6.4.1. Az öltözői szokásrend


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: A testnevelés tanításának didaktikai alapjai – Középpontban a tanulás

6.4.1. Az öltözői szokásrend


Kérdések a mindennapi gyakorlatból – az öltözői szokások

Hogyan közelítsék meg tanulóink az öltözőt? Hol és hogyan várakozzanak, amíg az előző osztály öltözik? Mikor mehetnek be az öltözőbe? Hova tegyék a ruhájukat a cipőjüket és a táskájukat? Mit tegyenek az ékszerekkel, értékekkel? Mik az öltözői társas szabályok? Mikor hagyhatják el az öltözőt, hol várakozzanak, ha átöltöztek? Miért és hogyan kell minden óra végén tisztálkodniuk? Hogyan és mikor hagyják el az öltözőt?


A fenti kérdésekre vonatkozóan megfogalmazható általános javaslataink az alábbiak.

Az öltözőbe időben, legalább 5 perccel becsengetés előtt érkezzenek a tanulók és várják meg, amíg az előző osztály felöltözött. A táskájuk, a ruhájuk és a cipőjük rendezetten legyen az öltözőhelyükön. Célszerű az év elején rögzíteni az egyes öltözőhelyeket, így különösebb vita nélkül mindenki a saját helyén öltözhet. Az öltözőben mindenki az öltözéssel legyen elfoglalva és normalizált hangerőn történjen a beszélgetés. Aki ruhát cserélt, szükség esetén menjen el a mosdóba, igyon néhány korty vizet és a helyén vagy a kijelölt helyen várakozzon az órakezdésre. Az ékszereket, értékeket adják át a testnevelő pedagógusnak vagy hagyják zárható helyen, esetleg a tornaterembe rendszeresített dobozba helyezzék el.

Az öltözői rend felügyeletével kapcsolatban felmerülhet az „öltözőfelelős” választásának lehetősége. Tapasztalatunk szerint ez a felelősségi kör és feladat nem igazán működik a gyakorlatban. Sokkal több személyes konfliktust szül, mint amennyi előnnyel járhat, ezért nem javasoljuk alkalmazását. Mindenki a saját ruházatának és magatartásának rendezettségéért legyen felelős.

A visszaöltözés legyen gyors, előzze meg a tisztálkodás. Ha elkészült a tanuló, azonnal hagyja el az öltözőt.

A középiskolás diákoknál (főleg lányoknál) gyakran hosszabb időre van szükség a tisztálkodásra. Ebben a korban komoly konfliktusokhoz vezethet, ha nincs megfelelő idő önmaguk „rendbe hozatalára”. Érdemes ezt figyelembe venni az óra befejezésének időzítésében.

Kisiskolásoknál, különösen 1–2. osztályban gyakran előfordul, hogy a diákok a saját osztálytermükben cserélnek ruhát. Ebben az esetben a tanító (osztály-) pedagógussal közösen szükséges kialakítani, hogy ki hozza és ki viszi testnevelésórára a gyerekcsoportot, hogyan történik az öltözés.

Fokozott figyelmet kíván, ha az alsó tagozatos tanulók nem az osztálytermükben öltöznek. Az öltözők sajnos gyakran válnak a megfélemlítés, megszégyenítés, verekedés helyszíneivé, ráadásul nemkívánatos trágár beszéd is előfordul. A kisiskolás tanulók minden esetben várják meg, amíg az idősebbek elhagyják az öltözőt és csak utána menjenek be.


Egy iskolai öltöző (kép)

Egy iskolai öltöző (kép)

Példák a mindennapi gyakorlatból – Zolika öltözői félelme

Zolika az általános iskola másodikos tanulója volt. Az egyik szeptemberi testnevelésóra előtt nem akart elindulni az öltözőbe átöltözni a társaival. Sírva a padjában maradt. Az osztálytanító nem értette a problémát, ezért próbálta megnyugtatni és érdeklődött, mi az oka a sírásának. Zolika elmondta, hogy mióta az öltözőben öltöznek, a nagyok mindig nagyon csúnyán beszélnek vele (velük), lökdösik őt és a társait. Ezért nemcsak hogy nem akar átöltözni, de fél a testnevelésóráktól is.

Ön mit tenne, ha ezt tapasztalná?
Az osztálytanító felismerte a problémát és a test­nevelő kollégájával történt egyeztetést követően úgy döntöttek, hogy az osztályteremben öltöznek tovább a gyerekek. Ennek alapját az adta, hogy a helyzet valószínűleg rövid időn belül nem oldódott volna meg. Ezzel az egyszerű szervezési lépéssel egy csapásra megszűntek az öltözői konfliktusok, és Zolika osztálya sokkal nyugodtabban és biztonságosabban mehetett testnevelésórára.
Az idősebb osztály tanulóival természetesen megtörtént a szükséges elbeszélgetés. Az iskolában szokássá vált, hogy csak harmadik osztálytól öltöznek az öltözőben a kisiskolások, ezzel pedig jelentősen csökkent a konfliktusok mennyisége.


Az öltözői renddel kapcsolatban az iskolai szinten mindenkire érvényes szabályokat a házirend rögzíti. A következőkben egy ilyen példát mutatunk be.   


Példák a mindennapi gyakorlatból – egy öltöző házirendje (részlet) (23)

  1. A tanulók a testnevelési órák előtt és után az öltözőket rendeltetés szerint használhatják tisztálkodás, átöltözés céljából.
  2. Az öltözők kulcsát a testnevelők kezelik, ők nyitják az óra végén és zárják az óra előtt.
  3. Az öltözőből a tanítási órát megelőzően csak a tanár utasítására jöhetnek ki a tanulók, ott kötelesek megvárni az óra kezdetét!
  4. Az öltözők kulcsát tanuló nem veheti fel és nem kaphatja meg.
  5. Az öltözőkbe tanuló a tanítási óra alatt nem léphet, a későn érkezők csak a szertárban öltözhetnek át.
  6. Az öltözőkben hagyott értéktárgyakért, ruhaneműkért felelősséget nem vállalunk!
  7. Az értéktárgyakat (pénztárcákat, ékszereket, mobiltelefonokat, …) a tanári szobában kell elhelyezni.
  8. Az öltözőkben dohányozni TILOS!

  (…)

(23) http://www.poganysuli.hu/dok/testnev.pdf (letöltve: 2014. október 20.)


Illusztráció