Emberfölényes helyzetek megoldásai


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A TAKTIKAI GONDOLKODÁS FEJLESZTÉSÉNEK LEHETŐSÉGEI A JÁTÉKOKTATÁSBAN

Emberfölényes helyzetek megoldásai


„Cica” játékok


71. Hárman egy ellen

Létszám: 3 + 1 fő csoportonként
Terület: 5 × 5 m-es terület csoportonként
Eszköz: 2 db hulahoppkarika + 1 db labda csoportonként


Két tanuló helyét hulahoppkarikával jelöljük ki, ahonnan nem mozdulhatnak el. Ők próbálnak passzolni a szabadon mozgó társnak úgy, hogy a cica ne tudja megszerezni alabdát. A karikában állók passzolhatnak egymásnak is, de csak a szabadon mozgó társnak sikeresen eljutatott labda számít. A szabadon mozgó társ a két karika között nem kaphat labdát.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Már a játék kipróbálásakor határozzuk meg azt a zónát a karikák között, ahol az átadásokat nem számoljuk!
A karikák egymástól való távolsága döntően befolyásolja a játék nehézségi fokát. Idővel nehezíthetjük a játékot a zóna növelésével.
Hívjuk fel tanítványaink figyelmét, hogy a harmadik tanuló bármely társának passzolhat! (Ha akarjuk, megköthetjük, hogy ne tudja visszapasszolni annak, akitől kapta az átadást.)


25. ábra: Hárman egy ellen

25. ábra: Hárman egy ellen

72. Aranyháromszög

Létszám: 3 + 1 fő csoportonként
Terület: 5 × 5 m-es terület csoportonként
Eszköz: 4 db bója csoportonként


A játéktér 4 sarkára bóját helyezünk el és 3 mellé áll egyegy tanuló. A negyedik tanuló lesz a cica, ő a játéktéren belül helyezkedik el. A három tanuló átlósan nem passzolhat, csak a jobbra vagy balra lévő sarokba. A labda nélküliek feladata, hogy mindig a labdás tanuló melletti sarokba (tőle egy egységnyi távolságra) legyenek.


26. ábra: Aranyháromszög

26. ábra: Aranyháromszög

73. Kapus cicajáték

Létszám: 2 + 1 fő csoportonként
Terület: 6 × 6 m-es terület csoportonként
Eszköz: 2 db bója és 1 db labda csoportonként


A játéktér közepén 2 (magas) bójával kijelöljük a kaput. A két passzoló feladata átadásokat végrehajtani úgy, hogy azt a cica ne tudja megszerezni vagy megérinteni. A cica kezdetben csak a két bója közötti vonalon mozoghat, lehetőleg alaphelyzetben, némi gyakorlás után azonban kiléphet a labdás támadó felé, így nagyobb felületet levédve a passzolás elől. A tanulók csak a kapun keresztül passzolhatnak egymásnak, a két bóját összekötő képzeletbeli vonal felett. A labdavezetést megengedjük, de csak
az irányváltoztatás és a megindulás gyakorlása céljából, illetve hogy oda lépjen a labdás ember, ahonnan jobban lehet passzolni.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Minél nagyobb a távolság a két bója között, annál könnyebb a játék. Nehezítésként kialakíthatunk a labdás tanulók számára tiltott zónát a kapu vonalával párhuzamosan.
Hívjuk fel tanítványaink figyelmét, hogy az adogató pár labdanélküli tanulójának a védőtől távolabb eső bója felé kell mozognia a sikeres átadás érdekében! A védő tanulót biztassuk arra, hogy a labdás embert támadja, lépjen közel hozzá érintőtávolságig!

Az ábra szerinti elrendezésben egyidejűleg sok hármas dolgozik, így rengeteg átadás és ahhoz kapcsolódó labda nélküli mozgás jön létre.


27. ábra: Kapus cicajáték

27. ábra: Kapus cicajáték

74. Fordított cicajáték

Létszám: 2 + 1 fő csoportonként
Terület: 4 × 8 m-es terület 2 csapat számára
Eszköz: 1 db labda 2 csapat számára


Az ábra szerint csapatonként 2-2 tanuló helyezkedik el a játéktéren, míg a „cicák” az alapvonalak mentén. A játék során a játéktéren belül lévő játékosok feladata eljuttatni a labdát az alapvonalon álló „cica” csapattársuknak, azaz most a cicának kell játszani a labdát, és nem ő próbálja meg elvenni. Természetesen a védő (labdát nem birtokló) csapat célja mindezt megakadályozni.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Hívjuk fel tanítványaink figyelmét, hogy az alapvonal mentén elhelyezkedő („cica”) tanuló folyamatos (oldalirányú) mozgásával segítheti a sikeres átadásokat!


28. ábra: Fordított cicajáték

28. ábra: Fordított cicajáték

75. Oldalvonalas cicajáték

Létszám: 5 + 2 fő csoportonként
Terület: 6 × 6 m-es terület csoportonként
Eszköz: 1 db labda csoportonként


A játéktér 4 oldalvonala mellett és a játéktéren egy-egy támadó tanuló helyezkedik el. Meghatározott idő alatt az oldalvonal mellől próbálnak meg minél több labdát bejátszani egyetlen csapattársuknak úgy, hogy a 2 védő ne tudjon labdát szerezni. Minden jó átadás 1 pontot ér. Ha a védők labdát szereztek, visszaadják azt a támadóknak és az eredményükből egy pontot levonnak. Az oldalvonalon játszó tanulók labda nélkül mozoghatnak bármely irányba, labdával azonban nem. Szabadon passzolhatnak egymás
között is, azonban az nem számít pontnak.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Kezdőknél a játéktér méretét csökkenthetjük, míg haladóknál érdemes növelnünk.


Variáció(k)

  • Ha a védő tanuló labdát szerzett, akkor a labdát fogadó tanuló helyére forog, aki a rosszul passzoló oldalvonalas tanuló helyét fogalja el, míg az oldalvonalas bemegy védekezni.
  • A játék egyik variációja a III. szinten tárgyalt „Oldalvonalas (faljáték)” játék.

MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Hívjuk fel tanítványaink figyelmét, hogy a két védő tanuló, csak akkor lehet sikeres, ha egymásra figyelve és egymással kommunikálva helyezkednek, tudva, hogy a másik melyik támadó tanulót, illetve területet védi!


29. ábra: Oldalvonalas cicajáték

29. ábra: Oldalvonalas cicajáték

76. Sok gólos játékok

Létszám: 5-6 fő/csapat
Terület: kb. 6-7 × 9-10 m-es terület a 2 csapat számára
Eszköz: 16-20 db bója és 1 labda a 2 csapat számára


A pálya alapvonalai mögött 8-10 bóját állítunk fel. A kiválasztott sportág szabályai szerint átadásokkal és labda nélküli mozgásokkal kell haladni a játékosoknak, céljuk a bóják labdával történő eltalálása. Ha egy bóját sikerült feldönteni, akkor a másik csapat folytatja a játékot. Kapus használata megengedett, de nem kötelező. Az a csapat a győztes, amelyik hamarabb találja el az összes bóját.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Minél szélesebben helyezzük el a célfelületeket, annál jobban ráéreznek a tanulók a szélességi mozgásra.
Tiltott zónát is kijelölhetünk, ahova már se a védő, se támadó nem léphet.


Variáció(k)

  • Több labda. Két labdával is lehet játszani a játékot. Túl kicsi pálya esetén (könnyített körülmények) nehezíthetjük úgy a játékot, hogy nemcsak a sikeres, de a sikertelen támadás (fölé vagy mellé célzás) után is az ellenfél folytatja a játékot.
  • Melyiket célozzam? A gólvonal hosszában különböző célfelületeket jelölünk ki (élére állított vagy felfordított zsámoly, bója, karika…). A célfelületek eltalálása (beletalálás) esetén jár pont. A különböző méretű célfelületek eltalálásához különböző pontszámokat rendelhetünk. (A legkisebb célfelület éri a legtöbb pontot.)

77. Sok kapus játékok

Létszám: 4-6 fő/csapat
Terület: kb. 6-7 × 9-10 m-es terület a 2 csapat
számára
Eszköz: 6–10 db bója és 1 labda a 2 csapat számára


A pálya területén rendszertelenül elhelyezve több (3-5) kaput jelölünk ki bójákkal. (Lehet kapu a pálya közepén is, az egyik kapu vonala lehet merőleges a másikra, és így tovább.) A kiválasztott sportág szabályai szerint átadásokkal és labda nélküli mozgásokkal kell haladni a játékosoknak. Pontot ér, ha a két kapu között sikerül az átadás. Ugyanannál a kapunál egymás után két vagy több pontot nem lehet szerezni. Az ellenfél csak az átadások megakadályozásával szerezhet (halászhat) labdát. Az a csapat a
győztes, amelyik hamarabb gyűjti össze a 10 pontot. A játék során sok pillanatnyi emberfölényes helyzet alakul ki, ezért érdemes a „cica” játékokat követően kipróbálni csoportjainknál.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
A játék leginkább floorball és labdarúgás gyakorlásához alkalmas, mivel ez esetekben a labda gyakorlatilag végig a talajon van, tehát egyértelműen megállapítható, hogy a bóják között haladt-e át.


Variáció(k)

  • Több labda. Két, esetleg több labdával is lehet játszani, ha szeretnénk kissé gyorsítani a játékot. Ehhez javasoljuk, hogy egy csapatban legalább 5-6 tanuló legyen.

30. ábra: Sok kapus játék több labdával

30. ábra: Sok kapus játék több labdával

Fordított cicajáték

Létszám: 2 + 1 fő csoportonként
Terület: 4 × 8 m-es terület 2 csapat számára
Eszköz: 1 db labda 2 csapat számára


Az ábra szerint csapatonként 2-2 tanuló helyezkedik el a játéktéren, míg a „cicák” az alapvonalak mentén. A játék során a játéktéren belül lévő játékosok feladata eljuttatni a labdát az alapvonalon álló „cica” csapattársuknak, azaz most a cicának kell játszani a labdát, és nem ő próbálja meg elvenni. Természetesen a védő (labdát nem birtokló) csapat célja mindezt megakadályozni.


MÓDSZERTANI AJÁNLÁSOK, MEGJEGYZÉSEK
Hívjuk fel tanítványaink figyelmét, hogy az alapvonal mentén elhelyezkedő („cica”) tanuló folyamatos (oldalirányú) mozgásával segítheti a sikeres átadásokat!


Sok kapus játék - Floorball