2.4.1. A tartalmi keret, vagyis a fő fejlesztési területek – röviden


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A testnevelés tanításának didaktikai alapjai – Középpontban a tanulás

2.4.1. A tartalmi keret, vagyis a fő fejlesztési területek – röviden


A testnevelésben – felismerve a benne rejlő komplex fejlesztési lehetőségeket – a tanulók személyiségfejlesztése ma már állandó feladatként jelenik meg, valamint a tanítási folyamatban fontos szerepet kap a kompetencia-szemlélet is. A testnevelésórákon egyedülálló lehetőség kínálkozik a pszichomotoros, a kognitív, az érzelmi és a szociális funkciók összehangolt, szabályozott működésére, valamint fejlesztésére. A minőségi testnevelés-oktatás során nem pusztán a szervezet funkcionális jellemzőinek fejlesztése, edzése, illetve a fittségi állapot javítása a feladat, hanem olyan konstruktív ön- és közösségfejlesztő magatartás- és tevékenységrepertoárral rendelkező fiatalok nevelése, akik:

 

(1.)    széles körű mozgásműveltséggel rendelkeznek;

(2.)    rendszeres fizikai aktivitást fejtenek ki fittségük érdekében;

(3.)    ismerik és alkalmazzák az egészségtudatos magatartáshoz szükséges elveket, eljárásokat;

(4.)    fejlett önismerettel, kapcsolatteremtésre és ­egy­ütt­működésre kész attitűdökkel rendelkeznek;

(5.)    önmagukkal és a környezetükkel szemben felelősségteljes magatartást tanúsítanak;

(6.)    a problémákat kritikusan elemzik, és konstruktív megoldásokat találnak.

Az említett hat fejlesztési terület alkotja a minőségi testnevelés tartalmi keretét, melyhez kapcsolódnak az alapelvek. A minőségi testnevelés nevelési célrendszere a hat fő fejlesztési terület állandó tanórai megjelenítését feltételezi. Ezen fejlesztési területek együttesen alapozzák meg, készítik elő az egészségtudatos jövőorientált életvezetés összetevőit.

Komplex személyiségfejlesztésről abban az esetben lehet beszélni, amennyiben a vázolt hat fejlesztési terület mindegyikével kapcsolatban beható ismereteket, készségeket és attitűdöket sajátítanak el a diákok. A hat fejlesztési terület részletes és gyakorlatorientált bemutatását egy másik kiadványunk, az Egészség- és személyiségfejlesztési kézikönyv a testnevelésben [112] tartalmazza.

Az egészségtudatos jövőorientált életvezetéshez szükséges ismeretek, készségek és attitűdök magas szintű elsajátításában a testnevelésnek és a testnevelő tanárnak, tanítónak döntő mértékű szerep jut, hiszen a tantervi tananyag az ő személyén és munkáján keresztül épülhet be a diákok tudáshálójába.


A minőségi testnevelés oktatási keretrendszerének összetevői (ábra)

A minőségi testnevelés oktatási keretrendszerének összetevői (ábra)