Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | MOZGÁSFEJLESZTÉS, ÜGYESSÉGFEJLESZTÉS MOZGÁSKONCEPCIÓS MEGKÖZELÍTÉSBEN |
Minden olyan gyakorlat (a kúszások, mászások is, de azokat mozgásfejlődési szempontból szükséges volt külön tárgyalni) ehhez az ügyességi összetevőhöz tartozik, amelynél a test kettő vagy több ponton támaszkodik (valójában az állás is egy támaszhelyzet). A támasz bármely testrészen való támaszkodás során létrejöhet, az esetek többségében azonban a támaszban részt vesz valamelyik végtag. A támaszgyakorlatok nagy jelentőséggel bírnak az egyensúlyérzék fejlesztésében, valamint a vállöv és a törzs erejének növelésében. A támaszgyakorlatok alkalmazásának több előnye is van. Egyrészt az ízületek természetes mozgásterjedelmét kihasználva, funkcionálisan erősít, tehát az ízületet körülvevő izmok egy időben fejleszthetők. Továbbá a gyakorlatok végrehajtása saját testsúllyal történik, így könnyebb eldönteni, egy-egy tanítványnak milyen ismétlésszámot, milyen konkrét gyakorlatot adjunk a hatékony fejlesztés érdekében.
Megkülönböztetünk statikus támaszokat, valamint haladással végrehajtható támaszgyakorlatokat. Ennél a csoportnál is kiemelkedő jelentőségűek az utánzó gyakorlatok, melyek kisiskolás életkorban a legváltozatosabb gyakorlást teszik lehetővé, megfelelő motiváció mellett.
A feldolgozást segítő szempontok:
Mellső, oldalsó és hátsó támaszok |
Különböző támaszhelyzetekben kar- és lábemelések, -lendítések
|
Változatos támaszhelyzetek tetszőleges testrészek használatával
|
Utánzó támaszgyakorlatok (például kisasztal, alagút, rugdalózó kiscsikó)
|
Próbáljátok ki, hogy a testetek melyik részén tudtok támaszkodni! Ha a hasatok néz a talaj felé azt mellső támasznak hívják. Ha a hátatok, az a hátsó támasz, és ha az oldalatok, akkor oldalsó támasznak hívjuk. Találjatok ki minél több fajta támaszt! |
Arra vagyok kíváncsi, hogy milyen jól tudtok egyensúlyozni támaszhelyzetben. Kezdjük térdelőtámaszban! Felemelhetitek a kezeteket, a lábatokat bármilyen irányban. Sikerülne egyszerre kart és lábat is emelni? Az az ügyes, aki nem sieti el az emelést, és nem borul fel a támasza. |
Megtanultuk a „dakszlitartást”. Igen, az az ügyes, aki befelé fordított tenyérrel, hajlított karral, szélesen támaszkodik, a mellkasát jól a talaj felé nyomva. Próbáljátok ki, hogy milyen mozgásokat tudtok végezni térdelőtámaszban! Igen, felemelhetitek a lábatok, a karotok, domboríthatjátok a hátatokat. De akár csak a könyökötöket, vagy a térdeteket is megemelhetitek oldalra. Nézem a legkülönlegesebb megoldásokat. |
Emlékeztek a „búgócsiga” játékra? Most ezt fogjuk utánozni. Üljetek hajlított ülésbe, támaszkodjatok le a hátatok mögé, és húzzátok fel a térdeteket! Próbáljatok meg popsin forogni, mint egy „búgócsiga”. A kezetekkel segítsétek a forgást! Az az ügyes, aki végig felemelve tarja a lábát. Most próbáljátok ki ellenkező irányban is! Láttatok már siklót csúszni az avarban. Utánozni fogjuk a mozgását. Feküdjetek a hasatokra, tegyétek mélytartásba a kezeteket, és kígyózó mozgással próbáljatok meg előrefelé csúszni! A vállatokkal próbáljátok kezdeni a mozgást! Az az ügyes, aki nem segít sem a kezével sem a lábával. Ha hátrafelé szeretnétek csúszni, akkor pedig a lábatokkal nyújtózzatok felváltva, azzal segítsétek a haladást! Különleges „nyusziugrás”-bemutatót tartunk. Kíváncsi vagyok, hányféleképpen tudtok „nyusziugrásban” haladni. Picit segítek. Lehet akár terpeszteni a lábatokat ugrás közben, lehet a lábatokkal jobbra-balra ugrani. Találjatok ki minél több fajta „nyusziugrást”! |
Támaszgyakorlatok helyben, haladással (előre/hátra, oldalra, körben, ezek átmenete is)
|
Támaszgyakorlatok meghatározott útvonalon
|
Támaszgyakorlatok át- fel- és lelépéssel
|
Támaszgyakorlatok, állandó/változó támasztávolságokkal
|
Lehet támaszkodva haladni is. Próbáljátok ki, hogy tudtok haladni a kezeteken és a lábatokon támaszkodva! Tudtok úgyis, hogy még egy testrészeteken támaszkodtok. |
Tetszőleges támaszgyakorlattal haladva próbáljatok végigmenni a talajra ragasztott vonalakon! Választhatjátok bármelyik vonalat. Melyik támaszhelyzetben volt a legkönnyebb végigmenni? |
Most a „nyusziknak” meg kell küzdeni ahhoz, hogy az üregükbe jussanak. Fel kell ugrálniuk a domboldalon, aztán meg le is kell majd a lejtőn. Látok az udvaron akadályokat is, amiken át kell majd ugrani. Járjátok be az udvarrészünket „nyusziugrásban”! |
Megtanultuk már, milyen saját támasztávolságotokkal „kutyafutásban” haladni. Most próbáljátok ki, milyen érzés, ha lerövidítitek, vagy ha éppen megnyújtjátok a támasztávolságot! Próbálgathatjátok azt is, hogy váltogatjátok a támasztávolságot. Mikor nehezebb megőrizni az egyensúlyotokat? Vigyázzatok, hogy a sebességeteket hangoljátok a támasztávolságotokhoz! |
Támaszgyakorlatok haladással, egyenletes sebességgel (lassú/gyors)
|
Támaszgyakorlatok változó sebességgel
|
Támaszgyakorlatok irányváltoztatással (egyénileg vagy külsőleg meghatározott módon)
|
Támaszgyakorlatok lassított, gyorsított és szaggatott mozdulatokkal
|
Támaszgyakorlatok belső/ külsőleg meghatározott ritmusra
|
Most próbáljátok meg a „kutyafutást” úgy csinálni, mintha egy öreg, fáradt kutyát utánoznátok! Már csak lassan tud futni. Most utánozzátok egy virgonc kiskutya futását! |
Játsszuk azt, hogy a pókokra veszély leselkedik! Mikor jelt adok, próbáljatok meg egyre gyorsabban menekülni „pókjárásban”! Mikor nincs veszély, lelassíthattok. |
Minden csónaknak egy karikában van a kikötője. ha jelt adok, kezdjetek el „csónakázni” a tavon! Ha megszólal a vihart jelző duda, keressetek egy kikötőt! Mostantól pedig mindenkinek a saját kikötőjébe kell visszatalálni. |
Biztosan láttátok már, hogy mozognak a robotok. Próbáljatok meg „robotszerűen” „tevejárásban” haladni! Szaggatott mozdulatokkal haladjatok a karotokkal és a lábatokkal is! A térdetek maradjon nyújtva! Érdekes, mikor lelassítanak egy felvételt valamilyen mozgásról. Most játsszuk azt, hogy ti fogtok lassított felvétellel „popsisétával” haladni! Ne szaggassátok meg a mozdulataitokat, csak lassítsátok le! Most pedig gyorsított felvétellel próbáljátok meg! Figyelj, hogy maradjon nyújtva a térded, és csípőből indítsd a lábmunkádat! Mikor gyorsítasz, akkor a karoddal is intenzívebben kell segíteni. |
Próbáltunk már zenére, mondokára járni, futni, szökdelni. Most például kipróbáljuk a „kutyafutást”, a „nyusziugrást” is abban a ritmusban, ahogy a zene ütemét halljátok. Különösen figyeljetek a biztos támaszra, ha gyorsabb lesz a ritmus! |
Támaszgyakorlatok párokban, csoportokban, fizikai kontaktussal és anélkül
|
Támaszgyakorlatok a társakkal azonos vagy eltérő módon (ritmus, irány, a sebesség, mozdulatok, vezető/követő)
|
Szeretném, ha egy nagy kör alakú ebédlőasztal formáznátok „kisasztalt” tartva”. Mire kell figyelnetek? Jó ötlet, hogy akár a kezetek, akár a lábatok is támaszkodhat középen. Ismeritek a „piros pacsi” játékot? Megpróbáljuk most különböző támaszhelyzetekben játszani. Először térdelőtámaszban legyetek egymással szemben! Nézzük, sikerül-e „alagutat” tartva is játszani! |
Utánozzatok egy farkas falkát! Válasszatok ki egy vezetőt magatok közül, akit tenyéren és talpon futva követtek! A vezetőnek figyelnie kell arra, hogy ne hagyja el a falkát. Most párokban fogtok játszani. Guggoljatok le egymás mellé! Egyikőtök lesz a vezető, másik a követő. Csak „nyusziugrásban” szabad haladni. A tér minden irányába haladjatok (előre, hátra, oldalra)! |
Támaszgyakorlatok eszközhordással
|
Támaszgyakorlatok eszközökön, eszközökön át, eszközök között, körül, alatt/fölött, előtt/mögött/mellett, eszköztolással, eszközcsúsztatással
(Az itt felsorolt feladatok természetesen párban és csoportosan is végezhetők.) |
Arra vagyok kíváncsi, hogy hányféleképpen tudjátok hordozni a babzsákotokat úgy, hogy támaszban haladtok. Igen, lehet példul „pók-rákjárásban”, „nyusziugrásban”. Lehet például a térdetek közé is szorítani a babzsákot. |
Már jól megy a „kutyafutás” mindenkinek. Most próbáljatok végigmenni „kutyafutással” a kirakott karikasoron úgy, hogy ne érjetek hozzá a karikákhoz! A tekinteteddel keresd, hova fogod tenni a kezed a következő lépésnél! Szuperdeszkával is lehet utánozni a „kutyafutást”! A kezetekkel a deszkát tolva, a lábatokkal futva haladjatok! Figyelj a sebességedre, nehogy túl gyorsan guruljon a deszka és lemaradjon a lábatok! |
TT-TÉ
„Nyusziugrás” számalakban.
TT-E
„Kutyafutás” lassított felvétellel.
TT-TÁ
„Sétáló kisasztal” párokban egymással szemben karral ellentétesen haladva.
TT-ESZ
„Szaglászó kiskutya” gömbös boton támaszkodva párokban egymással szemben tükörképszerűen.
TT-TÉ
„Nyusziugrás” számalakban.
TÉ-E
Mászás alkaron rövid támasztávolsággal, jelre irányváltoztatással.
TÉ-TÁ
Mászás „falkában” társkövetéssel, meghatározott útvonalon.
TÉ-ESZ
„Kutyafutás” szuperdeszka tolással bóják kerülgetésével.
TÉ-E
Mászás alkaron rövid támasztávolsággal, jelre irányváltoztatással.
E-TÁ
„Lefetyelő kutya” szaggatott mozdulatokkal párban tükörképszerűen.
TT-E
„Kutyafutás” lassított felvétellel.
E-ESZ
Mászás tenyerek alatt ronggyal, egyéni ütemre elindulással és megállással.
E-TÁ
„Lefetyelő kutya” szaggatott mozdulatokkal párban tükörképszerűen.
TÁ-ESZ
„Búgócsiga” párokban a pad tetején, ellenkezőleg forogva.
TT-TÁ
„Sétáló kisasztal” párokban egymással szemben karral ellentétesen haladva.
TÉ-TÁ
Mászás „falkában” társkövetéssel, meghatározott útvonalon.
TÁ-ESZ
„Búgócsiga” párokban a pad tetején, ellenkezőleg forogva.
TT-ESZ
„Szaglászó kiskutya” gömbös boton támaszkodva párokban egymással szemben tükörképszerűen.
TÉ-ESZ
„Kutyafutás „szuperdeszka tolással bóják kerülgetésével.
E-ESZ
Mászás tenyerek alatt ronggyal, egyéni ütemre elindulással és megállással.
TT-TÉ-E
„Kíváncsi kiskutya” mászás hátrafelé külsőleg meghatározott ritmusban.
TT-TÉ-E-ESZ
„Kíváncsi kiskutya” mászás hátrafelé külsőleg meghatározott ritmusban, pad tetején.
TT-E-TÁ-ESZ
Csoportban térdelőtámasz a középre állított nagylabda körül. Jelre ellentétes kar- és lábemelés labdaérintéssel, majd újabb jelre kar- és lábtartás csere.
TT-TÉ-E-TÁ-ESZ
„Pók- és rákjárás” szabadon, babzsákkal a hason. Társ közelébe kerülve babzsák csere után teljes fordulat után, járás tovább.
TT-TÉ-E
„Kíváncsi kiskutya” mászás hátrafelé külsőleg meghatározott ritmusban.
TÉ-E-TÁ
„Tevejárás” hosszú fogástávolsággal lassított felvétellel, egymás mellett párokban.
TT-TÉ-E-ESZ
„Kíváncsi kiskutya” mászás hátrafelé külsőleg meghatározott ritmusban, pad tetején.
TT-TÉ-E-TÁ-ESZ
„Pók- és rákjárás” szabadon, babzsákkal a hason. Társ közelébe kerülve babzsák csere után teljes fordulat után, járás tovább.
TT-TÉ-E
„Kíváncsi kiskutya” mászás hátrafelé külsőleg meghatározott ritmusban.
TÉ-E-TÁ
„Tevejárás” hosszú fogástávolsággal lassított felvétellel, egymás mellett párokban.
E-TÁ-ESZ
Négy-öt gyermek padon egymás mellett támaszkodva mellső fekvőtámaszban. Jelre átfordulás egymás után hátsó fekvőtámaszba. Majd jelre visszafordulás.
TT-TÉ-E-ESZ
„Kíváncsi kiskutya” mászás hátrafelé külsőleg meghatározott ritmusban, pad tetején.
TT-E-TÁ-ESZ
Csoportban térdelőtámasz a középre állított nagylabda körül. Jelre ellentétes kar- és lábemelés labdaérintéssel, majd újabb jelre kar- és lábtartáscsere.
TÉ-E-TÁ
„Tevejárás” hosszú fogástávolsággal lassított felvétellel, egymás mellett párokban.
E-TÁ-ESZ
Négy-öt gyermek padon egymás mellett támaszkodva mellső fekvőtámaszban. Jelre átfordulás egymás után hátsó fekvőtámaszba. Majd jelre visszafordulás.
TT-E-TÁ-ESZ
Csoportban térdelőtámasz a középre állított nagylabda körül. Jelre ellentétes kar- és lábemelés labdaérintéssel, majd újabb jelre kar- és lábtartáscsere.
TT-TÉ-E-TÁ-ESZ
„Pók- és rákjárás” szabadon, babzsákkal a hason. Társ közelébe kerülve babzsákcsere után, járás tovább.
E-TÁ-ESZ
Négy-öt gyermek padon egymás mellett támaszkodva mellső fekvőtámaszban. Jelre átfordulás egymás után hátsó fekvőtámaszba. Majd jelre visszafordulás.
TT-TÉ-E-ESZ
„Kíváncsi kiskutya” mászás hátrafelé külsőleg meghatározott ritmusban, pad tetején.
TT-E-TÁ-ESZ
Csoportban térdelőtámasz a középre állított nagylabda körül. Jelre ellentétes kar- és lábemelés labdaérintéssel, majd újabb jelre kar- és lábtartás csere.
TT-TÉ-E-TÁ-ESZ
„Pók- és rákjárás” szabadon, babzsákkal a hason. Társ közelébe kerülve babzsákcsere után járás tovább.