A játéktér támadó/védő szerepek szerinti szélességi és mélységi kihasználása


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A TAKTIKAI GONDOLKODÁS FEJLESZTÉSÉNEK LEHETŐSÉGEI A JÁTÉKOKTATÁSBAN

A játéktér támadó/védő szerepek szerinti szélességi és mélységi kihasználása


PONTSZERZŐ JÁTÉKOK, ELŐRE MEGHATÁROZOTT CÉLFELÜLET NÉLKÜL

Ezekben a játékokban célfelületek hiányában az eredményességet a sikeres átadások jelentik, így a teljes
játéktér kihasználása, azon belül is az üres területek megtalálása a siker kulcsa. Itt a védekező csapatnak
már zavarnia kell az átadásokat, azaz labdaszerzésre törekszik az eredményesség érdekében. A pontszerző játékok akkor a leghatékonyabbak, ha a tanulók nem vezethetnek labdát, így a csapattársaknak keresniük
kell az üres helyeket, és gyors mozgással elfoglalni azokat.


Kép

78. Kör pontszerző

Létszám: 4-6 fő/csapat
Terület: két koncentrikus (azonos középpont körüli) kör (egy körülbelül 3-4 méter és egy 5-7 méter átmérőjű); esetleg négyszögformát is használhatunk 4 × 8 m-es terület 2 csapat számára
Eszköz: 1 db labda


Az „A” csapat tanulói a külső kör mentén helyezkednek el, míg egy társuk a belső kör közepén labdával. A „B” csapat tagjai a két körvonal között. A belső kör tanulójának a külső körön álló társainak kell passzolni a labdát, anélkül, hogy a másik csapat labdát szerezne. A külső körön álló tanulóknak a középen álló embernek kell juttatniuk a labdát. A sikeres átadások pontot érnek. A külső kör tagjai egymásnak is passzolhatnak, de az nem ér pontot, csak a biztonságos átadást segíti elő. Az a csapat nyer, amelyik
meghatározott idő alatt több átadást tud végrehajtani.

Variáció(k)

  • Nem időre játsszuk a játékot, hanem labdaszerzés után szerepcsere következik a két csapat között.
  • A kör közepén álló tanuló egy (vagy meghatározott számú) sikeres átadás után helyet cserélhet egyik csapattársával.

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Hívjuk fel tanulóink figyelmét, hogy bár a körön kívüli társak egymás közötti átadása nem ér pontot, célszerű alkalmazni az ilyen jellegű átadásokat, hogy a védelmet a kör egyik oldalára „csaljuk”! (31. ábra jobb oldala)


31. ábra: Kör pontszerző

31. ábra: Kör pontszerző

79. 3 fős pontszerző

Létszám: 3 × 3 fő/játéktér
Terület: 9 × 9 m-es terület
Eszköz: 1 db labda minden 3 fős csapatnak


Mindhárom (háromfős) csapatnak van egy-egy labdája. A játék során átadásokkal mindegyik csapatnak arra kell törekednie, hogy megadott számú átadást végrehajtson, anélkül, hogy elpattanna a labda. A játék során mindhárom csapat végig ugyanazon a területen játszik.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Javasoljuk, hogy korlátozzuk az átadásokat valamilyen szempont szerint: például csak pattintott átadást lehet adni, vagy nem lehet visszapasszolni annak, akitől a tanuló kapta a labdát


80. 3 csapatos pontszerző

Létszám: 3-4 fő/csapat
Terület: 9 × 5 m-es terület sávonként
Eszköz: kb. 10 m hosszú, 2-3 cm széles gumiszalag


A középvonalnál érintőmagasság felett kifeszítünk egy gumiszalagot. A játékterületet az ábra szerint 3 sávra (részre) osztjuk. Egy-egy csapat szétszórt alakzatban helyezkedik el a kijelölt sávban, a harmadik csapat a középen, a gumiszalag alatt áll fel. A két szélső csapat megpróbál minél több átadást végrehajtani a gumiszalag alatt úgy, hogy a középen játszó tanulók ne tudják megszerezni a labdát. Lehet passzolni saját csapattársnak is, de az nem számít pontnak.

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
A középen álló tanulók között közel egésztávolságnyi hely legyen, amelyet oldalirányú mozgással próbálnak meg fedezni. A középen álló tanulók létszáma lehet kevesebb is, mint a „mezőnyjátékosoké”.
Hívjuk fel tanítványaink figyelmét, hogy az átadások során keressék a „lyukas helyeket” a hálóban, amelyeket leginkább saját térfeles passzokkal tudják előkészíteni!


Variáció(k)

  • Több labda. Egyszerre 2 (esetleg 3) labdával játsszuk a játékot.
  • Sávos, 3 csapatos pontszerző. A középső csapat nem egy vonalon, hanem ugyancsak egy sávban mozoghat (32. ábra).

32 ábra: Sávos, 3 csapatos pontszerző

32 ábra: Sávos, 3 csapatos pontszerző

81. Fogó + pontszerző

Létszám: 4-5 fő/csapat
Terület: 10 × 10 m-es terület 2 csapat számára
Eszköz: 1 db labda 2 csapat számára


A csapatok célja, hogy a labdával minél többször megérintsék az ellenfél tanulóit. (Nem kidobás!) A támadó, labdás csapat passzokkal közelítheti meg az ellenfél bármely tanulóját. Labdás ember nem léphet és nem vezetheti a labdát. Ha a labdás, támadó csapat leejti a labdát, akkor szerepcsere következik. A védekező, labda nélküli csapat belenyúlhat az átadásokba, hogy megszerezze a labdát.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Kezdők esetén csökkentsük a játékteret, és könnyen elkapható, nagyobb labdát használjunk!
Hívjuk fel tanítványaink figyelmét, hogy a labda nélküli támadó tanuló szerepe döntő a sikerben! Labdás tanuló nem mozoghat, így ha a labda nélküli társa nem siet a segítségére, megáll a játék.
A játék 4 fős csapatok esetén nagyon intenzív, ezért fontos megtalálni az optimális méretű pályát, amely nem túl kicsi és nem is beláthatatlanul nagy tanítványainknak. A pályaméretek célszerű megválasztása jó differenciálási eszköz a különböző képességű csoportjaink esetén.


Variáció(k)

  • Több labda. Egyszerre 2 labda használatával nehezíthetjük a játékot. Egy-egy labda nélküli támadó tanulónak így egyszerre két labdát kell figyelnie, illetve a labdás tanulónak passzoláskor ellenőriznie kell, hogy:
    ––figyel-e a társ;
    –– a másik labda nem lesz-e zavaró.
  • Támadjunk! Mindkét csapatnak van egy-egy labdája. A cél: meghatározott idő alatt minél több ellenfelet megérinteni. Ugyanazt az embert kétszer egymás után nem lehet megérinteni.
  • Csapatos csapdázás. A megérintett tanuló azonnal, ott helyben leül, és a későbbiekben segíthet az átadásokban (csapdázásokban) csapattársainak, illetve ki is ejthet másokat. A labda nélküli csapat az átadások akadályozásával próbál labdát szerezni. Az a csapat veszít, amelyiknek először ül az összes tanulója. Ha sikeres érintés után visszaállhatnak az ülő tanulók, akkor előre meghatározott idő után az a csapat győz, amelyiknek kevesebb tanulója ül.
  • Fogyasztó. Csak 3-4 ember kezdi a támadást. Akit megfogtak, az is beáll üldözőnek.

82. Csapdázás

Létszám: 4-5 fő/csapat
Terület: 6 × 8 m-es terület
Eszköz: 1 db labda


Az egyik csapat tagjai (a védők) a játéktéren szétszórtan helyezkednek el, míg a másik csapat (a támadók) a játéktér alapvonalánál. Kezdéskor a labda a játéktér közepén van a védő csapatnál. Jelzésre a támadó csapat első tanulója belép a játéktérre, és megpróbálja elkerülni, hogy a védő csapat tagjai megérintsék a labdával, amíg az egyik alapvonaltól a másikig nem ér. Minden támadó tanulónak
egy kísérlete van, utána a csapatok szerepet cserélnek. Az a csapat nyer, amelyik több tanulót tud megérinteni. A védők labdával a kézben nem léphetnek, csak sarkaznak, a megérintett játékosok pedig leülnek a talajra.


Variáció(k)

  • Időre játsszuk a játékot. Az óra a kezdő jelzésre indul, az első támadó tanuló ekkor lép be a pályára. Ha megérintették a futó (támadó) tanulót labdával, akkor a következő támadónak kötelező a játéktérre lépni. Az utolsó tanuló labdás megérintésekor állítjuk le az órát, és a csapatok helyet cserélnek. Az a csapat nyer, amelyik hamarabb (kevesebb idő alatt) ejti ki az ellenfél játékosait. A támadó tanulók célja, minél több időt tölteni a pályán.

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Ha a támadó tanulók a teljes alapvonal mentén léphetnek a játéktérre, a védő csapat feladata jelentősen nehezedik. Az újonnan belépő tanulónak lehetősége lesz a labdától távoli ponton pályára lépn


83. Érintős pontszerző

Létszám: 3-4 fő/csapat
Terület: min. 8 × 8 m-es terület (4-4 fő esetén)
Eszköz: 1 db labda csapatonként


A csapatok célja előre meghatározott számú átadás elvégzése, anélkül hogy az ellenfél tanulója megérintené alabdát birtokló tanulót. Ha a védők két kézzel megérintették a labdás tanulót, akkor a másik csapaté a labda.


Variáció(k)

  • A játékot nehezíthetjük vagy könnyíthetjük azzal, hogy megszabjuk mely testrészen és hogyan érvényes a fogás. Például csak szemből, két kézzel megérintett játékos esik ki, vagy egyik kézzel a labdát, másik kézzel a lábát kell megérinteni a fogáshoz.
  • További nehezítés lehet, ha megszabjuk, mennyi ideig birtokolhatja a labdát egy-egy játékos. Például 3-ig lehet elszámolni, utána már passzolni kell. Ebben az esetben a labda nélküli játékosokon nagyobb a nyomás, hogy oda lépjenek, ahol labdát kaphatnak.

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Hívjuk fel tanulóink figyelmét, hogy emberfogással (minden védő egy-egy támadó mellé áll, és őt követi úgy, hogy lehetőség szerint a labdát is szemmel tudja követni) sikeresebb a labdaszerzés, azaz a társ megérintése, amely elől a támadók elsődlegesen elszakadással (gyors megindulások, irányváltoztatások)
tudnak menekülni.


84. Számozott pontszerző

Létszám: 4–7 fő/csapat
Terület: 4 × 8 m-es terület (4-4 fő esetén)
Eszköz: 1-1 labda csapatonként


A tanulókat mindegyik csapatban megszámozzuk 1-től 4-ig (illetve a létszámnak megfelelően). Az éppen támadó csapat (akinél a labda van) tanulói csak a sorrendben utánuk következő társuknak adhatják a labdát. Azaz „1‑es” csak „2-esnek”, „2-es” csak „3-asnak” és így tovább. Akkor kap a csapat pontot, ha sikerül mindenkinek labdát passzolni, azaz végigér a kör. A védő tanulók megpróbálnak minél hamarabb labdát szerezni, fizikai kontaktus nélkül.


Variáció(k)

  • A játékteret két térfélre osztjuk. Az átadásoknak egyik térfélről a másikra kell történnie, azaz az átadó és az elkapó nem tartózkodhat ugyanazon a térfélen.

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Bármely sorszámú tanuló labdát szerezhet. Az ő passzkörük ilyenkor tőle indul és nála is ér véget, azaz neki nem kell az 1-es számú tanulónak passzolnia.
Hívjuk fel tanulóink figyelmét, hogy a labda átvételéhez keresniük kell az olyan üres helyeket, ahova társuk biztonsággal passzolhat! A „minél közelebb a labdához” megoldás a legtöbb esetben nem célravezető.
Használjunk számozott mezeket, amennyiben lehetséges!


33. ábra: Számozott pontszerző

33. ábra: Számozott pontszerző

PONTSZERZŐK STATIKUS CÉLFELÜLETTEL

Míg a korábbi játékokban nem szerepeltek előre meghatározott célfelületek, ahova a labdát el kellett juttatni a pontszerzés érdekében, addig az alábbi játékokban már megjelennek a „kapuk”. A kijelölt célfelület(ek) kezdetben tévesen determinálja (determinálják) a diákok mozgását az általuk „hasznosnak” ítélt játékterületekre. Tanítványaink legtöbbször a kapuk (kosarak) előtti sávokban tömörülnek, a teljes játékteret nem használják ki, akadályozva ezzel a minőségi játék kialakulását. Ahhoz, hogy elkerüljük a kezdeti „tömegjeleneteket” használjunk több kaput vagy nagyon széles (hosszú) célfelületeket
(vonalakat), ezzel vezetve rá a diákokat a pályán való mélységi mozgásra, valamint a pálya méreteinek
kihasználására.


85. Páros karikás pontszerző

Létszám: 2 + 1 fő csoportonként
Terület: 5 × 5 m-es terület csoportonként
Eszköz: 2 db karika csoportonként


Két karika fekszik egymástól 3-4 méter távolságra. Egy tanuló megpróbálja védeni mindkét karikát a két a támadóval szemben. A támadók labdavezetés nélkül, adogatással megpróbálják valamelyik karikába helyezni (és nem dobni!) a labdát. Aki a labdát a karikába helyezte maradhat támadónak, a másik két tanuló szerepet cserél. Az nyer, aki a legkevesebbszer volt védő.

Variáció(k)

  • 2:2 elleni játéknál három karika lehet a célpont.

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Hívjuk fel tanítványaink figyelmét, hogy nem célravezető karikában vagy a karikához közel állva várni a labdát, hanem az irányváltoztatásokkal, cselekkel, elszakadásokkal történő, sokmozgásos támadás a jó megoldás!


86. Karikás pontszerző csapatban

Létszám: 4-5 fő/csapat
Terület: 9 × 6 m-es terület 2 csapat számára
Eszköz: 7-8 hulahoppkarika 2 csapat számára


A karikákat szétszórtan helyezzük el a földön. Legalább 2-3 karikával legyen több, mint egy csapat tanulóinak a száma. Úgy szerezhet pontot az éppen támadó csapat (akinél a labda van), ha a labdát birtokló tanuló egyik lába egyedül van a karikában, azaz nincs ott egy védő lába sem. A védők a támadókkal való fizikai kontaktus nélkülmegpróbálnak minél hamarabb labdát szerezni, azaz az
átadásokat „lefülelni”. Az a csapat nyer, amelyik hamarabb összegyűjti a 10 pontot.

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Hívjuk fel tanítványink figyelmét, hogy a szoros, emberfogásos védekezés készíti elő leginkább a labdaszerzési lehetőséget!
A labdás csapat tanulói elszakadásokkal (gyors megindulás, induló csel) az üresen álló karika vagy karikák felé fussanak!
Variáció(k)

 

  • Csiki-csuki nincs! A tanuló, nem passzolhatja vissza a labdát annak, akitől kapta.
  • Keress egy másikat! Ugyanabban a karikában kétszer egymás után nem lehet pontot szerezni.

4. kép: Karikás pontszerző csapatban – a karikák elhelyezése

4. kép: Karikás pontszerző csapatban – a karikák elhelyezése

87. Dzsóker pontszerző

Létszám: 3-4 fős csapatok (csapatonként 1 fő dzsóker)
Terület: 6 × 10 m-es terület 2 csapat számára
Eszköz: 2 zsámoly és 1 labda a 2 csapat számára


A játéktér két végéhez közel, középre, két zsámolyt helyezünk el, amelyre a dzsókerek állnak. Ők egyik csapathoz sem tartoznak, bármelyik csapattól kaphatnak labdát. A játék egy pontszerző, ahol a csapatok célja a megadott számú átadás elvégzése leütés nélkül, melynek során legalább egyszer mindkét dzsókernek bejuttatják a labdát. A dzsókerek csak annak a csapatnak adhatják vissza a labdát, akitől kapták. A győzelemhez tehát szükséges az előre megadott számú átadás végrehajtása úgy, hogy legalább egyszer-egyszer mindkét dzsóker labdát kap. Ha a passzok száma megvan, de még nem volt minden dzsókernél a labda, akkor a játék addig folytatódik, amíg nem sikerül mindegyik zsámolyoshoz eljuttatni a labdát. Ennyivel hosszabb ideje van az ellenfélnek labdát szerezni. Labdaszerzés esetén természetesen nullázódik az addig elért átadások száma.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Hívjuk fel tanítványaink figyelmét, hogy az átadásoknál keressék az üresen álló dzsókereket, bátran játsszák be az egész játékterületet!
Labdaátvételkor emeljék fel a tekintetüket, próbálják meg feltérképezni a pályát a passzolások előtt!

Variáció(k)

  • Gyors helycsere. Azok a tanulók, akik sikeresen passzoltak labdát a dzsókernek, átadás után helyet cserélnek a dzsókerrel.
  • Hatosra belépni tilos! A zsámolyok környékén bójákkal egy körülbelül 2 × 2 méteres területet jelölünk ki, ahova sem támadó, sem védő nem léphet be.

5. kép: Dzsóker pontszerző

5. kép: Dzsóker pontszerző

88. Zsámolyos pontszerző

Létszám: 3-4 fő/csapat
Terület: 4-5 m-es átmérőjű kör 2 csapat számára
Eszköz: 1 db zsámoly, 1 db labda a 2 csapat számára

Egy 4-5 méter átmérőjű kör közepére helyezett zsámoly tetején áll egy tanuló. A zsámoly körül helyezkednek el a támadó és védő tanulók úgy, hogy minden támadóhoz jut egy védő. A labdás csapat célja (labdavezetés nélkül) átadásokkal bejuttatni a labdát a zsámolyon állónak, aki csak annak a csapatnak passzolhatja vissza, akitől kapta. Mivel minden támadóra jut egy védő, fontos, hogy a támadók
sok mozgással, elszakadásokkal fussanak olyan területre, ahol labdát kaphatnak.

Variáció(k)

  • 2 emberes zsámolyos pontszerző. Kezdetben játszhatjuk 2 fős csapatokkal, ahol intenzívebb a labda nélküli játékos mozgásos szerepe abban, hogy labdát kaphasson, hiszen ha nem nála van a labda, tudhatja, hogy csak ő szakadhat el a védőjétől, csak ő lehet az, akinek passzolhat a társa.
  • Falzsámolyos pontszerző. A zsámolyt tehetjük a falhoz, így nem lehet körbe mozogni, nagyobb szerep jut a szélességi mozgásoknak.
  • Zsámolyos pontszerző megkötésekkel. Eleinte megköthetjük, hogy a támadók egymásnak nem passzolhatnak, csak a zsámolyon állónak. Később történhet egymás közötti átadás is (34. ábra), sőt, kérhetjük, hogy mielőtt bepasszolják a zsámolyon állónak, minden játékosnak érintenie kell a labdát. További megkötés lehet, hogy a tanulók egymás között csak pattintott átadást adhatnak, hiszen abban az esetben sokkal nehezebb labdát szerezni.

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Hívjuk fel tanulóink figyelmét, hogy a zsámolyon álló tanuló könnyedén tud a labda irányába fordulni, azaz az átadások ne csak a zsámoly egyik oldala előtt történjenek, hanem minden irányból, a játéktér teljes kihasználásával!
A védők próbáljanak arra figyelni, hogy tekintetükkel ne a labdát, hanem az emberüket kövessék, törekedjenek arra, hogy végig érintő távolságban legyenek a támadójuktól!
Bár a későbbi labdajátékok során nem kifizetődő, ebben a játékban eleinte kérjük tanítványainkat, védőként támadójukkal szemben maradjanak (háttal a zsámolyos tanulónak), és védő lábmunkával próbálják követni mozgásukat! Ha úgy érezzük, hogy tanítványaink megfelelő lábmunkával és figyelemmel
rendelkeznek, kérhetjük, hogy a védővel teljesen szemben lévő pozíciójukból kicsit forduljanak és lépjenek oldal irányba, mert így már a passzolót is tudják figyelni egyidejűleg.


34. ábra: Zsámolyos pontszerző

34. ábra: Zsámolyos pontszerző

89. 4 célfelületes pontszerző

Létszám: 3-4 fő/csapat
Terület: 6 × 10 m terület 2 csapat számára
Eszköz: 4 különböző célfelülethez szükséges eszköz, ez lehet karika, zsámoly, svédszekrény…


Elhelyezzük az eszközöket a játéktér tetszőleges helyén. A játék célja átadásokkal eljuttatni a labdát ahhoz az eszközhöz, amit a pedagógus kijelöl. Egy támadáson belül többször is lehet célfelületet módosítani.


Variáció(k)

  • 2 karikás pontszerző. Térfelenként 2-2 karikát helyezünk el a pálya két végén úgy, hogy az alapvonaltól 1-2 méterre, egymástól pedig körülbelül 3-4 méterre legyenek. Ezzel gyakorlatilag kijelöltünk egy határozott támadásirányt mindkét csapatnak (egymással ellentétes irányút), ami nagyon is jellemző a labdajátékokra. Ebben az esetben taktikai értelemben felemeltük a játékot a III. szintre, bár II. szintű játékként is remekül alkalmazható. (Ennek a játéknak alkalmazhatjuk azt a verzióját is, ahol a pontszerzéshez egy támadáson belül mindkét karikába le kell tenni a labdát.)

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Hívjuk fel tanítványaink figyelmét arra, hogy:
lehetőség szerint védőként a karika és a támadó közé helyezkedjenek;
támadás során használják ki a pálya szélességét (adjanak oldalirányú átadásokat);
ha náluk van a labda, minden csapattag támadjon, ha elvesztették, minden csapattag fusson vissza védekezni!


90. Alapvonalas pontszerző

Létszám: 3-4 fő/csapat
Terület: 8 × 8 m-es terület
Eszköz: 1 db labda 2 csapat számára


A hagyományos pontszerző szabályai szerinti játék, melyben az alapvonallal párhuzamos, attól számított 2 méteres sávban lehet pontot szerezni, a bent álló társnak bepasszolt labdával. A labdát csak adott átadást követően, a levegőben lehet megszerezni, tehát azt az ellenfél kezéből kivenni nem szabad.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Hívjuk fel a tanulók figyelmét, hogy nincsen kapus szerepkör, azaz senki sem időzhet folyamatosan a sávban labdára várva, és nincs előre kijelölt tanuló sem, akinek passzolni kell!
Minél kevesebb tanuló lehet a sávban, annál nehezebb a pontszerzés. Ugyancsak nehezítjük a játékot, ha a sávban tartózkodás lehetséges időtartamát csökkentjük. A legnagyobb kihívást az jelenti, ha az átadás pillanatában érkezik a labdát elkapó tanuló a sávba.


Variáció(k)

  • A játékot játszhatjuk olyan megkötéssel, hogy az alapvonal mögött egy időben legfeljebb 1 ember tartózkodhat, ő is csak 3 másodpercig.

91. Medicinlabdás pontszerző

Létszám: 5-6 fő/csapat
Terület: 15 × 15 m-es terület 2 csapat számára
Eszköz: 1 db kis medicinlabda tanulónként + 1 db röplabda a 2 csapat számára


A csapatok csak a medicinlabdával érinthetik a röplabdát. Céljuk egy általunk meghatározott helyre juttatni a labdát, ez lehet például kosárlabdapalánk, kapu, bordásfal. Ha alabda lekerül a földre, csak a medicinlabdával érintve vehető fel két vagy három ember együttműködésével (az a csapat teheti ezt meg, aki először rátette a medicinlabdát a játéklabdára).


Variáció(k)

  • Ne pattanjon a labda! A pontszerzés értékét megduplázhatja a csapat, ha pattanás nélküli összjáték után sikerül célba juttatnia a labdát.
  • Visszapattanó. A pálya két végére (esetleg egy svédszekrényre) teszünk egy-egy kiskaput, körülbelül 2 méterre a faltól, szembefordítva a fallal. Csak a falról a kapuba pattanó labdáért jár pont.

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Ügyeljünk arra, hogy ne válasszunk túl nehéz medicinlabdát a tanulóknak! Fiatalabbnál a kosárlabda is tökéletes választás.


92. Fordított cicajáték

Létszám: 12-15 fő/csapat
Terület: teljes játéktér
Eszköz: 4-5 különböző méretű és anyagú labda (esetleg frizbi, dobókorong)


A játék során három területet hozunk létre. Egy csapatból mindhárom területen állnak játékosok, akik nem léphetnek a másik két területre. A játék célja, hogy átadásokkal eljuttassák a labdát (labdákat) a támadó harmad végén elhelyezett bójákhoz és azokhoz hozzáérintsék. Amikor ez sikerült, a labdát át kell adni az ellenfélnek.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Megadhatjuk, hogy a különböző harmadokban milyen technikával vagy szabályok mentén szabad továbbítani a labdát. (Például csak két kezes pattintott átadás vagy csak felső egy kezes hajítás engedélyezett.)


Kör pontszerző


Csapdázás


Páros karikás pontszerző


Karikás pontszerző csapatban


Dzsóker pontszerző videó


Zsámolyos pontszerző