A "Röpsuli" kiegészítő kerettantervének 1-2. évf. vonatkozó tematikai egységeinek áttekintése

Szűrők, jellemzők...
Játékoktatás: játékoktatás
Mozgásfejlődés: mozgástanulás és gyakorlás
Tervezés: tantervfejlesztés
Sportági módszertani ajánlások: Röplabda
Fejlesztési terület: széleskörű mozgás-, játék- és sportműveltség

Az általános iskola alsó tagozatának testnevelését az alapvető természetes mozgáskészségek (tovább)fejlesztése, egymással való sokoldalú összekapcsolása és alkalmazása határozza meg. Igaz ez a röplabda kerettantervvel kapcsolatban is, hiszen ahhoz, hogy a tanulókat a röplabdajáték eredményes elsajátításához segítsük hozzá, első lépésként a fundamentális mozgáskészségek megfelelő színvonalú végrehajtásának kialakítását, a lehető legtöbb kombinációban és legszínesebb módon, változatos körülmények között megvalósuló fejlesztését kell elérnünk. Erre a biztos alapra építve történhet a sportágra jellemző technikai elemek kialakítása, taktikai alapismeretek, megoldások elsajátíttatása.

A 6-8 éves tanulók esetében nincs jelentős különbség a nemek fizikai teljesítőképessége terén, ebből kifolyólag a fiúk és a lányok minden feladathelyzetben, a gyakorlás összes elemében és a játékok során is közösen tevékenykedhetnek. Annál inkább jellemző jelentős eltérés az egyéni érettség, fejlettségi szint tekintetében, ezért nagy jelentősége van a tanulók mozgáskivitelezésének megfigyelése során tapasztalt, fáradással összefüggésbe hozható jelzések, terhelés szabályozásában, terhelés–pihenés arányának meghatározásában történő felhasználására.

Figyelembe kell venni, hogy a kéztő-, a kézközépcsontok, az ujjak és a csukló csontosodási folyamata még korántsem zárult le. Az ízületvédelmi megfontolások alapján a könnyebb, ám a labdához hasonló tulajdonságokkal bíró, annak funkciójának betöltésére alkalmas eszközök (például léggömb, strandlabda), kisebb tömegű labdák (gumilabda, könnyített röplabda) használata erősen javasolt.