Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | JÓGAALAPÚ MOZGÁSPROGRAM AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSBEN |
Egy mozgásfoglalkozáson nem azon van a hangsúly, hogy a gyerekek percekig benne maradjanak egy-egy tartásban, vagy a lehető legprecízebben hajtsák végre a nehéz gyakorlatokat. A program célja a befelé figyelés és önmagunk megismerése a tapasztalás által.
Nagyon fontos, hogy a gyerekek élvezzék az órát, ne legyen monoton, unalmas, ne „muszájból” végezzék a gyakorlatokat. Oktatóként legyünk kreatívak, foglaljuk történetbe a gyakorlatokat, és engedjük, hogy a gyermekek is alakíthassák a történetet! Például hősi pózban vadászhatnak különböző állatokra, amelyeket aztán jógapózokban eljátszhatnak. A gyermekek mindig tele vannak ötlettel, ha éppen nem jut eszünkbe semmi, csak kérdezzük meg őket!
Gyakorlatvezetés – Bemutatás
A gyermekeket nagyban segíti, ha az egyes pozíciókat utánzással tanulhatják meg. Ezért mindig végezzük velük együtt a gyakorlatokat, csak a javítás idejére lépjünk ki a pózból! A jógapózok bemutatásánál figyeljünk a szép kivitelezésre és a láthatóságra (a bemutatás síkjára)! A macska- vagy a kobrapózt például ne szemből, hanem oldalról mutassuk be!
Oktatói kommunikáció – Verbális utasítások
Egy csoportos jógaórán az egyik legfontosabb oktatás-módszertani szempont a gyakorlatvezetés. A jógaoktatóról és magáról az óráról alkotott benyomásokat nagyban meghatározza, hogy milyen instrukciók és azok milyen minőségben hangzottak el. Bizonyos szempontból itt is érvényesül a „kevesebb több” elv: próbáljuk minél kevesebb, de pontos instrukcióval létrehozni a pózokat, és ha a tanulók nagyjából létrehozták a pózt, akkor a figyelem fókuszának megfelelően még finomíthatjuk a gyakorlat kivitelezését. Egy igazán jó oktató lényegretörő és pontos instrukciókat ad, tud bánni a hangjával, mondatai határozottságot és nyugalmat sugározna.
A szóbeli gyakorlatvezetés alapelvei:
Oktatói kommunikáció – Nem verbális eszközök
Próbáljuk megosztani a figyelmünket, figyeljük egyszerre a saját érzeteinket és a tanítványaink reakcióit! Csak az első foglalkozásokon kell fokozottan odafigyelnünk ezekre az oktatás-módszertani eszközökre, kis gyakorlattal automatizálódnak, és beépülnek az oktatásunkba.