III.1.7. A TE IS Diákok feladatai


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A TE IS Program módszertana - Diáksport önkéntességi módszertani és elméleti anyag

III.1.7. A TE IS Diákok feladatai


A TE IS Csapat diákjai programunk megvalósításának letéteményesei. A Csapat feladata és egyben küldetése, hogy a program folyamata során minél több testmozgásprogramot és aktivitást tervezzen, illetve valósítson meg, mozgósítva és lendületben tartva ezzel az iskola tanulóit, mindig megújuló élményeket teremtve az iskola polgárai számára.

Ahogyan erről a TE IS Koncepcióban is írunk, a többnyire mozgásszegény iskolai évek nem elégítik ki, sőt leszoktatják gyermekeinket a testet és a lelket egyformán fejlesztő testmozgásról és aktivitásról. A mozgás és az aktivitás ugyanis nem csak a testnevelésóra velejárói, hanem a mindennapok testi-lelki igényei közé tartoznak. A gyermekek fejlődése lelki, kognitív és testi szinten is a mozgásból indul ki, amely életünk végéig hozzájárul az egészséges fizikai és érzelmi egyensúly fenntartásához.

Mivel a gyerekek a szavak szintjén nehezen tudják megfogalmazni hiányaikat, ezért a feszültségeiket primer módon vezetik le: izgágák lesznek, ellenkeznek, ellenállnak, figyelmük hamar elterelődik, nem tudnak sokáig egy helyben maradni. Ez a magatartás azonban a pedagógusok többségéből a fegyelmezés és a rendrakás reakcióját váltja ki. A TE IS Program mentén megszülető folyamatosan megújuló mozgásprogramok és aktivitások által a szünetekben és a délutáni szabadidős órákban növekedni fog a gyerekek aktivitási szintje, amely egyfelől csökkenti a gyerekek feszültségét, másfelől az iskolai rendszer keretei között marad.

A TE IS Programban az aktivitások és a mozgásprogramok ötletei és kivitelezése is a gyerekek feladata, így biztosak lehetünk abban, hogy a programok – a megfelelő szakmai, tréneri és mentori támogatás mellett – kielégítik majd a tanulók igényeit. A TE IS Csapat feladata, hogy saját érdeklődési köreiből, valamint kortársaik igényeiből, szükségleteiből kiindulva, folyamatosan, mindig megújulva szervezzenek iskolai mozgásprogramokat. A programoknak természetesen tartalmaznia kell az aktivitás elemeit, valamint befogadó szemléletűnek kell lennie és önkéntességen kell alapulnia. Az egyes program megszervezésének szempontjait, illetve azt, hogy mit jelent a befogadó, önkéntes mozgásprogram, Módszertanunk változatos fejezetei tartalmazzák.

Miután a mozgásprogramok ötleteit a diákok adják, a játék és az élményszerűség fogja meghatározni azokat. A játékosság és az élmények hívóereje meghatározó lesz abban, hogy a folyamatos (45 perces) figyelem és egy helyben ülés miatt fáradt, és ellazulásra, regenerálódásra vágyó diákok könnyebben bevonódjanak a közös programokba. Ha ezekben a helyzetekben, a szünetekben van olyan lehetőség, amely biztosítja számukra a játéklehetőséget, kielégíti kíváncsiságukat, érzik a társas tér és elfogadottság jótékony erejét, minden bizonnyal könnyű lesz a gyerekeket bevonni.

Mivel a TE IS Program célja a társas és személyes készségfejlesztés, a diákoknak lehetősége nyílik arra, hogy érdeklődésüknek megfelelően a legszélesebb körben vonjanak be embereket a programba, és tanuljanak meg tőlük olyan non-formális elemeket, amelyek a jövőbeni céljaik kialakításához szükségesek lehetnek. Az aktivitások megvalósítása során külső erőforrássá válhat a helyi újság szerkesztője, aki akár résztvevője is lehet egy-egy diákok által szervezett programnak, azt a témát megjelenítve, hogy hogyan kell, illetve érdemes megírni egy sportcikket, hogyan közvetítsenek a helyi szervezett sporteseményekről, milyen úton-módon készül egy újság, mi a tördelés, mi a glossza. Egy ilyen témájú program megvalósításában már akár az iskola magyartanára vagy éppen könyvtárosa is részt vehet mint előadó, meghívott vendég vagy szakértő. A diá­kok feladata és aktivitása akkor lesz a leghatékonyabb, ha nem csupán a mentorok állnak mögöttük, de a tantestület számos pedagógusa is csatlakozik egy-egy mozgásprogram megvalósításához.

Ahogyan a TE IS Csapat élete egyre mozgalmasabbá válik, a hetente zajló, mentorok és trénerek által végzett fejlesztések mentén egyre biztosabb, kifinomultabb és szélesebb körű programok, aktivitások fognak születni. Fontos kiemelni, hogy – a TE IS Kerék elemeit szem előtt tartva – nem csupán a programok megvalósulása jelenti a TE IS mozgásprogramot. Sőt, az előkészületekből és a programértékelésből gyakran többet lehet tanulni, mint magából az aktivitásból.

A valódi tanulás az élet minden pillanatában zajlik. Ettől válnak a TE IS Program aktivitásai készség- és képességfejlesztő, kreatív, mindig változó és minden helyen más és más tevékenységet magába foglaló programmá. A TE IS Csapat tagjainak feladata tehát leginkább az aktivitások és a mozgásprogramok szervezéséhez, megvalósításához kapcsolódik, érintve a TE IS Kerék minden elemét. A konkrét feladatok a program előrehaladása nyomán fognak előkerülni, érintve az adott szakaszban releváns tartalmakat. Ha például egy programot megelőző kutatásra, igényfelmérésre gondolunk, akkor a Csapat tagjainak szerepei a kutatás folyamatának megfelelően alakulnak. Lesznek olyanok, akik a többieknek szóló kérdések kialakításában vállalnak szerepet, akik megkérdezik a társaikat és  akik összesítik az adatokat. Ugyanígy az egyes programok megvalósítása során is lesznek játékvezetők, lesznek, akik a társaik bevonását intézik, vagy beállva melléjük egy-egy gyakorlatot együtt végeznek velük.

A TE IS Csapatban a gyerekek sajátos szerepeinek megtalálása a csapatépítésen túl a folyamatos fejlesztés tartalmait érintik. A Csapat közös munkája mentén az a cél, hogy a TE IS Diákok mindnyájan megtalálják a maguk számára megfelelő szerepeket, azzal együtt, hogy lehetőség nyíljon számukra arra is, hogy az adott szerepben vagy azon túlmutatóan fejlődjenek, készségeikben gyarapodjanak.


Illusztráció