1.4 A jógaalapú mozgásprogram tematikája, felépítése


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: JÓGAALAPÚ MOZGÁSPROGRAM AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSBEN

1.4 A jógaalapú mozgásprogram tematikája, felépítése


A jóga eszközrendszere hatalmas mennyiségű, nagyon változatos gyakorlatot tartalmaz, melyek között nagy számban szerepelnek testhelyzetek, légzőgyakorlatok, koncentrációs gyakorlatok. Könyvünkben azokat az eszközöket gyűjtöttük össze, amelyek segítik a gyerekek testtartással kapcsolatos észleléseit, és megerősítik ebbéli tudatosságukat, hogy az esetleges rendellenes testtartások időben korrigálhatóak legyenek. Nagy hangsúlyt fektetünk a nagyon egyszerű mozgások tudatos kivitelezésére is, amely megalapozza a biomechanikailag helyes mozgás kivitelezését a hétköznapokban és más sporttevékenységekben is. A gyakorlatanyagot öt nagyobb egységbe rendeztük.

A helyes testtartás, a testtartás tudatosításának gyakorlatai, tartalma: a testtudat erősítése; az alapvető tartásos és mozgásos elemek felismerése, pontos végrehajtása; a testrészek megnevezése; a fizikai terhelés és a fáradás jeleinek felismerése; a szív és az izomzat működésének elemi ismeretei; különbségtétel a jó és a rossz testtartás között, álló és ülő helyzetben; a medence középhelyzetének beállítása.
 

Kiegyensúlyozottságot, belső stabilitást erősítő gyakorlatok: testsémafejlesztő gyakorlatok; a gyakorlatok elvégzésekor a belső változások észlelése és tudatosítása; a biztos testérzet megtalálása.

Érzékelési rendszert fejlesztő gyakorlatok: gyakorlatok, amelyek a belső képalkotó készséget mozgósítják; fantáziára épülő gyakorlatok; folyamatos önkifejezés a gyakorlatokon keresztül (beszélgetés az élményekről); minden gyakorlat a saját észlelés maximumán dolgozik, az észlelés kifinomultságával a gyakorlatvégzés is egyre precízebbé válik (megfigyelés).

Kreativitást fejlesztő, élénkítő gyakorlatok: a fan­tázia és képzelet megjelenítése játékosan, önállóan alkotott mozgásokon keresztül zenére; a gyakorlatok (például állatok utánzása) képi és mozgásdinamikájának kifejezése a gyermeki kreativitás által.

Feszültségoldás: a mozgás és a nyugalom harmóniájának felfedezése saját magukra és másokra vonatkoztatva is.

A DVD és a könyv felkészíti az olvasót, pedagógust arra, hogyan tanítsa meg a különböző korcsoporthoz tartozó gyerekeknek ezeket a gyakorlatokat, hogyan építheti be a mindennapokba a mozgást, vagy arra, hogyan készítheti elő a más típusú feladatokat ezeknek a gyakorlatoknak a segítségével. A könyv és az audiovizuá­lis segédanyag egyszerre követi a tematikai és életkor szerinti egységeket, kitér a feladatok elvégzésének módjára, az oktatás módszertanára, az elvégzendő gyakorlat várható hatásaira (ikonokkal jelezve), eredményeire.