2.4. A minőségi testnevelés-oktatás fő fejlesztési területei, pedagógiai alapelvei


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A testnevelés tanításának didaktikai alapjai – Középpontban a tanulás

2.4. A minőségi testnevelés-oktatás fő fejlesztési területei, pedagógiai alapelvei


A jól szervezett, tartalmi és módszertani szempontból megalapozott, minőségelvű iskolai testnevelés számos jól meghatározható, univerzális jellemzővel bír. Ezen jellemzők együttes és állandó jelenléte biztosítja, hogy az iskolai testnevelés tanítási-tanulási folyamata eredményeként minden tanuló esetében létrejöhet az egészségtudatos aktív életvitelhez szükséges testkulturális műveltség, alkalmazható tudás. A minőségi testnevelés pedagógiai és tartalmi keretei segítséget nyújtanak a testnevelésben dolgozó szakemberek számára ezen összetett cél elérésében. A minőségi testnevelés szemléleti keretrendszerét több elem alkotja, amelyek felépítésekor több, külső befolyásoló tényezőt is figyelembe kell vennünk (11. ábra).

A minőségi testnevelés keretrendszerében a tananyagot alapjaiban meghatározzák a tartalmi szabályzók­ (NAT, kerettanterv), a Magyar Képesítési Keret­rend­szer (MKKR) szintjei, valamint az élethosszig tartó tanuláshoz kapcsolódó kulcskompetenciák (LLL-kulcs­kompetenciák). Megjelennek benne a kurrens szakirodalmi elméletek, amelyek a továbbhaladás, fejlődés irányait jelölhetik ki. A széles körű elemzések biztosítják a szakirodalmi megalapozottságot ahhoz, hogy a minőségi testnevelés módszertani értelemben (pedagógiai alapelvek), valamint tantervtartalmi értelemben (fő fejlesztési területek) egyaránt komplex és minden tanuló számára adekvát fejlesztést kínáljon. A meglévő, nagy hagyományokkal és eredményekkel bíró hazai testnevelés tantárgypedagógiai továbbfejlesztésével lehetőség nyílik a pedagógiai alapelvekhez történő kapcsolódási pontok erősítésére, valamint – a fő fejlesztési területek figyelembevételével – a kompetenciaalapú oktatás által megvalósított, egészségtudatos, jövőorientált életvezetés kialakítására.

 


11. ábra: A minőségi testnevelés oktatási keretrendszere

11. ábra: A minőségi testnevelés oktatási keretrendszere