Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | A tánc és a kreatív mozgás alapjai |
A mozgáslüktetés megjelenítését a lüktetés fogalmának megismerése és megértése előzi meg.
Töröm, töröm a mákot
A mondókák, kiszámolók szövegében lévő egyenletes mérők (lüktetések) megjelenítése történik mozdulattal, mozgással. A kimondott szöveg, bár ritmusában nem egyenletes, de a hozzá megjelenő erőteljes kézérintések és lépegetések egyenletes időközönként megmutatják azt a legfontosabb időbeni értéket, amit lüktetésnek nevezünk. Így válik ketté a szövegritmus és a mozdulatritmus egy gyakorlaton belül. A kiszámolókat a csoportos játékoknál, és tudatosságot teremtve az egyenletes mérők pontos megjelenítésében lehet felhasználni.
Itt is piros, ott is piros
Ha már több kiszámolót ismernek a gyermekek, törökülésben kört alakítanak olyan távolságra, hogy a mellső-oldalsó rézsút tartott alkar tenyere mozgatásával könnyen elérjék egymást. A tenyereiket felfelé tartják, a jobb tenyerükkel a felfelé fordított bal tenyerükbe csapnak, miközben azt mondják: „egy”, a bal tenyerükkel pedig a tőlük balra ülőnek a felfordított jobb tenyerébe csapnak, miközben azt mondják: „két”. Természetesen nem mindenki egy időben végzi a cselekvést, hanem egyesével „adják” körbe a kéttagú tenyérütéseket, miközben mindenki egyszerre hangosan számol, tehát a tapsok és azok továbbadása csak egyesével jelenik meg.
Amennyiben az előző feladat ügyesen megy, akkor egy kiszámoló szövegét kell egyszerre és együtt skandálni. Ezt a későbbiekben a már tanult kis hangterjedelmű énekekre is lehet cserélni, ilyenek például a „Zsip zsup kenderzsup”, „Cickom, cickom…”. [12]
A feladat a szöveg–dallam egyenletes lüktetését köti a mozgáshoz (tenyérütéssel), amely nemcsak az „időbeliséget” szabályozza azzal, hogy minden gyermekre két lüktetés jut, hanem a szöveg–dallam–mozdulat egységes és egyidejű megjelenítését is biztosítja.
Ha már jó a szöveg és a kézmozdulat egyidejűsége [lex], akkor érdemes kipróbálni, kiegészíteni ezt a kettős megjelenítést a láb mozgásának kíséretével is. A gyermekek körben vannak, a lábukkal a lüktetés tempójában [lex], helyben lépnek, miközben a számolás (szöveg, dallam) és a taps továbbadása folyamatosan megjelenik.