Leírás:
Ebben az időszakban a mozgásfejlődésre a már elsajátított elemi akaratlagos mozgásformák tökéletesedése, az alapvető mozgáskészségek körének bővülése és az első mozgáskombinációk megjelenése a jellemző.
Az alapvető mozgáskészségeket helyzetváltoztató, helyváltoztató és manipulatív mozgáskészségekbe csoportosíthatjuk. A fejlődés három fő irányt követ, ami megnyilvánul a teljesítmény javulásában, a végrehajtás minőségében és az ismert mozgások kombinációjában (Porkolábné, 1995).
Az alapvető mozgáskészségek időszakát három szakaszra oszthatjuk. Ennek megfelelően a megközelítőleg a második és a harmadik életév a kezdő (angolul: initial), a harmadik és az ötödik életév az alapfokú (angolul: elementary), míg az ötödik és a hetedik életév a gyakorlott, vagy érett (angolul proficient, matured) szakasznak tekinthető.
Ebben az időszakban a gyermek számára kinyílik a világ. Az eddig elsajátított elemi akaratlagos mozgásokra építve megkezdődik a gyermeket körülvevő, észlelhető környezet kibővülése.
Az alapvető mozgáskészségekre vonatkozóan ez azt jelenti, hogy a gyermek ebben az időszakban tudatosan és célirányosan kezdi alkalmazni ezeket a mozgásformákat a környezet megismerése, felfedezése céljából. A mozgására alapvetően jellemző, hogy az adott mozdulatban, mozgássorban az egyes testrészek bekapcsolódása nem megfelelő, vagy adott esetben azok nem is vesznek részt a mozgásban.
Az akaratlagos mozgások során jóval több izomcsoport vesz egy időben részt, mint azt maga a mozgás sikeres végrehajtása megkövetelné, továbbá a már elsajátított mozgásminta csak szűk környezeti feltételek között alkalmazható.