2.6. Függőállások, függések


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A MOZGÁS FELFEDEZÉSE GYERMEKKORBAN II. KÖTET

2.6. Függőállások, függések


A függőállásban, függésben végrehajtott fejlesztés talán az egyik legelhanyagoltabb terület a testnevelésben, mozgásfejlesztésben. Fontosságát a kar és vállöv izomerejének fejlesztésében játszott szerepe indokolja amellett, hogy egyre több gyermeknél hiányzik a függés, fára mászás, mászókázás élménye. (Érdekesség, hogy egy angol kutatás eredménye szerint háromszor akkora az esélye, hogy egy 10 év alatti gyermek kiesik az ágyából, mint annak, hogy leesik a fáról mászás közben (https://www.primalplay.com/tedx)). Márpedig azok a kihívások, megoldandó helyzetek, amelyek a különböző mászások és függések során felmerülnek, nagyon jótékonyan hatnak az énhatékonyság-érzetre, az észlelt kompetenciára, hiszen teljesítésük legtöbbször egyéni, pillanatnyi siker.

Hasonlóan a támaszgyakorlatokhoz, a függések, függőállások gyakorlása is kevésbé népszerű területe a testnevelésnek, pedig azon túlmenően, hogy a saját test erejéről a tenyéren keresztül kapott visszajelzés máshol nem tapasztalható ennyire jól értelmezhetően, számos olyan kihívást jelenthet, amik leküzdése felszabadultságot, az énhatékonyság érzetét nyújtja.
Ehhez adunk néhány szempontot.

 


Függésben fogásváltás bordásfalon (kép)

Függésben fogásváltás bordásfalon (kép)

  • A mozgástanítást és gyakorlást először mindig a függőállásokban történő végrehajtással kezdjük, és csak ezek után térhetünk át a függésekre.
  • A függőállásban végzett gyakorlatok által fokozatosan haladva célunk elérni, hogy a tanuló teljes testsúlyát legyen képes függésben megtartani, majd ebben a helyzetben további gyakorlatokat végezni. A támaszgyakorlatoknál leírt előnyök a függőállások, függések esetén is érvényesek, ám a saját test súlya függő helyzetben „érződik leginkább”.
  • A fejlesztésben fontos szerepe van a játszótereken egyre inkább megjelenő vízszintes/függőleges létráknak, sorban belógatott függeszkedő gyűrűknek, mászóhálóknak, köteleknek. A tornatermekben felhasználható ilyen jellegű eszközök köre a kelleténél szegényesebb. Szinte csak a bordásfal és a mászókötél található meg mindenütt. Ahol azonban vannak, ott jól használhatók a KTK-szerek, a tornapadok. Az óvodákban e feladatok megvalósítására jól használhatók a Greiswald-padok. Az óvodai és iskolai fejlesztés nagyban hozzájárul a játszótéri eszközök biztonságos használatához.

Példa egy tornatermi függőgyakorlatra (ábra)

Példa egy tornatermi függőgyakorlatra (ábra)

  • A függeszkedésre használt eszközök alatt olyan biztonsági felszerelésnek kell lennie, mely leesés esetén megvéd a balesetektől (például szivacsszőnyeg, gumitégla, homok).
  • Ezeknél a feladatoknál, a gyakorlatok jellege miatt, különösen fontos a gyermekek egyéni képességeinek figyelembevétele! Ez vonatkozik a nehézségi fokra és a függeszkedés hosszára is. Minden gyermeknek meg kell adni azt a lehetőséget, hogy akkor hagyja abba a gyakorlatot, amikor nem biztos a saját végrehajtásában.
  • Változatos gyakorlással tapasztalatot kell szereztetni a kéz helyzetéről (felső, alsó- és vegyes fogásokról), valamint a fogástávolságokról (szűk, normál és tág fogásról).
  • A függőgyakorlatoknál mindaddig biztosítani kell az alátámasztást lábbal, amíg a kéz-, kar- és a váll izomereje nem elégséges a test egészének biztonságos megtartásához. Különösen fontos ez a felfelé haladásnál. Ezeknél a gyakorlatoknál meg kell tanulni felbecsülni azt a távolságot, amit még biztonságosan meg tud tenni a gyermek. Ehhez segítenek a rövid- és hosszú fogásokkal haladással kapcsolatban megszerzett, az elfáradásról és a szükséges izomerő-befektetés nagyságáról szerzett tapasztalatok.
  • Az egyenletes és a változó sebességgel történő haladásnál elsősorban a függőállásban végzett gyakorlatok dominálnak. Függésben csak akkor végeztessünk gyorsan vagy változó sebességgel feladatokat, ha a váll- és a fogás ereje ezt már lehetővé teszi (balesetveszély)!
  • A mozgás szerkezeti elemeinek dinamikai összetevőkkel bonyolított végrehajtása egyfajta belső ritmust eredményez. A gyorsított, a lassított és a szaggatott mozdulatokkal történő végrehajtás a mozgások végrehajtásnak tudatosságát eredményezi. Ez a bonyolítás ennél a mozgásnál természetesen nem egyszerű, mert csak azon az időn belül lehet variálni, ami a mozdulat elindításától a lendület befejezéséig tart. Ez különösen a lassított és a szaggatott végrehajtásnál ütközik nehézségbe.
  • A páros és társas feladatoknál még nagyobb figyelmet kell fordítani arra, hogy a balesetveszélyt minimálisra csökkentsük. Ezért főleg kis magasságban vagy alápárnázott hely fölött gyakoroljanak a tanulók. Vízszintes létrán egymással szemben függés közben utánozhatják, megérinthetik, de egymás mögött helyezkedve követhetik is egymást a gyermekek. Fejlettebb izomerő esetén a párok által elvégezhető feladatokból koreográfiát is készíthetünk. A párokban történő mozgás összehangolása mindkét gyermektől nagy figyelmet követel, amelyhez alapfeltétel a fogásbiztos függés végrehajtása.
  • Az eszközök hordása bordásfalon fel-le, vagy vízszintes létrán előre-hátra haladás közben is végezhető. A függés és a függésben le- és felmászás biztos tudása esetén a megszokott gyakorlatok változatossá tétele érdekében vezethetjük be az eszközhordásos feladatokat.

Ereszkedés függésben bordásfalnál… (ábra)

Ereszkedés függésben bordásfalnál… (ábra)

Függőállásban átmászás egymás felett (kép)

Függőállásban átmászás egymás felett (kép)

Függőállásban átmászás egymás felett (kép)

Függőállásban átmászás egymás felett (kép)

Függőállásban átmászás egymás felett (kép)

Függőállásban átmászás egymás felett (kép)

Táblázat

Táblázat

Táblázat

Táblázat

Táblázat

Táblázat

TIPIKUS JÁTÉKPÉLDÁK

A függőállások, függések feldolgozása során javasolt játékok:


Táblázat