A kerettantervi tematikai egység általános céljai az 1–2. és a 3–4. évfolyamokon


Navigáció: < Előző Következő >

Kategória tulajdonságok
Könyv címe: LABDARÚGÁS AZ ISKOLÁBAN - TEMATIKUS ÖSSZEFOGLALÁS ÉS TOVÁBBKÉPZÉSI TANANYAG AZ ISKOLAI („GRASSROOTS”) LABDARÚGÁS OKTATÁSÁHOZ

A kerettantervi tematikai egység általános céljai az 1–2. és a 3–4. évfolyamokon


  • 1–2.  évfolyam: A labdarúgáshoz szükséges alapvető társas magatartásformák megértése, a közös játék alapélményének megteremtése. A kooperatív viselkedésformák alapjainak elsajátítása. A támadó- és védőszerepek előkészítése.
  • 3–4. évfolyam: A labdarúgáshoz szükséges alapvető társas magatartásformák kialakítása, a közös játék alapélményének további mélyítése. A kooperatív viselkedésformák, a társas felelősség további formálása kontrollált versenyszituációkban is.

KERETTANTERVI TARTALMI PÉLDÁK

  • Páros és csoportos, labdás, koordinációfejlesztő, játékos gyakorlatok és játékok helyben és haladással, kézzel:
többféle anyagú, méretű, formájú, súlyú labda használata komplex ügyességfejlesztéssel;
labdaterelések, gurítások és dobások: különböző technikával és különböző kiinduló helyzetekből, mozgásból;
többféle anyagú, méretű, formájú, súlyú labda használata;
társ által gurított, pattintott, levegőben érkező labdák és egyéb eszközök elkapása, levétele helyben, majd haladással, különböző kiinduló helyzetekből helyben;
árnyék- és tükörgyakorlatok labdával a társ(ak) követésével.
  • Páros és csoportos rúgások, labdaátvételek, játékos passzgyakorlatok és játékok lábbal és egyéb testrészekkel:
álló, guruló labda rúgása álló helyzetből, közepes sebességű mozgásból szabadon, mozgó vagy irányt változtató társhoz, illetve célra;
társ által gurított labda átvétele talppal, belsővel, majd abból ritmusváltás és/vagy irányváltoztatás, kényszerítő átadások alkalmazása a játéktér különböző területein;
passzgyakorlatok különböző változatos alakzatokban társsal, társakkal szemben (pl. háromszögben, négyzetben, rombuszban);
passzgyakorlatok párban, háromfős csoportban nagyméretű célfelületre történő gólszerzési lehetőséggel.
  • Páros és csoportos, kooperatív jellegű, játékos, mozgásos feladatok és játékok eszköz nélkül és különböző eszközökkel:
alapszerelés szemből, lövés és passz akadályozásának feladatai;
kényszerítő átadások előkészítése.

Az együttműködés tipikus építőkövei

Társ vagy társak együttműködései labdával
– passzok
Társ vagy társak együttműködései labda nélkül támadásban
– területnyitás (legyen helye a társnak)
– beindulás
Társ vagy társak együttműködései labda nélkül védekezésben
– területszűkítés (ne legyen helye az ellenfélnek)
– összezárás
– mögé biztosítás


TÁRS VAGY TÁRSAK EGYÜTTMŰKÖDÉSEI LABDÁVAL

Passzgyakorlatok alakzattartással vagy alakzatbontással, -építéssel

Céljuk:
Előkészítik a valós játékhelyzet megoldásokat, megalapozzák az ehhez szükséges technikai és együttműködési készségeket.

• Alakzatokban


38–42. ábra

38–42. ábra

Alakzattartásnál a labdát birtokló csapat tagjai vagy helyben maradnak, vagy együttesen úgy mozognak, hogy közben megtartják az alakzatot (pl. háromszög).

Alakzatbontás/alakzatépítésnél a labdát birtokló csapat tagjai úgy mozognak, hogy a kiinduló alakzatot (pl. háromszög) lebontják és egy új helyen felépítik. Ez történhet az eredeti alakzatban szereplő gyerekekkel, vagy az új helyen lévő, illetve oda érkező gyerekekkel. Az alakzatbontás történhet úgy is, hogy egy háromszöget lebontanak két játékos együttműködésére. Az alakzatépítés történhet úgy, hogy két játékos együttműködéséhez csatlakozik egy harmadik, így kialakítva egy háromszöget.
Példák

  • Háromszögben passzolás, a passz után át kell futni az ábrán jelölt bójához, így egy másik helyen építik fel a játékosok a háromszöget. (43. ábra)
  • 4:1 elleni cicajáték, a labdatartók is a játékterületen belül helyezkednek el szabad mozgással, ezáltal folyamatosan bontják és építik az alakzatokat.

43. ábra

43. ábra

TIPIKUS TAKTIKAI ÉPÍTŐKÖVEK

Támadásban (2:0 helyzet) a két játékos együttműködése történhet helycserékkel, mögékerülésekkel, egymáshoz közelítéssel, távolodással, átlós helyezkedéssel, illetve bármilyen mozgással, amely segíti a társat a labda megtartásában vagy a labda megjátszásában.

Támadásban (3:0 helyzet) három játékos együttműködése történhet alakzattartó helyezkedéssel (háromszög, átlós segítségnyújtás) és alakzat bontásával (helycserék, mögé kerülések, forgások).

Ne feledjük! A támadó- és védőszerepek alapfeladatainak a megismertetése, illetve azok helyes felismerése és alkalmazása döntő fontosságú a labdarúgás alaptaktikai ismereteiben.

2:0 elleni játékhelyzet

  • Labdás és labda nélküli helyezkedések (mögé kerülések, helycserék, kényszerítő)
  • Passzútvonalak (előre, oldalra, hátra)
  • Passzpontosság (hely, ütem és erősség)


3:0 elleni játékhelyzet

  • Labdás és labda nélküli helyezkedések (mögé kerülések, helycserék, mélységi és szélességi helyezkedések)
  • Passzútvonalak (előre, oldalra, hátra, háromszögben, harmadik társ megjátszása)
  • Passzpontosság (hely, ütem és erősség)

Támadó- és védőszerepek alapfeladatai
Támadószerepek alaptechnikai feladatai labdával: a labdavezetés, cselezés, passzolás és a gólszerzés.
Támadószerepek alapfeladatai labda nélkül: a területnyitás, labdás társ megsegítése és a passzra történő lehelyezkedés.

Védőszerepek alapfeladatai: a gólszerzés megakadályozása, szerelés, labdaszerzés.
Társas védőfeladatok:

  • társtól lévő optimális távolság megtartása („közöttük ne menjen el passz!”);
  • passzsávok védése, terület biztosítása;
  • nyomást adó, biztosító és egyensúlyt adó védőszerepek (szélességi és mélységi helyezkedés).