7.1. Kapcsolat az eszközzel


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A MOZGÁS FELFEDEZÉSE GYERMEKKORBAN
Teszt2:

7.1. Kapcsolat az eszközzel


A kapcsolat az eszközzel egy sor olyan kifejezést takar, amely közvetlenül a térbeli tájékozódással van összefüggésben.

Testnevelési környezetben a különböző eszközök, sporteszközök, szerek, játékok használata a tevékenységek természetes velejáróit jelentik. A változatos eszközhasználat, a sokféle és érdekes eszköz nagymértékű motivációs erővel bír a gyermekek számára. Az eszközökkel (pl. labda, babzsák, papírgolyó, kendő, ütő segítségével) a gyermekek sokféle manipulatív mozgást tudnak gyakorolni. Vannak olyan eszközök, amelyek jelző szerepet töltenek be (pl. bója, pion), és vannak klasszikus tornaszerek, amelyek bizonyos mozgások gyakorlását, tanulását segítik (pl. zsámoly, pad, KTK, bordásfal).

Mielőtt azonban egy-egy új eszközt kezdenénk használni a mozgásfoglalkozások vagy testnevelésórák közben, nagyon fontos az eszközök megfelelő, egyben balesetmentes használatának tudatosítása. Egyes eszközök felhasználása minimális baleseti kockázattal jár, azonban vannak olyanok, amelyek fokozott figyelmet és előkészítést igényelnek. A gumilabda például nem minősül balesetveszélyes eszköznek, ám egy fejet érő rúgással vagy dobással fájdalmat lehet okozni vele. Más a helyzet a teniszlabdával, amely keménységéből fakadóan ennél jóval nagyobb sérülést is okozhat.

Kezdetben tehát rendkívül fontos, hogy kialakuljon tanítványainkban egyfajta felelősségtudat az eszközök megfelelő (rendeltetésszerű) és fegyelmezett használatával kapcsolatban. Egy-egy feladat elkezdése és befejezése szabályozottan, meghatározott rend szerint történik. Ugyanígy elengedhetetlen, hogy az eszköz felvétele, letétele és átadása társnak is rögzített szabályok szerint történjen. A leghatékonyabb, ha ezeket a szabályokat vezetett módon, a gyerekkel közösen alakítjuk ki.

Ha kialakítottuk az alapvető felelősségérzetet egy-egy eszközzel kapcsolatban, akkor ehhez kapcsolódóan érdemes megismertetni a csoportot az adott eszköz felhasználásának céljával, a feladatban vagy játékban történő alkalmazásának lehetőségeivel. Igyekezzünk tehát vonzónak és érdekesnek beállítani az egyes eszközöket, kérdezzünk rá, hogy mit, mi mindenre lehet használni, hogyan lehet játszani vele. 

A foglalkozások/tanórák során a test az eszközökhöz, szerekhez vagy egy társhoz képest mindig valamilyen térbeli helyzetben, kapcsolatban van. Abels és Bridges (2010, 21. o) „pozíciós kapcsolatnak” nevezi az ilyen típusú kapcsolatokat. Más szóval eszközviszonyoknak is nevezhetjük őket, hiszen a test minden esetben valamilyen téri viszonyba kerül az adott eszközzel.

Különösen az óvodáskor elején a következőkben felsorolt kifejezések funkcionális megértése a legalapvetőbb feltételét jelentik az irányított mozgástevékenységeknek. Emellett a kifejezések használata és megértése a mindennapok egyéb tevékenységeiben is alapvető fontosságú.

Az eszközkapcsolatok területéhez kapcsolhatók a különböző manipulatív alapkészségek gyakorlása is.

Az eszközök feldobása, elkapása, gurítása, görgetése stb. ugyancsak eszközkapcsolatot jelent, azonban más szemszögből, hiszen ilyenkor magának az eszköznek a célorientált mozgatása történik. Ezekkel a lehetőségekkel egy már hivatkozott másik könyvünkben foglalkozunk részletesen (Boronyai és mtsai., 2020).

Az eszközkapcsolatok koncepciója az alábbi összetevőkből és elemekből tevődik össze.


Az eszközkapcsolatokkal összefüggő mozgáskoncepciós összetevők és elemek (táblázat)

 Az eszközkapcsolatokkal összefüggő mozgáskoncepciós összetevők és elemek (táblázat)

A kapcsolat az eszközzel koncepciójával összefüggésben az alábbi két tanulási célt javasoljuk szem előtt tartani a fejlesztés során.


Kapcsolat az eszközzel – tanulási célok (táblázat)

Kapcsolat az eszközzel – tanulási célok (táblázat)

Lássuk a legáltalánosabban előforduló eszközkapcsolat-kifejezéseket néhány konkrét példával bemutatva.


A gyakran előforduló, eszközkapcsolatot jelző kifejezések példákkal (táblázat)

A gyakran előforduló, eszközkapcsolatot jelző kifejezések példákkal (táblázat)