1.1 Bevezetés


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: JÓGAALAPÚ MOZGÁSPROGRAM AZ ISKOLAI TESTNEVELÉSBEN

1.1 Bevezetés


Az iskolába kerülés nagyon fontos közös kihívás a gyerekek és szüleik életében, hiszen ez a hely a napról napra önállóbbá váló gyermekek életének első valódi színtere. Az óvoda-iskola átmenet azonban számos új helyzet azonnali megoldását igényli. A gyerekeknek egyszerre kell alkalmazkodniuk egy családon kívüli, szokatlan, felelősségvállalásra ösztönző környezethez, és megfelelniük egy olyan szabályrendszernek, amely – esetleg – késleltetve támogatja elsődleges igényeiket, vágyaikat. A gyermek figyelmének rebbenékenysége, fizikumának és elméjének mozgékonysága csatasorba állítható a hatékony tanulásért és tanításért – ha a pedagógus empatikus kíváncsiságával segíti őt ebben az időszakban. Ma már senki nem kételkedik abban, hogy a gyermekek szellemi fejlődése irányítható, vezethető és támogatható mozgásos, vagy ha szükséges, mozgásterápiás úton. A jógaalapú mozgásprogram ahhoz nyújt útmutatót, hogyan válhatnak a gyermekek egyre tudatosabbá és koncentráltabbá, hogyan tehetnek szert minél mélyebb ön- és testismeretre, hogyan irányítják majd pontosabban figyelmüket az iskolaidőben, sőt iskolaidőn túl is.

A könyvben és a DVD-n látható mozgásprogram bemutatja a 6–10 és 10–14 éves korú gyermekek legfontosabb mozgásszervrendszeri és idegrendszeri jellemzőit, igényeit és problémáit, sőt részben azok lehetséges okait is. Választ ad arra, hogy a mozgás segítségével a gyermekek hogyan fejlődhetnek a legoptimálisabb tempóban ezekben az életkori szakaszokban. A mozgásprogram támaszkodik a testnevelés kerettantervi (1–4. osztály) tartalmaira, és követi annak lefektetett céljait, így biztosítani kívánja a hatékony és élményszerű pszichomotoros tanulást. Módszereiben döntően a játékos cselekvéstanulást alkalmazza, és előtérbe helyezi az adekvát játékok alkalmazását is. Erősíti a differenciálás elvét és az általa vezérelt gyakorlatot.

A könyvünkben leírt mozgásprogram a jóga tradicionális eszköztárát hívja segítségül a célok megvalósítása érdekében. A gyakorlatok praktikus előnyeit és hatásait is ismerteti az olvasóval, ezáltal egyfajta bevezetőként is szolgálhat a jóga további gyakorlásának útján. Ugyanakkor a gyakorlatok kiválasztásakor az alkalmazás és nem a tradíció játszotta a főszerepet, ami azt jelenti, hogy bár a jóga módszertana végigkíséri a könyvet, az adott gyakorlatok kifejezetten a célokhoz igazodnak, az adott területen megfogalmazott fejlesztési irányok – tartásjavítás, figyelem vezetése, kreativitás fejlesztése – követelményei alá rendeződnek.