Navigáció: < Előző Következő >
Kategória tulajdonságok | |
---|---|
Könyv címe: | A tánc és a kreatív mozgás alapjai |
A Lábán-rendszerben a kreatív mozgás központi eleme, a vezető művelet az akció, amit a test cselekszik.
Lábán Rudolf (1948–), világhírű magyar táncpedagógus szerint négy tényező határozza meg a mozgást:
A Lábán-rendszert világszerte alkalmazzák a táncos mozgástanításban [20]. Hazai alkalmazása, akár bizonyos elemeinek kiemelése is, hasznára lehet a testnevelés tanításának. Azok a pedagógusok, akiknek a tánc nem szakterületük, segítségül hívhatják a mester rendszerét, mint kiindulópontot a diákok kreatív mozgáskapcsolatai, kisebb produkciók létrehozása érdekében.
A Lábán-rendszerben a kreatív mozgás központi eleme, a vezető művelet az akció, amit a test cselekszik. Általában öt mozgásművelet, akciótípus elegendő a kreatív mozgássor megalkotásához:
Az akciókat megjelölő szavak segítenek abban, hogy a mozgáskép, majd a kivitel pontosabb legyen. Egy összefüggő mozgássor kreálásához szükséges egy alapvető késztetés, hatás úgynevezett stimulus. Ez a stimulus bármi lehet:
Emberek, ha találkoznak
Az alapvető elképzelés ismertetése, hatásmechanizmus indítása. Képeken, videofi lmeken különféle találkozások bemutatása. A pedagógus bemutat néhány jellemző mozgással,
mozdulattal találkozást kifejező akciósort. Megbeszéli a diákokkal, milyen mozgás és mozdulattípusok, gesztusok jöhetnek szóba általában.
A diákok számtalan szituációt bemutató kép közül vagy saját ötlet alapján választanak egy megoldást. A feladatuk az, hogy válasszanak helyváltoztatást, elfordulásokat, ugrásokat, gesztusokat és helyzeteket, melyek alkalmasak egy kreatív mozgásos jelenetben a választott szituációhoz elképzelt találkozás bemutatására.
Ezután következik az előadás osztályszinten, melyet nyilvánosan már nem értékelnek. Külön feladat egymás megfigyelése, azaz odafi gyelés más produkciójára és a pozitív visszajelzés kultúrájának megteremtése.
A diákok, maguk választanak párt (amennyiben pedagógiai szempontból szükséges, random vagy irányított formában), egy másik karaktert. Kitalálnak egy közös találkozást, ami a képen látható szituációhoz kapcsolható. A diákok feladatul kapják, hogy kreálják meg az alkotórészek szerint a jelenetet, pontosan rögzítve a kezdést és a záró képet is.
A párok másik párral együtt dolgozva előadják és értékelik egymás alkotását. A véleményeket figyelembe véve újragondolják a jelenetet és változtatnak, ahol szükségesnek tartják. Gyakorolnak.