Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | A TAKTIKAI GONDOLKODÁS FEJLESZTÉSÉNEK LEHETŐSÉGEI A JÁTÉKOKTATÁSBAN |
Az alábbi játékok célja, hogy tanítványaink a testük mozgásával, az izmaik feszültségével és pozíciójával
kapcsolatban tapasztalatot szerezzenek, képessé váljanak ezek érzékelésére, értelmezésére. A kinesztetikus érzékelés a játékoktatás szempontjából is rendkívül fontos. Egy-egy taktikai helyzet megoldása a technikai elemek sokrétű felhasználását igényli, így szükséges, hogy a játékok során
változatos, sokszínű feladatokkal és a megjelenítendő érzések, érzetek szóbeli visszajelzésével alakítsuk tanítványaink testképét.
SAJÁT TEST ÉRZÉKELÉSE, KINESZTETIKUS ÉRZÉKELÉS KIALAKÍTÁSA
Akadálypályák
Létszám: teljes csoport
Terület: teljes játéktér
Eszköz: az akadálypálya összeállításához szükséges eszközök
Létszámtól függően 5-10 fős csoportokat alkotunk. A csoporttagok egyes oszlopban felsorakoznak. Az első tanuló a mozdonyvezető, a többiek az előttük lévő vállát fogják. A mozdonyvezető feladata, hogy az akadálypályán – egy meghatározott útvonalon – úgy vezesse végig a „szerelvényt”, hogy más mozdonyokkal ne ütközzenek, és ne is szakadjon szét a vonat.
Variáció(k)
MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
►Az akadálypálya összeállításánál ügyeljünk arra, hogy teljesíthető legyen szakadás nélkül, de a tér minden dimenziójára kiterjedjen, tehát minden irányt érintsen!
►Váltogassuk a mozdonyvezető személyét, hogy lehetőleg mindenki sorra kerüljön!
►Párokban is kipróbálhatjuk a játékokat. A párok kapcsolódhatnak kézfogással, azonos oldal karöltésével (így egy tanuló előre, míg a másik hátra néz), illetve egymásnak teljesen háttal.
Létszám: teljes csoport, 3-4 fős csapatok
Terület: 4 × 10 m-es folyosó 2-2 csapat számára
Eszköz: 10 db pingpong- vagy floorball-labda (bármilyen könnyű labda)
A játékhoz 3-4 fős csapatokat alakítunk. A játékteret úgy osztjuk fel, hogy viszonylag hosszú és keskeny legyen, így egymás mellett akár 3-4 pálya is elfér. Mindegyik pályán két-két csapat egymással szemben, az alapvonalra áll fel. A cél a könnyű labdákat (például pingponglabda) egy vastag kartonlappal (vagy hullámpapírdarabbal), csak legyezéssel terelni az egyik alapvonaltól a másikig. Minden csapat először csak egy-egy labdát kap, és a másik csapat labdáját nem szabad „befolyásolni”. Amelyik csapat először tudja átjuttatni a labdáját az ellenfél alapvonala mögé, megnyeri a játékot.
Variáció(k)
Szoborjátékok
Létszám: teljes csoport
Terület: teljes csoport
Eszköz: –
A tanulók szabadon mozognak a játéktéren, jelzésre megállnak, teljesen megmerevedve megtartanak egy
egyensúlyi helyzetet. A helyzet lehet valamilyen előre megbeszélt témához illeszkedő (például hétköznapi
tevékenységek, sportmozgások), vagy más megkötések szerinti (például megszabhatjuk, melyik testrész érintse a talajt).
Variáció(k)