3. ALAPVETŐ MANIPULATÍV MOZGÁSKÉSZSÉGEK


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A MOZGÁS FELFEDEZÉSE GYERMEKKORBAN II. KÖTET

3. ALAPVETŐ MANIPULATÍV MOZGÁSKÉSZSÉGEK


A manipulatív alapmozgások a gyerekek számára nagyon kedvelt, egyben a legnehezebb mozgások közé tartoznak. A kedveltséget elsődlegesen az adja, hogy valamilyen eszközzel történik. A gyermekkori testnevelésben és mozgásfejlesztésben törekednünk kell a széleskörű és általános ügyességfejlesztésre, amely magával hozza, hogy sokféle eszköz rendszeres használata szükséges. Habár a kisgyermek már pár hónapos korában is képes tárgyakkal manipulálni, az egyik első igazi manipulatív mozgása a dobás lesz. A dobások között megkülönböztetünk hajítást, lökést és vetést, amelyek mindegyike a mozgásfejlődés természetesen előkerülő variációja. Ha a kisgyermek a vállvonala vagy a feje fölül dob el valamit máris hajít.

Ha a test síkjától oldalra lendíti az eszközt, vetést végez, ha pedig mellkastól dob oly módon, hogy a könyök az eszköz mögött van végig, akkor pedig lök.

A dobások mellett elsősorban a labdával történő egyéb manipuláció jellemző, amely a fejlesztésben is elő kell, hogy kerüljön. Ilyen a görgetés, amikor nem hagyja el a kezet a labda, a gurítás, amikor a földön gurul a mozgás eredményeképpen, és ide kapcsolódik az ütés is, amelyet vagy testrésszel vagy ütővel tud megvalósítani. A dobáshoz közvetlenül kapcsolódik az elkapás, de a kézzel és lábbal történő labdavezetés, terelés is alapvető mozgásforma.

 


19. ábra: Manipulatív és helyváltoztató mozgáskészségek összekapcsolása

19. ábra: Manipulatív és helyváltoztató mozgáskészségek összekapcsolása

Fontos áttekinteni néhány sajátosságot, módszertani megfontolást a manipulatív mozgások fejlesztése kapcsán.

  • Minden eszközzel végzett mozgás gyakorlása előtt fontos, hogy biztosítsunk lehetőséget tanítványainknak az eszköz tulajdonságainak érzékelésére: milyen anyagú, súlyú, formájú eszközzel állnak szemben.
  • Tisztázzuk az adott eszköz esetleges balesetveszélyes használatára vonatkozó szabályokat (pl. kemény labdák esetében).
  • Lehetőség szerint a fejleszteni kívánt mozgásformához használható legegyszerűbb, legkönnyebb, legpuhább eszközzel kezdjük a gyakorlást. Leggyakrabban labdát használunk testnevelésórákon, így javasolt olyan labdát használni, ami nem túl nehéz, nagyobb méretű, ezáltal könnyű elkapni. A lufi alkalmazását rendszeresen és kifejezetten javasoljuk.
  • Az eszköz alkalmazásának lehetőségeiről először helyben szerezzenek tapasztalatot tanítványaink, labda esetén például gurítással, görgetéssel, majd pattintással, a labda feldobásával, elkapásával. Ezt követően – a hely- és helyzetváltoztató mozgásokhoz hasonlóan – nehezíthetjük a végrehajtást térbeli, erőfeszítésbeli, és/vagy a társsal való kapcsolat szempontjai szerint.
  • A manipulatív készségek fejlesztése nélkülözhetetlen előzménye a későbbi sportjátékokban történő sikeres részvételnek. Erről bővebben a Taktikai gondolkodás fejlesztése a játékoktatásban című kiadványunkban írtunk (Boronyai, Kovács, Csányi 2014).

Illusztráció