05 Mi az imagináció és a vizualizáció?


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: STRESSZKEZELÉS ÉS RELAXÁCIÓ ALKALMAZÁSA A TESTNEVELÉSBEN

05 Mi az imagináció és a vizualizáció?


Az imágó képet, képmást jelent. Amikor a külső valóságot belsőleg lemásoljuk, majd pedig képesek vagyunk újra megjeleníteni mint már ismert valóságképet, akkor imaginálunk, képet hívunk lelki szemünk elé anélkül, hogy a valóságmegfelelő ott volna. Ez az imagináció. Ha viszont egy szavakban elhangzott dolgot, fogalmat, helyzetet el kell képzelni képszerűen, szemléletesen, mintha látnánk, de a tudatnak kell teremtő munkát végezni, ez a vizualizáció, „képpé alakítás”, képi kifejezés. Érzékletes példák: a kompromisszum szó vajon hogyan jelenhet meg egy képben, miképp testesül meg a szemünk előtt, ha megpróbáljuk elképzelni? Milyen képet alkotunk például a boldogságról?

A kép szó számtalan jelentés szógyöke: Képes vagy valamire? Arra, amit már el tudsz képzelni! Képtelen vagy? Nincs róla képed? Milyen képességeid vannak? Képes vagy elképzeléseket kialakítani, képzetet alkotni olyanról is, amit még a valóságban nem láttál? Vizualizáld, tedd képpé, alkosd meg a fantáziaképét – üzeni ez a technika. Nem tudod, hogyan magyarázd el, hogy magasabbra ugorjon a gyerek? Mondd neki, hogy képzelje el, ahogy a flopp technikánál a háta alá kap a szél és csak repíti felfelé… Segíteni akarsz a tanulónak, hogy könnyebb legyen számára az erősítés? Kérd meg, hogy mikor megtartja, kitartja a mozdulatot, a súlyt, képzelje el, hogy egy rendíthetetlen ólomkatona vagy a keze vasrúddá változott.


Az imagináció és vizualizáció jellemzői

Az imagináció és vizualizáció jellemzői

A reproduktív (tapasztalaton alapuló) és produktív, kreatív fantázia a jobb agyfélteke felségterülete, az érzelmi agy munkája. Amikor valakit konkrét műveletekre tanítunk, valamire képezünk, akkor a valóságos dolgokhoz, helyzethez hozzuk közel, például, hogy lássa, fogja, érezze, tapintsa, mozgassa. Elvont dolgokra nem képezhetünk közvetlenül senkit, viszont annál inkább taníthatjuk azok elképzelésére, kreatív fantáziálásra, a gondolatok képi megjelenítésére, a képi áttételre, és ezzel az alkotó gondolkodást, kreativitást fejlesztjük. A jobb agyfélteke a képzelőtudat, a kreatív felfedező agy. Szerkesztésmódja, „gondolkodása” analógiás, azaz hasonlító. Ez nem jelent mást, mint hogy a már ismerthez kapcsolja az újat, még ismeretlent. Például a szorongás „olyan, mint…” „olyan, mintha…” „olyanszerű, mint…” (próbáljuk ki magunk, milyen képnek feleltethető meg ez az érzés!), tehát hasonlítással keressük azt a képet, ami a legjobban kifejezi az érzésünket, a mély és valódi, átélt jelentést. Például a szorongás olyan, mintha összeszorítaná a mellkast egy vaspáncél. Kérjük meg a gyerekeket, hogy ők is fejezzék ki érzéseiket, gondolataikat, problémáikat az analógiás gondolkodás segítségével! Ha látunk egy pedagógiai helyzetet, ne csupán instrukciókat vagy kijelentéseket tegyünk! Kérdezzünk és segítsük a gyermek válaszadását a fentiek mentén, önreflexív módon!

 

Az egyéni átélés sajátossága szerint sokféle hasonlat fejezheti ki az érzés mibenlétét. A képi, analógiás szerkesztés a szimbólumalkotás művelete. Minden kép sokjelentésű, ezek a jelentések egymásra rétegződnek, mint a földtörténeti rétegek, de felfejthetők és megérthetők. Az álom szerkesztésében is a képgondolkodás törvényei uralkodnak, például az egymásra rétegző tömörítést sűrítésnek nevezzük. Amikor ellazulunk és az agytevékenység aktivációs szintje változik (alfa-, illetve théta-hullámok), akár a különlegesen fókuszolt figyelem (úgynevezett szupratudatosság) irányába (meditáció), akár a tudatéberségi szint csökkenésének irányába (autogén tréning), az ezekhez tartozó képtudat, avagy „szimbolikus gondolkodás” aktiválódik. A testi folyamatok pedig automatikusan követik a képi (érzelmi) gondolkodás jelentéseit! A relaxáció ezáltal nyit meg hozzáférést a mélyebb szervezeti és pszichikus működésekhez.


kép