Leírás:
Az elmélet arról ad képet, hogy milyen időszakokon, szakaszokon, alszakaszokon mennek keresztül a gyerekek a mozgásfejlődés során, illetve, hogy ezek mivel jellemezhetőek. Ezen mozgásfejlettségi szakaszok minden esetben egymást követik, azonban minden embernél más időbeliségben és más struktúrában mutatkoznak meg. Ez jól érzékelhető az ún. „hegycsúcs”-modell segítségével, ami egy hasonló mozgásfejlődési elmélet: minden gyermeknél, minden pillanatban más és más „hegycsúcsokat” találunk, hiszen az idegrendszer fejlettsége, a testi paraméterek, a megszerzett tapasztalat, percről percre, óráról órára változhat, változik. A mozgásfejlődés „hegycsúcs”-modellje azt kívánja érzékeltetni, hogy az egyes mozgásformák fejlődése időben és fejlettségben eltérő mintázatot mutat (Clark és Metcalfe, 2002).
A következőkben röviden áttekintjük a mozgásfejlődés szakaszainak jellemzőit a hivatkozott modellek és Vass Zoltán (2020) könyve nyomán.