A testtudatot, a saját test érzékelésének képességét fejlesztő játékok


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A TAKTIKAI GONDOLKODÁS FEJLESZTÉSÉNEK LEHETŐSÉGEI A JÁTÉKOKTATÁSBAN

A testtudatot, a saját test érzékelésének képességét fejlesztő játékok


Az alábbi játékok célja, hogy tanítványaink a testük mozgásával, az izmaik feszültségével és pozíciójával
kapcsolatban tapasztalatot szerezzenek, képessé váljanak ezek érzékelésére, értelmezésére. A kinesztetikus érzékelés a játékoktatás szempontjából is rendkívül fontos. Egy-egy taktikai helyzet megoldása a technikai elemek sokrétű felhasználását igényli, így szükséges, hogy a játékok során
változatos, sokszínű feladatokkal és a megjelenítendő érzések, érzetek szóbeli visszajelzésével alakítsuk tanítványaink testképét.


SAJÁT TEST ÉRZÉKELÉSE, KINESZTETIKUS ÉRZÉKELÉS KIALAKÍTÁSA

Akadálypályák


Létszám: teljes csoport
Terület: teljes játéktér
Eszköz: az akadálypálya összeállításához szükséges eszközök


Létszámtól függően 5-10 fős csoportokat alkotunk. A csoporttagok egyes oszlopban felsorakoznak. Az első tanuló a mozdonyvezető, a többiek az előttük lévő vállát fogják. A mozdonyvezető feladata, hogy az akadálypályán – egy meghatározott útvonalon – úgy vezesse végig a „szerelvényt”, hogy más mozdonyokkal ne ütközzenek, és ne is szakadjon szét a vonat.


Variáció(k)

  • Ütközős. Ha két vonat találkozik, az egyik „átmehet a másik testén”, így mindkettő mozdonynak figyelni kell, ne szakadjon szét a szerelvény. Ebben az esetben az egyik megáll, és azzal jelzi, hogy „átmehet” a másik szerelvény. Ez történhet úgy, hogy átbújnak a mellső középtartásban lévő kezek alatt, de kérhetjük azt is, hogy a megálló szerelvény guggoljon le, így a másik szerelvény át tud lépni felettük.
  • Lufivonat. Kisebb létszámú „vonatok” esetén nehezíthetjük a játékot azzal, hogy lufiterelgetés közben kell teljesíteni az adott akadálypályát.

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK

Az akadálypálya összeállításánál ügyeljünk arra, hogy teljesíthető legyen szakadás nélkül, de a tér minden dimenziójára kiterjedjen, tehát minden irányt érintsen!
Váltogassuk a mozdonyvezető személyét, hogy lehetőleg mindenki sorra kerüljön!
Párokban is kipróbálhatjuk a játékokat. A párok kapcsolódhatnak kézfogással, azonos oldal karöltésével (így egy tanuló előre, míg a másik hátra néz), illetve egymásnak teljesen háttal.


24. Terelgetős

Létszám: teljes csoport, 3-4 fős csapatok
Terület: 4 × 10 m-es folyosó 2-2 csapat számára
Eszköz: 10 db pingpong- vagy floorball-labda (bármilyen könnyű labda)


A játékhoz 3-4 fős csapatokat alakítunk. A játékteret úgy osztjuk fel, hogy viszonylag hosszú és keskeny legyen, így egymás mellett akár 3-4 pálya is elfér. Mindegyik pályán két-két csapat egymással szemben, az alapvonalra áll fel. A cél a könnyű labdákat (például pingponglabda) egy vastag kartonlappal (vagy hullámpapírdarabbal), csak legyezéssel terelni az egyik alapvonaltól a másikig. Minden csapat először csak egy-egy labdát kap, és a másik csapat labdáját nem szabad „befolyásolni”. Amelyik csapat először tudja átjuttatni a labdáját az ellenfél alapvonala mögé, megnyeri a játékot.


Variáció(k)

  • Akadálypályás terelgetős. Tehetünk nehezítő objektumokat a játéktérre, például bójákat, kartonpapírból készült emelkedőket, sőt a pályák végére különbözőtárgyakat, amiket plusz pontokért lehet eltalálni. Ez a verzió is játszható több labdával.
  • Több labdás terelgetős. Több labdával is játszhatjuk a játékot, akár eltérő méretű és súlyú labdákkal is. Ebben az esetben a csapatrészek kezdetleges együttműködése a játék részévé válik, ami miatt II. szintű játékként javasoljuk alkalmazni.

Szoborjátékok


25. Egyszerű szoborjáték

Létszám: teljes csoport
Terület: teljes csoport
Eszköz: –


A tanulók szabadon mozognak a játéktéren, jelzésre megállnak, teljesen megmerevedve megtartanak egy
egyensúlyi helyzetet. A helyzet lehet valamilyen előre megbeszélt témához illeszkedő (például hétköznapi
tevékenységek, sportmozgások), vagy más megkötések szerinti (például megszabhatjuk, melyik testrész érintse a talajt).


Variáció(k)

  • Páros szobor. A szoboralkotáskor szabadon választott párral hozzák létre a szobrot tanulóink. Hívjuk fel a figyelmet, hogy minden alkalommal más párt keressenek.
  • Szobrok eszközzel. Futás közben minden tanuló valamilyen eszközt (labda, babzsák, lufi, …) tart, vezet, dobál. Jelre az eszköz segítségével hoznak létre szoborformációt (például egyensúlyozó művész lufival). Természetesen ez is történhet párokban és csoportokban is.
  • Csoportos szobrok. A csoportos szoboralkotás során megadhatjuk, hány fős szobrokat lehet csinálni (például 3 taps – 3 fős szobor), de előre meghatározott csoportokat is létrehozhatunk a tanulókból, akiknek a jelzéskor, a szoboralkotás előtt először meg kell találniuk társaikat.
  • Egyéb kreatív szoborvariációk.