You are not authorized to access that location.

A floorball sportág technikai elemeinek oktatási szintjei a „céltábla” modell alapján – Sportági elő


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: SULIFLOORBALL – FLOORBALL AZ ISKOLÁBAN

A floorball sportág technikai elemeinek oktatási szintjei a „céltábla” modell alapján – Sportági elő


A sportági előkészítő mozgásoknál már minden gyakorlatot floorballeszközökkel hajtunk végre, természetesen használhatunk egyéb sporteszközöket, és a floorballtechnikákat hajtjuk végre, de még mindig előkészítő jelleggel.

A sportági előkészítő mozgásokat könnyedén elvégeztethetjük, ha megfelelően előkészítettük a sportági alapmozgásokkal és utána azok kombinációival. Amennyiben nem megfelelő az előkészítés, a gyerekek mozgása könnyedén széteshet, és csak nagyobb mértékű korrekciókkal tudjuk a helyes mozgásképet kiállítani.

A tanulási folyamatban mindig igyekezzünk változatos gyakorlási lehetőségeket biztosítani, amelyben változtassuk a körülményeket és a feltételeket is.

Itt már minden sportági technika közvetlen előkészítése zajlik a későbbi játékhelyzeteknek megfelelően.


Karikákat helyezünk el elszórtan a teremben, a gyerekek párban állnak fel a karikáknál.

  • A gyerekek ütő nélkül játszanak, az egyikük a védő, másik a támadó. A támadónak be kell lépnie a karikába, a védő ezt igyekszik megakadályozni azzal, hogy a támadó és a karika közé helyezkedik.
  • A labdás támadónak be kell vezetnie a labdát a karikába, a védőnek ütő nélkül előtte kell maradnia.
  • A labdás támadónak be kell vezetnie a labdát a karikába, a védőnek ütővel előtte kell maradnia.

JÁTÉKOK

Kotlós-kánya

3 gyerek játssza a szerepjátékot, 1 kotlós, 1 kánya, 1 csibe. A kotlós mögött áll a csibe, akit a kánya el akar kapni, a kotlósnak közöttük kell maradnia, megvédenie a csibét, hogy a kánya ne tudja elkapni. Amennyiben meg tudja érinteni, pontot szerez. Szerepcserével is játsszuk a játékot!

 

„Védd meg a várat!”-variációk

  • Karikákat helyezünk el a teremben, egy támadó és egy védő helyezkedik el egy karikánál. A labdás támadónak be kell vezetnie a labdát a karikába, védőnek ütő nélkül előtte kell maradnia, és ezt meg kell akadályoznia. Amennyiben a támadó sikerrel jár, kap egy pontot, amennyiben nem, úgy a védőé a pont.
  • Bójákkal elhatárolunk egy 2 × 2 méteres területet. A védőnek ütő nélkül ki kell szorítania a támadót ütővel és labdával az adott területről, a támadónak pedig bent kell maradnia. Kézzel lökni és egyéb szabálytalanságot elkövetni szigorúan tilos.

Bójákkal elhatárolunk egy 2 × 2 vagy egy 3 × 3 méteres területet. A védőnek ütő nélkül ki kell terelnie a támadó labdáját a területről.


Akadályként használható bója, jégkorong, fél floorball-labda, mez, műanyag tégla, floorballütő és szinte bármilyen tárgy.

A tanulók a pálya méretétől függően az alapvonalon vagy az oldalvonalnál helyezkednek el. Törekedjünk arra, hogy az általuk teljesített pálya legalább 10-15 méter hosszú legyen! Igyekezzünk a lehető legtöbb pályát felépíteni egymás mellé, hogy egyszerre többen tudjanak dolgozni, a gyerekeknek több gyakorlási lehetőség jusson.

  • Akadályok egyenes vonalban, egymástól 1 méterre elhelyezve. A feladat: szlalom-labdavezetés.
  • Akadályok egyenes vonalban, egymástól 1 méterre elhelyezve. A feladat: szlalom-labdavezetés, de csak a labda szlalomozik, a játékos az akadályok mellett halad.
  • Akadályok egyenes vonalban, egymástól 1 méterre elhelyezve. A feladat: szlalom-labdavezetés, de csak a labda szlalomozik, a játékos az akadályok felett halad. (Különböző méretű akadályokat válasszunk!)
  • Egyenes vonalban, sűrűn letett akadály (távolság 10 cm) A feladat:  terpeszben az akadálysor felett labda tenyeres, illetve fonák áthúzása jobbra-balra.
  • Két akadálysor egymástól keresztben 150 cm-re, előre 150 cm-re. A játékos kígyóvonalban halad, és kívülről kerüli az akadályokat.
  • Két akadálysor egymástól keresztben 150 cm-re, előre 150 cm-re. A játékos egyenes vonalban halad, de a labdája kívülről kígyóvonalban kerüli az akadályokat.
  • Egymástól szabálytalan távolságokra párosával több bója letéve (a bójapár távolsága egymástól 30–50 cm). A feladat: labdavezetéssel mindig át kell haladni a következő bójapár között.
  • Egymástól szabálytalan távolságokra párosával több bója letéve (a bójapár távolsága egymástól 30–50 cm). A feladat: labdavezetés úgy, hogy csak a labdának kell áthaladni a következő bójapár között.
  • Akadályok egyenes vonalban, egymástól 2 méterre elhelyezve. A feladat: minden akadály előtt meg kell állni, tenyeres-fonák labdavezetés felváltva néhányszor, majd indulás tenyeres oldal felé.
  • Akadályok egyenes vonalban, egymástól 2 méterre elhelyezve. A feladat: minden akadály előtt meg kell állni, tenyeres-fonák labdavezetés felváltva néhányszor, majd indulás fonák oldal felé.
  • Akadályok egyenes vonalban, egymástól 2 méterre elhelyezve. A feladat: minden akadály előtt tenyeres-fonák csel, majd indulás tenyeres oldal felé.
  • Akadályok egyenes vonalban, egymástól 2 méterre elhelyezve. A feladat: minden akadály előtt tenyeres-fonák csel, majd indulás fonák oldal felé.
  • Akadályok egyenes vonalban, egymástól 2 méterre elhelyezve. A feladat: lepördülés (lefordulás) minden akadály előtt tenyeres oldal felé.
  • Akadályok egyenes vonalban, egymástól 2 méterre elhelyezve. A feladat: lepördülés (lefordulás) minden akadály előtt fonák oldal felé.
  • Labdavezetés egymástól 1-2 méterre hosszában letett minigátak között. A gátak alatt át kell vezetni a labdát.
  • Labdavezetés egymástól 1-2 méterre hosszában letett minigátak között. A gátak alatt át kell vezetni a labdát oda-vissza.
  • Labdavezetés egymástól 1-2 méterre hosszában letett minigátak között. A gátak alatt át kell vezetni a labdát, és át kell lépni a gátak felett
  • Rengeteg bóját helyezünk el a terem egy részén, egymástól kis távolságra, szabálytalan alakzatban. A feladat: át kell vezetni a labdát tenyeres-fonák labdavezetéssel a területen.
  • Floorball ütőket fektetünk le egymás után keresztben, egymástól 1 méter távolságra. A feladat: labdavezetés közben minden ütő felett át kell emelni, majd lekezelni a labdát.

Labdavezetés 2 labdával szlalomban.


Illusztráció

JÁTÉKOK

Váltóverseny-variációk

Törekedjünk kis létszámú csapatok (2-4 fő) összeállítására, hogy a gyerekek minél többet szerepeljenek. A tanulók a pálya méretétől függően az alapvonalon vagy az oldalvonalnál helyezkednek el. Lehetőség szerint az általuk teljesített pálya legalább 10-15 méter hosszú legyen.

Váltóversenyek különféle labdavezető feladatokból állhatnak, a végén góllal zárhatják a gyerekek a pálya teljesítését. A fent említett gyakorlatsorból bármilyen feladatot játszathatunk váltóverseny jelleggel. A feladatokat kombinálhatjuk is, lehet szlalom-labdavezetés különböző fajtákkal, de beépíthetjük a keresztbe elhelyezett floorballütőt is.

 

Akadálypályák

A pályát az előbb felsorolt gyakorlatokból, különböző feladatokból állítsuk össze. Mindig annyi akadályt, feladatot tegyünk bele, hogy a gyerekek elférjenek, ne legyen nagy várakozás idő, viszont ne legyen a kicsik számára megjegyezhetetlenül sokrétű. Amennyiben azt észleljük, hogy sokat kell várniuk, tegyünk még bele feladatot; ha azt látjuk, hogy bonyolult, egyszerűsítsük. Az akadálypálya kialakítható a pálya szélén kört alkotva vagy kígyóvonalban. (A kígyóvonal azt jelenti, hogy az alapvonal oldalvonal találkozása melletti sarokból indulunk. A feladatok az oldalvonal mellett haladnak a túlsó alapvonalig. Ott belépünk a pálya közepe felé és visszafelé is elhelyezünk feladatokat. Ismét tovább lépünk a másik oldal felé, és az eredeti menetirány szerint építünk pályát a túlsó oldal felé, majd visszafelé az oldalvonal mellett építhetünk fel akadályokat. A pálya befejezése után a gyerekek odasétálhatnak az alapvonalon a pálya kezdetéhez.)

 

Labdavezetéses fogó variációi

  • A gyerekek a teremben elszórtan helyezkednek el. Mindenkinél labda van, labdavezetéssel haladnak. A fogókat mezzel vagy szalaggal jelöljük. Akit megfognak, annak átadják a jelölőt, és ő lesz az új fogó. A létszámtól függően 1–4 fogó lehet.
  • A gyerekek a teremben elszórtan helyezkednek el. Mindenkinél labda van, labdavezetéssel haladnak. A fogóknál nincs labda, ők labda nélkül futnak. Akit megfognak, elkérik a labdáját, és ő lesz az új fogó. A létszámtól függően 1–4 fogó lehet.
  • A gyerekek a teremben elszórtan helyezkednek el. Senkinél nincs labda, futva haladnak. A fogóknál van labda, ők labdavezetéssel haladnak. Akit megfognak, annak odaadják a labdát, és ő lesz az új fogó. A létszámtól függően 1–4 fogó lehet.

 

Labdaelütős játék variációi

  • A gyerekek a teremben elszórtan helyezkednek el. Mindenkinél labda van, labdavezetéssel haladnak, labdavezetés közben el kell ütniük, piszkálniuk, terelniük a társaik labdáját. Csak akkor üthetnek el labdát, ha náluk is van. Olyan labdát, amelyik nincs senkinél, nem lehet elütni. Csapkodni, szabálytalankodni nem lehet.
  • A gyerekek a teremben elszórtan helyezkednek el. Mindenkinél labda van, kivéve a kijelölt 1–6 embert. A labdások labdavezetéssel haladnak, labdavezetés közben el kell ütniük, piszkálniuk, terelniük a társaik labdáját. Akinél nincs labda, szereznie kell magának. Csapkodni, szabálytalankodni nem lehet.

Illusztráció

Illusztráció

Labdaátvételek:

A feladatok közben az alábbi lehetséges módokon tudjuk átvenni a labdát. Gyakoroltassuk mindegyik módot!

  1. tenyeressel
  2. fonákkal
  3. lábbal
  4. levegőből érkező labda elkapása ütővel
  5. levegőből érkező labda lekezelése testtel vagy lábbal

Labdaleadások:

A feladatok közben az alábbi lehetséges módokon tudjuk átadni a labdát. Gyakoroltassuk mindegyik módot!

  1. tenyeressel
  2. fonákkal
  3. lábbal (viszonylag korlátozott lehetőséget biztosít)

Feladatok párban:

A pár két tagja egymással szemben helyezkedik el, egymástól 1–6 méter távolságra:

  • labdaátvétel tenyeressel, test előtt néhány tenyeres-fonák labdaáttétel, utána átadás tenyeressel
  • labdaátvétel tenyeressel, test előtt néhány tenyeres-fonák labdaáttétel, utána átadás fonákkal
  • labdaátvétel fonákkal, test előtt néhány tenyeres-fonák labdaáttétel, utána átadás tenyeressel
  • labdaátvétel fonákkal, test előtt néhány tenyeres-fonák labdaáttétel, utána átadás fonákkal
  • labdaátvétel lábbal, test előtt néhány tenyeres-fonák labdaáttétel, utána átadás tenyeressel
  • labdaátvétel lábbal, test előtt néhány tenyeres-fonák labdaáttétel, utána átadás fonákkal
  • előző 6 feladat úgy, hogy a labdaáttételek a test mellett legyenek az átadás előtt
  • labdaátvétel lábbal, átadás tenyeressel
  • labdaátvétel lábbal, átadás fonákkal
  • labdaátvétel lábbal, átadás lábbal
  • labdaátvétel tenyeressel, átadás tenyeressel
  • labdaátvétel tenyeressel, átadás fonákkal
  • labdaátvétel tenyeressel, átadás lábbal
  • labdaátvétel fonákkal, átadás tenyeressel
  • labdaátvétel fonákkal, átadás fonákkal
  • labdaátvétel fonákkal, átadás lábbal
  • lefutások labdaátvétellel és tenyeres átadással
  • lefutások labdaátvétellel és fonák átadással
  • lefutások folyamatos tenyeres átadásokkal
  • lefutások folyamatos fonák átadásokkal
  • lefutások folyamatos átadásokkal, mindig a futás irányában a saját test előtt kell átadni
  • átadások helyben 2 labdával, labdaátvétel tenyeressel, átadás tenyeressel
  • átadások helyben 2 labdával, labdaátvétel tenyeressel, átadás fonákkal
  • átadások helyben 2 labdával, labdaátvétel tenyeressel, átadás lábbal
  • átadások helyben 2 labdával, labdaátvétel fonákkal, átadás tenyeressel
  • átadások helyben 2 labdával, labdaátvétel fonákkal, átadás fonákkal
  • átadások helyben 2 labdával, labdaátvétel fonákkal, átadás lábbal
  • átadások helyben 2 labdával, labdaátvétel lábbal, átadás tenyeressel
  • átadások helyben 2 labdával, labdaátvétel lábbal, átadás fonákkal
  • átadások helyben 2 labdával, labdaátvétel lábbal, átadás lábbal

Feladatok 3 támadóval:

Felállás háromszögben, a játékosok 1–6 méterre helyezkednek el egymástól.

Az álló helyben végzett páros feladatok mindegyike végrehajtható három játékossal is. A labda haladási iránya:

  • az óramutató járása szerint
  • az óramutató járásával ellenkezőleg
  • tetszőlegesen választható irány

Felállás: 2 játékos az egyik oldalon, egy játékos velük szemben.

Labda a 2 játékos oldalán, a három gyerek folyamatosan mozog, mindig oda kell futni, ahová leadta a labdát. A szemben állók távolsága 3–6 méter legyen.

  • labdaátvétel lábbal, átadás a szemben lévőnek tenyeressel, majd futás az átadást kapó társ mögé
  • labdaátvétel lábbal, átadás a szemben lévőnek fonákkal, majd futás az átadást kapó társ mögé
  • labdaátvétel tenyeressel, átadás a szemben lévőnek tenyeressel, majd futás az átadást kapó társ mögé
  • labdaátvétel tenyeressel, lábbal, átadás a szemben lévőnek tenyeressel, majd futás az átadást kapó társ mögé
  • labdaátvétel fonákkal, átadás a szemben lévőnek tenyeressel, majd futás az átadást kapó társ mögé
  • labdaátvétel fonákkal, átadás a szemben lévőnek fonákkal, majd futás az átadást kapó társ mögé
  • átadás a szemben lévőnek tenyeressel, mozgás a társ felé, a társtól visszakapott labda újbóli átadása, majd futás az átadást kapó társ mögé
  • átadás a szemben lévőnek fonákkal, mozgás a társ felé, a társtól visszakapott labda újbóli átadása, majd futás az átadást kapó társ mögé
  • folyamatos mozgással átadás akadály alatt, átadás balra padra, átadás jobbra padra, átadás a szemben lévő társ előtti akadály alatt a társnak
  • az előző feladat 2 labdával, 4 játékossal egymással szemben haladva
  • átadások 2 labdával, labdaátvétel tenyeressel, átadás tenyeressel
  • átadások 2 labdával, labdaátvétel tenyeressel, átadás fonákkal
  • átadások 2 labdával, labdaátvétel tenyeressel, átadás lábbal

3-4-5 emberrel végrehajtható feladatok:

  • átadások 3 labdával, labdaátvétel tenyeressel, átadás tenyeressel
  • átadások 3 labdával, labdaátvétel tenyeressel, átadás fonákkal
  • átadások 3 labdával, labdaátvétel tenyeressel, átadás lábbal

Négyszög alakban elhelyezett bójákkal végrehajtható feladatok:

Négy bójánál áll összesen 6-8 gyerek.

  • labdatovábbítás balra, futás balra (tenyeres vagy fonák vagy tetszőleges átadással)
  • labdatovábbítás balra, futás jobbra (tenyeres vagy fonák vagy tetszőleges átadással)
  • labdatovábbítás balra, futás átlósan (tenyeres vagy fonák vagy tetszőleges átadással)
  • labdatovábbítás jobbra, futás jobbra (tenyeres vagy fonák vagy tetszőleges átadással)
  • labdatovábbítás jobbra, futás balra (tenyeres vagy fonák vagy tetszőleges átadással)
  • labdatovábbítás jobbra, futás átlósan (tenyeres vagy fonák vagy tetszőleges átadással)
  • labdatovábbítás balra, 2 labda indul az átló két végpontjából, futás balra, a következő feladatban futás jobbra, a következő feladatban futás átlósan (tenyeres vagy fonák vagy tetszőleges átadással)
  • labdatovábbítás jobbra, 2 labda indul az átló két végpontjából, futás jobbra, a következő feladatban futás balra, a következő feladatban futás átlósan (tenyeres vagy fonák vagy tetszőleges átadással)

Lefutások

3 játékos helyezkedik el az alapvonalon: egyik középen, ketten a két szélén. A feladatot lehetőség szerint lövéssel fejezzék be.

  • 3-as lefutás: labda a középső játékosnál, két társ a két szélén, átadásokkal futás az ellenfél kapuja felé, mindig a középső játékoshoz kerül a labda, átadás jobbra-vissza, átadás balra-vissza, folyamatosan a pálya túlsó végéig
  • hármasnyolcas mögéfutással: középsőtől indul a labda, mindenki az átadás után amögé a társ mögé fut, akinek passzolt, és így haladnak folyamatosan a pálya túlsó végéig
  • hármasnyolcas eléfutással: középsőtől indul a labda, labdavezetéssel viszi a társa felé, eléfut, és visszapasszolja a labdát, így haladnak folyamatosan a pálya túlsó végéig

JÁTÉKOK

„Ki ad többet?”-variációk

A játék lényege, hogy adott idő alatt kell minél több átadást végezni, vagy minél előbb el kell érni adott számú (30, 50, 100) hibátlan átadást. A gyerekek közötti távolság megszabható.

  • átadásversenyek párban adott időre (fél perc, 1 perc, 2 perc), átadási megkötésekkel (tenyeres, fonák, egyéb variációk)
  • átadásversenyek párban adott időre (fél perc, 1 perc, 2 perc), távolsági megkötésekkel (közel, közepes távolságban, távol)
  • átadásversenyek párban adott időre (fél perc, 1 perc, 2 perc), egyéb feladatokkal (felugrás, féltérdelés, guggolás-felállás)
  • átadásversenyek hármasban adott időre (fél perc, 1 perc, 2 perc), átadási megkötésekkel (tenyeres, fonák, egyéb variációk)
  • átadásversenyek hármasban adott időre (fél perc, 1 perc, 2 perc), távolsági megkötésekkel (közel, közepes távolságban, távol)
  • átadásversenyek hármasban adott időre (fél perc, 1 perc, 2 perc), egyéb feladatokkal (felugrás, féltérdelés, guggolás-felállás)
  • átadás-„szépségverseny”: a meghatározott feladat végrehajtását kell értékelni

Cseréld ki!

Labdavezetéssel haladnak a gyerekek tetszőlegesen választott útvonalon. A szemből érkező társsal átadás-labdaátvétel történik (egyszerre 2 labda mozog). A labdát cserélő játékosok nem mehetnek egymáshoz közel.

 

„Gyűjts gólokat!”-variációk

  • Párban állnak a játékosok, átadásokkal haladhatnak a teremben, felváltva a kapukra kell gólt lőniük. Elhelyezhetünk 1–6 darab kaput. A játék 10-20-30 gólig tarthat.
  • Párban állnak a játékosok, átadásokkal haladhatnak a teremben, felváltva a kapukra kell gólt lőniük. Elhelyezhetünk 1–6 darab kaput. A játék 1-2-3 percig tarthat.

Illusztráció

  1. tenyeres
  2. fonák
  • ütött
  • húzott

Mindegyik lövésfajtát gyakoroltassuk!

  • sarokból labdavezetés a túlsó kapu felé, a másik térfélen oldalt egy pad 45 fokos szögben, labdavezetés után rá kell passzolni a padra, az onnan visszajövő labdát kell kapura lőni
  • 4 bója egyvonalban, egymástól 2 méterre szemben a kapuval, kissé az egyik oldalon. A játékos a bóják mögül indul. A kaputól legmesszebb lévőnél szemből kapott labda megállítása, beszökkenés kapu felé, szemből kapott labda megállítása, beszökkenés kapu felé, szemből kapott labda megállítása, beszökkenés az utolsó bójához, szemből kapott labda megállítása, lövés, hátraszökkenés a következő labdához, lövés, hátraszökkenés a következő labdához, lövés hátraszökkenés a kezdő bójához, lövés.
  • az első feladat jobbról, balról, illetve hátulról kapott labdával
  • 4 bója egyvonalban, egymástól 2 méterre, a kapuval szemben. A kaputól legmesszebb lévőnél áll a játékos. Szemből kapott labda gurítva érkezik a különböző távolságra lévő bójához, ahová a játékos belép és lő, majd a lövés után visszalép hátra. Mindig máshová érkezik a labda, a játékosnak kell felfedeznie, hogy melyik bójától kell lőnie.
  • az előző feladat jobbról, balról, illetve hátulról kapott labdával
  • Felállás: 3 játékos a sarokban, 3 játékos a felezővonalon, mindenki a pálya bal oldalán. A sarokban lévő passzol az induló társnak, aki kapura lő, majd helyet cserélnek.
  • Felállás: 3 játékos a sarokban, 3 játékos a felezővonalon, mindenki a pálya jobb oldalán. A sarokban lévő passzol az induló társnak, aki kapura lő, majd helyet cserélnek.
  • Felállás: 3 játékos a sarokban a pálya jobb oldalán, 3 játékos a felezővonalon a pálya bal oldalán. A sarokban lévő passzol az induló társnak, aki kapura lő, majd helyet cserélnek.
  • Felállás: 3 játékos a felezővonalon a pálya jobb oldalán, 3 játékos a felezővonalon a pálya bal oldalán. A jobb oldali passzol a balról induló társnak, aki kapura lő, majd bal oldalon lévő játékos passzol jobbra. Folyamatosan mindenki ad egy átadást, majd kap egyet és lő. Mindig a másik oldalra kell állni lövés után.
  • Felállás 3 játékos a térfél közepén a pálya jobb oldalán, 3 játékos a térfél közepén a pálya bal oldalán. A jobb oldali passzol a balról induló társnak, aki kapura lő, majd bal oldalon lévő játékos passzol jobbra. Folyamatosan mindenki ad egy átadást, majd kap egyet és lő. Mindig a másik oldalra kell állni lövés után.
  • Felállás: 3 játékos a pálya jobb sarkában, 3 játékos a pálya bal sarkában. A jobb oldali passzol a balról középre kanyarodó társnak, aki kapura lő, majd bal oldalon lévő játékos passzol jobbra. Folyamatosan mindenki ad egy átadást, majd kap egyet és lő. Mindig a másik oldalra kell állni lövés után.
  • Felállás a pálya 4 sarkában, körbe haladunk az óramutató járása szerint. Az első induló tanuló elvezeti a pálya széle mellett a felezővonalig, leadja a sarokban lévő társnak, aki visszapasszolja a kapu felé mozgónak, aki lő. Az adogató a sarokban marad, a lövő továbbmegy.
  • Az előző feladat azzal a kiegészítéssel, hogy lövés után a lövő megy adogatni, míg az adogató halad tovább a következő sarokba.
  • Felállás a pálya 4 sarkában, körbe haladunk az óramutató járásával ellentétesen. Az első induló tanuló elvezeti a pálya széle mellett a felezővonalig, leadja a sarokban lévő társnak, aki visszapasszolja a kapu felé mozgónak, aki lő. Az adogató a sarokban marad, a lövő továbbmegy.
  • Az előző feladat azzal a kiegészítéssel, hogy lövés után a lövő megy adogatni, míg az adogató halad tovább a következő sarokba.

JÁTÉKOK

Cowboyharc-variációk

  • A gyerekek labdavezetéssel haladnak a teremben. 2 perc alatt a lehető legtöbb gólt kell lőniük. 2–6 kapu feltehető.
  • A gyerekek labdavezetéssel haladnak a teremben. 2 perc alatt a lehető legtöbb gólt kell lőniük. Akár belövik a gólt, akár nem, tovább kell menniük egy másik kapuhoz. 2–6 kapu feltehető.
  • A gyerekek labdavezetéssel haladnak a teremben. A lehető leggyorsabban 10-20 gólt kell lőniük. 2–6 kapu feltehető.
  • A gyerekek labdavezetéssel haladnak a teremben a lehető leggyorsabban 10-20 gólt kell lőniük. Akár belövik a gólt, akár nem, tovább kell menniük egy másik kapuhoz. 2–6 kapu feltehető.

 

Királyozás-variációk

  • A gyerekek labdával egymás mögött állnak fel, és a kapuhoz közel kezdenek lőni, aki belövi, hátrébb mehet. Lehet vonalakhoz vagy bójákhoz igazodni.
  • A gyerekek labdával egymás mögött állnak fel, és a kapuhoz közel kezdenek lőni, aki belövi, hátrébb mehet. Csak akkor érvényes a gól, ha nem pattan le a labda a vonal előtt. Lehet vonalakhoz vagy bójákhoz igazodni.
  • A gyerekek sorban állnak adott távolságra a kaputól. Ha valamelyik játékos előtt egy társa gólt szerzett, akkor a játékosnak is be kell lőnie a labdát a kapuba. Ha nem sikerül, kiesik a játékból. A kiesők kapjanak egyéb feladatot!
  • A gyerekek sorban állnak a felezővonalon, egy adogató áll a sarokban. Minden labda nála van, ő adja a kapu felé mozgóknak az átadást, ha valaki előtt egy társa gólt szerzett, ő azonban nem talál a kapuba, akkor kiesik. A kiesők kapjanak egyéb feladatot!

 

Céltábla-variációk

  • A gyerekek adott távolságra állnak a kaputól. A kapu felső sarkára egy mezt kötünk. Ki találja el először a mezt? Mindenkinek legalább egyszer lőnie kell.
  • A gyerekek adott távolságra állnak a kaputól. A kapu felső sarkára egy mezt kötünk. Ki találja el 2-szer, 3-szor, stb.?

 

Galaxis őrzői

4 kaput helyezünk el: 2 a pálya végébe és 2 oldalra, a felezővonalhoz kerül. Mind a négy kapuban áll egy-egy játékos. A játékot 2 labdával játsszuk. Bármelyik kapura lehet gólt lőni. Aki gólt kap, annak helyére beáll egy új játékos. Az új játékos a helyét elfoglalva lőheti a labdát. Folyamatosan jönnek be a cserék minden gólnál, ahhoz a kapuhoz, amelyikbe bekerült a labda.


  • A kapus a kapuban térdel, jelre kivetődik adott pontra, és gyorsan visszahelyezkedik térdelésbe.
  • A kapus a kapuban térdel, dobott labdára kivetődik, és gyorsan visszahelyezkedik térdelésbe.
  • Valaki labdát vezet a kapuelőtérben, a kapus a kapuban térdel, kivetődik, és gyorsan visszahelyezkedik térdelésbe.
  • A kapu háta mögül előre kell gurítani a labdát. A kapus a kapuban térdel, kivetődik a labdára, és gyorsan visszahelyezkedik térdelésbe.
  • A kapus lábához érkeznek gurított labdák – jobbra, balra, felváltva jobbra és balra, szabálytalanul jobbra-balra.
  • A kapus kezéhez mennek felemelt labdák – jobbra, balra, felváltva jobbra és balra, szabálytalanul jobbra-balra.
  • A kapu háta mögött 2 darab tornapad ferdén beállítva, kapu előtt valaki rálövi a padra, az visszapattan a kapu elé, a kapusnak rá kell vetődnie.
  • A kapus felállva kidobja a labdát egy adott területre, a végén a labdának gurulnia kell.
  • A kapus felállva kidobja a labdát egy adott célra (zsámoly, bója).
  • A kapus felállva kidobja a labdát egy társnak, aki másik feladatot végez a labdával.

JÁTÉKOK

Bójakidobó-variációk

  • A kapus felállva célba dob egy 5–20 méterre elhelyezett bójára időre (30 mp, 1 perc).
  • A kapus felállva célba dob egy 5–20 méterre elhelyezett bójára meghatározott számú találatig (10-20).
  • A kapus felállva célba dob egy 5 méterre elhelyezett bójára, találat esetén 10 méterre, majd 15-re, végül 20-ra. Az a győztes, aki először eltalálja az utolsó, legtávolabbi bóját.

 

Fekete Párduc

  • A kapusnak 30 másodperc alatt a lehető legtöbbször meg kell érintenie a jobbra 2 méterre és a balra 2 méterre lévő zsámolyt vetődve.

Illusztráció

 

3 gyerek játssza a szerepjátékot, 1 kotlós, 1 kánya, 1 csibe. A kotlós mögött áll a csibe, akit a kánya el akar kapni, a kotlósnak közöttük kell maradnia, megvédenie a csibét, hogy a kánya ne tudja elkapni. Amennyiben meg tudja érinteni, pontot szerez. Szerepcserével is játsszuk a játékot!

 


 

  • Karikákat helyezünk el a teremben, egy támadó és egy védő helyezkedik el egy karikánál. A labdás támadónak be kell vezetnie a labdát a karikába, védőnek ütő nélkül előtte kell maradnia, és ezt meg kell akadályoznia. Amennyiben a támadó sikerrel jár, kap egy pontot, amennyiben nem, úgy a védőé a pont.
  • Bójákkal elhatárolunk egy 2 × 2 méteres területet. A védőnek ütő nélkül ki kell szorítania a támadót ütővel és labdával az adott területről, a támadónak pedig bent kell maradnia. Kézzel lökni és egyéb szabálytalanságot elkövetni szigorúan tilos.
  • Bójákkal elhatárolunk egy 2 × 2 vagy egy 3 × 3 méteres területet. A védőnek ütő nélkül ki kell terelnie a támadó labdáját a területről.

 

Törekedjünk kis létszámú csapatok (2-4 fő) összeállítására, hogy a gyerekek minél többet szerepeljenek. A tanulók a pálya méretétől függően az alapvonalon vagy az oldalvonalnál helyezkednek el. Lehetőség szerint az általuk teljesített pálya legalább 10-15 méter hosszú legyen.

Váltóversenyek különféle labdavezető feladatokból állhatnak, a végén góllal zárhatják a gyerekek a pálya teljesítését. A fent említett gyakorlatsorból bármilyen feladatot játszathatunk váltóverseny jelleggel. A feladatokat kombinálhatjuk is, lehet szlalom-labdavezetés különböző fajtákkal, de beépíthetjük a keresztbe elhelyezett floorballütőt is.


 

A pályát az előbb felsorolt gyakorlatokból, különböző feladatokból állítsuk össze. Mindig annyi akadályt, feladatot tegyünk bele, hogy a gyerekek elférjenek, ne legyen nagy várakozás idő, viszont ne legyen a kicsik számára megjegyezhetetlenül sokrétű. Amennyiben azt észleljük, hogy sokat kell várniuk, tegyünk még bele feladatot; ha azt látjuk, hogy bonyolult, egyszerűsítsük. Az akadálypálya kialakítható a pálya szélén kört alkotva vagy kígyóvonalban. (A kígyóvonal azt jelenti, hogy az alapvonal oldalvonal találkozása melletti sarokból indulunk. A feladatok az oldalvonal mellett haladnak a túlsó alapvonalig. Ott belépünk a pálya közepe felé és visszafelé is elhelyezünk feladatokat. Ismét tovább lépünk a másik oldal felé, és az eredeti menetirány szerint építünk pályát a túlsó oldal felé, majd visszafelé az oldalvonal mellett építhetünk fel akadályokat. A pálya befejezése után a gyerekek odasétálhatnak az alapvonalon a pálya kezdetéhez.)


 

  • A gyerekek a teremben elszórtan helyezkednek el. Mindenkinél labda van, labdavezetéssel haladnak. A fogókat mezzel vagy szalaggal jelöljük. Akit megfognak, annak átadják a jelölőt, és ő lesz az új fogó. A létszámtól függően 1–4 fogó lehet.
  • A gyerekek a teremben elszórtan helyezkednek el. Mindenkinél labda van, labdavezetéssel haladnak. A fogóknál nincs labda, ők labda nélkül futnak. Akit megfognak, elkérik a labdáját, és ő lesz az új fogó. A létszámtól függően 1–4 fogó lehet.
  • A gyerekek a teremben elszórtan helyezkednek el. Senkinél nincs labda, futva haladnak. A fogóknál van labda, ők labdavezetéssel haladnak. Akit megfognak, annak odaadják a labdát, és ő lesz az új fogó. A létszámtól függően 1–4 fogó lehet.

 

  • A gyerekek a teremben elszórtan helyezkednek el. Mindenkinél labda van, labdavezetéssel haladnak, labdavezetés közben el kell ütniük, piszkálniuk, terelniük a társaik labdáját. Csak akkor üthetnek el labdát, ha náluk is van. Olyan labdát, amelyik nincs senkinél, nem lehet elütni. Csapkodni, szabálytalankodni nem lehet.
  • A gyerekek a teremben elszórtan helyezkednek el. Mindenkinél labda van, kivéve a kijelölt 1–6 embert. A labdások labdavezetéssel haladnak, labdavezetés közben el kell ütniük, piszkálniuk, terelniük a társaik labdáját. Akinél nincs labda, szereznie kell magának. Csapkodni, szabálytalankodni nem lehet.

 

A játék lényege, hogy adott idő alatt kell minél több átadást végezni, vagy minél előbb el kell érni adott számú (30, 50, 100) hibátlan átadást. A gyerekek közötti távolság megszabható.

  • átadásversenyek párban adott időre (fél perc, 1 perc, 2 perc), átadási megkötésekkel (tenyeres, fonák, egyéb variációk)
  • átadásversenyek párban adott időre (fél perc, 1 perc, 2 perc), távolsági megkötésekkel (közel, közepes távolságban, távol)
  • átadásversenyek párban adott időre (fél perc, 1 perc, 2 perc), egyéb feladatokkal (felugrás, féltérdelés, guggolás-felállás)
  • átadásversenyek hármasban adott időre (fél perc, 1 perc, 2 perc), átadási megkötésekkel (tenyeres, fonák, egyéb variációk)
  • átadásversenyek hármasban adott időre (fél perc, 1 perc, 2 perc), távolsági megkötésekkel (közel, közepes távolságban, távol)
  • átadásversenyek hármasban adott időre (fél perc, 1 perc, 2 perc), egyéb feladatokkal (felugrás, féltérdelés, guggolás-felállás)

átadás-„szépségverseny”: a meghatározott feladat végrehajtását kell értékelni


 

Labdavezetéssel haladnak a gyerekek tetszőlegesen választott útvonalon. A szemből érkező társsal átadás-labdaátvétel történik (egyszerre 2 labda mozog). A labdát cserélő játékosok nem mehetnek egymáshoz közel.


 

  • Párban állnak a játékosok, átadásokkal haladhatnak a teremben, felváltva a kapukra kell gólt lőniük. Elhelyezhetünk 1–6 darab kaput. A játék 10-20-30 gólig tarthat.
  • Párban állnak a játékosok, átadásokkal haladhatnak a teremben, felváltva a kapukra kell gólt lőniük. Elhelyezhetünk 1–6 darab kaput. A játék 1-2-3 percig tarthat.

 

  • A gyerekek labdavezetéssel haladnak a teremben. 2 perc alatt a lehető legtöbb gólt kell lőniük. 2–6 kapu feltehető.
  • A gyerekek labdavezetéssel haladnak a teremben. 2 perc alatt a lehető legtöbb gólt kell lőniük. Akár belövik a gólt, akár nem, tovább kell menniük egy másik kapuhoz. 2–6 kapu feltehető.
  • A gyerekek labdavezetéssel haladnak a teremben. A lehető leggyorsabban 10-20 gólt kell lőniük. 2–6 kapu feltehető.
  • A gyerekek labdavezetéssel haladnak a teremben a lehető leggyorsabban 10-20 gólt kell lőniük. Akár belövik a gólt, akár nem, tovább kell menniük egy másik kapuhoz. 2–6 kapu feltehető.

 

  • A gyerekek labdával egymás mögött állnak fel, és a kapuhoz közel kezdenek lőni, aki belövi, hátrébb mehet. Lehet vonalakhoz vagy bójákhoz igazodni.
  • A gyerekek labdával egymás mögött állnak fel, és a kapuhoz közel kezdenek lőni, aki belövi, hátrébb mehet. Csak akkor érvényes a gól, ha nem pattan le a labda a vonal előtt. Lehet vonalakhoz vagy bójákhoz igazodni.
  • A gyerekek sorban állnak adott távolságra a kaputól. Ha valamelyik játékos előtt egy társa gólt szerzett, akkor a játékosnak is be kell lőnie a labdát a kapuba. Ha nem sikerül, kiesik a játékból. A kiesők kapjanak egyéb feladatot!
  • A gyerekek sorban állnak a felezővonalon, egy adogató áll a sarokban. Minden labda nála van, ő adja a kapu felé mozgóknak az átadást, ha valaki előtt egy társa gólt szerzett, ő azonban nem talál a kapuba, akkor kiesik. A kiesők kapjanak egyéb feladatot!

 


 

  • A gyerekek adott távolságra állnak a kaputól. A kapu felső sarkára egy mezt kötünk. Ki találja el először a mezt? Mindenkinek legalább egyszer lőnie kell.
  • A gyerekek adott távolságra állnak a kaputól. A kapu felső sarkára egy mezt kötünk. Ki találja el 2-szer, 3-szor, stb.?

 

4 kaput helyezünk el: 2 a pálya végébe és 2 oldalra, a felezővonalhoz kerül. Mind a négy kapuban áll egy-egy játékos. A játékot 2 labdával játsszuk. Bármelyik kapura lehet gólt lőni. Aki gólt kap, annak helyére beáll egy új játékos. Az új játékos a helyét elfoglalva lőheti a labdát. Folyamatosan jönnek be a cserék minden gólnál, ahhoz a kapuhoz, amelyikbe bekerült a labda.


 

  • A kapus felállva célba dob egy 5–20 méterre elhelyezett bójára időre (30 mp, 1 perc).
  • A kapus felállva célba dob egy 5–20 méterre elhelyezett bójára meghatározott számú találatig (10-20).
  • A kapus felállva célba dob egy 5 méterre elhelyezett bójára, találat esetén 10 méterre, majd 15-re, végül 20-ra. Az a győztes, aki először eltalálja az utolsó, legtávolabbi bóját.

 


 

  • A kapusnak 30 másodperc alatt a lehető legtöbbször meg kell érintenie a jobbra 2 méterre és a balra 2 méterre lévő zsámolyt vetődve.