Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | A TE IS Program módszertana - Diáksport önkéntességi módszertani és elméleti anyag |
A TE IS Módszertan célja, hogy olyan fejlesztési lehetőségeket és útvonalakat írjon le, amelyek egyenként és egymáshoz kapcsolódva segítséget nyújtanak a TE IS Program bevezetésében és megvalósításában. Módszertanunk központi elemei a mozgás, a befogadás, és az önkéntesség. Mindez azt jelenti, hogy munkánk fókuszában a tanulók aktivitása, a társas befogadás szemlélete és az önkéntes részvétel elősegítése áll.
Az iskola célja a tudás átadása, a nevelés és a tanulási környezet megteremtése. Értelmezésünk szerint az iskola olyan tér, amelyben gyermekeink életük egyik legfontosabb időszakát töltik. Itt élik át a társas viszonyok legtöbbjét, itt bontakozik ki az érdeklődésük, és itt kapják a legtöbb olyan felnőtt mintát, amelyek a későbbi – immár felnőtt – életükben visszaköszönnek. A gyerekek számára az iskolában válik rendszerré és integrált tudássá mindaz, amire életük során szükségük lesz. Az iskola tehát egyszerre elsőrangú terepe a szocializációnak, és színtere a tudás megszerzésének.
Szaknyelven szólva az iskolában formális, non-formális és informális készségek fejlesztése zajlik, amelyek a tanulási utak mentén válnak transzverzális készségekké. A transzverzális készségek komplexitása azt igényli, hogy a tanítás és a nevelés kiterjedjen a gyermekeket érintő összes fejlesztési területre. Ha példaként a konfliktusok kezelésére gondolunk, akkor láthatjuk, hogy nem elég csupán a megegyezés praktikus, technikai jellegű készségeit elsajátítanunk, de kezelnünk kell egy összetűzés vagy vita lelki és társas aspektusait is. Tudnunk kell, hogy „mit tegyünk” a minket ért sérelmekkel, meg kell ismerjük a konfliktushelyzetben felmerülő érzéseinket és azok megnyilvánulásait, valamint értelmeznünk kell a másik szándékait is. Módszertanunkat úgy alkottuk meg, hogy meg tudjon felelni a gyermekek komplex nevelése, oktatása és fejlesztése adta pedagógiai kihívásoknak. Törekszünk ugyanakkor arra is, hogy válaszaink, megoldásaink a lehető leggyakorlatiasabb, leginkább kézzelfogható formában jelenjenek meg az olvasók, a résztvevők és a felhasználók számára.
Az iskolai működés alapfolyamata a tanulás és a tanítás összekapcsolódó mozzanata, amelyben keverednek a tantárgyak tudástartalmai, és a személyes, valamint társas viszonyok összetevői. A TE IS Program célja, hogy olyan kereteket teremtsen az iskolában az elfogadáson, biztonságon és bizalmon alapuló társas együttlétre, amely hozzájárul a tanulás és a tanítás eredményességéhez, valamint aktivizálja a társas és személyes dinamikákat.
A TE IS Programot előkészítő és megalapozó TE IS Koncepció megalkotása során arra törekedtünk, hogy a testmozgás, az önkéntesség és a befogadás tartalmai az iskolákban zajló tanítási és tanulási folyamatokkal, valamint az iskolákat érintő szabályozási jellemzőkkel együtt, egységes programmá álljanak össze. Bár a TE IS Módszertan alapja a TE IS Koncepció, szerkezetük és megközelítésük különböznek egymástól. A módszertan ugyanúgy tartalmaz elméleti alapvetéseket, terepe viszont sokkal inkább az iskolai működés gyakorlata.
Az iskolák működése, mint minden más szervezeti működés – a szabályozási kereteken felül – sajátos értékek mentén zajlik. Ez a sajátosság érhető tetten az iskola kultúrájában, ahol a normák, az értékek és a preferenciák árnyalatai intézményenként különböznek.
Az iskolai kultúrák sajátosságai mellett a TE IS Program kialakítása során egy általános „kapaszkodót” vettünk igénybe, amely nem más, mint a program iskolai folyamatának életciklusa: egy általános dinamika-modell. Az életciklus a program belépésétől a program fenntartható állandósulásáig tart, mindeközben erősödik, gyengül, mélypontra esik, fellendül, végül normalizálódik, beépül; természeten, iskolánként más és más ütemben. Ez az életciklus görbe lesz segítségünkre abban, hogy a TE IS Program módszertani elemeit meghatározzuk, sorba rendezzük, és a helyükre illesszük, valamint abban, hogy ezeket az elemeket minden iskola megfelelő módon és megfelelő helyen tudja használni.
Elmondhatjuk, hogy a program életciklusának görbéje módszertanunk elsődleges rendező elve (1. ábra).
Programunk középpontjában az iskola diákjaiból toborzott, 10-12 fős TE IS Csapat áll. A TE IS Programban ez az a csoport, amelynek fejlődése, belső munkája és kreativitása, valamint aktivitása által valósulnak meg az iskolában a mozgásprogramok és aktivitások. Módszertanunk direkt módon leginkább ennek a csoportnak a munkáját támogatja, ám ahogyan a későbbiekben látható lesz, a módszertani elemek – az egyes szervezeti rétegeknek megfelelően – az egész iskola fejlődésére vonatkoztathatóak. Módszertanunk a TE IS Csapat munkájára, és ezen keresztül az egész iskola kultúrájának, folyamatainak fejlesztésére is képesek lesznek hatni.
A TE IS Program feladatát és célkitűzéseit, a TE IS Csapattal való együttműködés mentén mentorpedagógusok és trénerek támogatják. A TE IS Programban mentorpedagógusként olyan – a programot megvalósító iskolában dolgozó – pedagógusokat toboroztunk, akik a program elindítása előtt speciális képzésen vettek részt, csakúgy, mint a program trénerei, akik az iskolákon kívül álló támogató szakemberekként lesznek jelen a program teljes folyamatában. Programunkban minden iskola két mentorpedagógussal támogatja a TE IS előrehaladását, illetve minden iskolának egy tréner segít abban, hogy a program sikeres legyen.
A trénerek és a mentorpedagógusok a program céljai szerint szakmai hálózatot alkotnak, amelynek csomópontjai az iskolák maguk. A hálózati működés mentén tud megvalósulni a TE IS céljai között szereplő tudás- és erőforrás-megosztás. A TE IS hálózatban nem csupán a TE IS Csapat tanulói, a trénerek és a mentorpedagógusok szerepelnek, hanem más szakemberek, illetve intézmények is, ahogyan azt a 2. ábra mutatja.
A trénereken és a mentorpedagógusokon kívül a hálózatban kiemelt szerepe van az iskola igazgatójának is, aki egyfelől adminisztratív felelősséget vállal az iskolában zajló programokért, így a TE IS Programért is, másfelől fontos, támogató szerepe van a projekt mindennapjaiban. A TE IS Program szempontjából az iskolaigazgatóval való együttműködés elsősorban a trénerek feladata. A trénerek és az igazgató közös munkáját olyan elemek gazdagítják, mint a támogatás, az információcsere, a visszacsatolások megteremtése, a bevonás és bevonódás.
A TE IS Program szakmai megalkotása a Magyar Diáksport Szövetségben (MDSZ) történik. Az MDSZ maga is rendelkezik regionális hálózattal, amiből az következik, hogy az egyes régiók munkatársai szintén részei a TE IS Hálózatnak. Az MDSZ régiók munkatársainak feladata, hogy helyi szintű koordinációs és szabályozási szintű támogatást nyújtsanak a TE IS Programban részt vevő iskoláknak és szakembereknek. Az MDSZ jól működő, „bejáratott” regionális hálózata segítséget nyújthat az iskolák számára a helyi adottságok feltérképezésében, valamint a helyi erőforrások megteremtésében. Ugyanígy, a szupervízorok a hálózatban szintén regionális szinten nyújtanak támogatást, ám az ő feladatuk leginkább a szakmai kérdések, problémák megoldása, kimondottan a trénerek munkájának támogatása céljából. A TE IS szupervízorok feladata, hogy figyelemmel kísérjék a program előrehaladását, és rendszeres szakmai támogatást nyújtsanak a trénereknek esetmegbeszélő csoportok tartásával, a hálózati dinamika lendületben tartásával vagy akár személyes beszélgetésekkel.
Bár a TE IS Program képzőinek mandátuma a trénerek és a mentorpedagógusok, valamint a szupervízorok képzésével lejár, szerepük a program eredményességének (főként elindulásának) tekintetében mégis kiemelt. A TE IS Programban dolgozó szakemberek előzetes képzésének tematikáját és megvalósítását ugyanis a képzők végezték, s terveink szerint e négy szakemberrel a kapcsolat a képzéseken túl is megmarad.
A TE IS Programot érintő szabályozási és koordinációs szintek résztvevői – maguk is a hálózat részei – a Magyar Diáksport Szövetség, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) és a KLIK tankerületei. A hálózat tetején elhelyezkedő KLIK és annak tankerületei leginkább fenntartó intézményként vesznek részt a hálózatban, azzal együtt, hogy a TE IS Program megvalósításának koordinálásban, a programot érintő döntések meghozatalában is kiemelt szerepük van.
A hálózat közös munkájának irányai és szabályai a módszertanunk által meghatározott célok szerint alakul, és vélhetően több ponton változni fog a megvalósítás során. A hálózat felépülése és megtartó szövetté fejlődése a résztvevők együttes munkája által a közös munka során történik meg. Ehhez a munkához – kimondottan a hálózatfejlesztéshez – módszertanunk egy későbbi fejezetében szakmai támpontokkal is fogunk szolgálni.
A TE IS Hálózat ábrája egyben a TE IS Program célcsoportjait is megjeleníti. Elsődleges célcsoportnak az iskoláskorú gyerekeket, fiatalokat tekinthetjük, másodlagos célcsoportként pedig a pedagógusokat és az iskola teljes személyzetét említhetjük, beleértve az adminisztratív és a technikai dolgozókat is. Programunk az elsődleges és másodlagos célcsoportokat közvetlenül érinti, hiszen a megvalósulás helyszíne maga az iskola. Programunk során a célcsoportok tekintetében ugyanakkor a szülőkre is gondoltunk, hiszen a TE IS program a tanórán kívüli idő hasznos eltöltését igyekszik biztosítani (tanórák közötti szünetek, valamint a tanítás utáni időszakok). Bár a TE IS Program az iskola és a szülők közötti kommunikációra, együttműködésre módszertani szinten nem tér ki, a szülők bevonását, mozgósítását kiemelten fontosnak tartjuk a program teljes folyamatában.
További célcsoportot képeznek az iskolát körülvevő tér és közösség szereplői, azok a civilek, vállalkozók, hivatali képviselők, akik részt vesznek vagy vehetnek az iskola életének mindennapjaiban. A TE IS Program fontos eleme a már említett tudásbázis létrehozása és a hálózati működés kialakítása, ezért a helyi közösség kezdeményezései kiemelt erőforrásokat, tartalmakat, értékeket jelentenek a program és az iskolák számára. A kölcsönösség jegyében egyúttal az iskolai munkában való részvétel, vagy az iskola erőforrásainak közösségi kiterjesztése szintén hozadékkal járhat a helyi közösség polgárai és az intézmények számára.
Bár a harmadlagos és a negyedleges célcsoport indirekt módon kapcsolódik a TE IS Programhoz, a sikeres implementációhoz és a fenntarthatósághoz elengedhetetlen az iskolán kívüli környezet szerepvállalása. A TE IS Program és annak módszertana egyfajta keretet biztosít, amelyben a gyerekek, fiatalok neveléséhez kapcsolódó kezdeményezések megvalósulhatnak, de a fennmaradáshoz és értékteremtéshez szükséges tartalmakat az iskola és annak környezete tudja biztosítani. Mivel a program tiszteletben tartja az egyének és a befogadó közösségek egyedi jellegzetességeit, ezért nem is tehet mást, minthogy a megvalósítás felelősségét és kontrollját azoknak adja, akik a sikeres implementáció után a pozitív hatások haszonélvezői lesznek.
Ahogyan korábban – és a Koncepciónkban is – felvázoltuk, programunk módszertana az iskolák társas szintjére vonatkozik. Ez nem jelenti azt, hogy a program hatásai egyéni és társadalmi szinten ne lennének érvényesek. A társas szintérre célzott, csoportokat és közösségeket érintő fejlesztési mozzanatok ugyanis – természetesen – hatnak a csoport tagjaira mint egyénekre, valamint a csoportot magába foglaló társadalmi szintre is, akár a szabályozás vagy a jogalkotás területeit, akár ideértve a társadalmi szemléletet is.
A Magyar Diáksport Szövetség 2014 elején indította útjára a TE IS Program gyakorlati megvalósítását. Ezt megelőzően a Szövetség vezetői és munkatársai már birtokában voltak annak az elméleti koncepciónak, amelynek célja az iskolai környezetben zajló testmozgás szemléletének újragondolása, a társas befogadás erősítése és az önkéntesség iskolai elterjesztése. Erre a három témára épült a 2013 végére megalkotott TE IS Koncepció, illetve az annak előzményeként lefolytatott országos szintű, reprezentatív iskolai kultúrakutatás.
A TE IS Program módszertana a tanórán kívüli időszakokra fókuszál. Bár programunk elemei legfőképpen a szünetekre, az iskolai órák utáni időszakokra vonatkoznak, mindez nem jelenti azt, hogy az órákon és egyéb strukturált foglalkozásokon zajló társas és pedagógiai hatásokra ne lennénk tekintettel. Programunk középpontjában az iskola diákjaiból toborzott, 10-12 fős TE IS Csapat áll. A TE IS Programban ez az a csoport, amelynek fejlődése, belső munkája és kreativitása, valamint aktivitása által valósulnak meg az iskolában a mozgásprogramok és aktivitások. Módszertanunk direkt módon leginkább ennek a csoportnak a munkáját támogatja, ám ahogyan a későbbiekben látható lesz, a módszertani elemek – az egyes szervezeti rétegeknek megfelelően – az egész iskola fejlődésére vonatkoztathatóak. Módszertanunk a TE IS Csapat munkájára, és ezen keresztül az egész iskola kultúrájának, folyamatainak fejlesztésére is képesek lesznek hatni.