Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | A tánc és a kreatív mozgás alapjai |
A pedagógus bemutatja a feladathoz szükséges jeleket. A kör lekerekített, a vonal és az oszlop félbe vágott A/4-es lapon tartalmazza jól láthatóan a számokat 1–6-ig (összesen 18 db lap), így hat-hat kör, oszlop és vonal jelünk lesz. Szükséges továbbá 1-1 szám nélküli forma mindegyikből, ilyenkor nincsenek csoportok, hanem az egész osztály hozza létre az alakzatot. A tanulók a teremben (kijelölt területen) szabadon futnak a tér arányos elosztására törekedve. A pedagógus sípol, felmutatja a választott lapot (például kör alakú 3-as, vagy szám nélküli vízszintes csíkot stb.), majd a gyerekek az annak megfelelő formában és létszámmal állnak kézfogás nélkül. Szólhat zene is, így a szünetek jelzik, ha meg kell állni és a pedagógusra kell figyelni.
Variáció:
További bővítési lehetőség lehet, amikor a pedagógus háttal állva mutatja a feje felett a lapot, a gyerekeknek is hátkört, háttal fordulva vonalat, oszlopot mutat be. A viszonyítási térirányt ilyenkor meg kell határozni. A feladat tovább bővülhet, ha a pedagógus kiegészítésként hangos utasítást ad a térközre, távközre.
A játékot a pedagógus által választott 7-8 fős, egyenlő létszámú csapatok kialakítása előzi meg. A játéktér megközelítőleg 10 méter hosszú pálya legyen, mindkét vége egy-egy vonallal megjelölve. A csapatok a kijelölt kezdő vonal mögé állnak fel egysoros oszlopban. A cél az, hogy mindegyik csapat minden tagjának az elvégzett feladattal át kell jutnia a pálya túlsó végén lévő vonalon, és amikor az utolsó is átért, akkor közösen, de egymás érintése nélkül kell visszafutniuk a kezdő vonal mögé. A feladat a következő: a csapat első tagja átfut a kezdő vonalon, majd hasra fekszik a haladási irányra merőlegesen. A következő csapattag is fut, a térdek felett átugorja a hason fekvőt, majd rögtön az érkezés helyén ő is hasra fekszik. Az átugrás után nem lehet továbbhaladás, rögtön hasra kell feküdni mélytartással. Csak annyi a hely a két fekvő játékos között, hogy a karok összeérnek. A csapat tagjai így mennek egymás után. Amikor az utolsó csapattag is fekszik, az első felkel, és ő kezdi átugrani a már fekvőket, vagyis fokozatosan közelednek a túlsó vonalhoz. Akkor ért át a csapat a túlsó vonalon, amikor minden játékosa egymást átugrálva együtt van. Csak ekkor kezdődhet a csapat visszafutása és kiinduló helyzetbe rendeződése.
Ebben a játékban oszlop/sor és a szétszórt alakzat egymás utáni megjelenése a fontos. Ismétléskor a gyermekek más sorrendben álljanak fel a kiinduló helyzetben (2. kép)!