Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | EGÉSZSÉG- ÉS SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ KÉZIKÖNYV AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSHEZ |
Az egészség a teljes testi, lelki és szociális jólét állapota. Az egészség széles körű értelmezése szerint a fizikai aktivitás nemcsak szomatikus problémák (például magas vérnyomás, kardiovaszkuláris problémák, cukorbetegség) előfordulási valószínűségét csökkenti, hanem olyan pszichés problémákra is pozitívan hat, mint a depresszió vagy a szorongás. Emellett pozitívan hat a testképre és az önértékelésre is, és olyan készségek fejlődéséhez is hozzájárul, mint együttműködés, fegyelem, a sikerrel és a kudarccal való megküzdés, versengés, bajtársiasság, irányítás és önbizalom.
Ismeri az egészség fogalmát, tudja összetevőit.
Ismeri a betegség fogalmát, tudja, hogy van hatása azok megelőzésében.
Megérti a saját és mások testi épsége védelmének, valamint a biztonság fontosságát.
Képes az egészséges és egészségtelen szokásokat megkülönböztetni.
Ismeri a természeti környezet (levegő, napfény…) hatását a szervezetére és az egészségére.
Saját egészségét értéknek tekinti.
Életkora emelkedésével erősödő élménykereső magatartását nem az addikciók, hanem a sport terén és a mozgás kihívásaiban valósítja meg.
Képes érvelni az egészségtudatos magatartásformák mellett.
Belső igényévé válik az egészségtudatos életvezetésre való törekvés.
Képes a saját és a mások testi épsége iránti felelősség vállalásra.
A társas kapcsolati hálóját a sport és az egészség értékei mentén alakítja, elkerülve a kockázati magatartások hatásait.
Kapcsolatai megválasztásában szerepet játszik társai egészségmagatartással kapcsolatos viselkedése.
A társas kapcsolatok terén képes megkülönböztetni, elutasítani vagy alakítani a destruktív magatartásformákat.
Képes kiállni az egészségtudatos magatartásformák mellett.
Meglévő énerejére és önbizalmára támaszkodva, képes „nem”-et mondani az egészségére kockázatos befolyásoknak
A szervezet homeosztázisának egyensúlya.
Ismeri és ápolja a testrészeit, és ügyel a helyes testtartásra.
Ismeri az alapvető egészséget befolyásoló tényezők mérési eljárásait.
Megéli a mozgás által fejlődő egyensúly érzését.
Alapszinten ismeri a keringés és a nagyizmok működését.
Tudja, hogy testi állapota hat lelki egyensúlyára és lelki állapota is hat testének működésére.
Aktívan alkalmazza a testmozgást és a sportjátékokat örömszerzés céljából.
Ismeri és érti, hogy az összehangolt egészséges mozgás és a táplálkozás együttesen befolyásolják az optimális testsúlyt.
Képes az egészségmagatartással kapcsolatos reális önkritikára.
Rendszeres fizikai aktivitást fejt ki a jó közérzetének megtartása érdekében.
A stresszre adott leggyakoribb pszichés válaszaink a szorongás, az agresszió és a fásultság. Extrém vagy elhúzódó stressz esetén ezek olyan mértéket ölthetnek, hogy kimeríthetik a mentális betegségek kritériumait és elősegítik a szomatikus betegségek kialakulását.
Megismeri a stressz és a szorongás fogalmát, felismeri, hogy ő maga mikor és hogyan szokta ezeket megélni.
Ismeri és megéli a nyugalom fogalmát és érzését.
Megéli, hogy a mozgásnak stressz-, szorongás- és feszültségoldó hatása van.
Megismeri, hogy sportolás közben és mozgásos teljesítményhelyzetei kapcsán hogyan éli meg a szorongást.
Tudja és alkalmazza, hogy a nagymozgásos elemek – mivel az extrapiramidális rendszer által koordináltak – a szorongás ellen hatnak.
Ismeri az eustressz és a distress fogalmai és megélése közti különbséget.
Ismeri a stresszre adott testi, viselkedéses és kognitív reakcióit/válaszait.
Ismeri a stressz teljesítménynövelő és teljesítménycsökkentő hatásait.
Felismeri és aktívan szabályozza feszültségét a testnevelésórán elsajátított módszerek segítségével.
Képes a szorongásra adott agressziójának felismerésére, gátlására és elaboratív, sport irányú levezetésére.
A stresszben és a szorongásban rejlő energiát széleskörűen használja teljesítményhelyzeteiben és alkotó tevékenységeiben.
Képes felismerni az élet stresszfaktoraiban azt a határt, amely már ártalmas testi és lelki egészségére, képes beszélni róla, és hatékonyan megküzd ezekkel a helyzetekkel is.
Feszültség: a szervezet alap aktivációs energiájának többlete
Arousalszintjének megfigyelése során megérti, hogy problémái, nehézségei, kihívásai feszültséget (arousalszint-növekedést) okoznak, ami kellemetlenül érinti.
Pedagógusa segítségével megtapasztalja, hogy a feszültség természetes dolog, felismerhető, hogy mi okozza, el lehet tűrni, ki lehet bírni, lehet késleltetni és lehet beszélni róla.
Pedagógusa segítségével megismerkedik a passzív relaxációs (lazító) technikákkal (légzéstechnikák, izomlazító technikák).
Tudja és alkalmazza, hogy a vizuális ingerek kiiktatása az izomtónus csökkenéséhez jelentősen hozzájárulnak és segítik a pihenésben.
Tudatosul benne a mozgás feszültséget levezető hatása.
Felismeri, hogy a mozgás milyen módon segíti belső feszültségeinek kezelésében.
Megismeri és alkalmazza a testnevelésórán elsajátított relaxációs elemeket.
Ismeri az izomtónus-szabályozás és a lelki-érzelmi állapot összefüggéseit.
Pedagógusa segítségével megtapasztalja és önállóan gyakorolja, hogy a feszültség elviselése tanulható, fejleszthető és az egészség lényegi eleme.
Megéli, hogy a testi passzivitás a vázizomzat tónusának, illetve a szimpatikus idegrendszer aktivitásának csökkenését eredményezi, szubjektíven pedig a nyugalom érzését adja.
A rendszeres testmozgás jótékony hatásait az élete minden területén tudatosan érvényesíti.
Az elsajátított légzés- és izomlazító technikákon alapuló relaxációs módszereket széleskörűen és megfelelően alkalmazza élethelyzeteiben.
A fiatal képes a társas kapcsolati feszültségeinek asszertív és kapcsolatokat megóvó kezelésére.
Felismeri a serdülőkorból fakadó feszültségek összetevőit, hatásait és érzéseit.
A felnőtté váláshoz fontos identitás válság indulati szabályozatlanságában és kezelésében elfogadja annak a pedagógusnak az iránymutatását, akivel biztonságos kapcsolatban érzi magát.
Az agresszió egy velünk született, természetes, alapvetően életet védő érzelem, amelynek kellő mennyiségét hívjuk asszertivitásnak, amely a hatékony életvezetés alapja.
Megéli és megérti, hogy mit jelent, illetve hogyan hat az agresszió rá és másokra.
Megtapasztalja, hogy a sport és a mozgás szabályrendszere kontrollált teret biztosít agresszív cselekedetei és érzelmei megnyilvánulásai levezetéséhez.
Megismeri, hogy feszültségének lehetnek agresszív megjelenési formái, melyet kontrollálnia szükséges.
A testnevelés értékrendszere és az azt képviselő pedagógusa pozitív modellt nyújt az agresszió szabályozásához és a szociálisan pozitív agresszió levezetéshez a fair play szellemében.
A gyermek ebben az életkorban megtanul uralkodni belső késztetésein és megfelelni a felnőttek elvárásainak és az iskolai szabályainak.
Tudja és megéli, hogy az agresszió megfelelő mértéke segíti az önérvényesítési és autonóm törekvéseit.
Képes kiállni önmagáért.
A gyermek ebben az életkorban már önmagában felismeri azt a szociálisan pozitív (instrumentális) agressziót, amit valamilyen cél elérése határoz meg (például győzelem) és nem maga az indulat.
Fontos, hogy a serdülő felismerje önmagában a külső inger által kiváltott, vagy a szándékaiban meggátolt helyzetre adott indulati agresszióját (düh).
Fel kell ismernie és megpróbálnia legátolni és szociálisan helyes irányba tolni az agresszív késztetéseit.
A diák a testnevelés és sport szabályain belül, a sportági szerepekben, posztokban és játékokban képes megkülönböztetni az indulati és instrumentális, aktív és passzív, támadó és védekező, pro- és antiszociális, közvetlen és közvetett agresszió formáit.
A testnevelésórán megismert indulati helyzeteket a serdülő képes azonosítani és felismerni a mindennapi élethelyzetekben is.
A fiatalnak képessé kell válnia, hogy serdülőkori indulatait a destruktivitás helyett az asszertivitás irányába mozdítsa.
Ebben az életkorban különösen fontos a nemi szerepeknek megfelelő agresszivitás mértékének megismerése, megtalálása, majd annak személyes próbálgatása.
Fontos, hogy a fiatal serdülőkora végére megismerje önmaga indulati hőfokát, elfogadja temperamentumát, és képes legyen olyan agresszivitással a felnőtt életében jelen lenni, amely számára és a környezetének is kielégítő.
Önkontroll: olyan lelkiismereti funkció, amely a szocializáció során alakul ki.
Frusztráció: a szabad akarat végrehajtásának akadályoztatása miatt megélt kudarc és feszültség érzése.
Képes a mozgásos tevékenységei felett kontrollt gyakorolni.
Képes mozgását és akaratát gátolni.
Képes a késleltetésre.
Megéli, hogy ha a mozgás vagy az indulat gátlása csökken, az impulzivitása nő, akkor figyelmének szétesése fokozódik.
Önkontrollját kisgyermekkorban a pedagógusnak való megfelelés irányítja.
Fejlődik érzelmeinek és agressziójának szabályozásában.
Az önkontroll folyamataiban a lelkiismereti és az én-ideálnak való megfelelés segíti.
Belső konfliktusainak, érzéseinek, indulatainak belültartását a testnevelés eszközrendszere segítségével gyakorolja.
Képes a test feletti uralomra a sebesség, gyorsulás, tempóváltás, gurulás, csúszás, gördülés esetén.
Felismeri saját frusztrációs toleranciáját.
Ebben az életkorban általában képes átgondolt és tervszerű problémamegoldásra, amiben sokszor helyet kap az életkorra, az egyénre és a helyzetre jellemző lázadás is.
Képes a sportági konfliktusokban érzéseit és indulatait átélni, értelmezni.
Képes frusztrációs toleranciáját (vagyis milyen mértékű akadályoztatást képes konstruktív módon elviselni) a sport nehéz helyzetei által (fájdalom, fáradtság) fejleszteni.
A kívülről vezérelt önkontroll helyét átveszi a belül kimunkált célok, ideálok, tervek szolgálatába állított önfegyelem.
Képes a frusztrációra adott válaszreakciót a testnevelésóra tanári irányítása alatt fejlesztett tapasztalatai alapján a hasonló élethelyzeteiben alkalmazni; konstruktív megoldásokat keresni, elhalasztani vágyai teljesülését, esetleg megváltoztatni céljait.
Életünk érzelmeinek megfelelő szabályozása egy komplex tevékenység, melyet egyaránt határoznak meg idegrendszeri, idegélettani, viselkedéses és kognitív elemek.
Megéli a testnevelésóra után a nyugalom érzését.
Megismeri és átéli a mozgás során kialakult érzéseit.
Képes a mozgás által megjeleníteni az érzelmeit.
Megismeri és felismeri az alap érzelmeit (öröm, bánat, harag…) a mozgás eszközével.
Mozgásszabályozása és testi tapasztalatai segítik az érzelemszabályozásában.
Félelmeit és azok lecsendesülését megélheti a mozgásos játékokban.
Megéli, hogy nem a hiba a lényeg, hanem a mozgás élvezete.
Az életkorilag jellegzetes fizikai sérüléstől való félelem a testnevelés felépített rendszere által oldódik, a mozgásöröm és a tanítónak való megfelelés miatt leküzdhetővé válik.
Képes érzelmeit testi reakciói mentén, de azoktól megkülönböztetve észlelni.
Felismeri, ha fél egy mozgásos vagy szerekkel történő feladat megoldásától; képes megosztani ezt pedagógusával.
A hibázástól és a rossz teljesítménytől való félelme csökken a mozgástanulás azonnali visszajelzései által.
Tudja, hogy a félelem érzése rontja a teljesítményét és gátolja a flow átélését.
A pubertás kezdetén a gyermek testi változásaihoz szégyen, szorongás, alacsony önértékelés és elégedetlenség társul, amely érzéseket képes testnevelőjével megosztani, és testnevelés tantárgy pozitív erőforrásait felhasználni a megküzdésben.
A tanuló életkorilag jellemző érzelmi zűrzavarában és határproblémáiban, az ambivalens érzések túlterheltségében a testnevelés és a sportági szabályok határozott keretrendszert biztosítanak, amely megvédi és segíti a kiskamaszt serdülőkori viharainak kibírásában.
Meggyengült önkontrollját a testnevelés teljesítményhelyzeteiben és saját maga választott mozgásos tevékenységekben képes visszaszerezni.
A diák az iskolai mozgás érzelmeire vonatkozó jótékony hatásait szabadidős tevékenysége során is alkalmazza.
Képes a serdülőkor specifikus feszültségeinek és érzelmi hullámzásainak felismerésére és sport általi oldására.
Általános érzelemszabályozási stratégiái és a testképpel kapcsolatos aggodalmai, szorongásai a szabadidős sporttevékenységében normál (nem extrém) módon vezetődnek le.
A mozgásos teljesítményhelyzetekben még érzelmileg sérülékeny, de a szélsőséges lelkiállapotok és viselkedésmódok gyakorisága csökken.
A sportra jellemző állandó gyakorlás, a látványos fejlődés és az apróbb sikerek segítik a fiatalt, hogy érzelmeinek hevességével és nehézségeivel is hasonlóan küzdjön meg, mint egy nehezebbnek tűnő mozgásos feladattal.
Életkorilag jellemző lojalitás- és autoritáskonfliktusát a sport ikonjainak túlszárnyalásával és a sportági példaképek választásával oldja meg.
A serdülőkori érzelemszabályozásban segít a testtel való „jó bánásmód” kialakítása és az állandó, egészséges szintű mozgás jelenléte.
A sportra jellemző rivalizálás – a versengés túlhajtása nélkül – hozzászoktatja és átsegíti az életkorilag jellemző visszariadástól, így képessé válik az érett teljesítmény, szerepvállalás és kapcsolati élet kibontakoztatására.
A korábbi féktelen és indulatos magatartása helyét átveszi a kiegyensúlyozottabb, énazonosnak elfogadott örömszerző mozgásos viselkedés és az erőfeszítés, a lemondás tudatos, célvezérelt vállalása.