A kerettantervi tematikai egység általános céljai az 5–12. évfolyamokon


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: LABDARÚGÁS AZ ISKOLÁBAN - TEMATIKUS ÖSSZEFOGLALÁS ÉS TOVÁBBKÉPZÉSI TANANYAG AZ ISKOLAI („GRASSROOTS”) LABDARÚGÁS OKTATÁSÁHOZ

A kerettantervi tematikai egység általános céljai az 5–12. évfolyamokon


Az 5–12. évfolyamban az együttműködésen alapuló viselkedésformákat támadó-védő kapcsolatokra alakítjuk át, ehhez csatlakozik a játékban a csapatrészek közötti együttműködés megtapasztalása.

Ezekben az években az a feladatunk, hogy a támadó- és védőszerepek közötti tudatos szerepváltás kialakítása minél gördülékenyebben menjen végbe.

  • 5–6. évfolyam: Az együttműködésen alapuló viselkedésformák támadó-védő kapcsolatokra történő átalakítása, csapatrészek közötti együttműködés megtapasztalása. A támadó- és védőszerepek közötti tudatos szerepváltás kialakítása.
  • 7–8. évfolyam: A kisjátékok, kreatív játékok és mérkőzésjátékok során alkalmazandó két vagy több ember kapcsolatának gyakorlása támadásban és védekezésben.
  • 9–12. évfolyam: A kisjátékok, kreatív játékok és mérkőzésjátékok során alkalmazandó két vagy több ember kapcsolatának taktikailag hatékony alkalmazása támadásban és védekezésben.

KERETTANTERVI TARTALMI PÉLDÁK

Páros és csoportos rúgások, labdaátvételek, játékos passzgyakorlatok és játékok lábbal és egyéb testrészekkel:

  • álló, guruló labda rúgása álló helyzetből, közepes sebességű mozgásból szabadon, mozgó vagy irányt változtató társhoz, illetve célra;
  • társ által gurított labda átvétele talppal, belsővel, majd abból ritmusváltás és/vagy irányváltoztatás, kényszerítő átadások alkalmazása a játéktér különböző területein;
  • passzgyakorlatok különböző változatos alakzatokban társsal, társakkal szemben (pl. háromszögben, négyzetben, rombuszban);
  • passzgyakorlatok párban, háromfős csoportban nagyméretű célfelületre történő gólszerzési lehetőséggel.

Páros és csoportos kooperatív jellegű játékos mozgásos feladatok és játékok eszköz nélkül és különböző eszközökkel:

  • alapszerelés szemből, lövés és passz akadályozásának feladatai.

Passzgyakorlatok alakzattartással vagy alakzatbontással, -építéssel

  • Alakzattartás: négyzetben átadások a szomszéd társnak, majd a négyzet közepére helyezett bója megkerülésével átfutás a labdát kapó társ helyére.
  • Alakzatbontás/alakzatépítés háromszög alakzatban a labdás passzol a jobb oldalán álló társának, majd átfut a két társa között, kb. olyan távolságra, mint amekkora a két társ között van.

Támadószerepek alapfeladatai

Társas támadófeladatok:

  • 2 és 3 ember kapcsolata a célfelület elérése érdekében (2:0 és 3:0 elleni játékhelyzetek).

A támadás alapvetése a gólszerzés. A társak nagymértékben hozzásegíthetik a tanulót a gólszerzéshez. Ezekben a korcsoportokban a gyerekeknek azokat az értékeket szükséges megtanítani, amelyeket a csapat jó együttműködése rejt magában. A társak kiszolgálása, helyzetbe hozása, illetve a társak hibáinak kijavítása ide tartoznak.

Az 5–12. évfolyamokon támadásban már elvárható a tanulóktól, hogy labda nélkül tudatosan helyezkedjenek annak érdekében, hogy a labdás társat segíteni tudják a gólszerzésben vagy a labda megtartásában.

Védőszerepek alapfeladatai

Társas védőfeladatok:

  • társtól való optimális távolság megtartása;
  • passzsávok védése, terület biztosítása;
  • nyomást adó, biztosító és egyensúlyt adó védőszerepek (szélességi és mélységi helyezkedés).

Az életkori sajátosságokból adódóan ezekben a korosztályokban már elvárható a gyerekektől, hogy közösen vállaljanak felelősséget a saját kapujuk megvédésében. Egymással kommunikálva, egymást segítve védekezzenek. A védekezési alapelveket magukra és a társaikra vonatkoztatva, megértve alkalmazzák a játék közben, illetve ebben segítsék a tanulótársaikat.