6.4.7. A pedagógus helyezkedése, alakzatok és alakzatváltások


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A testnevelés tanításának didaktikai alapjai – Középpontban a tanulás

6.4.7. A pedagógus helyezkedése, alakzatok és alakzatváltások


Kérdések a mindennapi gyakorlatból – helyezkedés és alakzatok

Mikor helyezkedünk megfelelően a térben? Milyen alakzatokat alkalmazunk leggyakrabban és hogyan helyezkedjünk az alakzatban? Mit jelent a sor, az oszlop? Hogyan lehet kört alakítani? Mi a szétszórt alakzat?


A tanórák vezetésének egyik legkritikusabb pontja, hogy a pedagógus hogyan helyezkedik az osztályban. Kezdő pedagógusok gyakori hibája, hogy folyamatosan a terem közepén állnak, így a tanulók felét sem tudják szemmel tartani. Alapszabály, hogy minden pillanatban látnunk kell a teljes osztályt, instrukciókat az osztály számára pedig kizárólag úgy adjunk, ha mindenkit látunk! Nem helyes tehát a terem közepéről magyarázni, miközben sokaknak háttal állunk. A „Hátra a falhoz!” módszertani eljárás segít emlékezni arra, hogy a faltól mindig van esély az egész osztályt figyelemmel kísérni. Ha tehát bemegyünk például tevőleges segítséget adni a terem közepére, jusson eszünkbe, hogy mielőbb át kell tekintenünk a történéseket, amihez a fal felé kell közelítenünk!

A tanulócsoport áttekintésének és a hatékony tanulási folyamatnak feltétele, hogy milyen módon rendezzük el a csoportokat és az egész osztályt a térben, valamint, hogy mekkora térben dolgozunk. A sor, az oszlop, a kör, a félkör és a szétszórt elhelyezkedés olyan alapvető alakzatok, amelyeket rendszeresen használunk testnevelésórán.

 


Szétszórt alakzat (ábra)

Szétszórt alakzat (ábra)

Félkör (ábra)

Félkör (ábra)

Egysoros vonal (ábra)

Egysoros vonal (ábra)

Arckör (ábra)

Arckör (ábra)

Kettős félkör (ábra)

 Kettős félkör (ábra)

Kétsoros vonal (ábra)

Kétsoros vonal (ábra)

Ötös oszlop (ábra)

Ötös oszlop (ábra)

Osztott páros vonalalakzat (ábra)

 Osztott páros vonalalakzat (ábra)

A 47–54. ábrákon látható alakzatok közül a szétszórt alakzat és a félkör leggyakoribb felhasználása az egyéni vagy páros ügyességfejlesztés, gimnasztikai gyakorlatok, levezető nyújtás közben történik. A két- vagy többsoros vonal a két alapvonal vagy oldalvonal közötti gyakorláshoz illeszkedik. Az oszlopalakzat rendkívül sokrétűen alkalmazható, különösen a csoportos tevékenységeket megelőző feladatismertetéskor, illetve az akadálypályák és a terem hosszában végzett feladatvégrehajtások során. Az oszlopok a tesnevelésóra talán leggyakoribb formációi, amelyek kialakításáról a későbbiekben, a csoportalakításokkal kapcsolatban még lesz szó.

Az alakzatok, gyakorlási formák kialakításának szempontjait illetően az alábbi kérdéseket kell feltennünk magunknak.

Milyen alakzat, formáció a legoptimálisabb az adott tevékenység biztonságos és hatékony végrehajtásához?

  • Melyik típus alakítható ki a leggyorsabban?
  • Milyen távolságra kell állniuk egymástól a diákoknak?
  • Mit tegyünk, ha túl nagy a rendelkezésre álló tér?
  • Hogyan helyezkedjünk, hogy az egész osztály belátható legyen számunkra?

A tradicionális, autokrata testnevelési felfogás szerint a tanórai fegyelmezettséget elsősorban külsőleg vezérelt, katonai jellegű szervezési formák alapozzák meg. Maga, ­az ilyen típusú feladatok elnevezése is erre utal – „rendgyakorlatok”. A testnevelésórai munka hatékony szervezéséhez a szükséges formációk, alakzatok kialakításához azonban nem szükséges számos rendgyakorlati feladat, különösen nem a katonás parancsszavak vagy éppen az ütemezett menetelések. Ráadásul a tanórai fegyelem a legkevésbé azon múlik, hogy vannak-e rendgyakorlatok vagy sem. Célszerűnek tartjuk a sokunk számára negatív jelentéstartalom miatt magának a fogalomnak is az elhagyását és a Kerettanterv 2013-nak megfelelően „térbeli alakzatok és kialakításuk”, illetve szervezést segítő feladatok kifejezések alkalmazását. Az alakzatok és gyakorlási formációk kialakítása, amikor csak lehet a vezényszavak helyett a tanulókat megszólítva, utasítások formájában történjen!


11. táblázat: Példák a vezényszavakra és utasításokra a testnevelésórán

Állásba föl!

Ülésbe le!

Balra át!

Hátra arc!

Kartávolságra nyitódj!

Kettes oszlopba fejlődj!


Állásba föl!

Ülésbe le!

Balra át!

Hátra arc!

Kartávolságra nyitódj!

Kettes oszlopba fejlődj!


Abban a pillanatban, ha túlszabályozzuk a szervezési folyamatot és rideggé válunk, negatívan hatunk a tanórai légkörre, valamint a diákok motivációjára, vagyis az óra hatékonyságára. Ha egy alakzat kialakítható fél perc alatt, akkor felesleges perceket tölteni nyitódásokkal, szakadozásokkal, menetelésekkel. Törekedjünk arra, hogy gyorsan, célszerűen, érdekesen és – legfőképpen – fölösleges rendgyakorlatozás nélkül alakítsuk ki a gyakorlási formákat! A 21. században, amikor a testnevelés deklarált célja a tanulóközpontú személyiségfejlesztés és amikor a demokratikus pedagógusi magatartás alapvető elvárás, testnevelésünknek el kell végre szakadnia a militarista gyökerű, személytelen kommunikációtól és szokásoktól!

A kialakított térformában lényeges, hogy a tanulók ne zavarják egymást gyakorlás közben. A kezdő pedagógusok rendszeres hibája, hogy a rosszul megválasztott alakzat kialakítása után túl közel kerülnek egymáshoz a tanulók, holott bőven lenne még hely a teremben. Ennek ellenkezője is gyakorta előfordul – főleg kisiskolásoknál – jelesül, hogy fölöslegesen nagy térközzel helyezkednek el tanulóink. A túl nagy térben könnyen elveszíthetik a tájékozódási pontjukat, amelynek keveredés és káosz lehet a következménye. Éppen ezért lényeges mind a gyakorlási formációk, mind a gyakorlóhely(ek) megfelelő kijelölése (erre a bóják és pionok a legalkalmasabb eszközök), begyakorlása és megtanulása.

Szabadtéren további szempont a zaj, a másik osztály vagy éppen a nap elhelyezkedése. Ha nyugodt hangerőn szeretnénk a diákjainkkal kommunikálni, akkor érdemes a zajos területtől távol instruálni. Ellenkező esetben a zaj zavarni fogja a kommunikációt. Ha süt a nap, akkor minden esetben úgy kell helyezkednünk, hogy oldalról érkezzenek a sugarak. Alapelv, hogy a nap inkább a mi szemünkbe süssön, mint a tanulókéba.

Ha a gyakorlóhelyeken kialakult a gyakorlási formáció (hogy melyik helyszínen melyik csoport tartózkodik), óra közben bizonyosan meg kell azt változtatnunk, hiszen a konkrét gyakorlatokkal együtt azok feldolgozása is változhat. Az egyes gyakorlási helyek közötti átmenetet gyorsan és célszerűen kell megoldani. Ez azt jelenti, hogy a gyakorlat megállítását követően egyszerre történik meg a gyakorlóhelyek elhagyása és az előre kijelölt (megszokott) váltási sorrend mellett a csoportok (csapatok) cserélnek egymással. A cserék akkor valósuljanak meg, ha mindenki befejezte a gyakorlást és felkészült a helycserére! A cseréket előzetesen megrajzolt pályatérképpel vagy az egyes helyszíneket jelölő, bójákra ragasztott sorszámokkal segíthetjük. Ha csoportokban, tanulási állomásokon dolgozik az osztály (például köredzés), akkor a cserét érdemes az óramutató járásával megegyezően rendszeresíteni.


55. ábra: Példa 24 tanuló elhelyezésére 8 kijelölt játékterületen, azonos tananyag feldolgozásával

55. ábra: Példa 24 tanuló elhelyezésére 8 kijelölt játékterületen, azonos tananyag feldolgozásával