Magatartászavar


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: JÓGAALAPÚ MOZGÁSPROGRAM AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSBEN

Magatartászavar


Magatartászavar
 

A magatartászavarok megjelenési formái és okai igen változatosak lehetnek. Oka lehet közvetlenül az idegrendszer súlyos éretlensége, de kialakulhat másodlagos tünetként, mintegy ráépülve a tanulási nehézségekre. Ilyenkor a gyermek az állandó stresszt és kudarcot okozó helyzeteket igyekszik elkerülni, például bohóckodással, hisztivel vagy a társai ellen irányuló agresszióval. Okozhatja a családi szocializáció problémája, mint például a nem megfelelő anya-gyerek vagy apa-gyerek kapcsolat, érzelmi elhanyagolás, családon belüli erőszak. Magatartászavarhoz vezethet, ha nem megfelelőek, a többségi társadalom számára nem elfogadhatóak a család által közvetített minták: például életvitelszerű a bűnözés a családban. Problémát okozhat, főleg kamaszkorban, a kortársak egymásra gyakorolt negatív hatása, amikor „rossz társaságba” keveredik a gyermek. Szintén okai lehetnek a magatartási problémáknak az osztályközösségben kialakuló csoportdinamikai jelenségek, mint például a bűnbakképzés vagy az ellenállás.


Pedagógiai tanácsok

A magatartászavaros gyermek számára hasznos lehet, ha az óra túlszabályozott, akár szerződést is köthetünk vele. A szabályok legyenek érthetőek, alkalmazzunk pozitív megerősítést, szabálysértés esetén pedig a jutalmazás megvonását (ne büntetést!). Nevelésében nagyon fontos a következetesség. Fogódzkodót, biztonságot jelent a gyermek számára, ha tudja, mi mikor jön, mikor kezdődik. 

 

A jógaalapú mozgásban alkalmazott 
gyakorlatok szimmetrikusan erősítik és nyújtják az izmokat, így javul az izomtónus, javul a testtartás, tökéletesedik a mozgások és mozgásfolyamatok koordinációja is.


1.6	Különleges bánásmódot igénylő gyermekek