Az alapvető mozgásformák kombinációi lehetőséget nyújtanak a további fejlesztésekre természetesen a floorball feladatok végrehajtásával. Ezeknél a feladatoknál a sportági alapmozgásokat már nem elkülönítve tanítjuk a gyerekeknek, hanem a részfeladatokat összekapcsoljuk.
A helyváltoztató, helyzetváltoztató és a finommotoros gyakorlatok összekapcsolásának nagyon sok variációja lehetséges. A három mozgáscsoporton belül, illetve más mozgáscsoportból vett gyakorlattal is kombinálhatunk. Összekapcsolhatunk tehát helyváltoztatót helyváltoztatóval, helyzetváltoztatót helyzetváltoztatóval, finommotorost finommotorossal, valamint helyváltoztatót helyzetváltoztatóval vagy finommotorossal, helyzetváltoztatót helyváltoztatóval vagy finommotorossal, finommotorost helyváltoztatóval vagy helyzetváltoztatóval. Természetesen nem pusztán 2 dolgot kapcsolhatunk, hanem több alapvető mozgásformát is egymás mellé építhetünk.
Kezdetben törekedjünk az egyszerűbb kombinációk alkalmazására, és haladjunk az összetettebb, a gyerekek számára bonyolultabb feladatok irányába!
A következőkben olyan variációkat sorolunk fel, amelyek jól alkalmazhatóak a megfelelő ütő-labda kapcsolat kialakítása céljából. A következő gyakorlatoknál használhatunk különböző méretű ütőket, valamint különböző méretű, tömegű és fajtájú labdákat is.
Variációk:
- földön lévő labdára helyezett ütővel labda gurítása jobbra-balra-előre-hátra
- tenyeres, illetve fonák „labdaterelés” helyben test előtt, test mellett
- tenyeres, illetve fonák „labdaterelés” helyben terpeszállásban, hajlított térddel, majd sípszóra áthúzás két láb között, és folytatás ellenkező irányban
- labdára fektetett ütő hátrahúzása hirtelen, labda „felvétele” az ütőre és vízszintes megtartása
- labdára fektetett ütő hátrahúzása hirtelen, labda „felvétele” az ütőre, vízszintes megtartása, majd feldobása a levegőbe és levétele ütővel, illetve lábbal
- felvett labdával dekázás tenyeres ütőtartással
- felvett labdával dekázás fonák ütőtartással
- felvett labdával dekázás tenyeres és fonák váltott ütőtartással
- felvett labdával dekázás a nyélen
- labdavezetés helyben, jelre labda átgurítása láb alatt ütővel, fordulat, majd labdavezetés haladással
- labdavezetés helyben, jelre félfordulat (90 fok) tenyeres irányba, illetve fonák irányba
- labdavezetés helyben, jelre teljes fordulat (180 fok) tenyeres irányba, illetve fonák irányba
- labdavezetés terpeszállásban, nyolcas alakban a lábak körül mindkét irányban
- labdavezetés alaphelyzetben, nyolcas alakban láb körül mindkét irányban
A gyerekek elszórtan állnak a teremben. Fel kell venniük az ütőre a labdát, és a levegőben kell dekázniuk annyit, amennyit tudnak. Próbálják ki a labda levegőben tartását többféle ütőtartással is (tenyeres, fonák, tenyeres és fonák váltogatva, ütőnyél, illetve ezek kombinációi).
A gyerekek a teremben elszórtan helyezkednek el, és tanári jelre hajtják végre a feladatokat.
A jel lehet sípszó, taps, szóbeli utasítás, egyéb hang. Javasolt feladatok:
- Mozgás közben jelre féltérdelésbe kell ereszkedni.
- Mozgás közben jelre alapállásba kell helyezkedni.
- Mozgás közben jelre féltérdelésbe kell ereszkedni ütővel a kézben.
- Mozgás közben jelre alapállásba kell helyezkedni ütővel a kézben.
- Karikákat helyezünk el a teremben a létszámnak megfelelően, mindenki ütővel szabadon mozog a területen. Jelre a karikában féltérdelésbe kell ereszkedni.
- Karikákat helyezünk el a teremben a létszámnak megfelelően, mindenki ütővel mozog. jelre a karikában alapállásba kell helyezkedni.
JÁTÉKOK
„Szobros játék”-variációk
- A gyerekek tetszőleges útvonalat választva futnak a teremben, tapsra szoborrá merevednek. Minden alkalommal másféle szobrot kell bemutatniuk.
- A gyerekek tetszőleges útvonalat választva futnak a teremben, tapsra szoborrá merevednek. Minden alkalommal másféle szobrot kell bemutatniuk. Sípszóra féltérdelésbe ereszkednek.
- Szoboralakítás tapsra, mint az előző feladatban, sípszóra floorballalapállásba kell ereszkedni.
- Az előző két játék ütővel – az ütővel kell kreatív szobrokat mutatni.
- A gyerekek tetszőleges útvonalat választva futnak a teremben, jelre valamilyen floorball témájú szoborrá merevednek. Minden alkalommal másféle szobrot kell bemutatniuk.
- A gyerekek tetszőleges útvonalat választva futnak a teremben, jelre valamilyen floorballos védekezést ábrázoló szoborrá merevednek. Minden alkalommal másféle szobrot kell bemutatniuk.
„Kis mókusok ki a házból!”-variációk
- A teremben karikákat helyezünk el a gyereklétszámnak megfelelően. A gyerekek tetszőleges útvonalat választva futnak a teremben, és „Kis mókusok be a házba!” felkiáltásra bemennek a házba (beállnak a karikába), ahol a védekező alapállás helyzetét veszik fel. Ezt követően a „Kis mókusok ki a házból!” kiálltásra ki kell jönni a karikából, és folytatni a futkosást a teremben.
- Az előző játék azzal a különbséggel, hogy a karikában a féltérdelés helyzetét kell felvenni.
- Az előző két feladat ütővel végrehajtva.
- A játék kombinálható más játékokkal is (pl. fogójátékkal, „Tűz-víz-repülő”-vel)
A gyerekek elszórtan helyezkednek el a teremben. Az alábbi háromféle módon vezessék a labdát:
- jobbra-balra,
- előre-hátra test mellett,
- félkörívben test előtt.
A különböző helyzetekben a 3 fajta labdavezetést gyakoroltassuk
- egy lábon állva lábbal, majd lábcserével,
- egy lábon állva ütővel,
- egyensúlyeszközön állva ütővel,
- labdára felülről rászorított ütővel (tenyeres, fonák),
- földre letett mez felett áthúzva (a labda mindig átgurul a mezen),
- tornaszőnyeg tetején állva,
- tornaszőnyeg tetején állva, a labda is a szőnyegen,
- nyolcas alakban láb körül,
- zárt állásban körben,
- 2 labdával.
A labdát vezethetjük különböző eszközökkel is (karika, tornabot, seprű, stb.), de itt már nagyobb hangsúlyt helyezhetünk a floorballütő használatára.
Vezethetünk különböző méretű, tömegű, keménységű labdákat is (kosárlabda, kézilabda, röplabda, gumilabda, szivacskézilabda, miniteniszlabda, teniszlabda, pinponglabda, stb.), de itt már törekedjünk arra, hogy a floorball-labda is előtérbe kerüljön!
- Labdavezetés helyzetváltoztatás közben
A gyerekek elszórtan helyezkednek el a teremben, és egyhelyben hajtják végre a feladatokat. Labdavezetést végeznek, miközben
- állásból guggolásokat végeznek,
- a féltérdelés és guggolás helyzeteket váltogatják,
- állásból leülnek, majd felállnak,
- az felsoroltak kombinációit végzik.
- Labdavezetés helyváltoztatás közben
A gyerekek labdavezetés közben mozognak a teremben. A labdavezetés történhet
- séta közben,
- lassú futás közben,
- padon végigsétálva, a labda a földön,
- pad mellett séta, a labda a padon,
- sebességváltoztatással,
- irány megváltoztatásával,
- körbefordulással,
- mászással.
A labdát vezethetjük különböző eszközökkel is (karika, tornabot, seprű stb.), de itt már nagyobb hangsúlyt helyezhetünk a floorballütő használatára.
Vezethetünk különböző méretű, tömegű, keménységű labdákat is (kosárlabda, kézilabda, röplabda, gumilabda, szivacskézilabda, miniteniszlabda, teniszlabda, pinponglabda stb.), de itt már törekedjünk arra, hogy a floorball-labda is előtérbe kerüljön!
JÁTÉKOK
„Szobros játék”-variációk
- A gyerekek labdavezetéssel futnak tetszőleges útvonalon a teremben, tapsra szoborrá merevednek. Minden alkalommal másféle szobrot kell bemutatniuk.
- A gyerekek labdavezetéssel futnak tetszőleges útvonalon a teremben, tapsra szoborrá merevednek. Minden alkalommal másféle szobrot kell bemutatniuk. Sípszóra féltérdelésbe ereszkednek.
- Szoboralakítás tapsra, mint az előző feladatban, sípszóra floorballalapállásba kell ereszkedni.
- A gyerekek tetszőleges útvonalat választva, labdavezetéssel futnak a teremben, jelre valamilyen floorball témájú szoborrá merevednek. Minden alkalommal másféle szobrot kell bemutatniuk.
- A gyerekek tetszőleges útvonalat választva, labdavezetéssel futnak a teremben, jelre valamilyen floorballos védekezést ábrázoló szoborrá merevednek. Minden alkalommal másféle szobrot kell bemutatniuk.
„Kis mókusok ki a házból!”-variációk
- A teremben karikákat helyezünk el a gyereklétszámnak megfelelően. A gyerekek tetszőleges útvonalat választva, labdavezetéssel futnak a teremben és „Kis mókusok be a házba!” felkiáltásra bemennek a házba (beállnak a karikába), ahol az alapállás helyzetét veszik fel. Ezt követően „Kis mókusok ki a házból!” kiálltásra ki kell jönni a karikából, és folytatni a futkosást labdavezetéssel a teremben.
- Az előző játék azzal a különbséggel, hogy a karikában a féltérdelés helyzetét kell felvenni.
Pacsizós
A gyerekek labdavezetéssel mozognak a teremben, kétkezes ütőfogással vezetik a labdát. Amikor szembetalálkoznak valakivel, a lenti kézzel el kell engedniük az ütőt, és pacsizniuk kell a társsal. Folyamatosan számolják, hogy hány társsal sikerült összepacsizni.
Fogójátékok
- Gyűjts csapatot! – A fogónál van labda és az ütőjével labdavezetést hajt végre haladással, a többiek futnak a teremben ütővel a kézban (a megbeszélt ütőtartási kritériumoknak megfelelően). Akit megfog a fogó, az labdát vesz, és ő is fogóvá válik, így egyre több fogó lesz a játékban. Aki a végén utoljára marad labda nélkül, az a győztes.
- Szalagos fogó – Mindenkinél labda van, a gyerekek labdavezetéssel közlekednek a teremben. A fogókat színes szalag jelöli. Akit a fogó megfog, annak átadja a szalagot. (Szalag helyett mezzel is játszható.)
- Macifogó labdavezetéssel – A felezővonalon áll egy „maci”, a többiek – a „kicsi málnák” – az alapvonalon helyezkednek el. A tanári jelre mindenkinek át kell jutni a túlsó oldalra labdavezetéssel anélkül, hogy megfognák. Akit a fogó megfog, annak valamilyen feladatot kell megcsinálnia (felmászni a bordásfalra, dekázni 5-ször, végigvezetni a labdát a padon, stb.), utána visszaállhat a játékba.
- Terpeszfogó labdavezetéssel – A fogókat szalaggal vagy mezzel jelöljük. A játék végéig ők a fogók. Akit a fogó(k) megfog(nak) terpeszbe áll, társai kiszabadíthatják, ha átgurítják a labdájukat a lába alatt. A fogók akkor nyernek, ha mindenkit terpeszbe tudtak állítani.
- Jégfogó labdavezetéssel – a fogókat szalaggal vagy mezzel jelöljük. A játék végéig ők a fogók. Kiválasztunk egy vagy két kiolvasztót, aki ki tudja szabadítani az elfogottakat. Akit a fogó(k) megfog(nak), szobrot csinál, kiolvasztó társa, társai kiszabadíthatják, ha megérintik.
1. változat: A fogók ismerik a kiolvasztót és nem foghatják meg.
2. változat: A kiolvasztó(k) kiléte titok a fogók előtt, és őt is elkaphatják, de akkor nem tud már olvasztani.
- Színcápa labdavezetéssel 1. – Egy vagy több „cápa” áll a felezővonalon, a „kicsi halak” az alapvonalon helyezkednek el. A „cápa” mond egy színt. Akin van ilyen szín, labdát vezetve átmehet a túloldalra, akin nincs, annak labdavezetéssel át kell jutnia a túlsó oldalra anélkül, hogy megfognák. Akit a fogó megfog, annak valamilyen feladatot kell megcsinálnia (felmászni a bordásfalra, dekázni 5-ször, végigvezetni a labdát a padon, stb.), utána visszaállhat a játékba.
- Színcápa labdavezetéssel 2. – Egy vagy több cápa áll a felezővonalon, a kicsi halak az alapvonalon helyezkednek el. A cápa mond egy színt, akin van ilyen szín átmehet a túloldalra, akin nincs át kell jutni a túlsó oldalra anélkül, hogy megfognák. Akit a fogó megfog, annak be kell állnia középre, így egyre több lesz a „cápa” és egyre kevesebb a menekülő „halacska”.
„Dodzsemjáték”-variációk
- A gyerekek tetszőleges útvonalat választva, kétkezes ütőfogással vezetik a labdát a teremben. Amikor szembetalálkoznak valakivel, óvatosan ütközni kell vele vállal. Mindenki számolja, hogy hány társsal találkozott.
- Az előző játék azzal a különbséggel, hogy találkozáskor a vállal történő óvatos ütközés közben egy picit tolni is kell a társon.
- Az említett két játék egykezes ütőfogással.
FloorballKRESZ, „Rendőr–autós”-variációk
- A gyerekek labdát vezetnek, a velük szemben álló pedagógus a „rendőr”, aki mutatja, hogy milyen irányba kell menniük (előre, hátra, jobbra, balra). Amikor felemeli a karját, mindenkinek meg kell állnia.
- A gyerekek labdát vezetnek, a velük szemben álló pedagógus a „rendőr”, aki mozgásával mutatja (előre, hátra, jobbra, balra), hogy milyen irányba kell menniük (előre, hátra, jobbra, balra). Amikor felemeli a karját, mindenkinek meg kell állnia.
- A gyerekek labdát vezetnek, a velük szemben álló pedagógus a „rendőr”, aki ütővel, labdával mutatja, (jobbkezes-balkezes-támadó-védő ütőfogással/ütőhasználattal) hogy milyen irányba kell menniük.
„Csiga–gepárd”-variációk
- A gyerekek tetszőlegesen választott útvonalon, labdavezetéssel közlekednek a teremben. Sípszóra gyorsítaniuk kell, „gepárdként” kell haladniuk, a következő sípszóra le kell lassítaniuk, „csiga” üzemmódra váltanak.
- A gyerekek tetszőlegesen választott útvonalon, labdavezetéssel közlekednek a teremben, és közben tanári vezényszóra („Gepárd!”) gyorsítani („Csiga!”) lassítani kell.
- A gyerekek tetszőlegesen választott útvonalon, labdavezetéssel közlekednek a teremben, és közben a tanári utasításnak megfelelően előre megbeszélt állatot utánoznak labdavezetés közben:
„béka” – guggolásban szökdelve kell vezetni a labdát,
„gólya” – egy lábon kell vezetni a labdát,
„szöcske” – ugrálva kell vezetni a labdát,
„majom” – furcsán ugrándozva kell vezetni a labdát.
Védd meg magad!
- A gyerekek tetszőlegesen választott útvonalon, labdavezetéssel közlekednek a teremben. Amikor találkoznak valakivel, hátat kell fordítani a társnak, és terpeszbe kell állni (labda megvédése).
- A gyerekek tetszőlegesen választott útvonalon, labdavezetéssel közlekednek a teremben. Amikor találkoznak valakivel, hátat kell fordítani a társnak, és terpeszbe kell állni (labda megvédése), majd egy másik irányba kell haladni.
Csere-bere
A gyerekek tetszőlegesen választott útvonalon, labdavezetéssel közlekednek a teremben. Ha valakivel találkoznak, labdát kell cserélniük, és tovább kell haladniuk.
Porcelánbolt – kerüld ki!
- A gyerekek tetszőlegesen választott útvonalon, labdavezetéssel közlekednek a teremben. Amennyiben találkoznak valakivel, egy tenyeres-fonák labdaáttétel után egy másik irányba kell továbbhaladniuk. Senkihez nem szabad hozzáérni!
- A gyerekek tetszőlegesen választott útvonalon, labdavezetéssel közlekednek a teremben. Ha találkoznak valakivel, egy lepördülés-lefordulás után egy másik irányba kell továbbhaladniuk. Senkihez nem szabad hozzáérni!
A tanulók elhelyezkedése:
- Paddal szemben, attól 1-3 méter távolságra
- Társsal szemben, egymástól 1-3 méter távolságra
- 3-as csoportokban háromszögben, egymástól 1-3 méterre
Mindegyik fajta átadás-átvételi formára szükség van a gyakoroltatásnál.
Álló helyben
- egy lábon állva (lábcserével is),
- egyensúlyeszközön állva,
- helyzetváltoztatás közben (guggolás-féltérdelés-állás),
- szökdelés közben.
- Egymással szemben áll két gyerek. Egyikük oldalán két bója egymástól 3 méterre, átadásokat kell adniuk, de egyikük csak a bójákon kívülről passzolhat folyamatos mozgás után (fut jobbra és balra a két bójához), míg az adogató társ a helyén marad. Szerepcserével is végeztessük! Meghatározhatjuk az átadások módját (tenyeres, fonák, az egyik oldalon tenyeres, a másikon fonák).
- 4 bóját négyszögben helyezünk el egymástól 2-3 méterre, a 4 bójánál áll 4 gyerek. Mindenki a helyén marad, miközben
balra továbbítja a társtól érkező labdát,
- balra továbbítja a társtól érkező labdát,
- balra továbbítja a társtól érkező labdát, de az egyik átló két végpontjából egyszerre indul el egy-egy labda,
- balra továbbítja a társtól érkező labdát, de az egyik átló két végpontjából egyszerre indul el egy-egy labda.
Mozgás közben
- előre-hátra mozgással,
- jobbra-balra mozgással,
- folyamatos mozgással minden irányban.
Mindegyik fajta átadás-átvételi formára szükség van a gyakoroltatásnál. Ezek kombinációit alkalmazhatjuk.
- A hármasok a pálya teljes hosszában helyezkednek el, de a 3 játékos keresztbe dolgozik a teremben. A labdás áll középen, a labda nélküli a két szélen. A középső egyszer az egyiknek, egyszer a másiknak passzol (tenyeres, fonák, csak tenyeressel érhet labdához, csak fonákkal érhet labdához).
JÁTÉKOK
„Ki ad többet?”-variációk
Adott idő alatt ki ad több átadást, vagy ki gyűjti előbb össze a 30, 50, 100 átadást? A gyerekek közötti távolság megszabható. A tanár jelére kezdődik az átadásverseny. Játékváltozatok:
- a gyerekek egymással szemben helyezkednek el párban, álló testhelyzetben,
- a gyerekek egymással szemben helyezkednek el hármasban, álló testhelyzetben,
- a gyerekek egymással szemben helyezkednek el párban különböző testhelyzetekben (ülés, féltérdelés, guggolás stb.),
- a gyerekek egymással szemben helyezkednek el hármasban különböző testhelyzetekben (ülés, féltérdelés, guggolás stb.),
- a gyerekek egymással szemben helyezkednek el párban, előre-hátra mozgással adhatják tovább a labdát (minden labdaátadás után hátra kell lépniük),
- a gyerekek egymással szemben helyezkednek el hármasban, előre-hátra mozgással adhatják tovább a labdát (minden labdaátadás után hátra kell lépniük),
- a gyerekek folyamatos mozgással közlekednek a teremben párban vagy hármasban.
Sorversenyek átadással
- 4-6 fős csapatokban 2-3 játékos az egyik oldalon 2-3 játékos velük szemben helyezkedik el egymás mögé sorakozva. Az elöl álló átadja a labdát a szemben lévőnek, és beáll a saját sora végére. Melyik csapat tud előbb 10, 20, 30 jó átadást végrehajtani, anélkül hogy elpattanna a labda? Adott idő alatt melyik csapat jut el egyhuzamban több sikeres átadásig? (Ha elpattan a labda, elölről kell kezdeni a számolást.)
- A teremben hosszában 4 bóját helyezünk el minden 4 fős csapat számára. Minden bójánál áll egy gyerek. Mindenkinek egy bójával tovább kell adnia a labdát. Akkor van vége az átadásláncnak, ha a labda az utolsó bójához ér. Jelre indul a verseny. Visszavágót lehet játszani, hogy a labda az utolsó bójától érjen vissza a kiinduló pontig.
- Az előző játék úgy is kipróbálható, hogy az a csapat győz, akinek a labdája elsőként teszi meg az oda-vissza utat.
Ütőmozdulat kialakítása:
- kézzel,
- különböző eszközökkel (tornabot, fordított floorballütő, baseballütő stb.),
- különböző testhelyzetekben (állás, guggolás, ülés, térdelés, féltérdelés).
Különböző labdákkal végezzük:
- gumilabda,
- szivacskézilabda,
- teniszlabda,
- pingponglabda,
- stb.
A gyakorlás folyamatában oda kell eljutnunk, hogy a feladatokat már a speciális sportági eszközökkel is tudjuk gyakoroltatni.
A gyerekek a teremben helyezkednek el egy vagy többsoros vonalban, úgy, hogy ne lőhessék meg egymást. A bójákat egyenes vonalban helyezzük el egymástól 2 méterre, minden lövő előtti vonalban. A lövéseket mind tenyeres, mind fonák oldalról gyakoroltassuk!
- séta előre, minden bójánál lövőmozdulat labda nélkül
- séta hátra, minden bójánál lövőmozdulat labda nélkül
- séta előre, minden bójánál letett labda lövése
- séta hátra, minden bójánál letett labda lövése
- futás előre, minden bójánál lövőmozdulat labda nélkül
- futás hátra, minden bójánál lövőmozdulat labda nélkül
- futás előre, minden bójánál letett labda lövése
- futás hátra, minden bójánál letett labda lövése
- szökdelés (jobb, ball, páros, váltott lábon) előre, minden bójánál lövőmozdulat labda nélkül
- szökdelés (jobb, ball, páros, váltott lábon) hátra, minden bójánál lövőmozdulat labda nélkül
- szökdelés (jobb, ball, páros, váltott lábon) előre, minden bójánál letett labda lövése
- szökdelés (jobb, ball, páros, váltott lábon) hátra, minden bójánál letett labda lövése
A gyerekek a teremben helyezkednek el egy vagy többsoros vonalban úgy, hogy ne lőhessék meg egymást. A koordinációs eszközöket, létrákat, akadályokat, egyensúlyeszközöket úgy helyezzük el, hogy a lövő játékos és a letett labda közötti területen helyezkedjenek el. Minden játékosnak jusson egy feladat és utána egy vagy több ellőhető labda.
- letett labda ellövése futás után
- letett labda ellövése szökdelések után
- letett labda ellövése koordinációs létrán végzett feladatok után
- letett labda ellövése akadály átugrása után
- letett labda ellövése egyensúlyeszköz használata után
- letett labda ellövése fordulat után
JÁTÉKOK
„Szabadulj a labdától!”
Mindkét térfélen elszórtan elhelyezkedik egy csapat. A csapatoknak a saját térfelükről át kell ütni a labdát a túlsó oldalra. Akkor szereznek pontot, ha a térfelükön nincs labda. Kiegészítő korlátozások az ütés típusára vonatkozóan:
- tenyeres
- fonák
- lapos
- emelt
Kezdetben mindenkinél lehet labda. A labdák számának csökkentésével a játék könnyíthető.
„Céllövölde”-varációk
Ezekben a játékokban az a győztes, aki 3-szor, 5-ször betalál vagy – nehezebb feladat esetén – aki először betalál a célba. Ügyeljünk arra, hogy az utóbbi esetben is mindenkinek legyen legalább egy próbálkozása!
- A gyerekek célba lőnek a nagy foorballkapura különböző feladatok elvégzése után. Feladatlehetőségek:
- futás,
- egy lábon szökdelés,
- 2 lábon szökdelés,
- fordulatok,
- akadályon átugrás,
- stb.
- A gyerekek célba lőnek a kis floorballkapura a különböző feladatok elvégzése után.
- A gyerekek célba lőnek a floorballkiskapura a különböző feladatok elvégzése után, de a kiskapu alsó részére akadályt helyezünk (pl. műanyag téglát, kicsi medicinlabdákat), hogy ne lehessen laposan lőni.
- A gyerekek célba lőnek a floorballkapunál kisebb tárgyakat eltalálva a különböző feladatok után.
- A gyerekek célba lőnek a floorballkiskapura a különböző feladatok elvégzése után, de a labdának a palánkról kell bepattannia.
Az alábbi gyakorlatoknál a tanulók elszórtan helyezkednek el a teremben egy-egy labdával a kezükben.
- feldobott labda elkapása helyzetváltoztatások közben (ülés, állás, guggolás fekvés, térdelés stb.)
- feldobott labda elkapása egyensúlyeszközön állva
- földre dobott és visszapattant labda elkapása helyzetváltoztatások közben (ülés, állás, guggolás fekvés, térdelés stb.)
- földre dobott labda elkapása egyensúlyeszközön állva
- csúszások hason, térden meghatározott helyre és vissza (kapufától kapufáig, bójától bójáig, zsámolytól zsámolyig, stb.)
A következő gyakorlatokat labdával a kézben, a fal felé fordulva, attól nagyságrendileg 1 méter távolságból végzik a gyerekek.
- labda dobása falra két kézből két kézbe
- labda dobása falra jobb kézből jobb kézbe
- labda dobása falra bal kézből bal kézbe
- labda dobása falra bal kézből jobb kézbe
- labda dobása falra jobb kézből bal kézbe
A következő gyakorlatnál egy adogató és egy kapus helyezkedik el egymással szemben.
- a kapusnak el kell rúgnia az érkező labdát különböző testhelyzetekben (állás, fekvés, térdelés stb.)
Az alábbi gyakorlatok során két kapus helyezkedik el egymással szemben 1–3 méter távolságban.
- egy labdát dobálnak egymásnak két kézből két kézbe
- egy labdát dobálnak egymásnak jobb kézből jobb kézbe
- egy labdát dobálnak egymásnak bal kézből bal kézbe
- egy labdát dobálnak egymásnak bal kézből jobb kézbe
- egy labdát dobálnak egymásnak jobb kézből bal kézbe
- két labdát dobálnak egymásnak kézből kézbe
JÁTÉKOK
Labdás fogó
A fogójátékot 2-4 labdával játsszuk ütővel a kézben. Kiválasztunk a létszámnak megfelelő számú 2-4 fogót, akit mezzel vagy szalaggal jelölünk. Akinél a labda van, azt nem lehet megfogni. Mindig tovább kell adni a labdát, így segítve a fogók által fenyegetett társat. Akit a fogó megfog, mert nem volt nála labda, annak átadja a jelölőt, és ő lesz az új fogó.
Vadászlabda
Egyik csapat a „vadász”, melynek tagjait mezzel vagy szalaggal jelöljük, a másik csapat játékosai a „nyulak”. A vadászoknak folyamatos átadásokkal közel kerülnie a nyulakhoz, és ki kell őket dobniuk. A pattintott átadás nem érvényes, a labdát el lehet kapni. A játéknak akkor van vége, ha a nyulakat kidobták, vagy ha a vadászoknak sikerül elérniük összesen 20 találatot. Utóbbi esetben senki sem esik ki a játékból. Csapatcserével folytatódhat a játék!
Színező
Több, különböző színű bóját helyezünk el egy területen. Hangosan megnevezünk egy színt, a teremben mozgó gyerekeknek az adott színű bóját/bójákat kell minél gyorsabban megérinteniük. (Minden színből tehetünk 1–5 darab bóját.)
Dobd a falra!
A gyerekek szemben állnak a fallal, labdával a kezükben. A falról visszapattanó labdát el kell kapniuk.
- A verseny jelre indul és adott ideig tart.
- A verseny jelre indul és adott (30, 40, 50) sikeres elkapás eléréséig tart.
- A verseny jelre indul, és a gyerekek minden átadás után egy tyúklépéssel messzebb állnak a faltól. Az a győztes, aki a legmesszebbről tudja a falnak dobni úgy, hogy visszapattanjon hozzá.
- A verseny jelre indul és minden átadás után egy tyúklépéssel messzebb állnak a faltól. Az a győztes, aki a legmesszebbről a falnak tudja dobni a labdát.
„Ki ad többet a levegőben?”-variációk
A játék lényege, hogy adott idő alatt kell minél több átadást végezni, vagy minél előbb el kell érni adott számú (30, 50, 100) hibátlan átadást. A gyerekek közötti távolság megszabható. Az átadás történhet kézből kézbe a levegőben vagy a labda földre pattintásával is. Mindegyik versenyt mindkét fajta átadással játszathatjuk.
A gyerekek egymással szemben helyezkednek el párban, vagy hárman háromszögalakzatban.
- Álló helyzetben a tanár jelére kezdődik az átadásverseny.
- Különböző testhelyzetekben (ülés, féltérdelés, guggolás stb.) a tanár jelére kezdődik az átadásverseny.
- A tanár jelére kezdődik az átadásverseny. A gyerekek előre-hátra mozgással adhatják tovább a labdát, minden labdaátadás után hátra kell lépniük.
- A gyerekek folyamatos mozgással közlekednek a teremben párban vagy hármasban. A tanár jelére kezdődik az átadásverseny.
„Cirkuszi zsonglőrök”-variációk
- A gyerekeknél egy labda van, ezt kell folyamatosan a levegőbe dobálniuk egy kézzel vagy egyik kézből a másikba.
- A gyerekeknél 2 labda van, ezt kell folyamatosan a levegőbe dobálniuk egy kézzel vagy egyik kézből a másikba.
- A gyerekeknél 2 labda van, ezt kell folyamatosan a levegőbe dobálniuk egy kézzel vagy egyik kézből a másikba.
Be a karikába!
A gyerekek az alapvonalon helyezkednek el több labdával. A teremben karikákat helyezünk el különböző távolságokra. A játék célja, hogy dobással betaláljanak a karikákba, ezzel gyűjtsenek pontokat. A karikák pontértéke függ az alapvonaltól való távolságuktól. Egyénileg és csapatban is játszható.
Dobd kapura!
A gyerekek az alapvonalon helyezkednek el több labdával. A teremben különböző méretű kapukat helyezünk el különböző távolságokra. A játék célja, hogy dobással betaláljanak a kapukba, ezzel gyűjtsenek pontokat. A kapuk pontértéke függ az alapvonaltól való távolságuktól. Egyénileg és csapatban is játszható.
- A gyerekek tetszőleges útvonalat választva futnak a teremben, tapsra szoborrá merevednek. Minden alkalommal másféle szobrot kell bemutatniuk.
- A gyerekek tetszőleges útvonalat választva futnak a teremben, tapsra szoborrá merevednek. Minden alkalommal másféle szobrot kell bemutatniuk. Sípszóra féltérdelésbe ereszkednek.
- Szoboralakítás tapsra, mint az előző feladatban, sípszóra floorball alapállásba kell ereszkedni.
- Az előző két játék ütővel – az ütővel kell kreatív szobrokat mutatni.
- A gyerekek tetszőleges útvonalat választva futnak a teremben, jelre valamilyen floorball témájú szoborrá merevednek. Minden alkalommal másféle szobrot kell bemutatniuk.
- A gyerekek tetszőleges útvonalat választva futnak a teremben, jelre valamilyen floorballos védekezést ábrázoló szoborrá merevednek. Minden alkalommal másféle szobrot kell bemutatniuk.
- A teremben karikákat helyezünk el a gyereklétszámnak megfelelően. A gyerekek tetszőleges útvonalat választva futnak a teremben, és „Kis mókusok be a házba!” felkiáltásra bemennek a házba (beállnak a karikába), ahol a védekező alapállás helyzetét veszik fel. Ezt követően a „Kis mókusok ki a házból!” kiálltásra ki kell jönni a karikából, és folytatni a futkosást a teremben.
- Az előző játék azzal a különbséggel, hogy a karikában a féltérdelés helyzetét kell felvenni.
- Az előző két feladat ütővel végrehajtva.
- A játék kombinálható más játékokkal is (pl. fogójátékkal, „Tűz-víz-repülő”-vel)
A gyerekek labdavezetéssel mozognak a teremben, kétkezes ütőfogással vezetik a labdát. Amikor szembetalálkoznak valakivel, a lenti kézzel el kell engedniük az ütőt, és pacsizniuk kell a társsal. Folyamatosan számolják, hogy hány társsal sikerült összepacsizni.
A fogónál van labda és az ütőjével labdavezetést hajt végre haladással, a többiek futnak a teremben ütővel a kézban (a megbeszélt ütőtartási kritériumoknak megfelelően). Akit megfog a fogó, az labdát vesz, és ő is fogóvá válik, így egyre több fogó lesz a játékban. Aki a végén utoljára marad labda nélkül, az a győztes.
Mindenkinél labda van, a gyerekek labdavezetéssel közlekednek a teremben. A fogókat színes szalag jelöli. Akit a fogó megfog, annak átadja a szalagot. (Szalag helyett mezzel is játszható.)
A felezővonalon áll egy „maci”, a többiek – a „kicsi málnák” – az alapvonalon helyezkednek el. A tanári jelre mindenkinek át kell jutni a túlsó oldalra labdavezetéssel anélkül, hogy megfognák. Akit a fogó megfog, annak valamilyen feladatot kell megcsinálnia (felmászni a bordásfalra, dekázni 5-ször, végigvezetni a labdát a padon, stb.), utána visszaállhat a játékba
A fogókat szalaggal vagy mezzel jelöljük. A játék végéig ők a fogók. Akit a fogó(k) megfog(nak) terpeszbe áll, társai kiszabadíthatják, ha átgurítják a labdájukat a lába alatt. A fogók akkor nyernek, ha mindenkit terpeszbe tudtak állítani.
A fogókat szalaggal vagy mezzel jelöljük. A játék végéig ők a fogók. Kiválasztunk egy vagy két kiolvasztót, aki ki tudja szabadítani az elfogottakat. Akit a fogó(k) megfog(nak), szobrot csinál, kiolvasztó társa, társai kiszabadíthatják, ha megérintik.
1. változat: A fogók ismerik a kiolvasztót és nem foghatják meg.
2. változat: A kiolvasztó(k) kiléte titok a fogók előtt, és őt is elkaphatják, de akkor nem tud már olvasztani.
Egy vagy több „cápa” áll a felezővonalon, a „kicsi halak” az alapvonalon helyezkednek el. A „cápa” mond egy színt. Akin van ilyen szín, labdát vezetve átmehet a túloldalra, akin nincs, annak labdavezetéssel át kell jutnia a túlsó oldalra anélkül, hogy megfognák. Akit a fogó megfog, annak valamilyen feladatot kell megcsinálnia (felmászni a bordásfalra, dekázni 5-ször, végigvezetni a labdát a padon, stb.), utána visszaállhat a játékba.
Egy vagy több cápa áll a felezővonalon, a kicsi halak az alapvonalon helyezkednek el. A cápa mond egy színt, akin van ilyen szín átmehet a túloldalra, akin nincs át kell jutni a túlsó oldalra anélkül, hogy megfognák. Akit a fogó megfog, annak be kell állnia középre, így egyre több lesz a „cápa” és egyre kevesebb a menekülő „halacska”.
- A gyerekek tetszőleges útvonalat választva, kétkezes ütőfogással vezetik a labdát a teremben. Amikor szembetalálkoznak valakivel, óvatosan ütközni kell vele vállal. Mindenki számolja, hogy hány társsal találkozott.
- Az előző játék azzal a különbséggel, hogy találkozáskor a vállal történő óvatos ütközés közben egy picit tolni is kell a társon.
- Az említett két játék egykezes ütőfogással.
- A gyerekek labdát vezetnek, a velük szemben álló pedagógus a „rendőr”, aki mutatja, hogy milyen irányba kell menniük (előre, hátra, jobbra, balra). Amikor felemeli a karját, mindenkinek meg kell állnia.
- A gyerekek labdát vezetnek, a velük szemben álló pedagógus a „rendőr”, aki mozgásával mutatja (előre, hátra, jobbra, balra), hogy milyen irányba kell menniük (előre, hátra, jobbra, balra). Amikor felemeli a karját, mindenkinek meg kell állnia.
- A gyerekek labdát vezetnek, a velük szemben álló pedagógus a „rendőr”, aki ütővel, labdával mutatja, (jobbkezes-balkezes-támadó-védő ütőfogással/ütőhasználattal) hogy milyen irányba kell menniük.
- A gyerekek tetszőlegesen választott útvonalon, labdavezetéssel közlekednek a teremben. Sípszóra gyorsítaniuk kell, „gepárdként” kell haladniuk, a következő sípszóra le kell lassítaniuk, „csiga” üzemmódra váltanak.
- A gyerekek tetszőlegesen választott útvonalon, labdavezetéssel közlekednek a teremben, és közben tanári vezényszóra („Gepárd!”) gyorsítani („Csiga!”) lassítani kell.
- A gyerekek tetszőlegesen választott útvonalon, labdavezetéssel közlekednek a teremben, és közben a tanári utasításnak megfelelően előre megbeszélt állatot utánoznak labdavezetés közben:
„béka” – guggolásban szökdelve kell vezetni a labdát,
„gólya” – egy lábon kell vezetni a labdát,
„szöcske” – ugrálva kell vezetni a labdát,
„majom” – furcsán ugrándozva kell vezetni a labdát.
- A gyerekek tetszőlegesen választott útvonalon, labdavezetéssel közlekednek a teremben. Amikor találkoznak valakivel, hátat kell fordítani a társnak, és terpeszbe kell állni (labda megvédése).
- A gyerekek tetszőlegesen választott útvonalon, labdavezetéssel közlekednek a teremben. Amikor találkoznak valakivel, hátat kell fordítani a társnak, és terpeszbe kell állni (labda megvédése), majd egy másik irányba kell haladni.
A gyerekek tetszőlegesen választott útvonalon, labdavezetéssel közlekednek a teremben. Ha valakivel találkoznak, labdát kell cserélniük, és tovább kell haladniuk.
- A gyerekek tetszőlegesen választott útvonalon, labdavezetéssel közlekednek a teremben. Amennyiben találkoznak valakivel, egy tenyeres-fonák labdaáttétel után egy másik irányba kell továbbhaladniuk. Senkihez nem szabad hozzáérni!
- A gyerekek tetszőlegesen választott útvonalon, labdavezetéssel közlekednek a teremben. Ha találkoznak valakivel, egy lepördülés-lefordulás után egy másik irányba kell továbbhaladniuk. Senkihez nem szabad hozzáérni!
Adott idő alatt ki ad több átadást, vagy ki gyűjti előbb össze a 30, 50, 100 átadást? A gyerekek közötti távolság megszabható. A tanár jelére kezdődik az átadásverseny. Játékváltozatok:
- a gyerekek egymással szemben helyezkednek el párban, álló testhelyzetben,
- a gyerekek egymással szemben helyezkednek el hármasban, álló testhelyzetben,
- a gyerekek egymással szemben helyezkednek el párban különböző testhelyzetekben (ülés, féltérdelés, guggolás stb.),
- a gyerekek egymással szemben helyezkednek el hármasban különböző testhelyzetekben (ülés, féltérdelés, guggolás stb.),
- a gyerekek egymással szemben helyezkednek el párban, előre-hátra mozgással adhatják tovább a labdát (minden labdaátadás után hátra kell lépniük),
- a gyerekek egymással szemben helyezkednek el hármasban, előre-hátra mozgással adhatják tovább a labdát (minden labdaátadás után hátra kell lépniük),
- a gyerekek folyamatos mozgással közlekednek a teremben párban vagy hármasban.
- 4-6 fős csapatokban 2-3 játékos az egyik oldalon 2-3 játékos velük szemben helyezkedik el egymás mögé sorakozva. Az elöl álló átadja a labdát a szemben lévőnek, és beáll a saját sora végére. Melyik csapat tud előbb 10, 20, 30 jó átadást végrehajtani, anélkül hogy elpattanna a labda? Adott idő alatt melyik csapat jut el egyhuzamban több sikeres átadásig? (Ha elpattan a labda, elölről kell kezdeni a számolást.)
- A teremben hosszában 4 bóját helyezünk el minden 4 fős csapat számára. Minden bójánál áll egy gyerek. Mindenkinek egy bójával tovább kell adnia a labdát. Akkor van vége az átadásláncnak, ha a labda az utolsó bójához ér. Jelre indul a verseny. Visszavágót lehet játszani, hogy a labda az utolsó bójától érjen vissza a kiinduló pontig.
- Az előző játék úgy is kipróbálható, hogy az a csapat győz, akinek a labdája elsőként teszi meg az oda-vissza utat.
Mindkét térfélen elszórtan elhelyezkedik egy csapat. A csapatoknak a saját térfelükről át kell ütni a labdát a túlsó oldalra. Akkor szereznek pontot, ha a térfelükön nincs labda. Kiegészítő korlátozások az ütés típusára vonatkozóan:
- tenyeres
- fonák
- lapos
- emelt
Kezdetben mindenkinél lehet labda. A labdák számának csökkentésével a játék könnyíthető.
Ezekben a játékokban az a győztes, aki 3-szor, 5-ször betalál vagy – nehezebb feladat esetén – aki először betalál a célba. Ügyeljünk arra, hogy az utóbbi esetben is mindenkinek legyen legalább egy próbálkozása!
- A gyerekek célba lőnek a nagy foorballkapura különböző feladatok elvégzése után. Feladatlehetőségek:
- futás,
- egy lábon szökdelés,
- 2 lábon szökdelés,
- fordulatok,
- akadályon átugrás,
- stb.
- A gyerekek célba lőnek a kis floorballkapura a különböző feladatok elvégzése után.
- A gyerekek célba lőnek a floorballkiskapura a különböző feladatok elvégzése után, de a kiskapu alsó részére akadályt helyezünk (pl. műanyag téglát, kicsi medicinlabdákat), hogy ne lehessen laposan lőni.
- A gyerekek célba lőnek a floorballkapunál kisebb tárgyakat eltalálva a különböző feladatok után.
- A gyerekek célba lőnek a floorballkiskapura a különböző feladatok elvégzése után, de a labdának a palánkról kell bepattannia.
A fogójátékot 2-4 labdával játsszuk ütővel a kézben. Kiválasztunk a létszámnak megfelelő számú 2-4 fogót, akit mezzel vagy szalaggal jelölünk. Akinél a labda van, azt nem lehet megfogni. Mindig tovább kell adni a labdát, így segítve a fogók által fenyegetett társat. Akit a fogó megfog, mert nem volt nála labda, annak átadja a jelölőt, és ő lesz az új fogó.
Egyik csapat a „vadász”, melynek tagjait mezzel vagy szalaggal jelöljük, a másik csapat játékosai a „nyulak”. A vadászoknak folyamatos átadásokkal közel kerülnie a nyulakhoz, és ki kell őket dobniuk. A pattintott átadás nem érvényes, a labdát el lehet kapni. A játéknak akkor van vége, ha a nyulakat kidobták, vagy ha a vadászoknak sikerül elérniük összesen 20 találatot. Utóbbi esetben senki sem esik ki a játékból. Csapatcserével folytatódhat a játék!
Több, különböző színű bóját helyezünk el egy területen. Hangosan megnevezünk egy színt, a teremben mozgó gyerekeknek az adott színű bóját/bójákat kell minél gyorsabban megérinteniük. (Minden színből tehetünk 1–5 darab bóját.)
A gyerekek szemben állnak a fallal, labdával a kezükben. A falról visszapattanó labdát el kell kapniuk.
- A verseny jelre indul és adott ideig tart.
- A verseny jelre indul és adott (30, 40, 50) sikeres elkapás eléréséig tart.
- A verseny jelre indul, és a gyerekek minden átadás után egy tyúklépéssel messzebb állnak a faltól. Az a győztes, aki a legmesszebbről tudja a falnak dobni úgy, hogy visszapattanjon hozzá.
- A verseny jelre indul és minden átadás után egy tyúklépéssel messzebb állnak a faltól. Az a győztes, aki a legmesszebbről a falnak tudja dobni a labdát.
A játék lényege, hogy adott idő alatt kell minél több átadást végezni, vagy minél előbb el kell érni adott számú (30, 50, 100) hibátlan átadást. A gyerekek közötti távolság megszabható. Az átadás történhet kézből kézbe a levegőben vagy a labda földre pattintásával is. Mindegyik versenyt mindkét fajta átadással játszathatjuk.
A gyerekek egymással szemben helyezkednek el párban, vagy hárman háromszögalakzatban.
- Álló helyzetben a tanár jelére kezdődik az átadásverseny.
- Különböző testhelyzetekben (ülés, féltérdelés, guggolás stb.) a tanár jelére kezdődik az átadásverseny.
- A tanár jelére kezdődik az átadásverseny. A gyerekek előre-hátra mozgással adhatják tovább a labdát, minden labdaátadás után hátra kell lépniük.
- A gyerekek folyamatos mozgással közlekednek a teremben párban vagy hármasban. A tanár jelére kezdődik az átadásverseny.
- A gyerekeknél egy labda van, ezt kell folyamatosan a levegőbe dobálniuk egy kézzel vagy egyik kézből a másikba.
- A gyerekeknél 2 labda van, ezt kell folyamatosan a levegőbe dobálniuk egy kézzel vagy egyik kézből a másikba.
- A gyerekeknél 2 labda van, ezt kell folyamatosan a levegőbe dobálniuk egy kézzel vagy egyik kézből a másikba.
A gyerekek az alapvonalon helyezkednek el több labdával. A teremben karikákat helyezünk el különböző távolságokra. A játék célja, hogy dobással betaláljanak a karikákba, ezzel gyűjtsenek pontokat. A karikák pontértéke függ az alapvonaltól való távolságuktól. Egyénileg és csapatban is játszható.
A gyerekek az alapvonalon helyezkednek el több labdával. A teremben különböző méretű kapukat helyezünk el különböző távolságokra. A játék célja, hogy dobással betaláljanak a kapukba, ezzel gyűjtsenek pontokat. A kapuk pontértéke függ az alapvonaltól való távolságuktól. Egyénileg és csapatban is játszható.