6. A pozitív tanulási környezet megteremtése, a hatékony osztálymenedzsment


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A testnevelés tanításának didaktikai alapjai – Középpontban a tanulás

6. A pozitív tanulási környezet megteremtése, a hatékony osztálymenedzsment


A testnevelés tanítása rendkívül összetett tevékenységegyüttest kíván meg a pedagógusoktól. Az eredményes oktatómunka esszenciális feltétele, hogy tanulóink megfelelően viselkedjenek, valamint a tanóra légköre és szervezési feltételei minden tanuló számára biztosítsák a biztonságos és hatékony tanulás lehetőségét. A tanórák során a pedagógus alapvető felelőssége a tervezett tananyag differenciált feldolgozása, a tanulás támogatása, a diákoké pedig az aktív részvétel a tanítási-tanulási folyamatban, vagyis maga a tanulás. Amellett, hogy mind a pedagógusoknak, mind a diákoknak befolyása van a pillanatnyi tanulási környezetre, alapvetésként fogadjuk el a pedagógus elsődleges felelősségét a tanulási környezet megteremtésében és fenntartásában.

Tanulási környezet alatt azokat a pedagógus által megteremtett tanórai feltételeket értjük, amelyek hozzájárulnak a diákok eredményes tanulásához. (Emlékezzünk, hogy a minőségi testnevelés-oktatás pozitív tanulási környezetben zajlik!) A tanulási környezetnek alapvetően két nagy összetevőjét különböztetjük meg. Az első a vezetői (menedzsment típusú) összetevő, amely mindazokat a pedagógusi tevékenységeket takarja, amelyek nincsenek közvetlen kapcsolatban a tananyag feldolgozásával, hanem annak szervezeti kereteit, a tanulás feltételeit teremtik meg. Ide tartoznak a hatékony tanuláshoz feltétlenül szükséges szokások, szabályok és rutinok, továbbá a rendezett és fókuszált gyakorlás megteremtésének és fenntartásának, a fegyelmezésnek a módszerei. A másik összetevő közvetlenül a pedagógus oktatási tevékenységére vonatkozik, amit a tanulási környezet tanítási/oktatási összetevőjének nevezünk. Ide tartoznak a mozgástanítás, tartalomfeldolgozás, gyakorlás, visszajelzés, illetve a kommunikáció különböző eljárásai, amelyekkel a 3–5. fejezetekben részletesen foglalkoztunk.

A tanórák folyamán felmerülő problémák általában mindkét komponenst érintik, ezért a testnevelő pedagógusnak felkészültnek és magabiztosnak kell lennie mindkét területen. Habár didaktikai szempontokat figyelembe véve a két komponenst külön tárgyaljuk, csakis együttes figyelembevételükkel lehetünk képesek megteremteni azt a tanulási környezetet, amely segítségével eredményes oktatási folyamat valósulhat meg. Ebben a fejezetben azokat a módszereket tekintjük át, amelyek a vezetői, más szóval menedzsment típusú pedagógusi tevékenységekkel állnak kapcsolatban.


Illusztráció