ezen szintjén érdemes hangsúlyozni, hogy az egyéni képességek, az általában vett ügyesség csak akkor kifizetődő igazán, ha a csapat eredményét növeli, tehát a csapatot győzelemhez segíti. A tapasztalat azt mutatja, hogy tanítványaink hajlamosak elfeledkezni erről a tényről, és előtérbe helyezik egyéni ambícióikat, érdekeiket. A csapatsportok, csapatjátékok különlegessége éppen az emberek közötti együttműködésben rejlik, amit az élsportban is évekig gyakorolnak, csiszolnak egy csapatnál.


51. Számok „párbaja”

Létszám: teljes csoport 2 csapatra osztva
Terület: teljes játéktér
Eszköz: minden tanulónak egy-egy jól pattanó labda; 2-3 babzsák vagy kendő


A csoportunkat két csapatra osztjuk. A csapatok egymással szemben, két soros vonalban helyezkednek el, akár állásban, akár ülésben vagy fekvésben. A tanulók egy-egy számot kapnak 1-től kezdve. (Például egy tízfős csapatnál 1-10-ig). A játék során a pedagógus elhelyezi a babzsákot (vagy kendőt) a pálya közepére, majd mond egy számot (abban a tartományban, amit kiosztott a gyerekeknek). A számhoz tartozó két tanuló célja, hogy labdavezetés közben megszerezze és visszavigye a csoportjához a
babzsákot anélkül, hogy a másik tanuló megérintené. A játék során nem az lesz a legsikeresebb, aki a leggyorsabban teljesíti a távot, hanem aki leggyorsabb ritmusváltásra képes, illetve, aki a leggyorsabban reagál az „ellenfele” mozgására. A cselezés ebben a játékban is javasolt!


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Mivel egyszerre csak egy páros dolgozik, meglehetősen inaktív játékról van szó. Megpróbálhatunk egyszerre több babzsákot elhelyezni, így több párost egy időben megnevezni. Ebben az esetben már a babzsák színét és a számot kombináltan kell bemondanunk (például kék 5 és piros 4)!


52. Fekete-fehér

Létszám: teljes csoport 2 csapatra osztva
Terület: teljes játéktér
Eszköz: –


A csoportot két csapatra osztjuk. Az egyik csapat lesz a „fekete” a másik pedig a „fehér” csapat. A csapatok egymással szemben kétsoros vonalban állnak fel, egymástól körülbelül 2-3 méterre. A pedagógus jelzésére (elhangzik a fekete vagy fehér), a megnevezett csapat támadó lesz, míg a másik a menekülő. A menekülők célja, hogy anélkül érjenek az oldalvonalhoz (ami körülbelül 4-5 méterre van a kiinduló helyzettől), hogy az üldöző csapat egy tagja megérintené. Amint a tanulók „ráéreztek” a játék
ritmusára, érdemes a „támadás irányát” megváltoztatni, azaz az első szín után bemondani a másikat, amire hirtelen irányt kell változtatni a csapatoknak. Természetesen más jelzéseket is választhatunk, például egy sípszó / két sípszó.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Válasszunk különböző kiindulóhelyzeteket!
A csapatok egymástól való távolságát is változtathatjuk a differenciáláshoz.


53. Tárgyüldöző

Létszám: 4-5 fő + 1 fő csoportonként
Terület: 10 × 10 m-es terület csoportonként
Eszköz: kendő, sapka, kesztyű…


Kijelöljük a fogót, és a menekülők egyikének odaadunk egy könnyű tárgyat (kendő, sapka, kesztyű), ami nehezen dobható. A fogónak mindig azt a tanulót kell kergetnie, akinél a tárgy van. A menekülő tanuló futás közben továbbadhatja a tárgyat, ezzel nehezítve az üldöző dolgát. A tárgyat adni kell, dobni tilos, és nem javasolt 5 másodpercnél tovább megtartani azt. Cselezés, hát mögötti átadás megengedett. Cél: minél jobban megnehezíteni a fogó feladatát.

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Hívjuk fel tanítványaink figyelmét, hogy csak igazi összmunkával sikerül a játékot élvezetesen játszani! Ha álló helyzetben várják a kendőt, akkor a fogó könnyedén megérinti a kendős tanulót, mivel álló helyzetből nehéz úgy felgyorsulni, hogy a mozgásban lévő fogó elől könnyedén megmeneküljön.
Ha a kendős tanulónak nem segítenek a társak például ellenés/ vagy keresztbefutásokkal, akkor két (a fogó és a kendőt tartó tanuló) főre csökken az aktív szereplők száma.
Ez a játék is egyike azoknak, amelyek bár az I. szintű játékok között szerepelnek, képzettebb csoportok esetén is használhatók. A csapattársak egymásrautaltsága és közös, egymásra reagáló mozgása nagy hasonlóságot mutat a későbbi sportjátékok egyes elemeivel (elszakadások, befutások, üres területre helyezkedés)


54. Bázisfoglaló

Létszám: 7-10 fő/csapat
Terület: teljes játéktér
Eszköz: 2 zsámoly, 2 kendő (vagy mez)


A tanulókat két csapatba osztjuk, és a kétfelé osztott játéktér egy-egy térfelén állítjuk fel őket. Mindkét térfél alapvonalának közepén, attól a pálya felé 1 méterre elhelyezünk 1-1 zsámolyt, amire rátesszük a kendőket. A csapatok a saját térfelükön fogók, az ellenfél térfelén menekülők. A játék sípjelre indul. Célja, hogy az ellenfél térfelén lévő zsámolyon lévő mezt vagy kendőt a csapat valamelyik tagja megszerezze. A védők a zsámolyhoz nem érhetnek hozzá! Akit támadás közben megfognak, annak az érintés helyén le kell ülnie. Saját támadó csapattársa érintéssel kiszabadíthatja, és akkor tovább támadhat, vagy visszamehet védőnek. A csapatok maguk tervezik meg a támadást és a védekezést. Az a csapat győz,
amelyiknek bármely tanulója előbb szerzi meg az ellenfél zsámolyáról a kendőt. A csapatok minden kendőszerzés után újra felállnak a saját térfelükön.


Variáció(k)

  • Kapuelőteres bázisfoglaló. Gyakran előfordul olyan helyzet, amikor a zsámoly környéke zsúfolttá válik, ami nagyon megnehezíti a támadók dolgát. Ilyenkor javasoljuk, hogy a zsámoly körül bójákkal jelöljünk ki védőzónát, ahol csak egy védő tartózkodhat, vagy esetleg egy sem. Ezzel mintegy felszabadítjuk a zsámoly, azaz a célfelület körüli területet, ami a védők és támadók szempontjából is több lehetőséget nyújt a támadó és védő lábmunka gyakorlására.
  • Sokkendős bázisfoglaló. A két térfélen mindkét csapat számára kijelölünk egy-egy területet, amelybe 6-6 db könnyű, de jól látható tárgyat helyezünk el. Az ellenfél területéről a tárgyakat egyenként kell megszerezni és „hazavinni”. Ha a támadó térfélen a tanulót megérintik, akkor fogoly lesz, és beáll a tárgy mellé. A tárgyak kimenekítése előtt a foglyokat kell kiszabadítani kézráütéssel.

2. kép: Bázisfoglaló

2. kép: Bázisfoglaló

55. Karikafoglaló

Létszám: 7-8 fő/csoport
Terület: 8 × 8 m-es terület csoportonként
Eszköz: minden tanulónak egy karika


A karikákat szétszórtan helyezzük el a földön, körülbelül 3–5 méter távolságra egymástól. A kiválasztott tanuló (támadó) kivételével mindenki beáll egy-egy karikába. A támadó az üresen maradt karikától a legtávolabb helyezkedik el. Indítójelre megpróbálja elfoglalni az üres karikát, amelybe szabadon bármely más tanuló (védők) is átszaladhat. Ekkor a felszabaduló karikát próbálja a támadó elfoglalni, amelyet a védők szintén megpróbálnak megakadályozni, belépnek a karikába. Cél: minél tovább megakadályozni, hogy a támadó tanuló belépjen egy karikába.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Emeljük ki tanítványainknak, hogy a sikeres védekezés érdekében a támadó mellett egymásra is figyelniük kell, mert csak együtt mozogva, egymás mozgására reagálva tudják megakadályozni a támadót a karikafoglalásban.


20. ábra: Karikafoglaló

20. ábra: Karikafoglaló

56. Szabad helyre fuss!

Létszám: 3 fő
Terület: 6 × 6 m-es terület
Eszköz:


Kijelölünk egy körülbelül 6 × 6 méteres négyzetet, amelynek 3 sarkában egy-egy tanuló helyezkedik el. Az „A” tanuló, akivel átlósan szemben senki sem tartózkodik, átfut a szabad sarokba. Ekkor a másik két tanuló egyike elfoglalja az üresen maradt helyet, míg a harmadik tanuló átlósan átfut a szabadon maradt sarokba. Cél: folyamatosan (ütközés nélkül), meghatározott idő alatt minél több átfutást végezni. A játékot először „kötött” módon, számokkal meghatározott sorrendben hajtják végre a tanulók.


Variáció(k)

  • Az átfutásokat nem meghatározott sorrendben, hanem egymás mozgását figyelve, azokból következtetve hajtják végre a tanulók.
  • A játékot labdavezetéssel és átadásokkal is játszhatjuk, ahol a labdát mindig annak kell átadni, aki éppen átlóban fut az üres helyre!

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Először határozzuk meg a tanulók futási sorrendjét, ami alapján meg kell keresni az éppen szükséges helyet! Csak fokozatosan vezessük be a szabad sorrendet!


21. ábra: Szabad helyre fuss!

21. ábra: Szabad helyre fuss!

57. Babzsákos üldözés

Létszám: 3-4 fő + 1 fő csoportonként
Terület: 8 × 8 m-es terület csoportonként
Eszköz: 1 db babzsák vagy kisebb labda minden csoportnak


Minden 4-es csoportban kijelölünk 3 fogót és 1 menekülőt. A fogóknál van egy babzsák (vagy kisebb labda). Csak az foghatja meg a menekülőt, akinél a babzsák van, ennek érdekében a fogók passzolják egymásnak a labdát, amíg olyan közel nem kerülnek a menekülőhöz, hogy meg tudják érinteni vele. A babzsákkal eleinte előre meghatározott számú (1-2) lépést tehetnek a tanulók, később azonban csak sarkazhatnak.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Hívjuk fel tanítványaink figyelmét, hogy a sikeres „fogáshoz” nagyon fontos a labda nélküli emberek menekülő társ felé való helyezkedése és az ehhez kapcsolódó gyors és pontos átadás! Más szavakkal: passzokkal próbálják beszorítani a menekülőt!



Kotlós-kánya


Sárkányfogó



Bázisfoglaló


Karikafoglaló