Táncelőkészítés


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A tánc és a kreatív mozgás alapjai

Táncelőkészítés


A tapasztalat szerint a gyermekek mozdulatelválasztó, beazonosító képessége kisiskoláskorban általában igen fejletlen. Ezt fejlesztik az alábbi gyakorlatok.


Ide lépek, oda ugrok

Egy kijelölt egyenes mentén kell a gyermekeknek előrehaladniuk (7. ábra). Kiinduló helyzet: állás a kezdő vonal mögött. Lépés előre a jobb oldalon jobb lábbal, majd ugrás balra a vonalon át páros lábra. A kéttagú mozdulat ismétlése ellenkezőleg: bal lábbal előre lépés, majd ugrás páros lábra a jobb oldalra. A leggyakoribb hiba, hogy a gyermekek az előre lépést követően összezárják mindkét lábukat, vagyis ismét páros lábon lesz a testsúlyuk, és így akarnak átugrani a másik oldalra. A lépéskor mindig egy lábon van a testsúly, az ugrásnál pedig mindig egy lábról van a levegőbe lendülés, és kettőre van az érkezés. Ezt követően el kell ismételni ellenkező irányú indulással is. Lehet kiszámolóval, énekszóval vagy lassú tempójú zenekísérettel is végezni.


7. ábra: Ide lépés, oda ugrás…

Ugrasd meg!

Az előző gyakorlat továbbfejlesztése. Egy lépés és egy páros lábra ugrás történik, csak a haladási irány, illetve frontirány és a lépő láb összetétele változik. Továbbra is szükség van a hosszabb, kétdimenziós (papír ragasztószalag) egyenes vonalra, mert ezen kell haladni (8. ábra). A haladás mértékét szabályozzuk keresztbe letett, nem túl magas eszközökkel, ezek lehetnek kettéhajtott ugrálókötelek, vagy például 1-2 centiméter átmérőjű vékony botok, pálcák, amely „akadályokat” körülbelül 30 centiméterenként keresztbe ráfektetjük a vonalra. A kiinduló helyzetben a gyermekek most oldalhelyzetben állnak a haladási irányhoz képest, vagyis a jobb vagy a bal karjuk néz a vonal felé.


  • Első fázis [lex]: a haladási iránnyal ellentétes lábbal helyben lépnek egyet, ezáltal a másik lábuk (amelyik közelebb van az akadályhoz) felemelkedik a levegőbe.
  • Második fázis: a támasztó lábbal elrugaszkodnak, és az akadályt átugorva páros lábbal, a haladási irányt tartva a következő akadályközbe érkeznek. A frontirányuk továbbra is ugyanaz, mint a kiindulásnál. Ismétlés ellenkezőleg. Amennyiben már megfelelő a motoros kivitelezés, a mozgásritmust szabályozó lüktetési rendet a szöveg, a dallam, a zenekíséret adja meg.

8. ábra: Helyben lépés, oldalra ugrás…

Táncra lábam!

Ebben a feladatban a számolás is alapvető fontosságú. A ritmikai értékek is a törtek mentén (például negyed, nyolcad) értelmezhetők, ezért elengedhetetlen, hogy a gyermekek megszokják azt, hogy számokkal és irányokkal strukturálják a mozdulataikat, mozdulatsoraikat. Nehézkessé teszi viszont a természetes számok alkalmazását, hogy ameddig a zenei lüktetés egyesével, vagyis egytagonként számolható, addig a számnevek 1–8-ig tartó sora két helyen is két szótaggal ejtődik. Emiatt a táncban másként alakulnak a számnevek: „EGY, KÉT, HÁ’ NÉGY, ÖT, HAT, HÉT, NYOLC.” Ezzel a megoldással sikerül feloldani a disszonanciát az egytagú lüktetés és a kéttagú szótagolás között.


Az ugrások kettes beosztását más térhatároló eszközzel oldjuk meg. Erre a feladatra a legalkalmasabbak a körülbelül 1 méter hosszú, 1-2 centiméter átmérőjű botok vagy pálcák. Inkább természetes vesszőket érdemes keresni, ugyanis a gazdaboltból vásárolt áruk itt nem igazán megfelelőek. A botokat egymástól megközelítőleg 30-40 cmre lefektetjük az egyenes haladási irányra merőlegesen. A feladat menete az oktató DVD-n is látható.


Táncos produktum