III.1. A Program előmunkálatai


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A TE IS Program módszertana - Diáksport önkéntességi módszertani és elméleti anyag

III.1. A Program előmunkálatai


A program iskolai belépését megelőzően, a TE IS Koncepció és a készülő módszertan alapján a Magyar Diáksport Szövetség szervezésében egy olyan képzéssorozat indult el, amelynek részesei a TE IS Program trénerei és mentorpedagógusai voltak. A mentorpedagógusok és a trénerek felkészítését négy képző végezte, akik az oktatási folyamat kezdete előtt két hónapon át résztvevőként voltak jelen a TE IS Módszertan fejlesztésének munkafázisában, így alakítva ki a fejlesztő csapattal közösen a képzési tematikák végleges változatait. A tréner és a mentorpedagógusok képzésének esetleges különbségeit illetően a képzési tematika megalkotása során figyeltünk arra is, hogy az iskolában dolgozó pedagógusok és a külsős, külön toborzási folyamattal bevont trénerek a megfelelő és releváns hangsúlyokkal kapják meg a TE IS Programról szóló képzéseket.

A képzésekkel párhuzamosan, immáron a KLIK tevékeny részvételével indult el a programot befogadó iskolák kiválasztása. Ez a folyamat pályázati úton zajlott, amelynek irányítását és koordinálását a MDSZ és a KLIK közösen végezte. Az iskolák kiválasztásának szempontjait pályázati felhívás rögzítette, az alábbi feltételeket megjelenítve.

A programmal kapcsolatban általános elvárásként jelent meg, hogy azt a konvergencia régiókban található megyék mindegyikében meg kell valósítani, valamint szükséges biztosítani a hátrányos helyzetű és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek hangsúlyos részvételét. Az iskolák típusait tekintve alapszempont volt, hogy a projektben megyénként legalább 8 iskola kerüljön be a TE IS Programba, amelyek legalább felét alapfokú nevelési-oktatási tevékenységet végző, legalább a negyedét középfokú nevelési-oktatási tevékenységet végző intézmények alkossák.
Mindennek fényében olyan iskolák jelentkezését vártuk, ahol legalább 5–8., 9–12. vagy 5–12. évfolyamon történik nevelési-oktatási tevékenység, és ahol működik iskolai sportkör vagy az annak feladatát ellátó diáksport egyesület, valamint amelyek a 2014/2015. tanévben állami fenntartású iskolaként működnek.

Az iskolák pályázati szempontjain felül koncepciónk és módszertanunk alapelvei mentén leginkább azoknak az iskoláknak a részvételét tartottuk különösen fontosnak, ahol képességkibontakoztató és integrációs felkészítés folyik, és rendelkezésre áll az ennek megvalósítására felkészített emberi erőforrás háttér. Előnyt jelentett továbbá az iskolák kiválasztása során az az intézmény, ahol az iskolában működő diákönkormányzat vállalta, hogy részt vesz a TE IS Program helyi szintű támogatásában.

Az iskolák jelentkezését és kiválasztását a KLIK végezte a MDSZ szakemberei és régiós munkatársai segítségével és koordinációjával, erőforrásként felhasználva a már meglévő regionális kommunikációs csatornákat.

A program előkészítésének következő lépéseiben a trénerek és az iskolák összekapcsolása, valamint a trénerekkel való személyes, szakmai találkozók megszervezése volt a leghangsúlyosabb. Míg az előbbi feladat főként „logisztikai”, koordinációs mozzanatok sorozata volt, addig a trénereknek szervezett workshopokon a szakmai kérdések megválaszolása és a közös tervezés volt a legfontosabb téma.

A program előkészületi fázisához tartozott a szupervízorok kiválasztása és képzése is. Ahogyan módszertanunk bevezetőjében említettük, szupervízoraink egy-egy hazai régiót fednek le munkájukkal, és céljuk az, hogy a trénerek szakmai támogatását, valamint hálózattá fejlődését biztosítsák. A TE IS Program hat szupervízorának képzése és „beavatása” a program indulása előtt közvetlenül valósul meg.

Látható, hogy a program előkészítésének legfontosabb célja az volt, hogy a program iskolai bevezetésének első pillanataiban már rendelkezésre álljon a TE IS Diákokat támogató szakembercsapat. Fontos szempont ugyanakkor az is, hogy a program első napjait megelőzően a trénerek és a mentorpedagógusok már ismerjék egymást. Sőt, javaslatként az is felmerült, hogy a trénerek ne csak a mentorokat ismerjék, de abban a három iskolában is „bemutatkozzanak”, amelyekben a TE IS Program folyamatait támogatni fogják. A továbbiakban – a folyamatok és a szerepek leírása mentén – látni fogjuk, hogy a szakemberek közötti együttműködés a program szempontjából mennyire lényeges.

Ebben a fejezetben a TE IS folyamatainak és szereplőinek bemutatása a program előmunkálatainál kezdődik és a gyakorlati lépések meghatározásával ér véget. Az alábbi ábraszerűen megjelenített struktúrában a folyamatok és a szereplők belépésének sorrendjét úgy alakítottuk ki, hogy az a program időbeli előrehaladásához leginkább kötődjön. Ez azzal jár, hogy leírásunkban ki-kitérünk olyan gyakorlati tartalmakra is, amelyek az adott szakaszban aktuálissá válnak. Így láttuk átadhatónak azt a folyamatot, amely egyformán magában foglalja a kronológia igényeit és a szereplők kellő helyen történő megemlítését. Struktúránk egyúttal arra is lehetőséget ad, hogy a folyamatokon és a szereplőkön végighaladva egyre közelebb kerüljünk a lehető leggyakorlatiasabb témákhoz, tematikákhoz (16. ábra).

 


A TE IS Program folyamata és szereplői (ábra)

 A TE IS Program folyamata és szereplői (ábra)