3. Kötöttség a mozgástanulásban és a gyakorlatban


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A tánc és a kreatív mozgás alapjai

3. Kötöttség a mozgástanulásban és a gyakorlatban


"A könyv kötött gyakorlatanyaga elsősorban nem a tánctanításhoz, hanem a tánchoz nagymértékben szükséges alapvető készségekhez ad megfelelő fejlesztést és magas élményszintet."


Kép

A tánc tanulásának megvannak azok a strukturális követelményei, amelyeket nem lehet mellőzni. Ezek a kötött mozdulatok és mozdulatsorok a kellő számú gyakorlás (beidegzés) által lesznek könnyedén előhívhatók a motoros memóriából. Ez jelenti a kötöttséget a mozdulatok megformálásában és a gyakorlásban. A további lehetőség abból adódik, ha ezek a kötött, jól begyakorolt és könnyedén, bármikor előhívható mozdulat-, illetve mozdulatsor-„emlékek” egyszer csak elkezdenek érlelődni, bővülni és egyéni megfogalmazásban előtörni. Még egyszer hangsúlyoznunk kell, hogy ez csak nagyszámú gyakorlás után kezd kialakulni, és akkor sem mindenkinél. A pedagógiai módszertannak pont az a lényege, hogy ezeket a mozdulatokat és mozdulatsorokat változatos, indirekt gyakorlási formába bújtassa. A példatárban felsorolt táncelőkészítő gyakorlatok nemcsak néptáncra, hanem általános fizikai, lelki és szociális fejlesztésre is alkalmasak. Tehát a könyv kötött gyakorlatanyaga (is) hangsúlyozottan és elsősorban nem a tánctanításhoz, hanem a tánchoz nagymértékben szükséges alapvető készségekhez ad megfelelő fejlesztést és – a tapasztalatok szerint – magas élményszintet. A megfelelő motiváció kialakításához azonban nélkülözhetetlenek a biztonságot adó, állandóan ismétlődő, rávezető jellegű mozdulatok, mozdulatsorok. Ezek a mozdulatformáló ismeretek a gyermekek gondolkodásának életkori sajátosságai szerint is kívánatosak.


Kép

A saját tér fogalma
A saját térirányok verbális megnevezései
Az alapállástól eltérő végtagirányok megnevezései


Térirányok a pedagógus megváltoztatott helyéhez viszonyítva
A térirányok és a saját irányok egymásra hatása
Saját irány és a testrész fent-lent iránya


A fogalom verbális értelmezése és megjelenítése


A súly és gesztushelyzetek dinamikai fokozatainak elválasztása
Súlyvétel közepes és teljes erővel
Dinamikai hangsúly a végén


Az egyszerű térformák behatárolása
Kör, vonal, egyéb formák alakítása társérintés nélkül, változó térközzel


Eszköz(ök) mozgatása ritmustartással
Eszközhasználat párban
A test erőkifejtésének érzékelése
Ügyességfejlesztés bottal


A reagálás gyorsasága

Kreatív mozdulatjáték 


Körjátékok
Kreatív játékok


A zenei lüktetés kézen
A zenei lüktetés lábon
Táncelőkészítés 


A megadott mozdulattípussal vagy -típusokkal történő haladás a megnevezett irányokba és távolságra


Több viszonyítási rendszerben való eligazodás és elmozdulás saját egyenletes lüktetésre
A térirányok és a saját irányok egymásra hatása
Saját irány és a testrész fent-lent iránya


A fogalom verbális és egyszerű mozgásos értelmezése és megjelenítése
A kéttagú, háromtagú lüktetés fogalmának összetettebb mozgásos értelmezése és megjelenítése


Az erőfok változásának és változtatásának egymás utáni nagy- és finommotoros megjelenése (mezzopianótól fortéig)
Súlyvételek dinamikai változtatása
Súlyvételek és gesztusok váltott dinamikai fokozásai


A páros viszonyok előkészítése, a bizalom kialakítása, az érintés természetes elfogadásának előkészítése


Játékok az eszközökkel
Az eszközök fizikai paramétereinek kihasználása az eszköz játékká formálásának lehetőségével


Gesztusok
Forgás, fordulás, keringés [lex]
A mozdulattípusok ritmikai ötleteinek megjelenítése a testrészeken dallammal és szöveggel


Népi játékok
Egyéb játékok


A háromtagú motívum [lex] tanításának menete


Összegző, komplex gyakorlatok


Kéttagú és háromtagú lüktetés megjelenítése a testen, a zenei lüktetéssel szinkronban, megadott mozgásséma alapján


Az erőfok változtatás pianótól fortéig


Az egyén fizikai terében és dinamikai határaiban történő páros/csoportos kapcsolatrendszer fejlesztése


Összetett, komplex gyakorlatok kivitelezése mindhárom tematikus területen


Etűdök [lex] megjelenítése az adott korosztály életkori sajátosságainak megfelelően


Tehetséggondozó szint: speciális oktató-nevelő tevékenységi színtér. Javasolt hely: alapfokú művészeti iskola