Navigáció: < Előző Következő >
Alkategóriák listájaKategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | A tánc és a kreatív mozgás alapjai |
"A könyv kötött gyakorlatanyaga elsősorban nem a tánctanításhoz, hanem a tánchoz nagymértékben szükséges alapvető készségekhez ad megfelelő fejlesztést és magas élményszintet."
A tánc tanulásának megvannak azok a strukturális követelményei, amelyeket nem lehet mellőzni. Ezek a kötött mozdulatok és mozdulatsorok a kellő számú gyakorlás (beidegzés) által lesznek könnyedén előhívhatók a motoros memóriából. Ez jelenti a kötöttséget a mozdulatok megformálásában és a gyakorlásban. A további lehetőség abból adódik, ha ezek a kötött, jól begyakorolt és könnyedén, bármikor előhívható mozdulat-, illetve mozdulatsor-„emlékek” egyszer csak elkezdenek érlelődni, bővülni és egyéni megfogalmazásban előtörni. Még egyszer hangsúlyoznunk kell, hogy ez csak nagyszámú gyakorlás után kezd kialakulni, és akkor sem mindenkinél. A pedagógiai módszertannak pont az a lényege, hogy ezeket a mozdulatokat és mozdulatsorokat változatos, indirekt gyakorlási formába bújtassa. A példatárban felsorolt táncelőkészítő gyakorlatok nemcsak néptáncra, hanem általános fizikai, lelki és szociális fejlesztésre is alkalmasak. Tehát a könyv kötött gyakorlatanyaga (is) hangsúlyozottan és elsősorban nem a tánctanításhoz, hanem a tánchoz nagymértékben szükséges alapvető készségekhez ad megfelelő fejlesztést és – a tapasztalatok szerint – magas élményszintet. A megfelelő motiváció kialakításához azonban nélkülözhetetlenek a biztonságot adó, állandóan ismétlődő, rávezető jellegű mozdulatok, mozdulatsorok. Ezek a mozdulatformáló ismeretek a gyermekek gondolkodásának életkori sajátosságai szerint is kívánatosak.
A saját tér fogalma
A saját térirányok verbális megnevezései
Az alapállástól eltérő végtagirányok megnevezései
Térirányok a pedagógus megváltoztatott helyéhez viszonyítva
A térirányok és a saját irányok egymásra hatása
Saját irány és a testrész fent-lent iránya
A fogalom verbális értelmezése és megjelenítése
A súly és gesztushelyzetek dinamikai fokozatainak elválasztása
Súlyvétel közepes és teljes erővel
Dinamikai hangsúly a végén
Az egyszerű térformák behatárolása
Kör, vonal, egyéb formák alakítása társérintés nélkül, változó térközzel
Eszköz(ök) mozgatása ritmustartással
Eszközhasználat párban
A test erőkifejtésének érzékelése
Ügyességfejlesztés bottal
A reagálás gyorsasága
Kreatív mozdulatjáték
Körjátékok
Kreatív játékok
A zenei lüktetés kézen
A zenei lüktetés lábon
Táncelőkészítés
A megadott mozdulattípussal vagy -típusokkal történő haladás a megnevezett irányokba és távolságra
Több viszonyítási rendszerben való eligazodás és elmozdulás saját egyenletes lüktetésre
A térirányok és a saját irányok egymásra hatása
Saját irány és a testrész fent-lent iránya
A fogalom verbális és egyszerű mozgásos értelmezése és megjelenítése
A kéttagú, háromtagú lüktetés fogalmának összetettebb mozgásos értelmezése és megjelenítése
Az erőfok változásának és változtatásának egymás utáni nagy- és finommotoros megjelenése (mezzopianótól fortéig)
Súlyvételek dinamikai változtatása
Súlyvételek és gesztusok váltott dinamikai fokozásai
A páros viszonyok előkészítése, a bizalom kialakítása, az érintés természetes elfogadásának előkészítése
Játékok az eszközökkel
Az eszközök fizikai paramétereinek kihasználása az eszköz játékká formálásának lehetőségével
Gesztusok
Forgás, fordulás, keringés [lex]
A mozdulattípusok ritmikai ötleteinek megjelenítése a testrészeken dallammal és szöveggel
Népi játékok
Egyéb játékok
A háromtagú motívum [lex] tanításának menete
Összegző, komplex gyakorlatok
Kéttagú és háromtagú lüktetés megjelenítése a testen, a zenei lüktetéssel szinkronban, megadott mozgásséma alapján
Az erőfok változtatás pianótól fortéig
Az egyén fizikai terében és dinamikai határaiban történő páros/csoportos kapcsolatrendszer fejlesztése
Összetett, komplex gyakorlatok kivitelezése mindhárom tematikus területen
Etűdök [lex] megjelenítése az adott korosztály életkori sajátosságainak megfelelően
Tehetséggondozó szint: speciális oktató-nevelő tevékenységi színtér. Javasolt hely: alapfokú művészeti iskola