Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | A tánc és a kreatív mozgás alapjai |
Mai kortünet, hogy a gyermekek többségének semmilyen tapasztalata sincs arról, hogy mit jelent a test egyenes vonalú megtartása úgy, hogy közben hátra felé kell dőlni. Keveset hintáznak, a sergés [lex], pórumozás [lex] pedig teljesen kimarad már az életükből. Megfelelő helyzetfelmérés gyanánt, pótlásként előkészítő, rávezető gyakorlattal kell kezdeni. A videofelvételen látható gyakorlattal minden gyermekkel legalább két próbát kell tenni. Amikor már sikerül bemozdulás nélkül a hátradőlés, akkor kezdődhet meg a páros gyakorlat alapozása úgy, ahogy fi lmen látható. Amennyiben ezt már minden gyermek képes megoldani, akkor következhetnek a páros feladatok (6. kép).
A gyermekek egymással szemben állnak kézfogással, a lábujjaik összeérnek (16. ábra). A törzs függőleges, a szűk távolság következtében az alkar vízszintes, a felkart egészen hátra kell húzni. A feladatban a legfontosabb elvárás a lassú mozdulatok sora! Mindketten egyszerre (!) kezdik fokozatosan kinyújtani a könyöküket úgy, hogy közben a lábaikkal nem lépnek hátra. A végeredmény egy „V” betű formájú kép lesz, vagy inkább egy fordított „A” betű, amelyben az oldalsó szárak a testeknek felelnek meg, a két oldalsó szár összekötése pedig a kezek lesznek (17. ábra). A könyökök kinyújtása, a megtartott test, és a könyökök újbóli behajlítása kiinduló helyzetbe mind lassú tempóban, 10-10-10 számolásra történik.
Az előző gyakorlat továbbfejlesztése. A kiinduló helyzet ugyanaz, mint a „Libikóka” gyakorlatnál. A feladat a következő:
Ötfős csoportokban állnak: egy gyermek a kör középpontjában, a többi négy körülötte, a középen állóhoz képest az elöl-hátul, a jobb és bal oldali iránypárok és a kör metszésvonalán. A középső nyújtott testtel hátradől, ezt követően a körülötte lévők adják kézről kézre, figyelve arra, hogy először mindig vissza kell állítani függőlegesbe, majd innen egy kis impulzussal valamelyik társnak kell továbbdönteni. A középen álló csukott szemmel, egyenes testtartással végzi a feladatot, a pedagógus jelzésére másik tanuló áll be középre, a középső pedig kiáll a helyére. [13]