Navigáció: < Előző Következő >
Alkategóriák listájaKategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | A testnevelés tanításának didaktikai alapjai – Középpontban a tanulás |
A pozitív tanulási környezet olyan légkört jelent, amelyben kedvező érzelmi és szociális hatásrendszer mellett valósul meg a tanulás lehetősége minden gyermek számára. A tanítási folyamatban a tanulási környezet minősége és a tanulási esélyegyenlőség két kulcsfogalom, amelyet a hatékony testnevelő pedagógus kitüntetett figyelemmel kísér. A tanulási környezetnek alapvetően két nagy összetevőjét különböztetjük meg.
Az első a vezetői (menedzsment típusú) összetevő, amely mindazokat a pedagógusi tevékenységeket takarja, amelyek nincsenek közvetlen kapcsolatban a tananyag feldolgozásával, hanem annak szervezeti kereteit, a tanulás feltételeit teremtik meg. Ide tartoznak a hatékony tanuláshoz feltétlenül szükséges szokások, szabályok és rutinok, továbbá a rendezett és fókuszált gyakorlás fenntartásának, a fegyelmezésnek a módszerei (4).
A másik összetevő közvetlenül a pedagógus tanítási tevékenységére vonatkozik. Ide tartoznak a mozgástanítás, a tartalom feldolgozása, gyakorlás, a visszajelzés, illetve a kommunikáció különböző eljárásai(5). A minőségi testnevelés-oktatás során a két komponens elemei csakis együttesen képesek hatékonyan működni, ez a szimbiózis biztosítja a maximális tanulás és részvétel lehetőségét, a motivált tanulást/gyakorlást, az érzelmi és fizikai biztonságot.
Azon túl, hogy a fenti összetevők egy komplex módszertani rendszerbe illeszthetők, mindkét komponenst kényszerűen áthatja a pedagógus személyisége, szakmai-szemléleti attitűdje, pedagógiai és módszertani felkészültsége, hitvallása.
(4) Mindezzel részletesen foglalkozunk könyvünk 6.4. és 7. fejezeteiben.
(5) Minderről részletesen az 5. fejezetben lesz szó.