Második fejlesztési terület


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: EGÉSZSÉG- ÉS SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ KÉZIKÖNYV AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSHEZ

Második fejlesztési terület


Jó közérzet – well being

Az élettel való elégedettséget jelöli.


Felismeri és kifejezi az aktív testmozgás közérzetére gyakorolt jótékony hatását.

Képes kifejezni a fáradtság érzését.

 


Tudja, hogy a szubjektív jóllét sokkal inkább kapcsolatba hozható az emberi törekvéssel, a szándékkal és a tevékenységgel, mint az elért céllal.

Képes megfogalmazni és kifejezni – még a felnőttek számára is – azokat az igényeket, amelyek támogatják és biztosítják jó közérzetét.

 


Tudja, hogy a veszélyek, problémák és diszfunkciók kiiktatása nem jelenti automatikusan a jóllét megalapozását.

Tudja, hogy a kritikus, átmeneti időszakban nem az a cél, hogy aktivitása, életvezetése problémamentes legyen, hanem hogy képes legyen megbirkózni problémáival.

 


Arousal

A szervezet általános izgalmi és éberségi állapota


Pedagógusa segítségével megismeri, majd képes azonosítani arousalszintjét.

Ismeri az aktivációs energia, a nyugalom és a feszültség kapcsolatát.

Ismeri az érzésbeli különbséget izgalom és nyugalom között.

 


Képes tanári segítséggel szabályozni arousalszintjét az aktuális feladatnak vagy élethelyzetnek megfelelően.

Képes azonosítani azt az arousalszintet, amely számára az általánosan jó közérzetet biztosítja.

Képes saját arousalszint-változásának tudatos követésére.

 


Képes önállóan szabályozni arousalszintjét az aktuális feladatnak vagy élethelyzetnek megfelelően.

Képes teljesítményét fokozni a megfelelő arousalszint szabályozása által.

Képes az optimális arousalszintet megteremteni minden élethelyzetben: legyen az pihenés, teljesítmény, tanulás vagy mozgás.

 


Aktív relaxáció

Azoknak a lazítási formáknak a gyűjtőneve, amikben testi vagy mentális mozgás megfigyelhető.


Tanári segítséggel megismeri az aktív relaxációs technikákat.

Megéli, hogy az aktív relaxációs technikák segítik a jó érzések elérésében és fenntartásában.

 


Ismeri és alkalmazza az aktív relaxációs/lazítási módokat (nagy izomcsoportok átmozgatása, ritmikus gyakorlatok és a lokális muszkuláris lazítási forma, az aktív rázás vagy az imitációs lazítás).

Tudja, hogy az aktív relaxáció és a rendszeres fizikai aktivitás hogyan hat az ő testi és lelki egyensúlyára.

 


Tudatosan használja az aktív relaxácói technikáját és annak elemeit feszültségének szabályozásában és teljesítményének növelésében.

Tudatosan alkalmazza és építi be az aktív testmozgást és az aktív relaxációt az életritmusába

 


Célállítás

A célállítás egy olyan módszer, mellyel hatékonyabbá tudjuk tenni cselekvéseinket és ezáltal növelni tudjuk teljesít­ményünket.


Képes saját céljainak tudatosítására. 

A pedagógus irányításával képes az aktuális állapotot és a cél közötti távolságot azonosítani.

Képes elgondolkodni és életkorának megfelelő szinten megfogalmazni saját célját a testnevelésóra tekintetében.

A késleltetés pszichés funkciójának érésével és pedagógusa segítségével megtanulja, hogy vágyai és céljai elérése lépésről lépésre zajlik.

 


Tisztában van a személyes szükségletei által befolyásolt céljaival, a jóllét és harmónia érzése által képes újabb célokat megfogalmazni a saját maga fejlődése számára.

Megtanulja, hogy a hatékony célállítás emeli motivációját és növeli magabiztosságát a teljesítményhelyzetekben.

Tudja, hogy önértékelése és önbizalma növekszik, ha céljait és a hozzá vezető utat minél aprólékosabban ismeri.

Kontrollálja céljai haladásának irányát.

 


Ismeri és különböző céljai megvalósításához használja a tanulásorientált környezet egyik megvalósítási modelljét, a TARGET-et. A Task (feladat), Authority (döntéshozás), Recognition (elismerés), Grouping (csoportképzés), Evaluation (értékelés) és Time (időbeosztás) metodikáját.

Ismeri és alkalmazza a célállítás folyamat- és eredménycélra vonatkozó metodikáját.

Képes saját célként megfogalmazni az ügyességet, a sportteljesítményt, a sportos életvitelt, pozitívan értelmezni és megélni például a fáradságos edzéseket.

Képes megfogalmazni egyéni céljait az éves testnevelésóra tekintetében.